Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 865 din 16 iunie 2009  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 2 si 20 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru si ale   art. 29 alin. (6) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 865 din 16 iunie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 si 20 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru si ale art. 29 alin. (6) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 562 din 12 august 2009
DECIZIE nr. 865 din 16 iunie 2009
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 2 şi <>20 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru şi ale <>art. 29 alin. (6) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale
EMITENT: CURTEA CONSTITUŢIONALÃ
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 562 din 12 august 2009


Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Carmen-Cãtãlina Gliga - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 2 şi <>20 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru şi ale <>art. 29 alin. (6) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, excepţie ridicatã de Petricã Herãscu în Dosarul nr. 12.823/233/2008 al Judecãtoriei Galaţi.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã, sens în care invocã jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 13 ianuarie 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 12.823/233/2008, Judecãtoria Galaţi a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 2 şi <>20 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru şi ale <>art. 29 alin. (6) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale. Excepţia a fost ridicatã de Petricã Herãscu cu prilejul soluţionãrii unei acţiuni civile având ca obiect pretenţii.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã textele de lege criticate sunt contrare art. 16, 21, 24 şi art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi art. 20 din Legea fundamentalã raportat la prevederile art. 6 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale. Astfel, considerã cã instanţele de judecatã au obligaţia sã soluţioneze cauzele deduse judecãţii fãrã a condiţiona accesul la justiţie de achitarea unei taxe de timbru. De asemenea, susţine cã cenzurarea excepţiei de neconstituţionalitate de cãtre instanţa de judecatã, în virtutea <>art. 29 alin. (6) din Legea nr. 47/1992 , reprezintã o îngrãdire a accesului liber la justiţie în materie de jurisdicţie constituţionalã, singura instanţã competentã în materia contenciosului constituţional fiind doar Curtea Constituţionalã.
Judecãtoria Galaţi considerã cã excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiatã. În acest sens, aratã cã sumele plãtite de justiţiabili cu titlu de taxã de timbru sunt prevãzute pentru a asigura acoperirea unui minim de costuri dintre cele suportate de stat pentru susţinerea actului de justiţie. În plus, dacã un justiţiabil nu are posibilitãţi pentru a achita aceastã taxã, beneficiazã de reduceri, scutiri sau eşalonãri. Cât priveşte dispoziţiile <>art. 29 alin. (6) din Legea nr. 47/1992 , aratã cã prin controlul efectuat de completele de judecatã nu sunt verificate decât condiţiile de admisibilitate a excepţiei de neconstituţionalitate, prevãzute de lege, prevenindu-se astfel abuzul de drept.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului considerã cã prevederile de lege criticate sunt constituţionale, sens în care invocã considerentele reţinute de Curtea Constituţionalã în jurisprudenţa sa în materie.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 2 şi <>20 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 173 din 29 iulie 1997, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
Textele de lege criticate au urmãtoarea redactare:
- Art. 2: (1) Acţiunile şi cererile evaluabile în bani, introduse la instanţele judecãtoreşti, se taxeazã astfel:




┌─────────────────────────────────────────────────────────────┬───────────────────┬─────────────────────┐
│ │NIVELURILE AJUSTATE│NIVELURILE APLICABILE│
│ │ PENTRU ANUL 2006 │ ÎN ANUL FISCAL 2007 │
│ ├───────────────────┼─────────────────────┤
│ │ Taxa, în lei │ Taxa, în lei │
│ ├───────────────────┼─────────────────────┤
│ │ X │ X │
├───┬────────────────────────────┬────────────────────────────┼───────────────────┼─────────────────────┤
│a) │pânã la valoarea de │- plafon valoric pentru anul│ 2 │ 2 │
│ 󧓯,00 lei, inclusiv � │ │ │
│ ├────────────────────────────┼────────────────────────────┤ │ │
│ │pânã la valoarea de │- plafon valoric pentru anul│ │ │
│ 󧓯,00 lei, inclusiv � │ │ │
├───┼────────────────────────────┼────────────────────────────┼───────────────────┼─────────────────────┤
│b) │între 39,01 lei şi │- plafon valoric pentru anul𗈖 lei + 10% pentru │ 2 lei + 10% pentru │
│ �,00 lei � │ce depãşeşte 39 lei│ ce depãşeşte 39 lei │
│ ├────────────────────────────┼────────────────────────────┤ │ │
│ │între 39,01 lei şi │- plafon valoric pentru anul│ │ │
│ �,00 lei � │ │ │
├───┼────────────────────────────┼────────────────────────────┼───────────────────┼─────────────────────┤
│c) │între 388,01 lei şi │- plafon valoric pentru anul󧓭 lei + 8% pentru │ 37 lei + 8% pentru │
│ 𗈗.879,00 lei � │ ce depãşeşte │ ce depãşeşte │
│ ├────────────────────────────┼────────────────────────────┤ 388 lei │ 388 lei │
│ │între 388,01 lei şi │- plafon valoric pentru anul│ │ │
│ 𗈗.879,00 lei � │ │ │
├───┼────────────────────────────┼────────────────────────────┼───────────────────┼─────────────────────┤
│d) │între 3.879,01 lei şi │- plafon valoric pentru anul� lei + 6% pentru� lei + 6% pentru │
│ │ 19.395,00 lei � │ ce depãşeşte │ ce depãşeşte │
│ ├────────────────────────────┼────────────────────────────┤ 3.879 lei │ 3.879 lei │
│ │între 3.879,01 lei şi │- plafon valoric pentru anul│ │ │
│ 󧓛.395,00 lei � │ │ │
├───┼────────────────────────────┼────────────────────────────┼───────────────────┼─────────────────────┤
│e) │între 19.395,01 lei şi │- plafon valoric pentru anul│ 1.247 lei + 4% │ 1.247 lei + 4% │
│ 󧓮.790,00 lei � │pentru ce depãşeşte│ pentru ce depãşeşte │
│ ├────────────────────────────┼────────────────────────────┤ 19.395 lei │ 19.395 lei │
│ │între 19.395,01 lei şi │- plafon valoric pentru anul│ │ │
│ 󧓮.790,00 lei � │ │ │
├───┼────────────────────────────┼────────────────────────────┼───────────────────┼─────────────────────┤
│f) │între 38.790,01 lei şi │- plafon valoric pentru anul│ 2.023 lei +2% │ 2.023 lei +2% │
│ �.948,00 lei � │pentru ce depãşeşte│ pentru ce depãşeşte │
│ ├────────────────────────────┼────────────────────────────┤ 38.790 lei │ 38.790 lei │
│ │între 38.790,01 lei şi │- plafon valoric pentru anul│ │ │
│ �.948,00 lei � │ │ │
├───┼────────────────────────────┼────────────────────────────┼───────────────────┼─────────────────────┤
│g) │peste 193.948,00 lei │- plafon valoric pentru anul│ 5.126 lei + 1% │ 5.126 lei + 1% │
│ │ � │pentru ce depãşeşte│ pentru ce depãşeşte │
│ ├────────────────────────────┼────────────────────────────┤ 193.948 lei │ 193.948 lei │
│ │peste 193.948,00 lei │- plafon valoric pentru anul│ │ │
│ │ � │ │ │
└───┴────────────────────────────┴────────────────────────────┴───────────────────┴─────────────────────┘



(1^1) Dispoziţiile alin. (1) se aplicã în mod corespunzãtor şi cererilor privind declararea nulitãţii, anularea, rezoluţiunea sau rezilierea unui act juridic patrimonial, chiar dacã nu se solicitã şi repunerea pãrţilor în situaţia anterioarã, precum şi cererilor privind constatarea existenţei sau inexistenţei unui drept patrimonial.
(2) În cazul contestaţiei la executarea silitã, taxa se calculeazã la valoarea bunurilor a cãror urmãrire se contestã sau la valoarea debitului urmãrit, când acest debit este mai mic decât valoarea bunurilor urmãrite. Taxa aferentã acestei contestaţii nu poate depãşi suma de 194 lei indiferent de valoarea contestatã.
(3) Valoarea la care se calculeazã taxa de timbru este cea declaratã în acţiune sau în cerere. Dacã aceastã valoare este contestatã sau apreciatã de instanţã ca derizorie, evaluarea se va face potrivit normelor metodologice prevãzute la art. 28 alin. (2) din prezenta lege.";
- Art. 20: "(1) Taxele judiciare de timbru se plãtesc anticipat.
(2) Dacã taxa judiciarã de timbru nu a fost plãtitã în cuantumul legal, în momentul înregistrãrii acţiunii sau cererii, ori dacã, în cursul procesului, apar elemente care determinã o valoare mai mare, instanţa va pune în vedere petentului sã achite suma datoratã pânã la primul termen de judecatã. În cazul când se micşoreazã valoarea pretenţiilor formulate în acţiune sau în cerere, dupã ce a fost înregistratã, taxa judiciarã de timbru se percepe la valoarea iniţialã, fãrã a se ţine seama de reducerea ulterioarã.
(3) Neîndeplinirea obligaţiei de platã pânã la termenul stabilit se sancţioneazã cu anularea acţiunii sau a cererii.
(4) Dacã în momentul înregistrãrii sale acţiunea sau cererea a fost taxatã corespunzãtor obiectului sãu iniţial, dar a fost modificatã ulterior, ea nu va putea fi anulatã integral, ci va trebui soluţionatã, în limitele în care taxa judiciarã de timbru s-a plãtit în mod legal.
(5) În situaţia în care instanţa judecãtoreascã învestitã cu soluţionarea unei cãi de atac ordinare sau extraordinare constatã cã în fazele procesuale anterioare taxa judiciarã de timbru nu a fost plãtitã în cuantumul legal va dispune obligarea pãrţii la plata taxelor judiciare de timbru aferente, dispozitivul hotãrârii constituind titlu executoriu. Executarea silitã a hotãrârii se va efectua prin organele de executare ale unitãţilor teritoriale subordonate Ministerului Finanţelor Publice în a cãror razã teritorialã îşi are domiciliul sau sediul debitorul, potrivit legislaţiei privind executarea silitã a creanţelor bugetare."
De asemenea, obiect al excepţiei de neconstituţionalitate îl reprezintã şi dispoziţiile <>art. 29 alin. (6) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 643 din 16 iulie 2004, dispoziţii potrivit cãrora: "Dacã excepţia este inadmisibilã, fiind contrarã prevederilor alin. (1), (2) sau (3), instanţa respinge printr-o încheiere motivatã cererea de sesizare a Curţii Constituţionale. Încheierea poate fi atacatã numai cu recurs la instanţa imediat superioarã, în termen de 48 de ore de la pronunţare. Recursul se judecã în termen de 3 zile."
Autorul excepţiei considerã cã aceste texte de lege sunt contrare urmãtoarelor texte din Constituţie: art. 16 privind egalitatea în drepturi, art. 21 privind accesul liber la justiţie şi dreptul pãrţilor la un proces echitabil, art. 24 privind dreptul la apãrare şi art. 146 lit. d) referitor la excepţia de neconstituţionalitate. De asemenea, considerã cã sunt încãlcate şi prevederile art. 20 din Constituţie, prin raportare la prevederile art. 6 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale, privind procesul echitabil.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã textele de lege criticate au mai constituit obiect al controlului de constituţionalitate în raport cu aceleaşi prevederi constituţionale şi critici identice celor formulate în prezenta cauzã. Mai mult, însuşi autorul excepţiei a mai ridicat aceeaşi excepţie de neconstituţionalitate într-un alt dosar al Judecãtoriei Galaţi, excepţie care a fost soluţionatã prin <>Decizia nr. 258 din 24 februarie 2009 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 174 din 19 martie 2009, în sensul respingerii ca neîntemeiatã.
Întrucât obiectul şi motivarea excepţiei sunt identice şi nu au intervenit elemente noi, de naturã sã justifice reconsiderarea jurisprudenţei în materie a Curţii Constituţionale, soluţia şi considerentele reţinute în decizia amintitã îşi pãstreazã valabilitatea şi în prezenta cauzã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A. d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALÃ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 2 şi <>20 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru şi ale <>art. 29 alin. (6) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, excepţie ridicatã de Petricã Herãscu în Dosarul nr. 12.823/233/2008 al Judecãtoriei Galaţi.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 16 iunie 2009.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea

----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016