Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 82 din 27 aprilie 2000  privind constitutionalitatea initiativei legislative de revizuire a prevederilor art. 41 alin. (2), teza intai, din Constitutie    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 82 din 27 aprilie 2000 privind constitutionalitatea initiativei legislative de revizuire a prevederilor art. 41 alin. (2), teza intai, din Constitutie

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 193 din 4 mai 2000
Prin adresa nr. XIV/137 din 29 februarie 2000 preşedintele Camerei Deputaţilor a transmis Curţii Constituţionale propunerea legislativã de revizuire a prevederilor art. 41 alin. (2), teza întâi, din Constituţie, initiata de 689.237 cetãţeni, împreunã cu listele cuprinzând semnãturile initiatorilor, spre competenta examinare a constituţionalitãţii acesteia.
Din cuprinsul documentaţiei înregistrate la Curtea Constituţionalã rezulta ca initiativa legislativã a fost depusa la Biroul permanent al Camerei Deputaţilor la data de 19 ianuarie 2000 de un "grup de acţiune pentru strângerea semnaturilor", în numele cãruia au semnat domnii Mircea Ionescu-Quintus, Valeriu Stoica şi Puiu Hasotti, cu menţionarea calitãţii acestora de preşedinte, prim-vicepreşedinte şi vicepreşedinte ai Partidului Naţional Liberal.
Initiativa legislativã vizeazã revizuirea prevederilor art. 41 alin. (2), teza întâi, din Constituţie, potrivit cãrora: "Proprietatea privatã este ocrotitã în mod egal de lege, indiferent de titular." Textul propus de iniţiatorii revizuirii ar urma sa aibã urmãtorul conţinut: "Proprietatea privatã este garantatã în mod egal de lege, indiferent de titular." Se propune, asadar, înlocuirea termenului "ocrotitã" cu termenul "garantatã".
Împreunã cu initiativa legislativã de revizuire a Constituţiei a fost transmis Curţii Constituţionale şi Avizul Consiliului Legislativ nr. 88 din 9 februarie 2000. Consiliul Legislativ a avizat negativ aceasta propunere legislativã, considerând, în esenta, ca nu sunt respectate dispoziţiile <>Legii nr. 189/1999 privind exercitarea iniţiativei legislative de cãtre cetãţeni, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 611 din 14 decembrie 1999.
Documentaţia anexatã la initiativa de revizuire conţine şi un numãr de 73 de dosare, cuprinzând liste cu semnãturi ale cetãţenilor din 41 de judeţe ale tarii şi din cele 6 sectoare ale municipiului Bucureşti.
Prin Încheierea din 2 martie 2000, pronunţatã în temeiul art. 12 alin. 3 din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Curţii Constituţionale, Plenul Curţii a dispus declanşarea procedurii de examinare a iniţiativei legislative de revizuire a Constituţiei, stabilindu-se termen la 29 martie 2000.
Luând în dezbatere aceasta initiativa legislativã, în temeiul art. 144 lit. a) şi h) din Constituţie, precum şi al <>art. 35 şi 36 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicatã, plenul Curţii, având nevoie de timp pentru a delibera, a amânat judecarea cauzei pentru data de 19 aprilie 2000 şi apoi pentru data de 27 aprilie 2000, când a fost pronunţatã prezenta decizie.

CURTEA,
examinând initiativa legislativã de revizuire a prevederilor constituţionale ale art. 41 alin. (2), teza întâi, raportatã la dispoziţiile <>art. 146 şi 148 din Constituţie, dispoziţiile Legii nr. 189/1999 privind exercitarea iniţiativei legislative de cãtre cetãţeni, avizul Consiliului Legislativ nr. 88 din 9 februarie 2000, raportul întocmit de judecãtorul desemnat în acest scop, precum şi prevederile <>Legii nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, retine urmãtoarele:
Competenta Curţii Constituţionale de a soluţiona prezenta cauza se întemeiazã pe prevederile art. 144 lit. a) din Constituţie, potrivit cãrora Curtea Constituţionalã "se pronunţa [ ... ], din oficiu, asupra iniţiativelor de revizuire a Constituţiei". Din aceste prevederi rezulta atributia Curţii de a se pronunţa asupra constituţionalitãţii iniţiativelor de revizuire a Constituţiei, indiferent de initiator, asadar inclusiv asupra iniţiativelor legislative de revizuire formulate de cãtre cetãţeni, conform art. 144 lit. h) din Constituţie, potrivit cãrora Curtea "verifica îndeplinirea condiţiilor pentru exercitarea iniţiativei legislative de cãtre cetãţeni".
Sub aspectul competentei, sunt, de asemenea, aplicabile dispoziţiile <>art. 36 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, care detaliazã atributia Curţii Constituţionale de a se pronunţa, din oficiu, asupra iniţiativelor de revizuire a Constituţiei [conform art. 144 lit. a) din Constituţie], precum şi dispoziţiile art. 35 din aceeaşi lege, care trimit la legea specialã privind exercitarea iniţiativei legislative de cãtre cetãţeni. Aceasta lege specialã este, în prezent, <>Legea nr. 189/1999 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 611 din 14 decembrie 1999, data la care a şi intrat în vigoare. Ea se aplica atât iniţiativelor care au ca obiect o propunere legislativã în domeniul legilor organice sau ordinare, cat şi celor referitoare la o propunere legislativã în domeniul legilor constituţionale, asadar în vederea revizuirii Constituţiei.
<>Art. 7 alin. (1) din Legea nr. 189/1999 prevede: "Curtea Constituţionalã, din oficiu sau pe baza sesizãrii preşedintelui Camerei Parlamentului la care s-a înregistrat initiativa, va verifica:
a) caracterul constituţional al propunerii legislative ce face obiectul iniţiativei;
b) îndeplinirea condiţiilor referitoare la publicarea acestei propuneri şi dacã listele de sustinatori prezentate sunt atestate potrivit art. 5;
c) întrunirea numãrului minim de sustinatori pentru promovarea iniţiativei, prevãzut la art. 73 şi, dupã caz, la art. 146 din Constituţie, precum şi respectarea dispersiei teritoriale în judeţe şi în municipiul Bucureşti, prevãzutã de aceleaşi articole."
1. Procedând la verificarea caracterului constituţional al propunerii legislative ce face obiectul iniţiativei legislative, Curtea retine ca, în redactarea actuala, art. 41 alin. (2), teza întâi, din Constituţie prevede ca "Proprietatea privatã este ocrotitã în mod egal de lege, indiferent de titular". Pe de alta parte, prin initiativa de revizuire se propune înlocuirea termenului "ocrotitã" cu termenul "garantatã".
Limitele revizuirii Constituţiei sunt prevãzute la art. 148, potrivit cãruia: "(1) Dispoziţiile prezentei Constituţii privind caracterul naţional, indepedent, unitar şi indivizibil al statului roman, forma republicanã de guvernamant, integritatea teritoriului, independenta justiţiei, pluralismul politic şi limba oficialã nu pot forma obiectul revizuirii.
(2) De asemenea, nici o revizuire nu poate fi facuta dacã are ca rezultat suprimarea drepturilor şi a libertãţilor fundamentale ale cetãţenilor sau a garanţiilor acestora.
(3) Constituţia nu poate fi revizuitã pe durata stãrii de asediu sau a stãrii de urgenta şi nici în timp de rãzboi."
Examinând textul modificãrii propuse prin initiativa de revizuire a art. 41 alin. (2), teza întâi, din Constituţie, Curtea Constituţionalã constata ca aceasta propunere nu incalca nici una dintre interdicţiile stabilite prin art. 148 din Constituţie, fiind deci, sub acest aspect, constituţionalã.
2. Potrivit prevederilor constituţionale ale art. 146 "(1) Revizuirea Constituţiei poate fi initiata de Preşedintele României la propunerea Guvernului, de cel puţin o pãtrime din numãrul deputaţilor sau al senatorilor, precum şi de cel puţin 500.000 de cetãţeni cu drept de vot.
(2) Cetãţenii care iniţiazã revizuirea Constituţiei trebuie sa provinã din cel puţin jumãtate din judeţele tarii, iar în fiecare din aceste judeţe sau în municipiul Bucureşti trebuie sa fie înregistrate cel puţin 20.000 de semnãturi în sprijinul acestei iniţiative".
Verificand îndeplinirea acestor condiţii, Curtea Constituţionalã constata ca <>Legea nr. 189/1999 privind exercitarea iniţiativei legislative de cãtre cetãţeni, intrata în vigoare la data de 14 decembrie 1999, stabileşte regulile procedurale referitoare la constituirea şi componenta comitetului de initiativa, publicarea în Monitorul Oficial al României a propunerii de revizuire a Constituţiei, avizul prealabil al Consiliului Legislativ, forma listelor de semnãturi ale susţinãtorilor, datele pe care trebuie sa le conţinã aceste liste, condiţiile de atestare a listelor, înregistrarea propunerii legislative şi verificarea iniţiativei de cãtre Curtea Constituţionalã.
Din documentaţia anexatã la sesizare rezulta ca strângerea semnaturilor pentru susţinerea iniţiativei de revizuire a Constituţiei s-a realizat anterior intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 189/1999 . De aceea, aceste operaţiuni nu pot fi supuse verificãrii prin raportare la condiţiile stabilite prin aceasta din urma lege, întrucât, în acest fel, ar fi incalcate dispoziţiile art. 15 alin. (2) din Constituţie, potrivit cãrora: "Legea dispune numai pentru viitor, cu excepţia legii penale mai favorabile."
Dispoziţiile finale cuprinse în <>art. 12 din Legea nr. 189/1999 , conform cãrora "Legea nu se aplica iniţiativelor legislative ale cetãţenilor, cu privire la care Curtea Constituţionalã s-a pronunţat pana la data intrãrii ei în vigoare", nu pot fi interpretate în sensul ca s-ar aplica tuturor operaţiunilor pe care le implica exercitarea acelor iniţiative legislative asupra cãrora Curtea Constituţionalã nu se pronunţase pana la data de 14 decembrie 1999.
În aceste condiţii şi având în vedere ca - anterior <>Legii nr. 189/1999 - nu a existat vreo alta reglementare legalã în materie, Curtea Constituţionalã retine ca absenta unei legi în vigoare în perioada în care s-au întocmit, s-au semnat şi s-au atestat listele de sustinatori nu poate îngrãdi exercitarea de cãtre cetãţeni a dreptului constituţional de a iniţia propuneri legislative, inclusiv pentru revizuirea Constituţiei, prevederile art. 146 din aceasta fiind aplicabile în mod direct. În acest sens este jurisprudenta constanta a Curţii, astfel cum rezulta din Hotãrârea Plenului Curţii Constituţionale nr. 1 din 27 iulie 1995 privind proiectul Legii învãţãmântului în limbile minoritãţilor naţionale şi din <>Hotãrârea Plenului Curţii Constituţionale nr. 2 din 27 iulie 1995 privind proiectul Legii regimului juridic al caselor de ajutor reciproc ale salariaţilor, ambele publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 172 din 3 august 1995, precum şi din <>Hotãrârea Plenului Curţii Constituţionale nr. 1 din 16 aprilie 1997 cu privire la initiativa legislativã de modificare a <>art. 9 alin. (1) din Legea învãţãmântului nr. 84/1995 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 82 din 6 mai 1997.
Întrucât ratiunile care au stat la baza acestei jurisprudente existau, de asemenea, şi în perioada (anterioarã datei intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 189/1999 ) în cursul cãreia au fost realizate unele dintre operaţiunile aferente iniţiativei legislative ce face obiectul prezentei decizii, rezulta ca atât considerentele, cat şi soluţia pronunţatã prin hotãrârile menţionate ale Plenului Curţii Constituţionale sunt pe deplin aplicabile şi acestor operaţiuni, care, în mãsura în care nu contravin prevederilor art. 146 din Constituţie, îşi pãstreazã valabilitatea.
Asa fiind, referitor la initiativa legislativã de revizuire a art. 41 alin. (2), teza întâi, din Constituţie, Curtea Constituţionalã nu poate verifica autenticitatea semnaturilor de pe liste, dacã semnatarii au calitatea de cetãţeni cu drept de vot şi nici dacã aceştia au domiciliul în judeţele pe listele cãrora au semnat şi, în consecinta, nu se poate retine neîndeplinirea condiţiilor de ordin formal, prevãzute la art. 146 din Constituţie, referitoare la numãrul minim necesar de sustinatori şi la dispersia acestora în judeţele tarii şi în municipiul Bucureşti.

Pentru considerentele expuse, în temeiul dispoziţiilor art. 41 alin. (2), teza întâi, ale art. 144 lit. a), <>art. 146 şi 148 din Constituţie, ale Legii nr. 189/1999 , precum şi ale <>art. 35 şi 36 din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

1. Constata ca initiativa legislativã privind revizuirea prevederilor constituţionale ale art. 41 alin. (2), teza întâi, nu incalca dispoziţiile art. 148 din Constituţie, referitoare la limitele revizuirii.
2. Constata ca, în lipsa unei legi pentru reglementarea exercitãrii de cãtre cetãţeni a iniţiativei legislative, în vigoare în perioada în care s-au întocmit, s-au semnat şi s-au atestat listele de sustinatori, nu se pot verifica autenticitatea semnaturilor din liste, calitatea de cetãţeni cu drept de vot a semnatarilor şi nici dispersia teritorialã a acestora, pentru a se pronunţa asupra îndeplinirii condiţiilor prevãzute la art. 146 din Constituţie.
Decizia se comunica preşedintelui Camerei Deputaţilor şi se publica în Monitorul Oficial al României.
Definitiva şi obligatorie.

Deliberarea a avut loc la data de 27 aprilie 2000 şi la ea au participat: Lucian Mihai, preşedinte, Costica Bulai, Constantin Doldur, Kozsokar Gabor, Ioan Muraru, Nicolae Popa, Lucian Stangu, Florin Bucur Vasilescu şi Romul Petru Vonica, judecãtori.

PREŞEDINTELE CURŢII
CONSTITUŢIONALE,
LUCIAN MIHAI

Magistrat-asistent,
Florentina Geangu
-----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016