Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE Nr. 9*) din 1 februarie 1996  privind exceptia de neconstitutionalitate    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE Nr. 9*) din 1 februarie 1996 privind exceptia de neconstitutionalitate

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL NR. 108 din 28 mai 1996
---------------
*) A se vedea şi Decizia Curţii Constituţionale nr. 46 din 24 aprilie 1996.


Mihai Constantinescu - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Ioan Deleanu - judecãtor
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Completul de judecata, convocat potrivit prevederilor art. 24 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, constata:
În fata Curţii de Apel Bucureşti - Secţia contencios administrativ - în Dosarul nr. 1.185/1994, reclamanta Federaţia Sindicatelor Învãţãmîntului Preuniversitar din România a invocat excepţia de neconstituţionalitate a "rectificarii" <>Ordonanţei Guvernului nr. 39/1994 privind îmbunãtãţirea coeficienţilor de ierarhizare a salariilor de baza pentru personalul din sectorul bugetar.
În motivarea exceptiei se arata ca rectificarea în discuţie "nu este semnatã" şi ca, prin conţinutul sau, modifica substanţial dispoziţiile actului legislativ rectificat.
Prin Încheierea din 5 septembrie 1995, instanta de judecata a sesizat Curtea Constituţionalã cu soluţionarea exceptiei, apreciind ca excepţia de neconstituţionalitate este intemeiata, deoarece "potrivit simetriei actelor juridice, rectificarea unei ordonanţe este supusã regimului juridic prevãzut pentru aceasta din urma". Totodatã, instanta considera ca prin rectificarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 39/1994 au fost incalcate "dispoziţiile constituţionale privind condiţiile emiterii de cãtre Guvern a ordonanţelor, în temeiul legii speciale de abilitare", în acest sens facindu-se referire la art. 107 alin. (4) din Constituţie.
În vederea soluţionãrii exceptiei de neconstituţionalitate, Curtea Constituţionalã, potrivit art. 24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, a solicitat puncte de vedere Camerei Deputaţilor, Senatului şi Guvernului. De asemenea, potrivit art. 5 din Legea nr. 47/1992 şi dispoziţiilor art. 12 alin. 4 din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Curţii Constituţionale s-au solicitat informaţii de la Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale şi de la Regia Autonomã "Monitorul Oficial".
Guvernul, în punctul sau de vedere, arata ca "modificãrile şi completãrile aduse ordonanţei prin Legea nr. 134/1994 includ şi rectificãrile publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 256 din 12 septembrie 1994, a cãror neconstituţionalitate a fost invocatã". În aceste condiţii - s-a precizat în continuare - nu se poate retine neconstituţionalitatea rectificarilor criticate, cu atît mai mult cu cît excepţia de neconstituţionalitate a acestora s-a ridicat în fata instanţei la data de 9 ianuarie 1995, dupã intrarea în vigoare a Legii nr. 134/1994, lege care "nu a fost criticata pentru neconstituţionalitate înainte de promulgare".
Camerele Parlamentului nu şi-au exprimat punctele de vedere.
Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale a arãtat ca "întrucît în cuprinsul ordonanţei şi în unele dintre anexe au fost constatate anumite erori dupã publicarea acesteia în Monitorul Oficial al României, Secretariatul General al Guvernului a solicitat corectarea acestora printr-o rectificare". În acest sens, s-a transmis Curţii Constituţionale adresa nr. E 96 din 7 septembrie 1994 a Secretariatului General al Guvernului, în care au fost precizate corecturile ce urmau a fi fãcute, şi anume:
- la art. 3 alin. 1, penultimul rind, în loc de "iulie" se va mentiona "septembrie";
- la art. 7, penultimul rind, în loc de "iulie" se va mentiona "septembrie";
- la anexa nr. I/6 privind coeficienţii de ierarhizare pentru funcţiile de conducere din Parchetul General se va citi astfel: la nr. crt. 1, în loc de "5,50" se va citi "6,00"; la nr. crt. 2, în loc de "5,00" se va citi "5,50"; la nr. crt. 3, în loc de "4,60" se va citi "5,00";
- la anexa nr. III/2, capitolul II punctul 1, subpunctul 1.2 - Funcţii de execuţie pe trepte profesionale specifice unitãţilor subordonate Ministerului Finanţelor, în coloana "Nivelul studiilor", în dreptul nr. crt. 3 şi 4, în loc de "M" se va citi "M;G";
- la anexa nr. V/1, capitolul II - Coeficienţi de ierarhizare pentru funcţiile ajutatoare din instituţiile de învãţãmînt - la litera a) - Funcţii didactice ajutatoare, în dreptul nr. crt. 4, coeficientul de ierarhizare corespunzãtor gradatiei 2, în loc de "9,925" se va citi "0,925".
Regia Autonomã "Monitorul Oficial" a transmis Curţii Constituţionale <>Ordonanta Guvernului nr. 39/1994 , în forma primitã pentru publicare, şi copia adresei prin care s-a cerut rectificarea ordonanţei.

CURTEA,
examinînd încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul judecãtorului-raportor, rectificarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 39/1994 raportatã la prevederile Constituţiei, precum şi ale Legii nr. 47/1992, retine urmãtoarele:
<>Ordonanta Guvernului nr. 39/1994 a fost aprobatã, cu unele modificãri, prin Legea nr. 134/1994, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 366 din 30 decembrie 1994. Fiind emisã în temeiul Legii de abilitare nr. 72/1994, ordonanta este consecinta extinderii, în anumite condiţii şi limite, a competentei generale a Guvernului de organizare a executãrii legilor, prevãzutã la art. 107 alin. (2) din Constituţie. De aceea natura juridicã a ordonanţei nu poate fi diferita de cea a oricãrui alt act emis de Guvern în cadrul competentei sale normative. Ca urmare, ordonanta nu este expresia unei puteri legiuitoare ce ar fi fost acordatã Guvernului, chiar dacã efectele sale privesc domeniul legii ordinare. Parlamentul nici n-ar putea delega puterea legiuitoare, potrivit art. 58 alin. (1) din Constituţie, el fiind unica autoritate legiuitoare a tarii. Conform art. 114 alin. (1) din Constituţie, Parlamentul poate adopta numai o lege specialã de abilitare a Guvernului pentru a emite ordonanţe în domenii care nu fac obiectul legilor organice.
Ordonanta constituie deci un act guvernamental de executare a legii de abilitare. Prin aprobarea însã a ordonanţei de cãtre Parlament, cu sau fãrã modificãri, conţinutul sau normativ devine lege. De aceea, potrivit art. 114 alin. (3) şi (5) din Constituţie, aprobarea se face prin lege şi cu procedura de adoptare a legii. În consecinta, ca urmare a aprobãrii, nu coexista doua categorii de acte normative juxtapuse - legea de aprobare şi ordonanta - de naturi diferite şi cu regimuri juridice diferite, ci un singur act legislativ: legea de aprobare. Asa fiind, dupã aprobare, reglementarea iniţialã instituitã prin ordonanta devine exclusiv actul legiuitorului, expresia voinţei sale. În acest sens este şi Decizia Curţii Constituţionale nr. 124 din 5 decembrie 1995.
Ţinînd seama de aceste consecinţe, rezulta ca excepţia de neconstituţionalitate a unei ordonanţe poate fi invocatã, în temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie, numai cît timp ordonanta nu a fost aprobatã prin lege. Dupã legiferare, ridicarea unei asemenea excepţii este inadmisibila, întrucît priveşte un act care, între timp, şi-a pierdut forta juridicã iniţialã şi specifica, ca urmare a transformarii sale în lege. De aceea, dupã aprobarea ordonanţei prin lege, exclusiv aceasta lege ar putea face obiectul unui control de constitutionalitate întrucît, dupã intrarea ei în vigoare, doar dispoziţiile sale sînt aplicabile, chiar dacã, pentru economie de mijloace, legiuitorul, sub aspectul tehnicii legislative utilizate, face în mod expres trimitere la ordonanta aprobatã.
În cazul de fata, excepţia de neconstituţionalitate priveşte <>Ordonanta Guvernului nr. 39/1994 , astfel cum a rezultat din rectificarea sa la data de 12 septembrie 1994. Invocarea exceptiei şi sesizarea Curţii au avut loc, însã, dupã publicarea legii de aprobare a ordonanţei rectificate, ce s-a fãcut în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 366 din 30 decembrie 1994. În consecinta, excepţia este lipsitã de obiect şi urmeazã sa fie respinsã ca vadit nefondata, în temeiul art. 24 alin. (2) din Legea nr. 47/1992.

Fata de cele arãtate, potrivit prevederilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 13 alin. (1) lit. A.c), ale art. 24 alin. (2) şi ale art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, în unanimitate,

CURTEA,
În numele legii
DECIDE:

Respinge ca vadit nefondata excepţia de neconstituţionalitate privind rectificarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 39/1994 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 256 din 12 septembrie 1994, invocatã de Federaţia Sindicatelor Învãţãmîntului Preuniversitar din România în Dosarul nr. 1.185/1994 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia contencios administrativ.
Cu recurs în termen de 10 zile de la comunicare.
Pronunţatã astãzi, 1 februarie 1996.

PREŞEDINTE,
dr. Mihai Constantinescu

Magistrat-asistent,
Florentina Geangu
---------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016