Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 87 din 27 februarie 2003  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 20 alin. (1) si (3) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 87 din 27 februarie 2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 20 alin. (1) si (3) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 214 din 1 aprilie 2003
Nicolae Popa - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Iuliana Nedelcu - procuror
Madalina Stefania Diaconu - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 20 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 146/1997 , excepţie ridicatã de reprezentantul Societãţii Comerciale "NOEL PROD" - S.R.L. din Bucureşti în Dosarul nr. 5.606/2001 al Curţii Supreme de Justiţie - Secţia comercialã.
La apelul nominal rãspunde autorul exceptiei, prin reprezentant Nica Leon, lipsind celelalte pãrţi, fata de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Autorul exceptiei solicita admiterea acesteia, arãtând ca textele criticate, care instituie obligaţia de a plati cu anticipatie taxele judiciare de timbru, sub sancţiunea anulãrii acţiunii sau a cererii formulate, sunt neconstituţionale prin raportare la art. 1, 16, 21, art. 53 alin. (1) şi (2) şi art. 150 din Legea fundamentalã, pentru motivele pe care le depune şi în scris.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiatã, arãtând ca accesul liber la justiţie nu presupune gratuitatea acestui serviciu, iar scutirile pe care legea le acorda anumitor persoane nu incalca principiul egalitãţii. În ceea ce priveşte raportarea la art. 150 alin. (1) din Constituţie, acesta se referã exclusiv la legile adoptate anterior intrãrii în vigoare a actualei Legi fundamentale şi nu are incidenta în cauza de fata.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 13 noiembrie 2002, Curtea Suprema de Justiţie - Secţia comercialã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 20 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 146/1997 , excepţie ridicatã de reprezentantul Societãţii Comerciale "NOEL PROD" - S.R.L. din Bucureşti în Dosarul nr. 5.606/2001 al acelei instanţe.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia a arãtat ca dispoziţiile <>art. 20 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 146/1997 , care obliga la plata cu anticipatie a taxelor judiciare de timbru şi care prevãd sancţiunea anulãrii acţiunii sau a cererii pentru neîndeplinirea obligaţiei de plata pana la termenul stabilit, sunt contrare principiilor statului de drept prevãzute de art. 1 alin. (3) din Constituţie. În acelaşi timp, autorul exceptiei susţine ca dispoziţiile legale criticate "introduc discriminare între cetãţeni", contrar prevederilor art. 16 alin. (1) şi (2) din Constituţie, şi ingradesc accesul liber la justiţie garantat de art. 21 alin. (1) şi (2) din Constituţie, fãrã îndeplinirea condiţiilor prevãzute de art. 49 din Legea fundamentalã. De asemenea, considera ca aceste dispoziţii legale nici nu mai sunt în vigoare, în sensul prevederilor art. 150 alin. (1) din Constituţie.
Curtea Suprema de Justiţie - Secţia comercialã apreciazã ca prevederile <>art. 20 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 146/1997 sunt constituţionale.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul apreciazã ca excepţia ridicatã este neîntemeiatã. În acest sens, arata ca dreptul privind liberul acces la justiţie consacrat de Constituţie nu presupune gratuitatea actului de justiţie, iar "modalitatea în care se efectueazã plata taxelor de timbru este o consecinta fireasca a instituirii de cãtre stat a obligaţiei cetãţenilor de acoperire în parte a cheltuielilor pe care le implica serviciul public al justiţiei". Invoca şi jurisprudenta Curţii Constituţionale, concretizata, printre altele, în Decizia nr. 65/2000. Obligaţia de plata anticipata a taxelor judiciare de timbru este instituitã în sarcina oricãrei persoane care se adreseazã instanţelor judecãtoreşti, fãrã nici o discriminare. Impunerea prin lege a anumitor condiţii sau cerinţe pentru exercitarea unor drepturi, cum este şi accesul la justiţie, nu intra în conţinutul notiunii de "ingradire", nefiind incalcate prevederile art. 49 din Constituţie. Pe de alta parte, plata taxelor de timbru se încadreazã în obligaţiile prevãzute de art. 53 alin. (1) din Constituţie, conform cãruia "Cetãţenii au obligaţia sa contribuie, prin impozite şi prin taxe, la cheltuielile publice".
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile pãrţilor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , constata urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 20 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 173 din 29 iulie 1997, cu modificãrile ulterioare, dispoziţii care au urmãtoarea redactare:
- Art. 20: "(1) Taxele judiciare de timbru se plãtesc anticipat. [...]
(3) Neîndeplinirea obligaţiei de plata pana la termenul stabilit se sancţioneazã cu anularea acţiunii sau a cererii."
Autorul exceptiei a invocat numeroase prevederi constituţionale care, în opinia sa, sunt incalcate prin dispoziţiile legale criticate, dintre care, în raport cu obiectul exceptiei ridicate, sunt relevante numai urmãtoarele:
- Art. 16 alin. (1) şi (2): "(1) Cetãţenii sunt egali în fata legii şi a autoritãţilor publice, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.";
- Art. 21: "(1) Orice persoana se poate adresa justiţiei pentru apãrarea drepturilor, a libertãţilor şi a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate îngrãdi exercitarea acestui drept."
Examinând dispoziţiile legale criticate, cu raportare la prevederile constituţionale invocate, Curtea constata ca aceeaşi excepţie, cu motivare identicã, a fãcut obiectul a numeroase cauze soluţionate de Curtea Constituţionalã, iar acele excepţii au fost respinse ca fiind neintemeiate. Astfel, spre exemplu, prin Decizia nr. 65 din 11 aprilie 2000, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 452 din 13 septembrie 2000, fãcând trimitere şi la alte decizii anterioare, Curtea a reţinut ca accesul liber la justiţie, consacrat de art. 21 din Constituţie, nu înseamnã gratuitate. Nici o dispoziţie constituţionalã "nu interzice stabilirea taxelor de timbru în justiţie, fiind justificat ca persoanele care se adreseazã autoritãţilor judecãtoreşti sa contribuie la acoperirea cheltuielilor prilejuite de realizarea actului de justiţie. Regula este cea a timbrarii acţiunilor în justiţie, excepţiile fiind posibile numai în mãsura în care sunt stabilite de legiuitor".
Cheltuielile ocazionate de realizarea actului de justiţie sunt cheltuieli publice, la a cãror acoperire, potrivit art. 53 alin. (1) din Constituţie, cetãţenii sunt obligaţi sa contribuie prin impozite şi taxe, stabilite în condiţiile legii.
Atât obligaţia de plata a taxelor judiciare, cat şi excepţiile stabilite de lege se aplica deopotrivã tuturor cetãţenilor aflaţi în situaţii identice, precum şi tuturor litigiilor de aceeaşi natura, neexistand discriminãri sau privilegii contrare prevederilor art. 16 alin. (1) şi (2) din Constituţie (a se vedea în acest sens Decizia Curţii Constituţionale nr. 22 din 8 februarie 2000, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 452 din 13 septembrie 2000).
Nici în prezenta cauza nu au apãrut elemente noi, care ar putea impune reconsiderarea jurisprudenţei Curţii în materie.
Autorul exceptiei a susţinut şi faptul ca dispoziţiile legale criticate "nu sunt în vigoare, conform art. 150 alin. (1) din Constituţie". Cu privire la aceasta sustinere, Curtea retine ca art. 150 alin. (1) se referã la actele normative adoptate anterior intrãrii în vigoare a Constituţiei din 1991 şi nu are incidenta în cauza.
Obligaţia şi modalitatea de plata a taxelor judiciare de timbru, prevãzute de dispoziţiile legale criticate prin excepţie, nu sunt de natura sa ingradeasca exerciţiul vreunui drept fundamental, astfel încât nu se impune examinarea acelor dispoziţii legale prin raportare la art. 49 din Constituţie.
Plata taxelor judiciare de timbru fiind o condiţie legalã pentru începerea proceselor civile, obligaţia la plata anticipata a acestor taxe (în unele cazuri pana la un termen ulterior, stabilit de instanta judecãtoreascã) este justificatã, ca şi sancţiunea anulãrii acţiunii sau a cererii în caz de neplata.

Fata de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) şi (4) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 20 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 146/1997 , excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "NOEL PROD" - S.R.L. din Bucureşti în Dosarul nr. 5.606/2001 al Curţii Supreme de Justiţie - Secţia comercialã.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 27 februarie 2003.


PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Magistrat-asistent,
Madalina Stefania Diaconu

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016