Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 873 din 16 octombrie 2007  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 58/2005 pentru modificarea   Legii nr. 301/2004 - Codul penal si a   Legii nr. 294/2004 privind executarea pedepselor si a masurilor dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 873 din 16 octombrie 2007 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 58/2005 pentru modificarea Legii nr. 301/2004 - Codul penal si a Legii nr. 294/2004 privind executarea pedepselor si a masurilor dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 769 din 13 noiembrie 2007

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Antonia Constantin - procuror
Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 58/2005 pentru modificarea <>Legii nr. 301/2004 - Codul penal şi a <>Legii nr. 294/2004 privind executarea pedepselor şi a mãsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, excepţie ridicatã de Dorel Cheche în Dosarul nr. 3.830/2/2006 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal rãspunde autorul excepţiei, lipsind cealaltã parte, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii acordã cuvântul pãrţii prezente, pentru susţinerea excepţiei de neconstituţionalitate. Acesta reitereazã criticile formulate în notele scrise depuse pentru motivarea excepţiei şi precizeazã, în plus, cã acestea vizeazã nu numai <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 58/2005 , dar şi <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 50/2006 privind unele mãsuri pentru asigurarea bunei funcţionãri a instanţelor judecãtoreşti şi parchetelor şi pentru prorogarea unor termene. În concluzie, solicitã admiterea excepţiei de neconstituţionalitate şi depune, totodatã, copii ale unor scripte referitoare la alte dosare personale soluţionate sau aflate pe rolul unor instanţe de judecatã.
Reprezentantul Ministerului Public menţioneazã cã <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 50/2006 nu poate constitui obiect al excepţiei de neconstituţionalitate, deoarece nu este cuprinsã în dispozitivul încheierii de sesizare a Curţii Constituţionale. Aratã cã <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 58/2005 dispune prorogarea intrãrii în vigoare a unor prevederi din <>Legea nr. 301/2004 , respectiv din <>Legea nr. 294/2004 pânã la data de 1 septembrie 2006, astfel cã actul normativ criticat şi-a încetat aplicabilitatea. Prin urmare, excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilã, sens în care Curtea Constituţionalã s-a mai pronunţat, de exemplu, prin <>Decizia nr. 705/2006 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 951 din 24 noiembrie 2006.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 5 februarie 2007, pronunţatã în Dosarul nr. 3.830/2/2006, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 58/2005 pentru modificarea <>Legii nr. 301/2004 - Codul penal şi a <>Legii nr. 294/2004 privind executarea pedepselor şi a mãsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, excepţie ridicatã de Dorel Cheche într-o cauzã privind soluţionarea unei cauze penale.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţã, cã, datoritã prorogãrii intrãrii în vigoare a Codului penal şi a <>Legii nr. 294/2004 - legi care, în opinia sa, sunt singurele reglementãri în materie penalã conforme cu instrumentele juridice internaţionale în domeniul drepturilor omului la care România este parte -, <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 58/2005 afecteazã în mod grav "drepturi, libertãţi şi îndatoriri prevãzute de Constituţie". Totodatã, actul normativ criticat nu respectã exigenţele impuse de art. 115 alin. (4), (5) şi (6) din Legea fundamentalã, referitoare la existenţa cazului excepţional, intrarea în vigoare şi domeniul de reglementare al ordonanţelor de urgenţã, iar prin "publicarea tardivã în Monitorul Oficial al României" se încalcã şi dispoziţiile art. 15 alin. (2) din Constituţie cu privire la principiul aplicãrii legii pentru viitor.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiatã. Argumenteazã, în acest sens, cã prorogarea datei de intrare în vigoare a Codului penal şi a <>Legii nr. 294/2004 privind executarea pedepselor şi a mãsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal pânã la data de 1 septembrie 2008 nu afecteazã drepturile şi libertãţile reclamantului şi nu este de naturã a atrage neconstituţionalitatea ordonanţei atacate.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, invocând, în acest sens, jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale, respectiv <>Decizia nr. 613/2005 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.114 din 9 decembrie 2005. Indicând nota de fundamentare ce însoţeşte ordonanţa de urgenţã criticatã, Guvernul susţine cã nu se poate reţine pretinsa contrarietate a acestui act normativ faţã de prevederile art. 115 din Constituţie, referitoare la delegarea legislativã. Mai mult, precizeazã cã <>art. VI din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 50/2006 privind unele mãsuri pentru asigurarea bunei funcţionãri a instanţelor judecãtoreşti şi parchetelor şi pentru prorogarea unor termene a prorogat termenele de intrare în vigoare a <>Legii nr. 301/2004 - Codul penal şi a <>Legii nr. 294/2004 pânã la data de 1 septembrie 2008. Menţioneazã, de asemenea, cã atât <>Legea nr. 23/1969 privind executarea pedepselor, cât şi <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 56/2003 privind unele drepturi ale persoanelor aflate în executarea pedepselor privative de libertate au fost abrogate prin <>Legea nr. 275/2006 privind executarea pedepselor şi a mãsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal.
Avocatul Poporului apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 58/2005 este inadmisibilã. Se aratã cã prin ordonanţa criticatã s-au modificat termenele prevãzute de <>art. 512 din Legea nr. 301/2004 - Codul penal şi de <>art. 97 alin. (1) din Legea nr. 294/2004 în sensul stabilirii ca datã de intrare în vigoare a celor douã legi data de 1 septembrie 2006. Ulterior, prin <>art. VI din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 50/2006 , aceste termene au fost prorogate pânã la data de 1 septembrie 2008. Prin urmare, aşa cum a reţinut Curtea Constituţionalã în <>Decizia nr. 705/2006 , dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 58/2005 şi-au încetat aplicabilitatea, iar în temeiul <>art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992 , excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilã.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile autorului excepţiei, concluziile procurorului şi dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, potrivit încheierii de sesizare, îl constituie <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 58/2005 pentru modificarea <>Legii nr. 301/2004 - Codul penal şi a <>Legii nr. 294/2004 privind executarea pedepselor şi a mãsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, act normativ publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 552 din 28 iunie 2005. Prin dispoziţiile ordonanţei criticate se stabileşte cã termenele prevãzute de <>art. 512 din Legea nr. 301/2004 - Codul penal (art. I), cât şi de <>art. 97 alin. (1) din Legea nr. 294/2004 privind executarea pedepselor şi a mãsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal (art. II), referitoare la intrarea în vigoare a Codului penal, respectiv a <>Legii nr. 294/2004 , se prorogã pânã la data de 1 septembrie 2006. Ulterior, prin <>art. VI din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 50/2006 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 566 din 30 iunie 2006, termenele prevãzute la <>art. 512 din Legea nr. 301/2004 - Codul penal şi la art. 97 alin. (1) din Legea nr. 247/2004 au fost prorogate pânã la data de 1 septembrie 2008.
Cât priveşte solicitarea formulatã de autorul excepţiei în timpul dezbaterilor din şedinţa publicã, referitoare la extinderea obiectului excepţiei asupra <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 50/2006 privind unele mãsuri pentru asigurarea bunei funcţionãri a instanţelor judecãtoreşti şi parchetelor şi pentru prorogarea unor termene, Curtea constatã cã aceastã cerere nu poate fi primitã, deoarece, potrivit <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , Curtea Constituţionalã se pronunţã numai asupra dispoziţiilor legale cuprinse în încheierea prin care instanţa de judecatã sesizeazã Curtea cu soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate, în caz contrar nefiind legal sesizatã.
În motivarea excepţiei, autorul acesteia invocã textele constituţionale ale art. 11, art. 15 alin. (2), art. 20, art. 21 alin. (3), art. 53 şi ale art. 115 alin. (4), (5) şi (6). De asemenea, face trimitere la actele juridice internaţionale în materia drepturilor omului, respectiv Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale şi Declaraţia Universalã a Drepturilor Omului.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea Constituţionalã constatã cã <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 58/2005 a mai constituit obiect al controlului de constituţionalitate, prin raportare la aceleaşi texte constituţionale invocate şi în prezenta cauzã şi cu o motivare asemãnãtoare.
Astfel, prin <>Decizia nr. 705 din 19 octombrie 2006 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 951 din 24 noiembrie 2004, Curtea a respins ca inadmisibilã excepţia de neconstituţionalitate, reţinând cã "dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 58/2005 , potrivit cãrora a fost stabilit un termen de intrare în vigoare a anumitor acte normative, şi-au încetat aplicabilitatea". Pentru aceleaşi argumente, Curtea s-a pronunţat în acelaşi sens şi prin <>Decizia nr. 335 din 3 aprilie 2007 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 325 din 15 mai 2007.
Întrucât faţã de cele reţinute de Curte prin deciziile menţionate nu au intervenit elemente noi, de naturã a reconsidera jurisprudenţa sa în materie, argumentele ce au stat la baza soluţiilor anterior pronunţate, la care s-a fãcut referire, îşi menţin valabilitatea şi în prezenta cauzã.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 58/2005 pentru modificarea <>Legii nr. 301/2004 - Codul penal şi a <>Legii nr. 294/2004 privind executarea pedepselor şi a mãsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, excepţie ridicatã de Dorel Cheche în Dosarul nr. 3.830/2/2006 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 16 octombrie 2007.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi
------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016