Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 86 din 5 februarie 2008  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 16 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 38/2003 privind salarizarea si alte drepturi ale politistilor si ale   art. 33 alin. (2) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 86 din 5 februarie 2008 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 16 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 38/2003 privind salarizarea si alte drepturi ale politistilor si ale art. 33 alin. (2) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 169 din 5 martie 2008

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Simona Ricu - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 16 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 38/2003 privind salarizarea şi alte drepturi ale poliţiştilor şi ale <>art. 33 alin. (2) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, excepţie ridicatã de Gheorghe Savin în Dosarul nr. 2.339/2/2007 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se prezintã Inspectoratul de Poliţie al Judeţului Ilfov, prin consilier juridic, lipsind celelalte pãrţi, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Reprezentantul Inspectoratului de Poliţie al Judeţului Ilfov solicitã respingerea excepţiei ca neîntemeiatã, apreciind cã prevederile legale criticate sunt constituţionale.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 16 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 38/2003 ca neîntemeiatã şi a prevederilor <>art. 33 alin. (2) din Legea nr. 188/1999 ca inadmisibilã.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 18 septembrie 2007, pronunţatã în Dosarul nr. 2.339/2/2007, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 16 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 38/2003 şi ale <>art. 32 alin. (2) din Legea nr. 188/1999 , excepţie ridicatã de Gheorghe Savin în cauza ce are ca obiect judecarea acţiunii în contencios administrativ privind plata drepturilor salariale. Acţiunea a fost formulatã de autorul excepţiei în calitate de angajat al Inspectoratului Judeţean de Poliţie Ilfov şi are ca obiect plata unor sporuri salariale solicitate în temeiul <>Legii nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului şi a <>Ordonanţei Guvernului nr. 38/2003 privind salarizarea şi alte drepturi ale poliţiştilor.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã prevederile <>art. 32 alin. (2) din Legea nr. 188/1999 şi ale <>art. 16 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 38/2003 contravin dispoziţiilor art. 41 şi 42 din Constituţie, deoarece prevãd un numãr de ore care pot fi efectuate peste durata normalã a timpului de lucru. Se instituie, astfel, posibilitatea ca dispoziţiile legale sã fie aplicate în mod abuziv de cãtre angajator, în sensul plãţii orelor suplimentare numai în limita plafonului maxim de 360 de ore pe an şi numai cu încadrarea în fondurile bugetare aprobate, chiar dacã numãrul orelor suplimentare efectuate depãşeşte acest plafon.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal apreciazã cã excepţia ridicatã este neîntemeiatã, întrucât dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate a <>art. 33 alin. (2) din Legea nr. 188/1999 este inadmisibilã, deoarece acest text legal nu are legãturã cu soluţionarea cauzei. Se aratã, totodatã, cã celelalte dispoziţii legale criticate sunt constituţionale.
Avocatul Poporului considerã cã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor legale criticate sunt constituţionale. Se apreciazã cã instituirea unor condiţii privind orele lucrate din dispoziţia conducãtorului instituţiei publice peste durata normalã a timpului de lucru nu încalcã dreptul la muncã şi protecţie socialã.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile pãrţii prezente şi ale procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, astfel cum a fost formulat, îl constituie dispoziţiile <>art. 16 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 38/2003 şi ale <>art. 32 alin. (2) din Legea nr. 188/1999 . Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine cã, în realitate, autorul excepţiei criticã prevederile <>art. 16 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 38/2003 privind salarizarea şi alte drepturi ale poliţiştilor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 65 din 2 februarie 2003, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 353/2003 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 519 din 18 iulie 2003, şi ale <>art. 33 alin. (2) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 365 din 29 mai 2007, dispoziţii asupra cãrora Curtea urmeazã sã se pronunţe. Textele de lege criticate au urmãtorul conţinut:
- <>Art. 16 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 38/2003 : "Munca peste durata normalã a timpului de lucru poate fi prestatã şi sporurile prevãzute la alin. (1) se pot plãti numai dacã efectuarea orelor suplimentare a fost dispusã în scris de şeful ierarhic, fãrã a se depãşi 120 de ore anual, iar în cazuri cu totul deosebite se poate aproba efectuarea orelor suplimentare şi peste acest plafon, dar nu mai mult de 360 de ore anual, cu aprobarea ordonatorului de credite şi cu încadrarea în fondurile bugetare aprobate."
- <>Art. 33 alin. (2) din Legea nr. 188/1999 : "(2) Pentru orele lucrate din dispoziţia conducãtorului autoritãţii sau instituţiei publice peste durata normalã a timpului de lucru sau în zilele de sãrbãtori legale ori declarate zile nelucrãtoare funcţionarii publici de execuţie au dreptul la recuperare sau la plata majoratã cu un spor de 100% din salariul de bazã. Numãrul orelor plãtite cu sporul de 100% nu poate depãşi 360 într-un an."
Autorul excepţiei susţine cã aceste prevederi legale încalcã dispoziţiile constituţionale ale art. 41 privind munca şi protecţia socialã a muncii şi ale art. 42 referitoare la interzicerea muncii forţate.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã urmãtoarele:
Referitor la critica de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 16 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 38/2003 , Curtea constatã cã este neîntemeiatã. Aceastã reglementare stabileşte modalitatea de platã şi condiţiile de acordare a sporurilor pentru orele prestate peste durata normalã a timpului de lucru de cãtre poliţiştii încadraţi în funcţii de execuţie, fãrã ca prin aceasta sã se aducã vreo atingere dreptului cetãţenilor la alegerea profesiei ori a locului de muncã prevãzut la alin. (1) al art. 41 din Constituţie.
De asemenea, prevederea posibilitãţii prestãrii muncii peste durata normalã a timpului de lucru, precum şi a modalitãţii de platã a orelor suplimentare nu are semnificaţia de muncã forţatã în sensul art. 42 alin. (1) din Constituţie, scopul acestei reglementãri fiind acela de a permite, în cadrul limitelor prevãzute, efectuarea orelor suplimentare. De altfel, potrivit art. 41 alin. (2) din Constituţie, salariaţii au dreptul la mãsuri de protecţie socialã în cazul prestãrii muncii în condiţii deosebite sau speciale stabilite prin lege. Or, plata orelor suplimentare efectuate de cãtre poliţişti constituie tocmai o astfel de mãsurã pe care legiuitorul a înţeles sã o reglementeze.
În ceea ce priveşte critica referitoare la modalitatea, astfel cum este prevãzutã de <>art. 16 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 38/2003 , în care sunt reglementate sporurile, adaosurile şi alte drepturi salariale suplimentare, Curtea constatã cã este neîntemeiatã, deoarece condiţiile impuse de conţinutul normei juridice sunt reglementate de Parlament, unica autoritate legiuitoare a ţãrii, conform art. 61 alin. (1) din Constituţie.
Faptul cã, aşa cum susţine autorul excepţiei, prevederile legale sunt aplicate în mod abuziv de cãtre angajator, în sensul plãţii orelor suplimentare numai în anumite limite ori al neplãţii acestora, constituie o modalitate de interpretare şi aplicare a legii, aspect care nu intrã în competenţa Curţii Constituţionale.
În ceea ce priveşte dispoziţiile <>art. 33 alin. (2) din Legea nr. 188/1999 , criticate de autorul excepţiei ca fiind neconstituţionale, Curtea observã cã acestea stabilesc anumite drepturi pentru orele lucrate din dispoziţia conducãtorului autoritãţii sau instituţiei publice peste durata normalã a timpului de lucru sau în zilele de sãrbãtori legale, care se aplicã însã funcţionarilor publici prevãzuţi de <>Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici. Potrivit <>art. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 38/2003 , "Dispoziţiile prezentei ordonanţe se aplicã funcţionarilor publici cu statut special, denumiţi în continuare poliţişti, din unitãţile Ministerului de Interne aflate sub incidenţa <>Legii nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului". Rezultã cã prevederile <>art. 33 alin. (2) din Legea nr. 188/1999 nu au legãturã cu soluţionarea cauzei în care s-a ridicat excepţia de neconstituţionalitate. Sub acest aspect, Curtea constatã cã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 33 alin. (2) din Legea nr. 188/1999 este inadmisibilã, fiind contrarã prevederilor <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , potrivit cãrora "Curtea Constituţionalã decide asupra excepţiilor ridicate în faţa instanţelor judecãtoreşti sau de arbitraj comercial privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanţã în vigoare, care are legãturã cu soluţionarea cauzei în orice fazã a litigiului şi oricare ar fi obiectul acestuia."

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 16 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 38/2003 privind salarizarea şi alte drepturi ale poliţiştilor, excepţie ridicatã de Gheorghe Savin în Dosarul nr. 2.339/2/2007 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
Respinge, ca fiind inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 33 alin. (2) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, excepţie ridicatã de acelaşi autor în acelaşi dosar.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 5 februarie 2008.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016