Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 87 din 1 iunie 1999  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   Decretului-lege nr. 68/1990 pentru inlaturarea unor inechitati in salarizarea personalului    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 87 din 1 iunie 1999 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Decretului-lege nr. 68/1990 pentru inlaturarea unor inechitati in salarizarea personalului

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 352 din 26 iulie 1999
Lucian Mihai - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Ioan Muraru - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Florin Vasilescu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Paula C. Pantea - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Decretului-lege nr. 68 din 8 februarie 1990 pentru înlãturarea unor inechitati în salarizarea personalului, excepţie ridicatã de Petru Costea în Dosarul nr. 3.501/1998 al Tribunalului Arad - Secţia comercialã şi contencios administrativ.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, Petru Costea şi Direcţia generalã de munca şi protecţie socialã Arad, fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public solicita admiterea exceptiei invocate, deoarece considera ca dispoziţiile <>art. 2 alin. 1 din Decretul-lege nr. 68/1990 incalca prevederile art. 16 alin. (1) din Constituţie.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 21 iulie 1998, pronunţatã în Dosarul nr. 3.501/1998, Tribunalul Arad - Secţia comercialã şi contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Decretului-lege nr. 68/1990 pentru înlãturarea unor inechitati în salarizarea personalului. Excepţia a fost ridicatã de Petru Costea într-o cauza în care solicita ca Direcţia generalã de munca şi protecţie socialã Arad - Oficiul de pensii sa-i recunoascã dreptul la încadrarea în grupa a II-a de munca, precum şi acordarea sporului aferent, pentru perioada 15 iulie 1971 - 4 noiembrie 1998, când a lucrat la Societatea Comercialã "Constar" - S.A. din Arad.
În motivarea exceptiei se susţine ca dispoziţiile legale criticate, fiind aplicabile numai persoanelor în activitate la data intrãrii lor în vigoare, iar nu şi persoanelor pensionate, incalca prevederile constituţionale ale art. 16 alin. (1) care consacra principiul egalitãţii cetãţenilor în fata legii şi a autoritãţilor publice, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri.
Exprimandu-şi opinia, instanta de judecata apreciazã ca excepţia este neîntemeiatã, deoarece "<>Decretul-lege nr. 68/1990 , prin care au fost inlaturate inechitatile în salarizarea personalului, în acordarea sporurilor şi în încadrarea în grupe de munca, corespunde art. 15 alin. (2) din Constituţie, ce consacra principiul neretroactivitatii legii, nefiind posibila acordarea acestor drepturi pentru perioada invocatã" de autorul exceptiei.
Potrivit <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, au fost solicitate punctele de vedere ale preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului.
În punctul de vedere comunicat de Guvern se apreciazã ca <>art. 2 din Decretul-lege nr. 68/1990 nu contravine art. 16 alin. (1) din Constituţie, "întrucât cele doua categorii de persoane - persoanele ce au calitatea de salariaţi şi cele care au calitatea de pensionari - ... se afla în situaţii complet diferite sub aspect juridic, ceea ce exclude egalitatea de tratament prin aplicarea aceloraşi reglementãri".
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, dispoziţiile legale atacate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Din examinarea motivarii exceptiei de neconstituţionalitate rezulta ca aceasta vizeazã doar dispoziţiile <>art. 2 alin. 1 din Decretul-lege nr. 68/1990 , astfel ca, în temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie şi al <>art. 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, Curtea fiind legal sesizatã, urmeazã sa se pronunţe asupra constituţionalitãţii acestora, care, deşi preconstitutionale, produc efecte dupã intrarea în vigoare a Constituţiei din 1991.
Textul de lege criticat prevede ca "Personalul de la locurile de munca şi activitãţile care, potrivit reglementãrilor existente pana în anul 1969 şi dupã aceea, erau prevãzute sa fie încadrate în grupele I şi II de munca beneficiazã de acest drept pe intreaga perioada cat au lucrat la locurile de munca şi activitãţile respective".
Autorul exceptiei considera ca aceste dispoziţii legale, deoarece se aplica numai persoanelor aflate în activitate la data intrãrii lor în vigoare, iar nu şi persoanelor pensionate, incalca art. 16 alin. (1) din Constituţie, potrivit cãruia "Cetãţenii sunt egali în fata legii şi a autoritãţii publice, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri".
Dispoziţiile <>art. 2 alin. 1 din Decretul-lege nr. 68/1990 , referindu-se la "personalul de la locurile de munca şi activitãţile" pentru perioade anterioare datei intrãrii lor în vigoare, recunosc doar beneficiul unor drepturi cuvenite şi câştigate anterior, ale cãror efecte sau valorificare, însã, se face ulterior. Sub acest aspect, apare discriminatorie recunoaşterea beneficiului drepturilor respective doar în favoarea persoanelor care sunt încã în activitate la locuri de munca sau în activitãţi caracterizate prin condiţii deosebite, nu şi în favoarea celor care anterior au lucrat în aceleaşi condiţii, dar înainte de intrarea în vigoare a <>Decretului-lege nr. 68/1990 , au încetat raporturile lor de munca, prin pensionare sau din alte motive, ori s-au încadrat la locuri de munca care nu mai au acelaşi caracter. Acest tratament juridic diferenţiat incalca principiul egalitãţii înscris în art. 16 alin. (1) din Constituţie. Persoanele în privinta cãrora se examineazã aplicabilitatea dispoziţiilor <>art. 2 alin. 1 din Decretul-lege nr. 68/1990 se gãsesc în situaţii diferite doar sub aspectul statutului lor social - de persoane încadrate la locuri de munca sau în activitãţi având condiţii deosebite, de persoane încadrate la alte locuri de munca sau în alte activitãţi, ori de persoane care nu s-au mai încadrat în munca din diverse motive - şi toate acestea vazute la o data exactã, aceea a intrãrii în vigoare a actului normativ respectiv. Or, în mãsura în care textul de lege criticat reglementeazã beneficiul şi posibilitatea valorificãrii unor drepturi cuvenite şi câştigate în perioade când toate aceste categorii de persoane au lucrat în aceleaşi condiţii, este evident ca, sub acest aspect, ele se afla într-o situaţie identicã, ceea ce impune şi tratament juridic identic.
Potrivit art. 150 alin. (1) din Constituţie, "Legile şi toate celelalte acte normative rãmân în vigoare, în mãsura în care ele nu contravin prezentei Constituţii". Examinând dispoziţiile <>art. 2 alin. 1 şi, implicit, integral Decretul-lege nr. 68/1990 , Curtea constata ca acestea nu sunt abrogate prin efectul prevederilor constituţionale citate. Acestea nu sunt neconstituţionale pentru ca au recunoscut beneficiul acestor drepturi, ci pentru faptul ca îl recunosc doar în favoarea unor categorii de cetãţeni, nu şi în favoarea altora care, realmente, se afla în aceeaşi situaţie. În cazul în care s-ar considera ca dispoziţiile <>Decretului-lege nr. 68/1990 sunt abrogate prin efectul art. 150 alin. (1) din Constituţie ar fi private şi acele categorii de cetãţeni pentru care textul de lege criticat a recunoscut beneficiul drepturilor câştigate prin activitatea desfasurata în condiţii deosebite.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, art. 13 alin. (1) lit. A.c) şi al <>art. 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Admite excepţia de neconstituţionalitate ridicatã de Petru Costea în Dosarul nr. 3.501/1998 al Tribunalului Arad - Secţia comercialã şi contencios administrativ şi constata ca dispoziţiile <>art. 2 alin. 1 din Decretul-lege nr. 68/1990 pentru înlãturarea unor inechitati în salarizarea personalului sunt neconstituţionale în mãsura în care se aplica numai persoanelor de la locurile de munca şi activitãţile care, potrivit reglementãrilor existente pana în anul 1969 şi dupã aceea, erau prevãzute sa fie încadrate în grupele I şi II de munca, nu şi celor care au fost încadrate în asemenea locuri de munca sau activitãţi anterior datei intrãrii în vigoare a actului normativ respectiv.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 1 iunie 1999.

p. PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. Ioan Muraru

Magistrat-asistent,
Doina Suliman

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016