Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 85 din 25 februarie 2003  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a   Legii nr. 187/2001 pentru aprobarea   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 privind unele masuri de protectie pentru personalul al carui contract individual de munca va fi desfacut ca urmare a concedierilor colective determinate de reorganizarea Regiei Autonome de Electricitate Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 85 din 25 februarie 2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a Legii nr. 187/2001 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 privind unele masuri de protectie pentru personalul al carui contract individual de munca va fi desfacut ca urmare a concedierilor colective determinate de reorganizarea Regiei Autonome de Electricitate "Renel", Regiei Autonome a Gazelor Naturale "Romgaz" Medias si a Regiei Autonome a Petrolului "Petrom" Bucuresti, precum si a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 243 din 9 aprilie 2003

Nicolae Popa - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Florentina Balta - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent şef

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>Legii nr. 187/2001 pentru aprobarea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 privind unele mãsuri de protecţie pentru personalul al cãrui contract individual de munca va fi desfãcut ca urmare a concedierilor colective determinate de reorganizarea Regiei Autonome de Electricitate "Renel", Regiei Autonome a Gazelor Naturale "Romgaz" Medias şi a Regiei Autonome a Petrolului "Petrom" Bucureşti, precum şi ale <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 , excepţie ridicatã de Minela Abagiu în Dosarul nr. 3.353/2002 al Tribunalului Mehedinti - Secţia civilã.
Dezbaterile au avut loc în şedinţa publica din 20 februarie 2003 şi au fost consemnate în încheierea de la acea data, când Curtea a amânat pronunţarea pentru data de 25 februarie 2003.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarelor, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 31 mai 2002, pronunţatã în Dosarul nr. 3.353/2002, Tribunalul Mehedinti - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a <>Legii nr. 187/2001 pentru aprobarea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 privind unele mãsuri de protecţie pentru personalul al cãrui contract individual de munca va fi desfãcut ca urmare a concedierilor colective determinate de reorganizarea Regiei Autonome de Electricitate "Renel", Regiei Autonome a Gazelor Naturale "Romgaz" Medias şi a Regiei Autonome a Petrolului "Petrom" Bucureşti, precum şi a <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 . Excepţia a fost ridicatã de Minela Abagiu în cadrul unui litigiu de munca.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate se susţine ca <>Legea nr. 187/2001 şi <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 contravin urmãtoarelor dispoziţii din Constituţie: art. 15 alin. (2), potrivit cãruia legea nu retroactiveaza, astfel încât ordonanta de urgenta a Guvernului nu poate fi aprobatã retroactiv; art. 72 alin. (3) lit. l) şi art. 114 alin. (1), care stabilesc ca mãsurile de protecţie socialã se pot dispune numai prin lege organicã, asa încât "mãsurile dispuse conform <>art. 1, 2, 7, 8, 9 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 luate ca urmare a programelor de restructurare nu sunt valabile decât din momentul apariţiei legii organice"; art. 78 care prevede ca legea intra în vigoare la data publicãrii ei în Monitorul Oficial al României şi "deci nu se pot valida consecinţele juridice pe perioada anterioarã"; art. 38 alin. (2), prin aceea ca "nu este posibila aplicarea unui program de restructurare fãrã protecţia socialã a disponibilizatilor".
Se mai arata ca disponibilizarea salariaţilor s-a realizat ca urmare a aplicãrii unei ordonanţe abrogate, constatatã ca atare chiar în decretul de promulgare şi a carei nulitate absolutã nu poate fi acoperitã prin adoptarea legii de aprobare a ordonanţei criticate. În consecinta, se solicita Curţii Constituţionale "sa constate inexistenta, din punct de vedere juridic, a <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 la data aplicãrii ei (momentul desfacerii contractului individual de munca)".
Tribunalul Mehedinti - Secţia civilã apreciazã ca excepţia de neconstituţionalitate este nefondata. În acest sens, se arata ca ordonanta intra în vigoare şi îşi produce efectele de la data publicãrii ei în Monitorul Oficial al României, iar dacã potrivit legii este supusã aprobãrii Parlamentului, aceasta capata forta juridicã a legii. Se mai arata ca art. 38 alin. (2) din Constituţie priveşte protecţia socialã a muncii şi nu protecţia socialã a disponibilizatilor ca urmare a unui program de restructurare, textul constituţional invocat nefiind, asadar, încãlcat.
Potrivit prevederilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiilor de neconstituţionalitate ridicate. De asemenea, în conformitate cu dispoziţiile <>art. 18^1 din Legea nr. 35/1997 , cu modificãrile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al instituţiei Avocatul Poporului.
Guvernul apreciazã ca excepţia de neconstituţionalitate ridicatã este neîntemeiatã. În sensul acestui punct de vedere, în esenta, arata: interdicţia abilitarii Guvernului de a emite ordonanţe priveşte, potrivit art. 114 alin. (1) din Constituţie, domeniul legilor organice, pe când ordonanta a carei neconstituţionalitate a fost invocatã este o ordonanta de urgenta a Guvernului, adoptatã în temeiul prevederilor constituţionale ale art. 114 alin. (4), care reglementeazã mãsuri de protecţie, speciale pentru personalul disponibilizat prin concedieri colective, domeniu ce aparţine legii ordinare, nefiind, asadar, incalcate art. 72 alin. (3) lit. l), art. 78 şi art. 114 alin. (1) din Constituţie; conform art. 114 alin. (4) teza a II-a şi a III-a, ordonanţele de urgenta intra în vigoare numai dupã depunerea lor spre aprobare la Parlament, "or, de la data intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 187/2001 pentru aprobarea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 , aceasta ordonanta a fost incorporata în legea de aprobare, astfel ca efectele ei se produc şi pe perioada anterioarã legii de aprobare, fãrã a incalca principiul neretroactivitatii legii, prevãzut de art. 15 alin. (2) din Constituţie".
Avocatul Poporului apreciazã ca prevederile <>Legii nr. 187/2001 sunt constituţionale, arãtându-se, în esenta, ca aceasta lege nu retroactiveaza, iar <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 "intra în vigoare de la data depunerii sale spre aprobare la Parlament şi nu de la data adoptãrii legii de aprobare".
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului şi al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã constata ca este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizatã.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile <>Legii nr. 187/2001 pentru aprobarea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 privind unele mãsuri de protecţie pentru personalul al cãrui contract individual de munca va fi desfãcut ca urmare a concedierilor colective determinate de reorganizarea Regiei Autonome de Electricitate "Renel", Regiei Autonome a Gazelor Naturale "Romgaz" Medias şi a Regiei Autonome a Petrolului "Petrom" Bucureşti, precum şi ale <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 .
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicatã, Curtea constata ca <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 a fost abrogatã prin pct. 3 al lit. B din anexa la <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 98/1999 privind protecţia socialã a persoanelor ale cãror contracte individuale de munca vor fi desfãcute ca urmare a concedierilor colective, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 303 din 29 iunie 1999. La data pronunţãrii prezentei decizii nu mai este în vigoare nici <>Legea nr. 187/2001 pentru aprobarea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 196 din 19 aprilie 2001, întrucât în preambulul <>Decretului nr. 247 din 12 aprilie 2001 se precizeazã ca legea a fost promulgatã pentru validarea consecinţelor juridice ale ordonanţei, pe perioada de aplicare a acesteia.
Potrivit <>art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicatã, aceasta este competenta sa se pronunţe numai asupra legilor sau ordonanţelor în vigoare, astfel încât excepţia de neconstituţionalitate a <>Legii nr. 187/2001 , precum şi a <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 urmeazã a fi respinsã ca inadmisibila.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca fiind inadmisibila, excepţia de neconstituţionalitate a <>Legii nr. 187/2001 pentru aprobarea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 privind unele mãsuri de protecţie pentru personalul al cãrui contract individual de munca va fi desfãcut ca urmare a concedierilor colective determinate de reorganizarea Regiei Autonome de Electricitate "Renel", Regiei Autonome a Gazelor Naturale "Romgaz" Medias şi a Regiei Autonome a Petrolului "Petrom" Bucureşti, precum şi a <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 , excepţie ridicatã de Minela Abagiu în Dosarul nr. 3.353/2002 al Tribunalului Mehedinti - Secţia civilã.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 25 februarie 2003.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Magistrat-asistent şef,
Gabriela Dragomirescu



──────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016