Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 874 din 16 octombrie 2007  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 3 si   art. 5 din Decretul-lege nr. 61/1990 privind vanzarea de locuinte construite din fondurile statului catre populatie    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 874 din 16 octombrie 2007 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 3 si art. 5 din Decretul-lege nr. 61/1990 privind vanzarea de locuinte construite din fondurile statului catre populatie

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 790 din 21 noiembrie 2007

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Antonia Constantin - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 3 şi 5 din Decretul-lege nr. 61/1990 privind vânzarea de locuinţe construite din fondurile statului cãtre populaţie, excepţie ridicatã de Valentin Turigioiu în Dosarul nr. 28.801/2/2005 (nr. vechi 3.165/2005) al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a IV-a civilã.
La apelul nominal rãspunde personal autorul excepţiei.
Cu privire la partea Vasilica Turigioiu, citatã în cauzã, magistratul-asistent aratã cã dovada privind îndeplinirea procedurii de citare a fost restituitã cu menţiunea cã aceasta este decedatã.
Cauza fiind în stare de judecatã, autorul excepţiei de neconstituţionalitate solicitã admiterea acesteia pentru aceleaşi argumente expuse în motivarea excepţiei.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã. În acest sens, aratã cã textul de lege criticat nu contravine principiului egalitãţii în drepturi, întrucât se aplicã deopotrivã tuturor celor aflaţi în ipoteza reglementatã de norma criticatã.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 10 octombrie 2006, pronunţatã în Dosarul nr. 28.801/2/2005 (nr. vechi 3.165/2005), Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a IV-a civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 3 şi 5 din Decretul-lege nr. 61/1990 privind vânzarea de locuinţe construite din fondurile statului cãtre populaţie, excepţie ridicatã de Valentin Turigioiu.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia susţine, în esenţã, cã <>Decretul-lege nr. 61/1990 , prin reglementãrile sale "evazive", creeazã un regim discriminatoriu pentru chiriaşii din locuinţele ce se vând în temeiul acestui decret, alţii decât titularii contractului de închiriere, faţã de chiriaşii din aceste locuinţe care au dreptul sã încheie contractul de vânzare-cumpãrare cu unitatea specializatã în vânzarea locuinţelor din fondurile statului. Susţine cã sintagma "locuinţele pot fi vândute cãtre populaţie" este genericã, fãrã a particulariza situaţii locative deosebite.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a IV-a civilã apreciazã cã textele de lege criticate nu contravin dispoziţiilor art. 16 alin. (1) din Constituţie, întrucât aceste prevederi circumscriu atât sfera imobilelor construite din fondurile statului, ce se pot vinde cãtre populaţie, cât şi a persoanelor îndreptãţite la cumpãrarea acestora.
Potrivit <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, arãtând cã prin textele de lege criticate nu se instituie niciun fel de discriminare cu privire la chiriaşi, scopul legii fiind tocmai de a-i proteja, fãrã sã fie stabilit vreun criteriu de diferenţiere între aceştia.
Avocatul Poporului considerã prevederile de lege ca fiind constituţionale. În acest sens, aratã cã <>Decretul-lege nr. 61/1990 reglementeazã condiţiile în care pot fi vândute cãtre populaţie locuinţele construite din fondurile statului, având în vedere interesul general.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile pãrţii prezente, concluziile procurorului, prevederile legale criticate, raportate la dispoziţiile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile <>art. 3 şi 5 din Decretul-lege nr. 61/1990 privind vânzarea de locuinţe construite din fondurile statului cãtre populaţie, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 22 din 8 februarie 1990.
Textele criticate au urmãtoarea redactare:
- Art. 3: "Locuinţele prevãzute la art. 1 se vând cetãţenilor români cu domiciliul în ţarã, cu achitarea integralã a preţului la încheierea contractului de vânzare-cumpãrare sau prin acordarea unui împrumut de cãtre Casa de Economii şi Consemnaţiuni, fãrã restricţii privind deţinerea în proprietate a unei a doua locuinţe.
O datã cu locuinţa se transmite cumpãrãtorului acesteia şi dreptul de folosinţã asupra terenului aferent, pe durata existentei construcţiei.";
- Art. 5: "Primãriile judeţene şi a municipiului Bucureşti vor organiza pe principii economice unitãţile specializate prevãzute la art. 1 şi vor pune la dispoziţia acestora lista locuinţelor destinate vânzãrii cãtre populaţie.
Locuinţele ocupate de chiriaşi se pot vinde numai acestora, pe baza cererilor adresate direct unitãţilor specializate în vânzarea locuinţelor."
Textul constituţional considerat a fi încãlcat este cel al art. 16 alin. (1) referitor la egalitatea în drepturi.
Autorul excepţiei considerã cã aceste prevederi contravin dispoziţiilor art. 16 alin. (1) din Constituţie, întrucât ele se referã numai la titularii contractului de închiriere, nu şi la ceilalţi chiriaşi care, deşi locuiesc împreunã cu aceştia, nu au calitatea de titulari ai contractului de închiriere şi, ca atare, nu pot cumpãra locuinţele respective.
Analizând aceastã criticã de neconstituţionalitate, Curtea reţine cã <>Decretul-lege nr. 61/1990 reglementeazã posibilitatea cumpãrãrii locuinţelor construite din fondurile statului de cãtre chiriaşii acestora. Legiuitorul a avut în vedere prin normele criticate protejarea chiriaşilor, fãrã a stabili vreun criteriu de diferenţiere între aceştia, ele aplicându-se tuturor celor aflaţi în ipoteza reglementatã de aceste norme. Singura cerinţã stabilitã de normele criticate este manifestarea de voinţã a chiriaşului de a cumpãra locuinţa, exprimatã prin cererea adresatã unitãţilor specializate în vânzarea locuinţelor.

Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 3 şi 5 din Decretul-lege nr. 61/1990 privind vânzarea de locuinţe construite din fondurile statului cãtre populaţie, excepţie ridicatã de Valentin Turigioiu în Dosarul nr. 28.801/2/2005 (nr. vechi 3.165/2005) al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a IV-a civilã.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 16 octombrie 2007.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Maria Bratu
------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016