Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 82 din 25 mai 1999  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 82 din 25 mai 1999 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 307 din 30 iunie 1999
Lucian Mihai - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Ioan Muraru - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Florin Bucur Vasilescu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Paula C. Pantea - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, ridicatã de Asociaţia familialã "Lion" din Suceava în Dosarul nr. 8.610/1998 al Tribunalului Iaşi.
La apelul nominal rãspunde Dumitru Pintilie, asociat unic la Societatea Comercialã "Dacia" - S.R.L. din Pascani, lipsind Asociaţia familialã "Lion" din Suceava, fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecata, reprezentantul Societãţii Comerciale "Dacia" - S.R.L. din Pascani, solicita respingerea exceptiei invocate.
De asemenea, reprezentantul Ministerului Public, având în vedere jurisprudenta Curţii, pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 9 februarie 1999, pronunţatã în Dosarul nr. 8.610/1998, Tribunalul Iaşi a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, ridicatã de Asociaţia familialã "Lion" din Suceava, cu ocazia judecãrii apelului formulat impotriva Sentinţei civile nr. 2.992 din 23 iunie 1998, pronunţatã de Judecãtoria Pascani, în contradictoriu cu Societatea Comercialã "Dacia" - S.R.L. din Pascani.
În motivarea exceptiei se susţine ca <>Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru este neconstitutionala, deoarece perceperea de taxe de timbru pentru cererea formulatã în justiţie impiedica liberul acces la justiţie. De asemenea, se considera ca aceasta lege incalca şi prevederile art. 16 din Constituţie privind egalitatea în drepturi, prin aceea ca, pentru a putea fi aplicatã, trebuie completatã cu legea rãspunderii ministeriale, care sa instituie rãspunderea pentru modul în care sunt gestionati banii publici.
Instanta, exprimandu-şi opinia asupra exceptiei, în conformitate cu prevederile <>art. 23 alin. (4) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, arata ca aceasta este "... vadit nefondata, întrucât, astfel cum s-a statuat prin mai multe decizii, accesul liber la justiţie, drept înscris în art. 21 din Constituţie, nu presupune gratuitatea acestuia, deoarece justiţia este un serviciu public al statului ...". În ceea ce priveşte neadoptarea pana în prezent a legii rãspunderii ministeriale, "Tribunalul considera ca nu exista o legatura nemijlocitã între administrarea justiţiei şi problema rãspunderii membrilor autoritãţilor administrative centrale pentru gestionarea bugetului de stat, nici o dispoziţie legalã în vigoare neconditionand plata taxelor judiciare de timbru de rãspunderea ministerialã".
Potrivit <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, au fost solicitate punctele de vedere ale preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului.
Guvernul, în punctul sau de vedere, se referã la jurisprudenta Curţii Constituţionale şi considera ca excepţia de neconstituţionalitate este nefondata, deoarece accesul la justiţie nu înseamnã gratuitatea justiţiei.
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, notele scrise, depuse de autoarea exceptiei, susţinerile partii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Potrivit art. 144 lit. c) din Constituţie şi <>art. 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, Curtea a fost legal sesizatã şi este competenta sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Asupra constituţionalitãţii unor prevederi legale prin care s-au instituit taxe de timbru pentru introducerea unor cereri în justiţie Curtea Constituţionalã a statuat în mod constant ca accesul liber la justiţie nu înseamnã ca acesta trebuie sa fie în toate cazurile gratuit. În acest sens Curtea s-a pronunţat prin mai multe decizii, ca de exemplu: Decizia nr. 7 din 2 martie 1993, rãmasã definitiva prin Decizia nr. 39 din 7 iulie 1993, ambele publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 179 din 27 iulie 1993, şi Decizia nr. 18 din 29 ianuarie 1997, rãmasã definitiva prin Decizia nr. 164 din 4 iunie 1997, ambele publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 148 din 10 iulie 1997.
De altfel, în cauza, având în vedere caracterul modic al sumei stabilite ca taxa de timbru pentru exercitarea caii de atac, nu s-ar putea susţine ca prin cuantumul fixat s-a determinat îngrãdirea accesului liber la justiţie prevãzut de art. 21 din Constituţie. De asemenea, Curtea constata ca nu a fost încãlcat nici art. 53 alin. (2) din Constituţie, conform cãruia "Sistemul legal de impuneri trebuie sa asigure aşezarea justa a sarcinilor fiscale".
Deoarece în raport cu situaţia de fapt din speta nu au intervenit noi elemente care sa justifice reconsiderarea jurisprudenţei Curţii în acest domeniu, excepţia de neconstituţionalitate urmeazã sa fie respinsã.
În legatura cu motivul referitor la neadoptarea pana în prezent a legii rãspunderii ministeriale, care sa instituie rãspunderea pentru modul în care sunt gestionati banii publici, Curtea constata ca nici aceasta sustinere nu poate fi reţinutã, deoarece nu vizeazã o problema de constitutionalitate, ci una de legiferare, care excede însã competentei instanţei constituţionale, fiind un atribut exclusiv al Parlamentului, potrivit art. 58 alin. (1) din Constituţie. De altfel aceasta critica nu are nici o legatura cu problema ce face obiectul litigiului.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c) şi al <>art. 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, ridicatã de Asociaţia familialã "Lion" din Suceava în Dosarul nr. 8.610/1998 al Tribunalului Iaşi.
Definitiva.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 25 mai 1999.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
LUCIAN MIHAI

Magistrat-asistent,
Doina Suliman

---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016