Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 833 din 16 noiembrie 2006  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 42, art. 50, art. 51 si   art. 167^1 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 833 din 16 noiembrie 2006 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 42, art. 50, art. 51 si art. 167^1 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 41 din 19 ianuarie 2007

Ion Predescu - preşedinte
Kozsokar Gabor - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Antonia Constantin - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent şef

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 42, 50, 51 şi 167^1 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Ioniţã Dãnãilã în Dosarul nr. 3.348/C/2005 al Tribunalului Galaţi - Secţia civilã.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza se aflã în stare de judecatã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 9 iunie 2006, pronunţatã în Dosarul nr. 3.348/C/2005, Tribunalul Galaţi - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 42, 50, 51 şi 167^1 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale.
Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicatã de Ioniţã Dãnãilã într-un litigiu de muncã în contradictoriu cu Casa Judeţeanã de Pensii Galaţi.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã dispoziţiile <>art. 42 şi 167^1 din Legea nr. 19/2000 contravin art. 15 alin. (2) din Constituţie, deoarece "acţioneazã retroactiv asupra dispoziţiilor <>Legii nr. 3/1977 ", afectând astfel "drepturi definitiv câştigate". În ceea ce priveşte <>art. 50 şi 51 din Legea nr. 19/2000 , autorul excepţiei nu motiveazã neconstituţionalitatea acestor texte de lege.
Instanţa de judecatã apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate a <>art. 42 şi 167^1 din Legea nr. 19/2000 este neîntemeiatã.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul considerã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 42, 50, 51 şi 167^1 din Legea nr. 19/2000 ca fiind neîntemeiatã.
Avocatul Poporului apreciazã cã textele de lege criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit în cauzã de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 42, 50, 51 şi 167^1 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, dispoziţii care au urmãtorul conţinut:
- Art. 42: "(1) Asiguraţii care au realizat stagiul complet de cotizare şi care şi-au desfãşurat activitatea total sau parţial în condiţii deosebite de muncã au dreptul la pensie pentru limitã de vârstã, cu reducerea vârstelor standard de pensionare conform tabelului nr. 1. [...]
(2) Vârstele de pensionare reduse, conform prevederilor alin. (1), nu pot fi mai mici de 50 de ani pentru femei şi de 55 de ani pentru bãrbaţi.";
- Art. 50: "(1) Asiguraţii care au realizat stagiile complete de cotizare, precum şi cei care au depãşit stagiul complet de cotizare cu pânã la 10 ani pot solicita pensie anticipatã parţialã cu reducerea vârstelor standard de pensionare cu cel mult 5 ani.
(1^1) La stabilirea stagiului de cotizare pentru acordarea pensiei anticipate parţiale nu se au în vedere perioadele asimilate prevãzute la art. 38 alin. (1) lit. b) şi c), precum şi perioadele în care asiguratul a beneficiat de pensie de invaliditate.
(2) Cuantumul pensiei anticipate parţiale se stabileşte din cuantumul pensiei pentru limitã de vârstã, prin diminuarea acestuia în raport cu stagiul de cotizare realizat şi cu numãrul de luni cu care s-a redus vârsta standard de pensionare, conform tabelului nr. 2. [...]";
- Art. 51: "(1) Asiguraţii care au desfãşurat activitãţi în condiţii deosebite sau în condiţii speciale de muncã, dar care nu se pot pensiona cu reducerea vârstei de pensionare pe aceastã bazã, pot beneficia de prevederile art. 50. În aceste cazuri reducerea vârstei standard de pensionare nu poate fi mai mare de 5 ani.
(2) În situaţia prevãzutã la alin. (1) diminuarea prevãzutã la art. 50 alin. (2) nu se aplicã pentru numãrul de luni cu care se reduce vârsta standard de pensionare datoritã activitãţii desfãşurate în condiţii deosebite şi/sau speciale de muncã.
(3) Prevederile alin. (1) şi (2) se aplicã şi persoanelor care beneficiazã de reducerea vârstelor standard de pensionare conform art. 48, precum şi de cele prevãzute de legi speciale.";
- Art. 167^1 : "(1) Într-un interval de 5 ani de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi persoanele care au desfãşurat activitãţi încadrate în grupa I de muncã, conform legislaţiei anterioare, pot solicita pensie pentru limitã de vârstã cu reducerea vârstelor standard de pensionare, conform tabelului nr. 4. [...]
(2) Vârstele de pensionare reduse conform prevederilor alin. (1) nu pot fi mai mici de 50 de ani.
(3) Prevederile alin. (1) se aplicã şi în cazul asiguraţilor prevãzuţi la art. 20, dacã acestea sunt mai avantajoase decât cele stipulate în anexele nr. 4 şi 5.
(4) Vârstele standard de pensionare din care se face reducerea prevãzutã în tabelul nr. 4 sunt cele corespunzãtoare anului, respectiv lunii în care se deschide dreptul de pensie, prevãzute în anexa nr. 3, în condiţiile realizãrii stagiului complet de cotizare corespunzãtor anului, respectiv lunii în care se deschide dreptul de pensie.
(5) Reducerea vârstelor standard de pensionare în baza tabelului nr. 4 nu poate fi cumulatã cu celelalte reduceri prevãzute de prezenta lege sau de legile cu caracter special."
Autorul excepţiei susţine cã dispoziţiile <>art. 42 şi 167^1 din Legea nr. 19/2000 contravin prevederilor constituţionale ale art. 15 alin. (2) referitoare la neretroactivitatea legii.
În ceea ce priveşte neconstituţionalitatea art. 50 şi 51 din lege, aceasta nu este motivatã, astfel cã sunt înfrânte dispoziţiile <>art. 10 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 , potrivit cãrora "Sesizãrile trebuie fãcute în formã scrisã şi motivate." În aceste condiţii, excepţia de neconstituţionalitate a acestor dispoziţii de lege urmeazã sã fie respinsã ca inadmisibilã.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate a <>art. 42 şi 167^1 din Legea nr. 19/2000 în raport cu art. 15 alin. (2) din Constituţie, Curtea constatã cã acestea nu conţin în sine nicio dispoziţie cu caracter retroactiv şi nu fac nicio precizare în legãturã cu aplicarea în timp a dispoziţiilor pe care le conţin, astfel cã aceastã criticã este neîntemeiatã.
Articolul 47 alin. (2) din Constituţie stabileşte cã dreptul la pensie se acordã potrivit legii, legiuitorul fiind în drept sã stabileascã criteriile şi condiţiile concrete în care asiguraţii pot beneficia de pensie, tipurile de pensii care pot fi acordate, regulile generale de acordare a acestora şi regulile derogatorii pentru situaţii deosebite, precum şi modul de calcul al pensiilor.
Potrivit regulilor generale, pot beneficia de pensie persoanele care au împlinit vârsta standard de pensionare şi au realizat stagiul de cotizare prevãzut de lege.
Pensia pentru persoanele care au lucrat în condiţii deosebite de muncã, pensia anticipatã şi pensia anticipatã parţialã sunt reglementate ca excepţii de la regulile generale, avându-se în vedere situaţiile speciale în care se aflã anumite categorii de persoane.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 50 şi 51 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Ioniţã Dãnãilã în Dosarul nr. 3.348/C/2005 al Tribunalului Galaţi - Secţia civilã.
Respinge, ca fiind neîntemeiatã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 42 şi 167^1 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de acelaşi autor în acelaşi dosar.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 16 noiembrie 2006.

PREŞEDINTE,
ION PREDESCU

Magistrat-asistent şef,
Doina Suliman

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016