Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 824 din 21 iunie 2011  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 3 alin. (1) si (2) si ale art. 4 alin. (1) din Legea nr. 90/2003 privind vanzarea spatiilor aflate in proprietatea privata a statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale, destinate sediilor partidelor politice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 824 din 21 iunie 2011 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 3 alin. (1) si (2) si ale art. 4 alin. (1) din Legea nr. 90/2003 privind vanzarea spatiilor aflate in proprietatea privata a statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale, destinate sediilor partidelor politice

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 646 din 9 septembrie 2011
    Augustin Zegrean - preşedinte
    Acsinte Gaspar - judecãtor
    Petre Lãzãroiu - judecãtor
    Mircea Ştefan Minea - judecãtor
    Iulia Antoanella Motoc - judecãtor
    Ion Predescu - judecãtor
    Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
    Tudorel Toader - judecãtor
    Maria Bratu - magistrat-asistent

    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Carmen-Cãtãlina Gliga.

    Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 3 alin. (1) şi (2) şi ale art. 4 alin. (1) din Legea nr. 90/2003 privind vânzarea spaţiilor aflate în proprietatea privatã a statului sau a unitãţilor administrativ-teritoriale, destinate sediilor partidelor politice, excepţie ridicatã de Partidul Democrat Liberal - Biroul permanent local Hunedoara în Dosarul nr. 482/243/2009 al Tribunalului Hunedoara - Secţia civilã.
    La apelul nominal rãspunde, pentru autorul excepţiei, consilierul juridic Pantelimon Spiridon, cu delegaţie depusã la dosar. Lipseşte partea Municipiul Hunedoara, prin primar, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
    Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele acordã cuvântul reprezentantului autorului excepţiei, care solicitã admiterea acesteia pentru motivele invocate în faţa instanţei de judecatã.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere, ca inadmisibilã, a excepţiei de neconstituţionalitate.

                                    CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
    Prin Încheierea din 8 noiembrie 2010, pronunţatã în Dosarul nr. 482/243/2009, Tribunalul Hunedoara - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 3 alin. (1) şi (2) şi ale art. 4 alin. (1) din Legea nr. 90/2003 privind vânzarea spaţiilor aflate în proprietatea privatã a statului sau a unitãţilor administrativ-teritoriale, destinate sediilor partidelor politice.
    Excepţia a fost ridicatã de Partidul Democrat Liberal - Biroul permanent local Hunedoara într-un litigiu având ca obiect o acţiune în constatare.
    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţã, cã prevederile de lege criticate sunt neconstituţionale, întrucât legiuitorul, deşi a creat partidelor politice posibilitatea cumpãrãrii unui singur spaţiu deţinut în folosinţã de organizaţia teritorialã a fiecãrui partid, nu a stabilit o procedurã fermã şi clarã, cu obligarea respectãrii competenţei ce revine consiliilor locale, pe de o parte, şi primarilor, pe de altã parte. De asemenea, mai susţine cã legiuitorul nu a prevãzut o cale de atac în cazul respingerii cererii de cãtre reprezentanţii legali ai unitãţii administrativ-teritoriale sau a neprezentãrii în plenul consiliilor locale a cererilor de închiriere sau vânzare-cumpãrare de cãtre primar.
    Tribunalul Hunedoara - Secţia civilã considerã cã excepţia este inadmisibilã, întrucât criticile de neconstituţionalitate vizeazã omisiuni de reglementare.
    Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
    Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

                                    CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile pãrţii prezente, concluziile procurorului, prevederile de lege criticate, raportate la dispoziţiile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
    Curtea Constituţionalã este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizatã.
    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile art. 3 alin. (1) şi (2) şi ale art. 4 alin. (1) din Legea nr. 90/2003 privind vânzarea spaţiilor aflate în proprietatea privatã a statului sau a unitãţilor administrativ-teritoriale, destinate sediilor partidelor politice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 200 din 27 martie 2003, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    Textele de lege criticate au urmãtorul conţinut:
    - Art. 3 alin. (1) şi (2): "(1) Partidele politice pot cumpãra în fiecare unitate administrativ-teritorialã spaţiile destinate sediilor acestora.
    (2) În acest scop autoritãţile administraţiei publice locale care deţin în proprietate aceste spaţii le vor vinde partidelor politice la solicitarea acestora.";
    - Art. 4 alin. (1): "(1) Partidele politice pot cumpãra în fiecare unitate administrativ-teritorialã un singur spaţiu, destinat sediului acestora, la valoarea de inventar a acestuia. Spaţiul care urmeazã a fi astfel cumpãrat trebuie sã fi fost deţinut cu chirie cel puţin 3 luni anterior intrãrii în vigoare a prezentei legi de cãtre partidul politic respectiv."
    În susţinerea neconstituţionalitãţii acestor prevederi de lege, autorul excepţiei invocã încãlcarea prevederilor constituţionale ale art. 8 - Pluralismul şi partidele politice, art. 21 alin. (1) privind accesul liber la justiţie şi art. 121 alin. (2) referitor la autoritãţile comunale şi orãşeneşti.
    Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine urmãtoarele:
    I. În ceea ce priveşte art. 3 alin. (2) şi art. 4 alin. (1) teza a doua din Legea nr. 90/2003, Curtea s-a pronunţat asupra constituţionalitãţii acestor texte de lege prin Decizia nr. 570 din 29 aprilie 2010, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 430 din 28 iunie 2010, constatând cã sunt neconstituţionale. Întrucât Curtea a constatat neconstituţionalitatea acestor prevederi de lege, în temeiul art. 29 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, nu mai pot face obiectul unei excepţii de neconstituţionalitate, operând o cauzã de inadmisibilitate, iar potrivit dispoziţiilor alin. (5) teza întâi din acelaşi articol, dacã se ridicã o astfel de excepţie, instanţa judecãtoreascã trebuie sã o respingã, pentru acest temei, printr-o încheiere motivatã, fãrã a mai sesiza Curtea Constituţionalã.
    Aşadar, excepţia privind art. 3 alin. (2) şi art. 4 alin. (1) teza întâi din Legea nr. 90/2003, urmeazã a fi respinsã, ca inadmisibilã.
    II. Cu privire la criticile de neconstituţionalitate a prevederilor art. 3 alin. (1) şi art. 4 alin. (1) teza a doua din Legea nr. 90/2003, Curtea constatã cã acestea nu pot fi primite, deoarece se referã, pe de o parte, la omisiunea reglementãrii unei proceduri ferme şi clare de vânzare a spaţiilor destinate sediilor partidelor politice, iar pe de altã parte, faptul cã legiuitorul nu a prevãzut o cale de atac în cazul respingerii cererii de cãtre reprezentanţii legali ai unitãţii administrativ-teritoriale sau a neprezentãrii în plenul consiliului local a cererilor de închiriere sau vânzare-cumpãrare de cãtre primar.
    Or, asemenea critici nu intrã în competenţa Curţii Constituţionale, care, potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, "se pronunţã numai asupra constituţionalitãţii actelor cu care a fost sesizatã, fãrã a putea modifica sau completa prevederile supuse controlului".
    Astfel, şi excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 3 alin. (1), şi art. 4 alin. (1) teza a doua din Legea nr. 90/2003, urmeazã a fi respinsã ca inadmisibilã.

    Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

                             CURTEA CONSTITUŢIONALĂ

                                În numele legii

                                    DECIDE:

    Respinge, ca inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 3 alin. (1) şi (2) şi ale art. 4 alin. (1) din Legea nr. 90/2003 privind vânzarea spaţiilor aflate în proprietatea privatã a statului sau a unitãţilor administrativ-teritoriale, destinate sediilor partidelor politice, excepţie ridicatã de Partidul Democrat Liberal - Biroul permanent local Hunedoara în Dosarul nr. 482/243/2009 al Tribunalului Hunedoara - Secţia civilã.
    Definitivã şi general obligatorie.
    Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 21 iunie 2011.

                      PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
                                AUGUSTIN ZEGREAN

                              Magistrat-asistent,
                                  Maria Bratu

                                     ------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016