Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 91 din 10 februarie 2005  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 91 din 10 februarie 2005 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a "rectificarii" Legii nr. 577/2003 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 9/2003 pentru modificarea si completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 284 din 5 aprilie 2005
Ioan Vida - preşedinte
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Dana Titian - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a "rectificãrii" <>Legii nr. 577/2003 privind aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 9/2003 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Sevastiţa Ştefan în Dosarul nr. 2.190/2004 al Tribunalului Vâlcea - Secţia civilã - Conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei ca neîntemeiatã, întrucât textul de lege criticat nu face decât sã precizeze data pânã la care se aplicã metoda de calcul a indemnizaţiei pentru creşterea copilului.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 20 octombrie 2004, pronunţatã în Dosarul nr. 2.190/2004, Tribunalul Vâlcea - Secţia civilã - Conflicte de muncã şi asigurãri sociale a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a "rectificãrii" <>Legii nr. 577/2003 privind aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 9/2003 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale. Excepţia a fost ridicatã de Sevastiţa Ştefan într-o cauzã civilã ce are ca obiect pretenţii privind drepturi de asigurãri sociale.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã rectificarea adusã <>Legii nr. 577/2003 este contrarã prevederilor art. 15 alin. (2) şi ale art. 78 din Constituţie, întrucât produce efecte retroactive.
Tribunalul Vâlcea - Secţia civilã - Conflicte de muncã şi asigurãri sociale apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate ridicatã nu este întemeiatã. Astfel, considerã cã prin rectificarea criticatã s-a precizat doar data pânã la care se aplicã metoda de calcul a indemnizaţiei pentru creşterea copilului, conform <>art. 99 din Legea nr. 19/2000 . În acest sens face trimitere la dispoziţiile pct. 8 al articolului unic din <>Legea nr. 577/2003 .
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilã pentru douã motive. Pe de o parte, în virtutea dispoziţiilor <>art. 69 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnicã legislativã pentru elaborarea actelor normative, rectificarea constituie o corectare a erorilor materiale din cuprinsul actelor normative publicate, iar rectificarea criticatã face o precizare referitoare la aplicarea în timp a prevederilor legale menţionate în rectificarea <>Legii nr. 577/2003 . Pe de altã parte, prevederile legale la care se referã rectificarea au avut o aplicabilitate temporarã, ele nemaifiind în vigoare dupã 31 decembrie 2003, fapt ce ridicã doar problema aplicãrii sub raportul acţiunii lor în timp. Acest aspect nu intrã însã în competenţa Curţii Constituţionale.
Avocatul Poporului considerã, de asemenea, cã excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilã. În acest sens aratã cã rectificarea este, conform <>art. 69 din Legea nr. 24/2000 , o operaţiune de tehnicã legislativã de corectare a eventualelor erori materiale apãrute în cuprinsul unui act normativ publicat, or, potrivit <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , competenţa Curţii Constituţionale este aceea de a decide asupra excepţiilor privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe în vigoare.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizatã.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie "rectificarea" <>Legii nr. 577/2003 privind aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 9/2003 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, rectificare publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 50 din 21 ianuarie 2004.
Dispoziţiile legale criticate au urmãtoarea redactare:
«În <>Legea nr. 577/2003 privind aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 9/2003 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1 din 5 ianuarie 2004, se face urmãtoarea rectificare:
- la punctul 15, alineatele (4), (5) şi (6) ale articolului III vor fi însoţite de un asterisc cãruia îi va corespunde o notã de subsol cu urmãtorul cuprins:
"*) Prevederile alineatelor (4), (5) şi (6) ale articolului III se aplicã pânã la 31 decembrie 2003, inlcusiv."»
În susţinerea neconstituţionalitãţii acestui text de lege autorul excepţiei invocã încãlcarea prevederilor art. 15 alin. (2) şi ale art. 78 din Constituţie, potrivit cãrora:
- Art. 15 alin. (2): "Legea dispune numai pentru viitor, cu excepţia legii penale sau contravenţionale mai favorabile.";
- Art. 78: "Legea se publicã în Monitorul Oficial al României şi intrã în vigoare la 3 zile de la data publicãrii sau la o datã ulterioarã prevãzutã în textul ei."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã rectificarea unui act normativ publicat are ca scop, conform normelor de tehnicã legislativã, corectarea eventualelor erori materiale strecurate în cuprinsul actului normativ respectiv, fãrã a modifica intenţia legiuitorului.
Un text rectificativ care adaugã la actul normativ şi precizeazã perioada de aplicare a unor prevederi ale acestuia se rãsfrânge asupra fondului reglementãrii. Chiar dacã o asemenea completare se face în forma unei note de subsol, ea face parte integrantã din actul normativ vizat şi poate face obiectul controlului de constituţionalitate.
Cu toate acestea, Curtea observã cã dispoziţiile legale criticate au avut un caracter temporar, ele încetându-şi aplicarea la data de 31 decembrie 2003, or, potrivit dispoziţiilor <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , Curtea Constituţionalã nu se poate pronunţa decât asupra constituţionalitãţii unor prevederi dintr-o lege sau ordonanţã în vigoare. Aşa fiind, excepţia de neconstituţionalitate urmeazã sã fie respinsã ca inadmisibilã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge ca fiind inadmisibilã excepţia de neconstituţionalitate a "rectificãrii" <>Legii nr. 577/2003 privind aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 9/2003 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Sevastiţa Ştefan în Dosarul nr. 2.190/2004 al Tribunalului Vâlcea - Secţia civilã - Conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 10 februarie 2005.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea
-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016