Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 884 din 16 octombrie 2007  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 884 din 16 octombrie 2007 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 782 din 19 noiembrie 2007

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Antonia Constantin - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, excepţie ridicatã de Societatea Comercial "Parc Tehnologic şi Industrial Giurgiu-Nord" - S.A. în Dosarul nr. 409/122/2007 al Tribunalului Giurgiu - Secţia civilã.
La apelul nominal se prezintã apãrãtorul autorului excepţiei, avocatul Orlando Vlãsceanu, şi partea Direcţia Generalã a Finanţelor Publice Giurgiu, prin consilierul juridic Monica Isabella Breazu.
Reprezentantul autorului excepţiei susţine admiterea criticii, arãtând cã, în cuprinsul sãu, codul fiscal conţine prevederi care reglementeazã infracţiuni şi pedepse aplicabile acestora, astfel încât adoptarea sa ar fi trebuit sã respecte prevederile constituţionale ale art. 73 alin. (3) lit. h), respectiv procedura prevãzutã de art. 76 alin. (1) din Legea fundamentalã pentru adoptarea unei legi cu caracter organic.
Reprezentantul Direcţiei Generale a Finanţelor Publice Giurgiu aratã cã, deşi iniţial legea a fost adoptatã cu procedura prevãzutã de Constituţie pentru lege ordinarã, ulterior articolul care reglementeazã o normã penalã a fost modificat printr-o lege organicã, forma iniţialã a acestuia fiind în prezent abrogatã. Prin urmare, critica nu mai are obiect, iar excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilã, dispoziţiile cu caracter penal din cuprinsul Codului fiscal neavând legãturã cu cauza aflatã pe rolul instanţei de fond.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 17 aprilie 2007, pronunţatã în Dosarul nr. 409/122/2007, Tribunalul Giurgiu - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Parc Tehnologic şi Industrial Giurgiu-Nord" - S.A.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã, potrivit textului publicat în Monitorul Oficial al României, codul fiscal a fost adoptat de Senat şi Camera Deputaţilor cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicatã, respectiv ca lege ordinarã. Însã, în cuprinsul sãu, art. 245, devenit în urma unor modificãri ulterioare art. 296^1, reglementeazã o serie de infracţiuni şi pedepsele aplicabile acestora, astfel încât Codul fiscal, conţinând aceastã normã penalã, trebuia votat în conformitate cu prevederile art. 73 alin. (3) lit. h) din Constituţie, ca lege organicã, în condiţiile prevãzute de art. 76 alin. (1) din Constituţie. Or, întrucât procedura de adoptare a legii de cãtre Parlament nu a respectat aceste dispoziţii constituţionale, codul fiscal în integralitatea sa este lovit de neconstituţionalitate extrinsecã.
O atare împrejurare nu poate fi calificatã de Curtea Constituţionalã ca reprezentând o eroare materialã sãvârşitã la publicarea în Monitorul Oficial al României a legii, motivatã prin faptul cã oricum majoritatea cu care a fost adoptatã legea a fost cea prevãzutã de Constituţie pentru legile organice, întrucât, pe de o parte, Curtea nu are competenţa de a se substitui Parlamentului pentru a opera o rectificare în sensul dispoziţiilor <>art. 67 din Legea nr. 24/2000 , iar pe de altã parte, doar cvorumul cu care a fost adoptatã o lege nu este relevant în raport cu încadrarea avutã în vedere de legiuitor, deci nu poate determina categoria cãreia îi aparţine legea, respectiv lege ordinarã, organicã sau constituţionalã.
Tribunalul Giurgiu - Secţia civilã apreciazã cã doar Curtea Constituţionalã poate stabili dacã <>Legea nr. 571/2003 a fost adoptatã cu respectarea prevederilor constituţionale, iar dacã se constatã încãlcarea art. 73 alin. (3) lit. h) din Constituţie, Curtea va decide dacã acest lucru atrage sau nu neconstituţionalitatea legii în ansamblul sãu sau numai a dispoziţiilor art. 296^1 din Codul fiscal, care reglementeazã anumite infracţiuni şi pedepsele aplicabile acestora. În acest din urmã caz însã decizia pronunţatã de Curte nu ar prezenta interes pentru autorul excepţiei, întrucât litigiul aflat pe rolul tribunalului nu are ca temei juridic prevederile art. 296^1 din Codul fiscal, aceste prevederi neavând legãturã cu soluţionarea cauzei.
Pe fondul excepţiei de neconstituţionalitate, opinia instanţei este de admitere în parte a criticii, respectiv constatarea neconstituţionalitãţii dispoziţiilor art. 296^1 din Codul fiscal, care au fost adoptate cu încãlcarea prevederilor art. 73 alin. (3) lit. h) din Constituţie.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Guvernul observã cã dispoziţiile legale direct vizate de critica de neconstituţionalitate sunt cele care reglementeazã infracţiunile prevãzute de Codul fiscal, iar nu dispoziţiile care au constituit temeiul legal al emiterii actelor administrative pe care autorul excepţiei le-a contestat în justiţie. Într-o atare situaţie sunt aplicabile dispoziţiile <>art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992 , potrivit cãrora excepţia este inadmisibilã dacã obiectul ei nu are legãturã cu soluţionarea cauzei aflate pe rolul instanţei judecãtoreşti.
Avocatul Poporului apreciazã cã, întrucât <>Legea nr. 494/2004 , prin care au fost introduse în codul fiscal dispoziţiile art. 296^1 care reglementeazã infracţiuni, a fost adoptatã de Parlament cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţie referitoare la adoptarea legilor organice, critica cu un atare obiect este lipsitã de temei.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile pãrţilor prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizatã.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003.
Autorul excepţiei de neconstituţionalitate considerã cã dispoziţiile legale criticate încalcã prevederile constituţionale cuprinse în art. 73 alin. (3) lit. h) referitoare la reglementarea, prin lege organicã, a infracţiunilor, a pedepselor şi a regimului executãrii acestora.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicatã, Curtea observã cã, în esenţã, critica autorului excepţiei vizeazã faptul cã <>Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, fiind adoptatã ca lege ordinarã, încalcã prevederile constituţionale ale art. 73 alin. (3) lit. h), precum şi pe cele ale art. 76 alin. (1), întrucât art. 245 al legii, devenit în urma unor modificãri ulterioare art. 296^1, reglementeazã infracţiuni, deci un domeniu aparţinând legii organice.
Reţinând cã sesizarea Curţii prin încheierea instanţei de judecatã vizeazã, pe de o parte, dispoziţiile art. 245 din Codul fiscal, devenit în urma unor modificãri ulterioare <>art. 296^1, iar pe de altã parte, prevederile Legii nr. 571/2003 privind codul fiscal în ansamblul sãu, Curtea constatã cã, referitor la aceste din urmã texte, autorul excepţiei nu îşi motiveazã critica de neconstituţionalitate, deşi dispoziţiile <>art. 10 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 prevãd cã sesizãrile adresate Curţii Constituţionale trebuie motivate.
În mod constant, jurisprudenţa Curţii a stabilit cã sesizãrile de neconstituţionalitate adresate Curţii, inclusiv excepţiile, fãrã a fi motivate, trebuie respinse ca inadmisibile, Curtea neputându-se substitui subiectelor îndreptãţite sã o sesizeze, întrucât ar exercita un control din oficiu, ceea ce este contrar sistemului nostru constituţional.
Pe de altã parte, Curtea nu poate reţine cã referirea pe care autorul excepţiei o face cu privire la încãlcarea dispoziţiilor art. 73 alin. (3) lit. h) şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţie ar constitui temei pentru constatarea neconstituţionalitãţii Codului fiscal în ansamblul sãu, întrucât, aşa cum corect a reţinut instanţa de judecatã, dispoziţiile art. 296^1 din codul fiscal nu au legãturã cu soluţionarea litigiului de fond, în cauzã autorul excepţiei de neconstituţionalitate nefiind trimis în judecatã pentru sãvârşirea vreunei infracţiuni, ci doar sancţionat contravenţional.
De altfel, Curtea observã cã, prin <>Legea nr. 494/2004 privind aprobarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 83/2004 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, adoptatã de Parlament cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţie, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.092 din 24 noiembrie 2004, s-a prevãzut abrogarea textului art. 245 al Codului fiscal. De asemenea, prin aceeaşi lege a fost introdus în codul fiscal titlul IX^1, cu denumirea "Infracţiuni".

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca fiind inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Parc Tehnologic şi Industrial Giurgiu-Nord" - S.A. în Dosarul nr. 409/122/2007 al Tribunalului Giurgiu - Secţia civilã.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 16 octombrie 2007.

PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Mihaela Senia Costinescu

---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016