Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 883 din 30 iunie 2011  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor anexelor la Ordonanta Guvernului nr. 10/2007 privind cresterile salariale ce se vor acorda in anul 2007 personalului bugetar salarizat potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza pentru personalul contractual din sectorul bugetar si personalului salarizat potrivit anexelor nr. II si III la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza in sectorul bugetar si a indemnizatiilor pentru persoane care ocupa functii de demnitate publica, care cuprind referiri la valoarea salariilor de baza minime brute egale cu 440-880 RON, precum si ale art. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 11/2007 privind cresterile salariale ce se vor acorda in anul 2007 personalului didactic din invatamant, salarizat potrivit Legii nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 883 din 30 iunie 2011 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor anexelor la Ordonanta Guvernului nr. 10/2007 privind cresterile salariale ce se vor acorda in anul 2007 personalului bugetar salarizat potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza pentru personalul contractual din sectorul bugetar si personalului salarizat potrivit anexelor nr. II si III la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza in sectorul bugetar si a indemnizatiilor pentru persoane care ocupa functii de demnitate publica, care cuprind referiri la valoarea salariilor de baza minime brute egale cu 440-880 RON, precum si ale art. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 11/2007 privind cresterile salariale ce se vor acorda in anul 2007 personalului didactic din invatamant, salarizat potrivit Legii nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 668 din 20 septembrie 2011

    Augustin Zegrean - preşedinte
    Aspazia Cojocaru - judecãtor
    Acsinte Gaspar - judecãtor
    Petre Lãzãroiu - judecãtor
    Ion Predescu - judecãtor
    Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
    Benke Karoly - magistrat-asistent-şef

    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Simona Ricu.
    Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor anexei la Ordonanţa Guvernului nr. 10/2007 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2007 personalului bugetar salarizat potrivit Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de bazã pentru personalul contractual din sectorul bugetar şi personalului salarizat potrivit anexelor nr. II şi III la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de bazã în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupã funcţii de demnitate publicã şi ale art. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 11/2007 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2007 personalului didactic din învãţãmânt, salarizat potrivit Legii nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, excepţie ridicatã din oficiu de Curtea de Apel Oradea - Secţia civilã mixtã în Dosarul acesteia nr. 1.910/83/2009.
    La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
    Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care solicitã respingerea excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã.

                                    CURTEA,
    având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
    Prin Încheierea din 10 februarie 2010, pronunţatã în Dosarul nr. 1.910/83/2009, Curtea de Apel Oradea - Secţia civilã mixtã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor anexei la Ordonanţa Guvernului nr. 10/2007 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2007 personalului bugetar salarizat potrivit Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de bazã pentru personalul contractual din sectorul bugetar şi personalului salarizat potrivit anexelor nr. II şi III la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de bazã în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupã funcţii de demnitate publicã şi ale art. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 11/2007 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2007 personalului didactic din învãţãmânt, salarizat potrivit Legii nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, excepţie ridicatã din oficiu de instanţa judecãtoreascã într-o cauzã având ca obiect drepturi bãneşti.
    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se aratã cã dispoziţiile legale criticate sunt neconstituţionale prin prisma faptului cã acestea stabilesc valoarea coeficientului de multiplicare 1 la un nivel inferior salariului minim pe economie pentru muncitorii necalificaţi, muncitorii calificaţi, pentru cei cu studii postliceale, pentru cei cu şcoala de maiştri, pentru cei cu studii superioare de scurtã duratã şi pentru cei cu studii superioare. În consecinţã, se susţine cã o atare reglementare contravine art. 15 alin. (1) şi art. 16 alin. (1) din Constituţie din moment ce aceşti salariaţi nu sunt egali cu ceilalţi salariaţi din mediul public sau privat sub aspectul respectãrii salariului minim garantat pe economie.
    Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
    Avocatul Poporului apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilã, întrucât textele criticate au avut o aplicare limitatã în timp, în cursul anului 2007, astfel încât, în momentul de faţã, acestea nu mai sunt în vigoare.
    Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

                                    CURTEA,
    examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
    Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze prezenta excepţie.
    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, astfel cum rezultã din încheierea instanţei de judecatã, îl constituie dispoziţiile "anexei la Ordonanţa Guvernului nr. 10/2007 şi ale art. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 11/2007". În realitate, astfel cum rezultã din motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã sunt criticate toate anexele la Ordonanţa Guvernului nr. 10/2007 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2007 personalului bugetar salarizat potrivit Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de bazã pentru personalul contractual din sectorul bugetar şi personalului salarizat potrivit anexelor nr. II şi III la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de bazã în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupã funcţii de demnitate publicã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 80 din 1 februarie 2007, aprobatã cu modificãri prin Legea nr. 231/2007, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 474 din 16 iulie 2007, anexe care cuprind referiri la valoarea salariilor de bazã minime brute egale cu 440-880 RON, precum şi art. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 11/2007 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2007 personalului didactic din învãţãmânt, salarizat potrivit Legii nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 85 din 2 februarie 2007, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 220/2007, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 478 din 17 iulie 2007. Acest din urmã text are urmãtorul cuprins:
    "(1) În cursul anului 2007 salariile de bazã ale personalului didactic din învãţãmânt, stabilite potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 68/2004 privind unele mãsuri în domeniul învãţãmântului, aprobatã cu modificãri prin Legea nr. 6/2005, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ale Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 18/2005 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2005 personalului din învãţãmânt, salarizat potrivit Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 68/2004 privind unele mãsuri în domeniul învãţãmântului, şi ale Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 196/2002 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anii 2003 şi 2004 personalului din învãţãmânt, salarizat potrivit Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 8/2000 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, referitor la stabilirea salariului de bazã al personalului din învãţãmânt, şi pentru abrogarea unor dispoziţii din Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de bazã în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupã funcţii de demnitate publicã, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 138/2005, ale Legii nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale Ordonanţei Guvernului nr. 4/2006 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2006 personalului didactic din unitãţile şi instituţiile de învãţãmânt, salarizat potrivit Legii nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 189/2006, se majoreazã, prin modificarea valorii coeficientului de multiplicare 1,000, dupã cum urmeazã:
    a) pentru funcţia de profesor universitar prevãzutã în anexa nr. 1.1 valoarea coeficientului de multiplicare 1,000 va fi:
    - 1 ianuarie-31 martie 2007, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000: 221,307 lei;
    - 1 aprilie-30 septembrie 2007, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000: 225,733 lei;
    - 1 octombrie-31 decembrie 2007, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000: 230,247 lei;
    b) pentru funcţiile didactice prevãzute în anexele nr. 1.2, 2 şi 3 valoarea coeficientului de multiplicare 1,000 va fi:
    - 1 ianuarie-31 martie 2007, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000: 221,307 lei;
    - 1 aprilie-30 septembrie 2007, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000: 225,733 lei;
    - 1 octombrie-31 decembrie 2007, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000: 259,593 lei.
    (2) Indemnizaţiile pentru persoanele care ocupã funcţii de conducere specifice, precum şi indemnizaţiile pentru îndeplinirea unor activitãţi specifice învãţãmântului sunt prevãzute în anexele nr. 4 şi 5."
    În opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate, prevederile legale criticate contravin dispoziţiilor constituţionale cuprinse în art. 15 alin. (1) privind universalitatea drepturilor, libertãţilor şi obligaţiilor şi art. 16 alin. (1) şi (2) privind egalitatea în drepturi.
    Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicatã, Curtea constatã urmãtoarele:
    Prin Decizia nr. 766 din 15 iunie 2011*), nepublicatã încã la data pronunţãrii prezentei decizii, Curtea a stabilit cã sintagma "în vigoare" din cuprinsul dispoziţiilor art. 29 alin. (1) şi ale art. 31 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicatã, este constituţionalã în mãsura în care se interpreteazã în sensul cã sunt supuse controlului de constituţionalitate şi legile sau ordonanţele ori dispoziţiile din legi sau din ordonanţe ale cãror efecte juridice continuã sã se producã şi dupã ieşirea lor din vigoare. În cauza de faţã, Curtea constatã cã dispoziţiile legale criticate, fiind de drept substanţial şi guvernând, în cursul anului 2007, raportul de muncã al persoanelor aflate în litigiu, produc în continuare efecte juridice chiar dacã sunt norme cu aplicare limitatã în timp.
________
    *) Decizia nr. 766 din 15 iunie 2011 a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 549 din 3 august 2011.

    Pe fondul cauzei, Curtea reţine cã, potrivit art. 1 din Hotãrârea Guvernului nr. 1.825/2006 pentru stabilirea salariului de bazã minim brut pe ţarã garantat în platã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.025 din 22 decembrie 2006, salariul de bazã minim brut pe ţarã garantat în platã a fost stabilit la 390 lei lunar. Or, salariile de bazã minime brute care pot fi stabilite în baza celor douã acte normative criticate nu pot, în niciun caz, coborî sub acest nivel (spre exemplu, salariul de bazã minim brut stabilit în baza Ordonanţei Guvernului nr. 10/2007 este de cel puţin 412 RON). Faptul cã valoarea coeficientului de multiplicare 1,000 prevãzut de Ordonanţa Guvernului nr. 11/2007 este mai micã decât salariul de bazã minim brut nu poate duce la concluzia cã automat şi salariul persoanei în cauzã este mai mic decât salariul minim brut pe ţarã garantat, întrucât, spre exemplu, cel mai mic asemenea coeficient aplicat în concret este de 1,868, care, înmulţit cu valoarea coeficientului, este superior salariului de bazã minim brut pe ţarã garantat. Ceea ce trebuie reţinut este cã valoarea salariilor de bazã brute trebuie raportatã la cuantumul salariului de bazã minim brut pe ţarã garantat în platã în anul de referinţã, şi nu la cuantumul salariului de bazã minim brut pe ţarã garantat în platã în anul introducerii acţiunii în faţa instanţei judecãtoreşti.
    În consecinţã, Curtea observã cã raţionamentul pe care se fundamenteazã excepţia de neconstituţionalitate invocatã de instanţa judecãtoreasã porneşte de la o premisã greşitã, astfel încât Curtea nu poate reţine încãlcarea dispoziţiilor art. 15 alin. (1) şi art. 16 alin. (1) din Constituţie, textele legale criticate aplicându-se tuturor persoanelor aflate în ipoteza acestora, fãrã a le discrimina în raport cu alţi angajaţi din sfera publicã sau privatã sub aspectul respectãrii cuantumului salariului de bazã minim brut pe ţarã garantat în platã.

    Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

                             CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
                                În numele legii
                                    DECIDE:

    Respinge ca neîntemeiatã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor anexelor la Ordonanţa Guvernului nr. 10/2007 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2007 personalului bugetar salarizat potrivit Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de bazã pentru personalul contractual din sectorul bugetar şi personalului salarizat potrivit anexelor nr. II şi III la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de bazã în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupã funcţii de demnitate publicã, care cuprind referiri la valoarea salariilor de bazã minime brute egale cu 440-880 RON, precum şi ale art. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 11/2007 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2007 personalului didactic din învãţãmânt, salarizat potrivit Legii nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, excepţie ridicatã din oficiu de Curtea de Apel Oradea - Secţia civilã mixtã în Dosarul acesteia nr. 1.910/83/2009.
    Definitivã şi general obligatorie.
    Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 30 iunie 2011.

                      PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
                                AUGUSTIN ZEGREAN

                            Magistrat-asistent-şef,
                                  Benke Karoly

                                      ----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016