Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 879 din 10 iulie 2008  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 15 lit. p) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru si ale   art. 77 din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 879 din 10 iulie 2008 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 lit. p) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru si ale art. 77 din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 575 din 30 iulie 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 15 lit. p) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru şi ale <>art. 77 din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "S.C.I.M." - S.A. din Constanţa în Dosarul nr. 5.900/118/2007 al Tribunalului Constanţa - Secţia comercialã.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã, considerând cã textele de lege criticate nu contravin prevederilor constituţionale invocate de autorul excepţiei.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 11 octombrie 2007, pronunţatã în Dosarul nr. 5.900/118/2007, Tribunalul Constanţa - Secţia comercialã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 15 lit. p) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru şi ale <>art. 77 din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei. Excepţia a fost ridicatã de Societatea Comercialã "S.C.I.M." S.A. din Constanţa cu prilejul soluţionãrii unei cauze comerciale prin care s-a solicitat emiterea unei somaţii de platã împotriva autorului excepţiei.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţã, cã textele de lege criticate, care prevãd scutiri de la plata taxei de timbru, creeazã un regim "de derogare, de favoare, de avantajare, o discrepanţã şi o discriminare nejustificatã" între cei astfel scutiţi şi ceilalţi justiţiabili. Ca o consecinţã a acestei scutiri, administratorul sau lichidatorul judiciar poate formula acţiuni cu scop şicanatoriu şi neîntemeiate.
Tribunalul Constanţa - Secţia comercialã considerã cã excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiatã. În acest sens, aratã cã administratorul judiciar sau lichidatorul sunt mandatari ai justiţiei şi reprezentanţi ai procedurii, ţinuţi sã urmãreascã şi sã asigure prezervarea caracterului unitar, colectiv şi egalitar al procedurii insolvenţei. Activitatea de administrare a procedurii insolvenţei desfãşuratã de cãtre practician este guvernatã de principiul celeritãţii actelor şi operaţiunilor şi deopotrivã de acela al maximizãrii valorilor din averea debitorului. Tocmai pentru a rãspunde acestor exigenţe, <>art. 77 din Legea nr. 85/2006 scuteşte acţiunile promovate de practicianul în insolvenţã de plata taxelor judiciare de timbru. În concluzie, datoritã poziţiei distincte în cadrul procedurii şi naturii raporturilor procesuale în cadrul cãrora îşi exercitã mandatul, practicianul în insolvenţã se gãseşte în situaţii obiectiv diferite faţã de pãrţile în proces, ce reclamã un tratament juridic distinct.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului considerã cã dispoziţiile <>art. 15 lit. p) din Legea nr. 146/1997 şi cele ale <>art. 77 din Legea nr. 85/2006 sunt constituţionale. În acest sens, aratã cã stabilirea şi dimensionarea taxelor judiciare de timbru reprezintã atribuţia exclusivã a legiuitorului, potrivit dispoziţiilor art. 139 alin. (1) din Constituţie. În virtutea aceleiaşi competenţe, legiuitorul poate stabili şi excepţii, constând în scutirea unor servicii publice sau a anumitor categorii de persoane de la obligaţia plãţii taxelor, iar instituirea unor asemenea excepţii nu este contrarã prevederilor constituţionale dacã a fost fãcutã în considerarea unor situaţii deosebite, pãstrându-se tratamentul juridic egal pentru situaţii identice. În cadrul procedurii insolvenţei, lichidatorul judiciar are o poziţie şi o situaţie deosebitã faţã de toţi ceilalţi participanţi la procedurã, el nefiind parte în proces, ci participant la procedurã, cu rol şi atribuţii determinate de lege.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au transmis punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 15 lit. p) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 173 din 29 iulie 1997, dispoziţii potrivit cãrora "Sunt scutite de taxe judiciare de timbru acţiunile şi cererile, inclusiv cele pentru exercitarea cãilor de atac, referitoare la: [...] p) orice alte acţiuni, cereri sau acte de procedurã pentru care se prevãd, prin legi speciale, scutiri de taxã judiciarã de timbru;".
De asemenea, autorul excepţiei criticã şi dispoziţiile <>art. 77 din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 359 din 21 aprilie 2006, dispoziţii potrivit cãrora "Toate acţiunile introduse de administratorul judiciar sau de lichidator în aplicarea dispoziţiilor prezentei legi, inclusiv pentru recuperarea creanţelor, sunt scutite de taxe de timbru".
Autorul excepţiei considerã cã acest text de lege este contrar dispoziţiilor art. 16 din Constituţie, referitor la egalitatea în drepturi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã textele de lege criticate au constituit în numeroase rânduri obiect al controlului de constituţionalitate. Astfel, prin decizii precum <>Decizia nr. 131 din 19 februarie 2008 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 211 din 19 martie 2008, Curtea a statuat cã, "în cadrul procedurii falimentului, lichidatorul judiciar are o poziţie şi o situaţie deosebite faţã de toate pãrţile şi faţã de toţi ceilalţi participanţi la procedurã, el nefiind parte în proces, ci participant la procedurã, cu rol şi atribuţii determinate de lege. Acesta nu acţioneazã în interes personal, ci în interesul bunei desfãşurãri a întregii proceduri, în interesul debitorului insolvabil, pentru reîntregirea patrimoniului acestuia, precum şi în interesul creditorilor, pentru ca aceştia sã îşi poatã valorifica creanţele în cât mai mare mãsurã şi cât mai operativ. Prin urmare, nu poate fi vorba despre un tratament juridic egal, având în vedere situaţiile obiectiv diferite în care se gãsesc lichidatorul judiciar, pe de o parte, şi pãrţile din cadrul procedurii, pe de altã parte".
Întrucât nu au intervenit elemente noi, de naturã sã determine reconsiderarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale, atât soluţia, cât şi considerentele cuprinse în aceste decizii îşi pãstreazã valabilitatea şi în cauza de faţã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 15 lit. p) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru şi ale <>art. 77 din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "S.C.I.M." S.A. din Constanţa în Dosarul nr. 5.900/118/2007 al Tribunalului Constanţa - Secţia comercialã.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 10 iulie 2008.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea

-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016