Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 85 din 1 iunie 1999 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1998 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 1998, precum si a ordonantei in intregul sau
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 336 din 15 iulie 1999
Lucian Mihai - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Ioan Muraru - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Florin Bucur Vasilescu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Paula C. Pantea - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 6 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1998 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 1998, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 357 din 21 septembrie 1998, excepţie ridicatã de Federaţia Sindicatelor Libere din Învãţãmânt în Dosarul nr. 19.479/1998 al Judecãtoriei Sectorului 1 Bucureşti.
Procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecata, reprezentantul Ministerului Educaţiei Naţionale declara ca este de acord cu admiterea exceptiei, aceasta fiind intemeiata, şi considera ca salarizarea face parte din domeniul protecţiei sociale, fiind reglementatã numai printr-o lege organicã care nu poate fi modificatã printr-o ordonanta de urgenta.
Reprezentantul Ministerului Public pune, de asemenea, concluzii de admitere a exceptiei de neconstituţionalitate invocate şi considera ca prevederile criticate, prin care au fost stabiliţi alţi coeficienţi de ierarhizare decât cei reglementati prin <>Legea nr. 154/1998 , sunt neconstituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 12 noiembrie 1998 Judecãtoria Sectorului 1 Bucureşti a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 6 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1998 , precum şi a ordonanţei în întregime, excepţie ridicatã de Federaţia Sindicatelor Libere din Învãţãmânt într-o cauza civilã având ca obiect cererea formulatã de autoarea exceptiei de a obliga Ministerul Educaţiei Naţionale sa aplice prevederile <>Legii nr. 154/1998 începând cu data intrãrii ei în vigoare.
În motivarea exceptiei autoarea acesteia susţine ca prevederile <>art. 6 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1998 sunt neconstituţionale prin aceea ca incalca principiul neretroactivitatii legii, consacrat de art. 15 alin. (2) din legea fundamentalã, deoarece coeficienţii de multiplicare prevãzuţi la alin. (2) al aceluiaşi articol din ordonanta se utilizeazã de la data aplicãrii prevederilor <>Legii nr. 154/1998 . Din acest motiv, susţine autoarea exceptiei, aceasta prevedere din ordonanta "apare ca vadit neconstitutionala", având caracter retroactiv. În acelaşi timp, se mai arata în motivarea exceptiei, ordonanta, în întregul sau, incalca şi normele constituţionale cuprinse în art. 107 alin. (1) şi (3) şi în art. 114 alin. (1) şi (4), întrucât Guvernul modifica printr-o ordonanta o lege şi reglementeazã într-un domeniu al legii organice. Or, salarizarea face parte din domeniul protecţiei sociale, domeniu ce trebuie reglementat prin lege organicã.
Exprimandu-şi opinia asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate, instanta de judecata apreciazã ca, într-adevãr, prevederile atacate din <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1998 sunt neconstituţionale, ele fiind în contradictie cu dispoziţiile art. 15 alin. (2) din Constituţie, excepţia fiind, în acest sens, intemeiata.
În conformitate cu prevederile <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, au fost solicitate punctele de vedere ale preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului.
În punctul de vedere primit din partea Guvernului se arata ca "<>art. 6 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1998 creeazã un caz de retroactivitate a legii prin faptul ca prevede expres ca se va aplica de la o data anterioarã intrãrii în vigoare a întregii reglementãri". Pentru aceste motive excepţia de neconstituţionalitate este intemeiata.
În ceea ce priveşte critica de neconstituţionalitate, formulatã de autoarea exceptiei, în legatura cu faptul ca <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1998 este neconstitutionala, întrucât incalca prevederile art. 107 alin. (1) şi (3) din Constituţie, opinia Guvernului este aceea a respingerii exceptiei ca neîntemeiatã, invocandu-se practica Curţii Constituţionale, care a statuat ca interdicţia reglementãrii prin ordonanta în domenii rezervate legii organice nu este aplicabilã ordonanţelor de urgenta.
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile partii prezente şi ale procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Potrivit art. 144 lit. c) din Constituţie şi <>art. 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
1. Din examinarea încheierii de sesizare, precum şi a susţinerilor formulate în dosarul cauzei de autoarea exceptiei rezulta ca aceasta a ridicat excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 6 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1998 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 1998, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 357 din 21 septembrie 1998, solicitandu-se Curţii Constituţionale sa se pronunţe asupra efectelor în timp ale acestor dispoziţii.
Potrivit acestui text, "Coeficienţii de multiplicare (ierarhizare) prevãzuţi la alin. (2) se utilizeazã de la data aplicãrii prevederilor <>Legii nr. 154/1998 ".
Pe fond se constata ca, potrivit <>art. 6 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1998 , elementele sistemului de stabilire a salariilor de baza cuprinse în anexele la <>Legea nr. 154/1998 sunt modificate, stabilindu-se coeficienţi corectati de multiplicare (ierarhizare) a salariilor. Aceştia vor fi utilizaţi, potrivit art. 6 alin. (3) din ordonanta, începând cu data intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 154/1998 .
Art. 78 din Constituţie prevede ca "Legea se publica în Monitorul Oficial al României şi intra în vigoare de la data publicãrii sau de la data prevãzutã în textul ei".
Potrivit art. 15 alin. (2) din Constituţie, "Legea dispune numai pentru viitor, cu excepţia legii penale mai favorabile".
Din coroborarea celor doua texte constituţionale rezulta ca <>art. 6 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1998 , reglementand aplicarea retroactivã a prevederilor alin. (2), iar prin aceasta modificând unele dispoziţii din <>Legea nr. 154/1998 , este neconstitutional, prin aceea ca se incalca principiul neretroactivitatii legii. Într-adevãr, deşi ordonanta de urgenta a Guvernului a intrat în vigoare la 21 septembrie 1998, data publicãrii ei, art. 6 alin. (3) din ordonanta dispune ca aplicarea prevederilor alin. (2) sa se facã începând cu data intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 154/1998 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 266 din 16 iulie 1998, modificând în felul acesta, retroactiv, legea veche. Legea noua ar putea, cel mult, pentru a evita retroactivitatea, sa reconstituie dreptul anterior prin preluarea dispoziţiilor din legea veche, ceea ce, în cauza, nu se pune problema.
Pentru aceste motive excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 6 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1998 este intemeiata şi urmeazã sa fie admisã.
2. Autorul exceptiei solicita sa se constate neconstituţionalitatea întregii ordonanţe, deoarece aceasta contravine dispoziţiilor art. 107 alin. (3) şi ale art. 114 din Constituţie.
Analizând aceasta critica, Curtea constata ca <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1998 nu a fost adoptatã în baza unei legi speciale de abilitare.
Se constata, de asemenea, ca <>Legea nr. 154/1998 , la care fac referire alin. (2) şi (3) ale <>art. 6 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1998 , a fost adoptatã ca lege ordinarã şi nu ca lege organicã, cum susţine autoarea exceptiei.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 24 alin. (2) şi al <>art. 25 din Legea nr. 47/1992 , republicatã,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
1. Admite excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 6 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1998 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 1998, excepţie ridicatã de Federaţia Sindicatelor Libere din Învãţãmânt în Dosarul nr. 19.479/1998 al Judecãtoriei Sectorului 1 Bucureşti.
2. Respinge excepţia de neconstituţionalitate cu privire la <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1998 , în întregul sau, excepţie ridicatã în acelaşi dosar de Federaţia Sindicatelor Libere din Învãţãmânt.
Decizia se comunica celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 1 iunie 1999.
p. PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. Ioan Muraru
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta
---------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: