Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 874 din 16 iunie 2009  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 106 alin. (2) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 874 din 16 iunie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 106 alin. (2) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 558 din 11 august 2009
DECIZIE nr. 874 din 16 iunie 2009
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 106 alin. (2) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic
EMITENT: CURTEA CONSTITUŢIONALÃ
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 558 din 11 august 2009



Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Carmen-Cãtãlina Gliga - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 106 alin. (2) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, excepţie ridicatã de Colegiul Naţional "Silvania" din Zalãu în Dosarul nr. 3.470/84/2008 al Tribunalului Sãlaj - Secţia civilã.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public, invocând jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale, pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 2 februarie 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 3.470/84/2008, Tribunalul Sãlaj - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 106 alin. (2) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic. Excepţia a fost ridicatã de Colegiul Naţional "Silvania" din Zalãu cu prilejul soluţionãrii unei acţiuni civile având ca obiect obligaţia de a face.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţã, cã textul de lege criticat instituie o discriminare între cadrele didactice şi celelalte categorii socioprofesionale. Astfel, în cazul celor dintâi, <>art. 106 alin. (2) din Legea nr. 128/1997 prevede acordarea unui ajutor pentru deces din bugetul asigurãrilor sociale în cuantum de 5 salarii ale persoanei decedate, în timp ce pentru ceilalţi salariaţi, care cotizeazã sub imperiul aceloraşi norme la bugetul asigurãrilor sociale, potrivit <>art. 126 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, este prevãzut un ajutor de deces în cuantum de un singur salariu. În opinia sa, nicio lege nu trebuie sã producã privilegii în favoarea unor categorii de salariaţi care nu au un statut special, aşa cum sunt persoanele cu handicap sau alte categorii cu statut bine definit, care necesitã ajutoare suplimentare din partea societãţii şi care contribuie în acelaşi mod la formarea bugetului de asigurãri sociale.
Tribunalul Sãlaj - Secţia civilã considerã cã excepţia de neconstituţionalitate nu este fondatã. În acest sens, aminteşte considerentele reţinute de Curtea Europeanã a Drepturilor Omului în Cauza Duchez contra Franţei şi Cauza Beian contra României, în care s-a arãtat cã existã discriminare atât timp cât diferenţa de tratament aplicat unor subiecte de drept aflate în situaţii analoage nu are justificare legitimã, obiectivã şi rezonabilã. Or, acordarea ajutorului de deces pentru cadrele didactice într-un cuantum diferit în raport cu cel acordat celorlalte categorii socio-profesionale, care se supun prevederilor <>Legii nr. 19/2000 , are în vedere complexitatea şi importanţa pentru societate a activitãţii personalului didactic şi didactic auxiliar.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Guvernul considerã cã excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiatã, deoarece acordarea ajutorului în caz de deces este un drept ce face parte din categoria drepturilor de asigurãri sociale, care, potrivit <>art. 47 alin. (2) din Constituţie , sunt stabilite de cãtre legiuitor sub aspectul conţinutului, limitelor şi condiţiilor de acordare. Prin urmare, fiind la latitudinea legiuitorului, acesta poate institui un tratament juridic diferenţiat, în considerarea unor situaţii obiectiv diferite, fãrã a contraveni dispoziţiilor constituţionale ce consacrã egalitatea în drepturi a cetãţenilor, respectiv în considerarea situaţiei diferite în care se aflã personalul didactic faţã de alte categorii de persoane. De asemenea, aratã cã egalitatea nu este sinonimã cu uniformitatea, ci se apropie mai degrabã de proporţionalitate, deoarece diversitatea situaţiilor concrete trebuie sã fie reflectatã în norma juridicã, ce trebuie sã se adapteze diferitelor circumstanţe. În legãturã cu cele arãtate, invocã şi <>Decizia Curţii Constituţionale nr. 248/2008 , prin care a fost respinsã excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 106 alin. (2) din Legea nr. 128/1997 .
Avocatul Poporului considerã cã prevederile de lege criticate sunt constituţionale, sens în care invocã jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale concretizatã în <>Decizia nr. 248/2008 .
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele de vedere solicitate asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, prevederile <>Constituţiei , precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor <>art. 146 lit. d) din Constituţie , ale <>art. 1 alin. (2) , ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 106 alin. (2) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 158 din 16 iulie 1997, dispoziţii potrivit cãrora: "În caz de deces al unui cadru didactic sau didactic auxiliar, cuantumul ajutorului acordat celor îndreptãţiţi este de cinci salarii ale persoanei decedate, din bugetul asigurãrilor sociale."
Autorul excepţiei considerã cã aceste prevederi de lege sunt contrare dispoziţiilor art. 16 din Constituţie referitor la egalitatea în drepturi a cetãţenilor.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã <>art. 106 alin. (2) din Legea nr. 128/1997 a mai constituit obiect al excepţiei de neconstituţionalitate în raport cu aceleaşi dispoziţii constituţionale şi aceleaşi critici precum cele invocate în prezenta cauzã.
Astfel, prin <>Decizia nr. 248 din 6 martie 2008 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 273 din 7 aprilie 2008, Curtea, respingând ca neîntemeiatã excepţia de neconstituţionalitate, reţinea cã "legiuitorul a reglementat, într-adevãr, un regim juridic diferit sub aspectul cuantumului ajutorului de deces în cazul cadrelor didactice în raport cu categoriile socio-profesionale care se supun prevederilor <>Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, [...] însã aceastã diferenţã de tratament se sprijinã pe considerentele pe care le-a avut în vedere legiuitorul pornind de la complexitatea, responsabilitatea şi importanţa pentru societate a activitãţii personalului didactic şi didactic auxiliar."
Întrucât nu au intervenit elemente noi, de naturã sã justifice reconsiderarea jurisprudenţei în materie a Curţii Constituţionale, soluţia şi considerentele deciziei amintite îşi pãstreazã valabilitatea şi în prezenta cauzã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul <>art. 146 lit. d) şi al <>art. 147 alin. (4) din Constituţie , al <>art. 1-3 , al <>art. 11 alin. (1) lit. A. d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALÃ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 106 alin. (2) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, excepţie ridicatã de Colegiul Naţional "Silvania" din Zalãu în Dosarul nr. 3.470/84/2008 al Tribunalului Sãlaj Secţia civilã.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 16 iunie 2009.


PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea
__________

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016