Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 84 din 25 februarie 2003  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a   Legii nr. 187/2001 pentru aprobarea   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 privind unele masuri de protectie pentru personalul al carui contract individual de munca va fi desfacut ca urmare a concedierilor colective determinate de reorganizarea Regiei Autonome de Electricitate Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 84 din 25 februarie 2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a Legii nr. 187/2001 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 privind unele masuri de protectie pentru personalul al carui contract individual de munca va fi desfacut ca urmare a concedierilor colective determinate de reorganizarea Regiei Autonome de Electricitate "Renel", Regiei Autonome a Gazelor Naturale "Romgaz" Medias si a Regiei Autonome a Petrolului "Petrom" Bucuresti, a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 , precum si a Hotararii Guvernului nr. 127/1999 pentru aprobarea Normelor de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 243 din 9 aprilie 2003

Nicolae Popa - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Florentina Balta - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent şef
Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>Legii nr. 187/2001 , a <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 şi a <>Hotãrârii Guvernului nr. 127/1999 , excepţii ridicate de Despina-Cornelia Balasea în Dosarul nr. 1.016/LM/2002 al Curţii de Apel Craiova Secţia litigii de munca şi de Floarea Grecu în Dosarul nr. 1.017/LM/2002 al aceleiaşi instanţe.
Dezbaterile au avut loc în şedinţa publica din 20 februarie 2003 şi au fost consemnate în încheierea de la acea data, când Curtea a amânat pronunţarea pentru data de 25 februarie 2003.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarelor, constata urmãtoarele:
Prin Încheierile din 12 iulie 2002, pronunţate în dosarele nr. 1.016/LM/2002 şi nr. 1.017/LM/2002, Curtea de Apel Craiova - Secţia litigii de munca a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a <>Legii nr. 187/2001 , a <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 şi a <>Hotãrârii Guvernului nr. 127/1999 , excepţie ridicatã de Despina-Cornelia Balasea şi Floarea Grecu în cadrul unor litigii de munca.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate, autorii acesteia nu au arãtat în ce consta neconstituţionalitatea <>Legii nr. 187/2001 , ci au criticat, în special, <>Hotãrârea Guvernului nr. 127/1999 , despre care au susţinut ca a fost adoptatã cu încãlcarea prevederilor art. 51 şi ale art. 107 alin. (1) şi (2) din Constituţie, întrucât nu a fost emisã pentru organizarea executãrii legilor, iar prin art. 4 alin. (1), art. 10 şi 11 din Normele de aplicare a <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 se modifica, implicit, art. 2 alin. (3) din ordonanta. Pentru cazul în care nu se va admite excepţia de neconstituţionalitate pe acest motiv, se solicita constatarea faptului ca <>art. 2 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 contravine prevederilor art. 38 alin. (2) din Constituţie, întrucât art. 4 alin. (1), art. 10 şi 11 din normele de aplicare instituie termene pentru achitarea plãţilor compensatorii, situaţie în care, pana la plata efectivã, titularii acestor drepturi sunt lipsiţi de protecţie socialã. Pentru acelaşi motiv, se considera ca dispoziţiile de lege criticate contravin şi prevederilor art. 20 din Constituţie, raportate la art. 11 alin. (1) şi alin. (2) partea a treia din Pactul internaţional cu privire la drepturile economice, sociale şi culturale.
Curtea de Apel Craiova - Secţia litigii de munca apreciazã ca excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã. În acest sens, se arata ca <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 a fost emisã "în cadrul politicii economice a Guvernului de restructurare a industriei în sectoarele la care se referã" şi cu respectarea dispoziţiilor constituţionale. Se mai arata ca, în realitate, autorii excepţiilor critica <>Hotãrârea Guvernului nr. 127/1999 pentru aprobarea Normelor de aplicare a <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 , hotãrâre care "nu poate face obiectul controlului de constitutionalitate".
Potrivit prevederilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiilor de neconstituţionalitate ridicate. De asemenea, în conformitate cu dispoziţiile <>art. 18^1 din Legea nr. 35/1997 , cu modificãrile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al instituţiei Avocatul Poporului.
Guvernul apreciazã ca excepţia de neconstituţionalitate ridicatã este inadmisibila, potrivit prevederilor <>art. 23 alin. (6) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicatã. În acest sens, în esenta, arata ca nici articolul unic al <>Legii nr. 187/2001 pentru aprobarea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 privind unele mãsuri de protecţie pentru personalul al cãrui contract individual de munca va fi desfãcut ca urmare a concedierilor colective determinate de reorganizarea Regiei Autonome de Electricitate "Renel", Regiei Autonome a Gazelor Naturale "Romgaz" Medias şi a Regiei Autonome a Petrolului "Petrom" Bucureşti şi nici prevederile <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 nu sunt contrare prevederilor constituţionale invocate ca fiind incalcate. Considera ca, dimpotriva, instituind mãsuri de protecţie a personalului disponibilizat prin concedieri colective, constând în acordarea de plati compensatorii de la data desfacerii contractului individual de munca, dispoziţiile de lege criticate sunt în deplina concordanta cu art. 38 alin. (2) din Constituţie.
Avocatul Poporului apreciazã ca prevederile <>Legii nr. 187/2001 sunt constituţionale. Astfel, cu privire la susţinerile de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 2 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 în raport cu dispoziţiile art. 38 alin. (2) şi art. 20 din Constituţie, considera ca "instituirea datei desfacerii contractului individual de munca ca termen de la care se naşte dreptul la plata compensatorie constituie o garanţie legalã a dreptului la protecţia socialã a muncii". Se mai considera ca, "prin conţinutul lor, prevederile <>art. 2 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 asigura fiecãrei persoane disponibilizate, prin concedieri colective, atât dreptul la un nivel de trai suficient, cat şi dreptul de a fi la adapost de la foame, prin instituirea dreptului la plata compensatorie", asa încât nu sunt incalcate dispoziţiile art. 11 alin. (1) şi (2) din Pactul internaţional cu privire la drepturile economice, sociale şi culturale.
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi ale Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã constata ca este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţiile de neconstituţionalitate cu care a fost sesizatã.
Obiectul exceptiei îl constituie dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 privind unele mãsuri de protecţie pentru personalul al cãrui contract individual de munca va fi desfãcut ca urmare a concedierilor colective determinate de reorganizarea Regiei Autonome de Electricitate "Renel", Regiei Autonome a Gazelor Naturale "Romgaz" Medias şi a Regiei Autonome a Petrolului "Petrom" Bucureşti, ordonanta publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 437 din 18 noiembrie 1998, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 187/2001 pentru aprobarea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 196 din 19 aprilie 2001. Autorii excepţiilor susţin, de asemenea, neconstituţionalitatea dispoziţiilor <>art. 2 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 în redactarea consideratã de aceştia ca fiind modificatã prin Normele de aplicare aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 127/1999 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 93 din 4 martie 1999.
Examinând excepţiile de neconstituţionalitate, Curtea constata ca <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 a fost abrogatã prin pct. 3 al lit. B din anexa la <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 98/1999 privind protecţia socialã a persoanelor ale cãror contracte individuale de munca vor fi desfãcute ca urmare a concedierilor colective, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 303 din 29 iunie 1999. La data pronunţãrii prezentei decizii nu mai este în vigoare nici <>Legea nr. 187/2001 pentru aprobarea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 196 din 19 aprilie 2001, întrucât în preambulul <>Decretului nr. 247 din 12 aprilie 2001 se precizeazã ca legea a fost promulgatã pentru validarea consecinţelor juridice ale ordonanţei, pe perioada de aplicare a acesteia.
Potrivit <>art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicatã, aceasta este competenta sa se pronunţe numai asupra legilor sau ordonanţelor în vigoare, astfel încât excepţia de neconstituţionalitate a <>Legii nr. 187/2001 pentru aprobarea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 , precum şi a <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 urmeazã a fi respinsã ca inadmisibila.
În ceea ce priveşte Normele de aplicare a <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 , aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 127/1999 , Curtea retine ca şi aceasta excepţie de neconstituţionalitate este inadmisibila, întrucât potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie şi ale <>art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, numai legile şi ordonanţele ori unele dispoziţii din acestea pot face obiectul controlului de constitutionalitate.
Curtea mai constata ca susţinerea din notele scrise depuse în cadrul şedinţei publice de dezbateri, potrivit cãreia <>art. 2 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 a fost modificat prin art. 4, 10 şi 11 din Normele de aplicare a <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 , aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 127/1999 , este neîntemeiatã. Prin normele de aplicare se stabileşte modalitatea concretã de ducere la îndeplinire a dispoziţiilor ordonanţei criticate, fãrã sa se modifice prevederile acesteia referitoare la momentul naşterii dreptului la plata compensatorie.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca fiind inadmisibile, excepţiile de neconstituţionalitate a <>Legii nr. 187/2001 pentru aprobarea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 privind unele mãsuri de protecţie pentru personalul al cãrui contract individual de munca va fi desfãcut ca urmare a concedierilor colective determinate de reorganizarea Regiei Autonome de Electricitate "Renel", Regiei Autonome a Gazelor Naturale "Romgaz" Medias şi a Regiei Autonome a Petrolului "Petrom" Bucureşti, a <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 , precum şi a <>Hotãrârii Guvernului nr. 127/1999 pentru aprobarea Normelor de aplicare a <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 , excepţii ridicate de Despina-Cornelia Balasea în Dosarul nr. 1.016/LM/2002 al Curţii de Apel Craiova - Secţia litigii de munca şi de Floarea Grecu în Dosarul nr. 1.017/LM/2002 al aceleiaşi instanţe.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 25 februarie 2003.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Magistrat-asistent şef,
Gabriela Dragomirescu



────────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016