Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 85 din 19 martie 2002  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   art. 5 alin. 3 din Legea nr. 82/1992 privind rezervele de stat, republicata, cu modificarile ulterioare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 85 din 19 martie 2002 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 5 alin. 3 din Legea nr. 82/1992 privind rezervele de stat, republicata, cu modificarile ulterioare

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 286 din 29 aprilie 2002
Nicolae Popa - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Paula C. Pantea - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 5 alin. 3 Legea nr. 85/1992 privind rezervele de stat, republicatã, cu modificãrile ulterioare, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Unipan" - S.A. din Bucureşti în Dosarul nr. 9.112/2000 al Tribunalului Bucureşti - Secţia comercialã.
La apelul nominal se prezintã Administraţia Nationala a Rezervelor de Stat - Unitatea Teritorialã nr. 515, reprezentatã prin consilier juridic Gratiana Albus, constatandu-se lipsa autorului exceptiei, fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul partii prezente solicita respingerea exceptiei de neconstituţionalitate, arãtând ca, potrivit dispoziţiilor <>art. 2 alin. (2) din Hotãrârea Guvernului nr. 27/2001 , Administraţia Nationala a Rezervelor de Stat este persoana juridicã de drept public, cu regim juridic prevãzut de o lege specialã, astfel încât prevederile art. 16 alin. (1) din Constituţie, referitoare la egalitatea în drepturi a cetãţenilor, nu sunt incidente în cauza. În legatura cu susţinerea autorului exceptiei privind imbogatirea fãrã justa cauza a Administraţiei Naţionale a Rezervelor de Stat prin încasarea penalitatilor de întârziere pentru depãşirea termenului de restituire a bunurilor împrumutate se menţioneazã ca acestea se fac venit la bugetul de stat.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de neconstituţionalitate ridicate. În acest sens se arata ca dispoziţiile constituţionale ale art. 16 consacra egalitatea în drepturi a cetãţenilor în fata legii şi a autoritãţilor publice, iar nu ca în speta, egalitatea persoanelor juridice între ele.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 14 iunie 2001, pronunţatã în Dosarul nr. 9.112/2000, Tribunalul Bucureşti - Secţia comercialã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 5 alin. 3 din Legea nr. 82/1992 privind rezervele de stat, republicatã, cu modificãrile ulterioare. Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicatã de Societatea Comercialã "Unipan" - S.A. din Bucureşti într-un litigiu comercial.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate se susţine ca acest text de lege, care prevede plata unor penalitãţi de întârziere pentru depãşirea termenului de restituire a garanţiei constituite pentru produsele scoase cu titlu de împrumut din rezervele de stat, "incalca principiul constituţional al egalitãţii în fata legii, principiu consfintit prin art. 16 din Constituţia României". În acest sens se considera ca aplicarea dispoziţiilor de lege criticate creeazã o stare de inegalitate între persoanele de drept privat prin aceea ca instituie un statut privilegiat pentru Administraţia Nationala a Rezervelor de Stat (de asemenea, persoana juridicã de drept privat), "ce-i permite sa perceapã, în detrimentul celorlalte persoane de drept privat, penalitãţi în baza unui contract de împrumut la care obligaţia de restituire s-a executat în natura." Se mai considera ca <>Legea nr. 82/1992 incalca şi "legea organicã care este Codul civil, cu privire la dispoziţiile referitoare la contractul de împrumut".
Tribunalul Bucureşti - Secţia comercialã, exprimandu-şi opinia, apreciazã ca excepţia de neconstituţionalitate ridicatã este neîntemeiatã, deoarece dispoziţiile legale criticate sunt dispoziţii "care reglementeazã o categorie specialã de venituri, şi anume venituri publice, întrucât penalitãţile prevãzute la art. 5 alin. 3 din legea specialã sunt vãrsate la bugetul de stat". Ca atare, Administraţia Nationala a Rezervelor de Stat are calitatea specialã de reprezentant al statului şi "nu se poate vorbi despre inegalitate în fata legii".
Potrivit prevederilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul considera ca excepţia de neconstituţionalitate ridicatã este neîntemeiatã. În acest sens se arata ca art. 16 din Constituţie prevede egalitatea în drepturi a persoanelor care se afla în situaţii identice, iar <>art. 5 din Legea nr. 82/1992 nu creeazã discriminãri între diferiţi beneficiari ai bunurilor scoase cu titlu de împrumut din rezerva de stat. Pe de alta parte, se mai arata ca dispoziţiile constituţionale invocate se referã la egalitatea în drepturi a cetãţenilor, iar nu la drepturile persoanelor juridice.
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului şi dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 5 alin. 3 din Legea nr. 82/1992 privind rezervele de stat, republicatã, cu modificãrile ulterioare, dispoziţii potrivit cãrora: "Depãşirea termenului de restituire stabilit atrage dupã sine plata unor penalitãţi de 1% din valoarea produsului prevãzutã în contractul de împrumut, pentru fiecare zi de întârziere, pentru primele 20 de zile, şi de 1,5% pentru fiecare zi de depasire de la 21 pana la 30 de zile, dupã care se retine garanţia produsului."
În opinia autorului exceptiei de neconstituţionalitate acest text de lege contravine art. 16 din Constituţie, care prevede:
"(1) Cetãţenii sunt egali în fata legii şi a autoritãţilor publice, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.
(3) Funcţiile şi demnitãţile publice, civile sau militare, pot fi ocupate de persoanele care au numai cetãţenia romana şi domiciliul în ţara."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicatã, Curtea Constituţionalã constata ca, potrivit dispoziţiilor <>art. 1 din Legea nr. 82/1992 privind rezervele de stat, republicatã, cu modificãrile ulterioare, se constituie "rezervele de stat [...] în scopul de a interveni operativ pentru protecţia populaţiei, a economiei şi pentru apãrarea tarii, în situaţii excepţionale determinate de calamitatile naturale, epidemii, epizootii, accidente industriale sau nucleare, fenomene sociale sau economice, conjucturi externe şi în caz de rãzboi." Administrarea rezervelor materiale naţionale se asigura, conform art. 2 alin. 1 din lege, "de cãtre Administraţia Nationala a Rezervelor de Stat, ca organ de specialitate al administraţiei publice centrale în subordinea Guvernului, având personalitate juridicã". Datoritã caracterului de siguranta nationala a acestor rezerve, prin lege se instituie şi o procedura specialã de scoatere temporarã din rezerva de stat a unor produse, cu obligaţia restituirii lor într-un termen prevãzut prin contract între Administraţia Nationala a Rezervelor de Stat şi unitatea beneficiara a produselor. Depãşirea termenului de restituire astfel stabilit este sancţionatã, conform prevederilor art. 5 alin. 3 din lege, cu plata unor penalitãţi, calculate în procente din valoarea produsului prevãzutã în contract, pentru fiecare zi de întârziere. Aceste din urma prevederi sunt considerate de cãtre autorul exceptiei de neconstituţionalitate ca fiind contrare "principiului egalitãţii în fata legii, consfintit prin art. 16 din Constituţia României", care statueazã "ca egalitatea în fata legii implica un tratament egal pentru situaţii identice sau similare, instituind indiferent de titularul dreptului un principiu de egalitate", iar "Agenţia Nationala a Rezervelor de Stat este o persoana de drept privat cãreia trebuie sa i se aplice regimul juridic al persoanelor de drept privat".
Aceste sustineri urmeazã sa fie inlaturate, deoarece art. 16 din Constituţie garanteazã egalitatea în drepturi a cetãţenilor în fata legii şi a autoritãţilor publice, iar nu egalitatea persoanelor juridice de drept privat cu autoritãţile administraţiei publice. De aceea instituirea de cãtre legiuitor, pentru o autoritate a administraţiei publice, în speta Administraţia Nationala a Rezervelor de Stat, a unor atribuţii justificate de un interes public, cum sunt cele privind sancţionarea depãşirii termenului de restituire a produselor scoase din rezervele naţionale, nu incalca principiul egalitãţii. Asa fiind, Curtea constata ca excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 5 alin. 3 din Legea nr. 82/1992 privind rezervele de stat, republicatã, cu modificãrile ulterioare, este neîntemeiatã.
De altfel, în realitate critica formulatã nu priveşte constituţionalitatea textului de lege, ci aplicarea acestuia, care, în opinia autorului exceptiei, creeazã inegalitate între persoanele juridice de drept privat şi Administraţia Nationala a Rezervelor de Stat. Or, soluţionarea acestui aspect nu este de competenta Curţii, întrucât, potrivit <>art. 2 alin. (3) teza a doua din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicatã, aceasta "nu se poate pronunţa asupra modului de interpretare şi aplicare a legii, cu numai asupra intelesului sau contrar Constituţiei".

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţia României, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (3) şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 5 alin. 3 Legea nr. 85/1992 privind rezervele de stat, republicatã, cu modificãrile ulterioare, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Unipan" - S.A. din Bucureşti în Dosarul nr. 9.112/2000 al Tribunalului Bucureşti - Secţia comercialã.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 19 martie 2002.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prov. univ. dr. NICOLE POPA

Magistrat-asistent,
Gabriela Dragomirescu
------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016