Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE Nr. 85 din 3 septembrie 1996  privind constitutionalitatea initiativei de revizuire a prevederilor art. 41 alin. (7) din Constitutia Romaniei    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE Nr. 85 din 3 septembrie 1996 privind constitutionalitatea initiativei de revizuire a prevederilor art. 41 alin. (7) din Constitutia Romaniei

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL NR. 211 din 6 septembrie 1996
Curtea Constituţionalã a fost sesizatã, la data de 28 august 1996, de cãtre 39 de senatori, şi anume: Ion Coja, Emil Tocaci, Vasile Pipa, Dumitru Mugurel Ceraceanu, Constantin Moldovan, Constantin Radu Baltazar, Ion Carciumaru, Ştefan David, Gigel Grigore, Emil Scurtu, Florin Velicu, Alexandru Paleologu, Alexandru Popovici, Gheorghe Catuneanu, Şerban Sandulescu, Valentin Corneliu Gabrielescu, Sabin Ivan, Ion Manea, Maria Matilda Tetu, Nicolae Manolescu Apolzan, Ştefan Radoff, Matei Boila, Tanase Tavala, Petru Dan Lazar, Valer Suian, Gheorghe Secara, Mihai Buracu, Ignat Florica Doina, Voicu Valentin Glodean, Radu Ceontea, Gheorghe Raboaca, Vasile Vetisanu, Nistor Badiceanu, Ioan Paul Popescu, Dragomir Popescu, Valeriu Momanu, Victor Stoicescu, Radu Vasile şi Adrian C. Paunescu, cu propunerea legislativã de revizuire a prevederilor art. 41 alin. (7) din Constituţie.
Propunerea a fost depusa la Curte de cãtre domnul senator Ion Coja.
Potrivit Încheierii din 3 septembrie 1996, pronunţatã în temeiul art. 10 alin. 4 din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Curţii Constituţionale, plenul a dispus declanşarea din oficiu a procedurii jurisdicţionale şi a luat în dezbatere initiativa de revizuire, în temeiul art. 144 lit. a) din Constituţie şi al <>art. 37 din Legea nr. 47/1992 .

CURTEA,
avînd în vedere propunerea legislativã de revizuire raportatã la prevederile Constituţiei şi ale <>Legii nr. 47/1992 , precum şi raportul întocmit de judecãtorul desemnat în acest scop, retine urmãtoarele:
Propunerea legislativã de revizuire în forma depusa este semnatã de 43 de senatori. Din Adresa secretarului general al Senatului nr. 1.034 din 28 august 1996 rezulta ca 4 semnatari nu mai au calitatea de senatori. Propunerea legislativã de revizuire fiind totuşi initiata de 39 de senatori, reprezentind mai mult de o pãtrime din numãrul total al senatorilor, întruneşte cerinţele prevãzute de art. 146 alin. (1) din Constituţie.
În forma actuala, art. 41 alin. (7) din Constituţie prevede ca: "Averea dobindita licit nu poate fi confiscatã. Caracterul licit al dobîndirii se prezuma".
Prin initiativa de revizuire se propune înlocuirea prezumţiei caracterului licit al dobîndirii averii cu urmãtorul text: "Averea a carei dobîndire licita nu poate fi doveditã se confisca".
Prezumţia dobîndirii licite a averii constituie una dintre garanţiile constituţionale ale dreptului de proprietate, în concordanta cu prevederile alin. (1) al art. 41 din Constituţie, conform cãrora dreptul de proprietate este garantat.
Aceasta prezumţie se întemeiazã şi pe principiul general potrivit cãruia orice act sau fapt juridic este licit pînã la dovada contrarie, impunind, în ce priveşte averea unei persoane, ca dobindirea ilicitã a acesteia sa fie doveditã. În mod corespunzãtor, alin. (8) al art. 41 din Constituţie prevede ca bunurile destinate, folosite sau rezultate din infracţiuni ori contravenţii pot fi confiscate numai în condiţiile legii. Astfel fiind, prezumţia instituitã de art. 41 alin. (7) din Constituţie nu impiedica cercetarea caracterului ilicit al dobîndirii averii.
Tocmai de aceea, în cadrul lucrãrilor Adunãrii Constituante, în şedinţa din 9 octombrie 1991 a fost respins amendamentul de eliminare a dispoziţiei privind prezumţia dobîndirii licite a averii, neintrunind decît votul a 14 parlamentari, astfel cum rezulta din Monitorul Oficial al României, Partea a II-a, nr. 29 din 11 octombrie 1991.
Prin propunerea de revizuire se urmãreşte rãsturnarea sarcinii probei privind caracterul licit al averii, prevazindu-se ca averea a carei dobîndire licita nu poate fi doveditã se confisca. Pe cale de consecinta, ar rezulta ca averea unei persoane este prezumatã ca fiind dobindita ilicit, pînã la dovada contrarie facuta de titularul ei.
Securitatea juridicã a dreptului de proprietate asupra bunurilor ce alcãtuiesc averea unei persoane este însã indisolubil legatã de prezumţia dobîndirii licite a averii. De aceea înlãturarea acestei prezumţii are semnificatia suprimãrii unei garanţii constituţionale a dreptului de proprietate.
Potrivit art. 148 alin. (2) din Constituţie nici o revizuire nu poate fi facuta dacã are ca rezultat suprimarea garanţiei unui drept constituţional.
Întrucît propunerea de revizuire are ca urmare suprimarea garanţiei constituţionale a dreptului de proprietate pe care o reprezintã prezumţia dobîndirii licite a averii, aceasta este neconstitutionala, incalcind limitele revizuirii prevãzute de art. 148 alin. (2) din Constituţie.

Avînd în vedere considerentele expuse, dispoziţiile art. 41, art. 144 lit. a), art. 146 alin. (1) şi art. 148 alin. (2) din Constituţie, precum şi prevederile <>art. 37 din Legea nr. 47/1992 , în unanimitate,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Constata ca propunerea legislativã de revizuire a prevederilor art. 41 alin. (7) din Constituţie este neconstitutionala, deoarece ar avea ca rezultat suprimarea unei garanţii a dreptului de proprietate, incalcindu-se astfel limitele revizuirii prevãzute de art. 148 alin. (2) din Constituţie.
Decizia se comunica grupului de senatori, prin domnul senator Ion Coja, şi se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Deliberarea a avut loc la data de 3 septembrie 1996 şi la ea au participat Ioan Muraru, preşedinte, Costica Bulai, Viorel Mihai Ciobanu, Mihai Constantinescu, Ioan Deleanu, Lucian Stangu, Florin Bucur Vasilescu, judecãtori.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU

Magistrat-asistent,
Constantin Burada
--------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016