Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 87 din 7 februarie 2006 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plata
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 206 din 6 martie 2006
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 6 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somaţiei de platã, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Sybcomet" - S.R.L. din Galaţi în Dosarul nr. 722/COM/2005 al Tribunalului Galaţi - Secţia comercialã, maritimã, fluvialã şi de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilã, întrucât autorul nu a motivat critica formulatã.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 2 septembrie 2005, pronunţatã în Dosarul nr. 722/COM/2005, Tribunalul Galaţi - Secţia comercialã, maritimã, fluvialã şi de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 6 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 5/2001 , excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Sybcomet" - S.R.L. din Galaţi.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia aratã cã, în temeiul <>art. 6 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 5/2001 , instanţa care soluţioneazã o cerere privind somaţia de platã, deşi obligã la efectuarea plãţii în termenul prevãzut de lege, sentinţa nu poate fi executatã decât cu consimţãmântul debitorului, învestirea cu formulã executorie şi, deci, executarea silitã fiind condiţionate de neintroducerea cererii în anulare de cãtre debitor sau de respingerea acesteia.
Tribunalul Galaţi - Secţia comercialã, maritimã, fluvialã şi de contencios administrativ şi fiscal apreciazã excepţia de neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiatã.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Guvernul considerã neîntemeiatã critica de neconstitu-ţionalitate, invocând jurisprudenţa constantã a Curţii Constituţionale. Ca exemplu sunt menţionate deciziile nr. 332/2003 şi nr. 470/2003, prin care s-au respins excepţiile având ca obiect prevederile <>art. 6 din Ordonanţa Guvernului nr. 5/2001 .
Avocatul Poporului apreciazã cã, întrucât autorul excepţiei nu indicã textul din Constituţie pretins a fi încãlcat, critica astfel formulatã nu este motivatã, deci nu respectã dispoziţiile <>art. 10 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 .
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 6 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somaţiei de platã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 422 din 30 iulie 2001, dispoziţii care au urmãtorul conţinut: "Termenul de platã nu va fi mai mic de 10 zile şi nici nu va depãşi 30 de zile. Judecãtorul va putea stabili alt termen potrivit înţelegerii pãrţilor."
Autorul excepţiei susţine cã textul de lege criticat este neconstituţional prin raportare la dispoziţii legale cuprinse în acelaşi act normativ, respectiv <>Ordonanţa Guvernului nr. 5/2001 , fãrã a indica vreun articol din Constituţie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã autorul acesteia se limiteazã la a menţiona anumite necorelãri ale unor prevederi cuprinse în acelaşi act normativ, fãrã a preciza dispoziţiile constituţionale încãlcate, deci fãrã a evidenţia pretinsa relaţie de contrarietate ce ar fi de naturã sã confere caracter neconstituţional textului de lege criticat.
Într-o atare situaţie, critica nu este motivatã şi, prin urmare, excepţia nu satisface exigenţa prevãzutã de <>art. 10 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 , potrivit cãreia "Sesizãrile trebuie fãcute în formã scrisã şi motivate", ceea ce o calificã drept inadmisibilã.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 6 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somaţiei de platã, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Sybcomet" - S.R.L. din Galaţi în Dosarul nr. 722/COM/2005 al Tribunalului Galaţi - Secţia comercialã, maritimã, fluvialã şi de contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 7 februarie 2006.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihaela Senia Costinescu
-------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: