Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 811/EN din 2 octombrie 2003  privind organizarea activitatii de colectare a creantelor bugetare ale Autoritatii Nationale de Reglementare in Comunicatii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 811/EN din 2 octombrie 2003 privind organizarea activitatii de colectare a creantelor bugetare ale Autoritatii Nationale de Reglementare in Comunicatii

EMITENT: AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE IN COMUNICATII
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 826 din 21 noiembrie 2003
În temeiul prevederilor <>art. 38 alin. (1), (3) şi (5) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicaţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 591/2002 , precum şi ale <>art. 162 şi 163 din Ordonanţa Guvernului nr. 61/2002 privind colectarea creanţelor bugetare, republicatã, cu modificãrile ulterioare,

preşedintele Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Comunicaţii emite prezenta decizie.


CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Prezenta decizie are ca obiect reglementarea activitãţii de colectare a creanţelor bugetare ale Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Comunicaţii, denumitã în continuare ANRC, stabilirea drepturilor şi obligaţiilor persoanelor cu atribuţii în acest domeniu, precum şi a formularelor necesare pentru realizarea acestor creanţe şi a instrucţiunilor de utilizare a acestora.
ART. 2
Prezenta decizie cuprinde normele de aplicare, în domeniul colectãrii creanţelor bugetare ale ANRC, a dispoziţiilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 61/2002 privind colectarea creanţelor bugetare, republicatã, cu modificãrile ulterioare, denumitã în continuare Ordonanţa privind colectarea creanţelor bugetare, care se completeazã cu cele ale Codului de procedurã civilã şi ale celorlalte acte normative în domeniu.

CAP. II
Colectarea creanţelor bugetare ale ANRC

SECŢIUNEA 1
Creanţele bugetare ale ANRC

ART. 3
(1) Constituie creanţe bugetare ale ANRC:
a) tariful de monitorizare anual datorat de furnizorii de reţele şi servicii de comunicaţii electronice în temeiul prevederilor <>art. 47 şi 48 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicaţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 591/2002 , denumitã în continuare Ordonanţa-cadru;
b) tariful de monitorizare anual datorat de furnizorii de servicii poştale în temeiul prevederilor <>art. 51 din Ordonanţa Guvernului nr. 31/2002 privind serviciile poştale, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 642/2002 ;
c) tariful de utilizare a resurselor de numerotaţie, datorat de titularii licenţelor de utilizare a resurselor de numerotaţie în temeiul dispoziţiilor art. 19 alin. (2) din Ordonanţa-cadru;
d) cota de 25% din sumele reprezentând amenzi contravenţionale, aplicate în temeiul dispoziţiilor <>art. 17 alin. (2) din Legea nr. 676/2001 privind prelucrarea datelor cu caracter personal şi protecţia vieţii private în sectorul telecomunicaţiilor, ale <>art. 59 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 31/2002 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 642/2002 , ale <>art. 18 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 34/2002 privind accesul la reţelele publice de comunicaţii electronice şi la infrastructura asociatã, precum şi interconectarea acestora, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 527/2002 , ale art. 55 alin. (2) din Ordonanţa-cadru, precum şi ale <>art. 31 alin. (2) din Legea nr. 304/2003 pentru serviciul universal şi drepturile utilizatorilor cu privire la reţelele şi serviciile de comunicaţii electronice, coroborate cu cele ale <>art. 8 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile ulterioare;
e) amenzile administrative aplicate în temeiul dispoziţiilor <>art. 60 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 31/2002 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 642/2002 , ale <>art. 19 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 34/2002 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 527/2002 , precum şi ale art. 56 alin. (1) din Ordonanţa-cadru;
f) dobânzi şi penalitãţi de întârziere datorate ANRC în temeiul art. 12-16 din Ordonanţa privind colectarea creanţelor bugetare;
g) alte venituri bugetare datorate ANRC în temeiul unor dispoziţii legale.
(2) Contribuţiile datorate de cãtre furnizorii de reţele şi servicii de comunicaţii electronice pentru compensarea costului net al furnizãrii serviciilor din sfera serviciului universal constituie, potrivit dispoziţiilor <>art. 32 alin. (1) din Legea nr. 304/2003 , creanţe bugetare, aplicându-li-se prevederile Ordonanţei privind colectarea creanţelor bugetare şi ale prezentei decizii.

SECŢIUNEA a 2-a
Modalitãţi de stingere a creanţelor bugetare ale ANRC

ART. 4
Creanţele bugetare ale ANRC se sting prin platã, compensare, executare silitã, prescripţie, precum şi prin alte modalitãţi prevãzute de reglementãrile legale în materia creanţelor bugetare.
§ 2.1. Plata
ART. 5
(1) Plata obligaţiilor bugetare cãtre ANRC se efectueazã de cãtre debitori distinct, pe fiecare tip de tarif, amendã ori alt venit bugetar, inclusiv dobânzi şi penalitãţi de întârziere, în urmãtoarea ordine:
a) obligaţii bugetare cu termene de platã în anul curent;
b) obligaţii bugetare datorate şi neachitate la data de 31 decembrie a anului precedent, în ordinea vechimii, pânã la stingerea integralã a acestora;
c) dobânzi şi penalitãţi de întârziere aferente obligaţiilor bugetare prevãzute la lit. b);
d) obligaţii bugetare cu termene de platã viitoare.
(2) Plata obligaţiilor bugetare cãtre ANRC se face prin decontare bancarã, mandat poştal sau în numerar.
ART. 6
(1) În cazul în care plata se efectueazã în numerar, obligaţia bugetarã se considerã plãtitã la data înscrisã în chitanţa fiscalã eliberatã de casieria ANRC.
(2) Chitanţa se întocmeşte de cãtre organul de încasare în douã exemplare, din care un exemplar se înmâneazã debitorului, iar un exemplar rãmâne în carnet la emitent.
(3) Dupã utilizarea completã carnetul se arhiveazã.
ART. 7
(1) În cazul în care plata se efectueazã prin decontare bancarã sau prin mandat poştal, obligaţia bugetarã se considerã plãtitã la data la care bãncile debiteazã contul plãtitorului pe baza instrumentelor de decontare specifice, confirmate prin ştampila şi semnãtura autorizatã ale acestora.
(2) În cazul în care unitãţile bancare nu deconteazã sumele cuvenite bugetului ANRC, în termen de 48 de ore de la data debitãrii contului debitorului, acesta nu este exonerat de obligaţia de platã atât a sumelor respective, cât şi a dobânzilor şi penalitãţilor de întârziere la nivelul celor prevãzute la art. 14 alin. (1), art. 16 şi art. 17 alin. (1) din Ordonanţa privind colectarea creanţelor bugetare, urmând ca pentru recuperarea acestor sume sã se îndrepte împotriva unitãţii bancare respective.
§ 2.2. Compensarea
ART. 8
(1) Prin compensare se sting creanţele bugetare ale ANRC cu creanţele debitorului reprezentând sume de restituit de la bugetul ANRC, indiferent de natura lor, pânã la concurenţa celei mai mici sume, când ambele pãrţi dobândesc reciproc atât calitatea de creditor, cât şi cea de debitor.
(2) Compensarea se efectueazã dupã cum urmeazã:
a) cu obligaţii bugetare cu termene de platã în anul curent;
b) cu obligaţii bugetare reprezentând venituri bugetare datorate şi neachitate la data de 31 decembrie a anului precedent, în ordinea vechimii, pânã la stingerea integralã a acestora;
c) cu dobânzi şi penalitãţi de întârziere aferente obligaţiilor bugetare prevãzute la lit. b);
d) cu obligaţii bugetare cu termene de platã viitoare, numai la cererea plãtitorului.
(3) Compensarea obligaţiilor bugetare datorate ANRC de cãtre debitori cu creanţele acestora se face la cererea debitorilor sau din oficiu, de cãtre Serviciul financiar-contabil al ANRC.
(4) Cererea de compensare depusã de cãtre debitor va cuprinde elementele de identificare a acestuia, suma şi natura creanţelor pentru care se solicitã stingerea prin compensare şi va fi însoţitã de copii ale documentelor din care sã rezulte cã suma ce urmeazã a fi compensatã nu este datoratã bugetului ANRC.
(5) Cererea de compensare va fi soluţionatã numai dacã este depusã înãuntrul termenului de prescripţie a dreptului de a cere compensarea.
ART. 9
(1) Dupã primirea cererii de compensare, Serviciul financiar-contabil al ANRC va efectua verificarea acesteia, a documentelor anexate şi a datelor existente în evidenţele proprii. În cazul în care se va considera cã este nevoie de documente suplimentare, acestea vor fi solicitate în scris.
(2) Persoana din cadrul Serviciului financiar-contabil al ANRC, însãrcinatã cu efectuarea compensãrii, dupã primirea documentaţiei complete înaintate de debitor şi verificarea realitãţii datelor din evidenţele contabile, va face copii ale documentelor relevante şi va întocmi un referat privind operaţiunea de compensare, care va fi aprobat de directorul Direcţiei economice a ANRC.
(3) Pe baza referatului aprobat Serviciul financiar-contabil al ANRC întocmeşte o notã privind compensarea tarifelor, amenzilor sau a altor obligaţii de platã cãtre bugetul ANRC, în formatul prevãzut în anexa nr. I.1 la prezenta decizie.
(4) Nota privind compensarea tarifelor, amenzilor sau a altor obligaţii de platã cãtre bugetul ANRC se întocmeşte într-un exemplar şi se arhiveazã de cãtre Serviciul financiar-contabil al ANRC.
(5) Nota privind compensarea se avizeazã de cãtre directorul Direcţiei economice a ANRC şi se aprobã de cãtre preşedintele ANRC.
ART. 10
Serviciul financiar-contabil al ANRC va înregistra fiecare operaţiune de compensare în evidenţa pe plãtitori şi va întocmi un dosar complet al acestei operaţiuni, care va cuprinde:
a) cererea debitorului;
b) documentaţia care a stat la baza acesteia;
c) copia fişei plãtitorului din evidenţa pe plãtitori;
d) referatul privind operaţiunea de compensare;
e) nota privind compensarea.
ART. 11
ANRC va înştiinţa debitorul despre compensare, în scris, în termen de 7 zile de la data efectuãrii operaţiunii, atât în cazul compensãrii efectuate la cerere, cât şi în cazul celei efectuate din oficiu.
ART. 12
Pentru compensãrile efectuate la cerere, data stingerii obligaţiei bugetare este data depunerii la ANRC a cererii de compensare, iar pentru compensãrile efectuate din oficiu, data depunerii cererii de restituire.
§ 2.3. Executarea silitã a creanţelor bugetare ale ANRC
2.3.1. Organele de executare ale ANRC şi competenţa acestora
ART. 13
(1) Creanţele bugetare ale ANRC se executã prin organe de executare proprii, centrale şi teritoriale.
(2) Persoanele din cadrul organelor de executare ale ANRC, denumite în continuare executori bugetari ai ANRC, sunt abilitate sã ducã la îndeplinire mãsurile asigurãtorii şi sã efectueze procedura de executare silitã în vederea recuperãrii sumelor de bani datorate ANRC de cãtre debitorii persoane fizice sau juridice, în temeiul dispoziţiilor legale care reglementeazã activitatea ANRC.
ART. 14
(1) Organul central de executare al ANRC este Serviciul executãri bugetare şi contencios al ANRC, iar organele teritoriale de executare sunt oficiile teritoriale ale ANRC.
(2) Lista salariaţilor ANRC care vor îndeplini atribuţii de executor bugetar se aprobã prin decizie a preşedintelui ANRC, la propunerea Direcţiei operative a ANRC şi a Direcţiei juridice a ANRC.
ART. 15
Salariatul care îndeplineşte atribuţii de executor bugetar al ANRC exercitã pe timpul desfãşurãrii activitãţii de executare silitã a creanţelor bugetare ale ANRC o funcţie ce implicã exerciţiul autoritãţii de stat.
ART. 16
Actul îndeplinit de executorul bugetar al ANRC, în limitele competenţelor legale, purtând semnãtura acestuia şi ştampila, precum şi numãrul de înregistrare şi data, este act de autoritate publicã şi are forţa probantã prevãzutã de lege.
ART. 17
Activitatea executorilor bugetari ai ANRC se desfãşoarã în condiţiile legii, cu respectarea drepturilor şi intereselor legitime ale ANRC, ale debitorilor şi ale altor persoane interesate, fãrã nici o discriminare sau abuz.
ART. 18
(1) Procedura de executare silitã este efectuatã de oficiul teritorial al ANRC în a cãrui razã se gãsesc bunurile urmãribile, coordonarea întregii executãri revenind oficiului teritorial al ANRC în a cãrui razã îşi are sediul sau domiciliul debitorul.
(2) Organul de executare coordonator va sesiza în scris oficiul teritorial al ANRC în a cãrui razã se gãsesc bunurile urmãribile, comunicându-i titlul executoriu în copie certificatã, situaţia debitorului, contul în care se vor vira sumele încasate, precum şi orice alte date utile pentru identificarea debitorului şi a bunurilor ori veniturilor urmãribile.
(3) Oficiul teritorial al ANRC în a cãrui razã se gãsesc bunurile urmãribile va comunica în termen de 30 de zile organului de executare coordonator aplicarea mãsurilor de executare silitã sau, dupã caz, motivele pentru care acestea nu pot fi aplicate, anexând documentele justificative.
(4) În cazul executãrii silite prin poprire, competenţa aparţine oficiului teritorial al ANRC în a cãrui razã îşi are sediul sau domiciliul debitorul.
(5) Atunci când se constatã cã existã pericolul evident de înstrãinare, substituire sau de sustragere de la executare silitã a bunurilor şi veniturilor urmãribile ale debitorului, organul de executare coordonator poate proceda la indisponibilizarea şi executarea silitã a acestora, indiferent de locul în care se gãsesc bunurile.
ART. 19
În situaţia în care oficiul teritorial al ANRC constatã cã domiciliul sau sediul debitorului se aflã în raza altui oficiu teritorial al ANRC, va trimite acestuia titlul executoriu împreunã cu dosarul executãrii, înştiinţând, dacã este cazul, oficiul teritorial al ANRC de la care s-a primit titlul executoriu.
ART. 20
(1) În cazul debitorilor solidari, procedura de executare silitã este coordonatã de oficiul teritorial al ANRC în a cãrui razã îşi are domiciliul sau sediul debitorul despre care existã indicii cã deţine mai multe venituri sau bunuri urmãribile.
(2) Organul de executare coordonator înscrie în întregime debitul în evidenţele sale şi ia mãsuri de executare silitã, comunicând întregul debit fiecãrui oficiu teritorial al ANRC în a cãrui razã domiciliazã sau îşi au sediul ceilalţi codebitori.
(3) Oficiile teritoriale ale ANRC sesizate, cãrora li s-a comunicat debitul, dupã înscrierea acestuia într-o evidenţã nominalã, vor lua mãsuri de executare silitã şi vor comunica organului de executare coordonator sumele realizate în contul debitorului, în termen de 10 zile de la realizarea acestora.
(4) Dacã organul de executare coordonator, care ţine evidenţa întregului debit, constatã cã acesta a fost realizat prin actele de executare silitã fãcute de el însuşi şi de celelalte organe sesizate potrivit alin. (2), va cere în scris acestora din urmã sã înceteze de îndatã executarea silitã.
ART. 21
(1) Organul central de executare al ANRC are competenţã generalã, indiferent de raza teritorialã în care îşi are sediul sau domiciliul debitorul ori se gãsesc bunurile urmãribile.
(2) Oficiul teritorial al ANRC în a cãrui razã îşi are sediul sau domiciliul debitorul şi oficiul teritorial al ANRC în a cãrui razã se gãsesc bunurile urmãribile vor furniza la solicitarea Serviciului executãri bugetare şi contencios al ANRC toate informaţiile necesare şi sprijin efectiv în desfãşurarea operaţiunilor de executare silitã.
(3) Serviciul executãri bugetare şi contencios al ANRC poate prelua, pe bazã de proces-verbal de predare-primire, orice dosar de executare silitã, indiferent de stadiul de executare în care se aflã.
(4) Serviciul executãri bugetare şi contencios al ANRC poate preda oficiului teritorial al ANRC competent, pe bazã de proces-verbal de predare-primire, orice dosar de executare silitã, indiferent de stadiul de executare în care se aflã.
ART. 22
În cazul în care executarea silitã a fost pornitã de mai mulţi creditori sau când, pânã la eliberarea sau distribuirea sumei rezultate din executare, au depus şi alţi creditori titlurile lor, oficiul teritorial al ANRC competent va informa imediat, în scris, Serviciul executãri bugetare şi contencios al ANRC, care va dispune în consecinţã.
ART. 23
În cazul apariţiei unor dificultãţi în stabilirea oficiului teritorial competent, acesta va fi desemnat de cãtre Serviciul executãri bugetare şi contencios al ANRC.
ART. 24
În cazurile în care este necesarã transmiterea dosarelor de executare între organele de executare ale ANRC, se va întocmi un proces-verbal de predare-primire. Din momentul încheierii procesului-verbal, rãspunderea pentru efectuarea actelor de executare silitã aparţine organului de executare al ANRC care a primit dosarul.
ART. 25
(1) Oficiile teritoriale ale ANRC vor transmite, trimestrial, cãtre Serviciul executãri bugetare şi contencios al ANRC, prin intermediul Direcţiei operative a ANRC, o informare asupra situaţiei dosarelor de executare silitã, care va cuprinde datele de identificare a debitorilor, sumele datorate, temeiul creanţelor, actele de procedurã îndeplinite, sumele recuperate şi alte menţiuni speciale, dacã este cazul.
(2) Informãrile vor fi transmise în scris, având formã tabelarã şi semnãturile executorilor bugetari ai ANRC din cadrul oficiilor teritoriale.
(3) La solicitarea Serviciului executãri bugetare şi contencios al ANRC, oficiile teritoriale ale ANRC vor transmite informaţii detaliate asupra anumitor dosare de executare silitã.
2.3.2. Activitatea de executare silitã
ART. 26
(1) Executarea silitã a creanţelor bugetare ale ANRC se efectueazã în temeiul unui titlu executoriu emis conform prevederilor art. 47 din Ordonanţa privind colectarea creanţelor bugetare, în formatul prevãzut în anexa nr. I.2 la prezenta decizie.
(2) Titlul executoriu se întocmeşte de cãtre Serviciul executãri bugetare şi contencios al ANRC, în douã exemplare, din care un exemplar se comunicã debitorului, iar un exemplar se arhiveazã la dosarul de executare.
ART. 27
Executorul bugetar al ANRC are obligaţia sã desfãşoare activitatea de executare silitã pânã la stingerea creanţelor bugetare ale ANRC înscrise în titlul executoriu, inclusiv a dobânzilor, penalitãţilor de întârziere ori a altor sume datorate potrivit legislaţiei în vigoare, precum şi a cheltuielilor de executare.
ART. 28
Executorul bugetar al ANRC are obligaţia sã desfãşoare activitatea de executare silitã asupra tuturor veniturilor şi bunurilor proprietate a debitorului, urmãribile potrivit legii, şi sã le valorifice numai în mãsura necesarã pentru realizarea creanţelor bugetare ale ANRC şi a cheltuielilor de executare.
ART. 29
(1) În cazul în care debitorii ANRC nu au achitat obligaţiile bugetare datorate ori acestea nu au fost stinse în alt mod, potrivit dispoziţiilor legale, organul de executare al ANRC le va transmite o înştiinţare de platã în formatul prevãzut în anexa nr. I.3 la prezenta decizie.
(2) Prin înştiinţarea de platã se notificã debitorilor sumele datorate, care trebuie plãtite în termen de 15 zile de la data comunicãrii.
(3) Înştiinţarea de platã se întocmeşte de cãtre Serviciul executãri bugetare şi contencios al ANRC în douã exemplare, dintre care un exemplar se comunicã debitorului, iar un exemplar se arhiveazã la dosarul de executare.
(4) Înştiinţarea de platã se aprobã de cãtre preşedintele ANRC şi constituie act premergãtor executãrii silite.
ART. 30
(1) În cazul neachitãrii de cãtre debitori a obligaţiilor bugetare, se va întocmi un proces-verbal privind calculul accesoriilor pentru neplata la termen a obligaţiilor faţã de bugetul ANRC din anul curent şi/sau un proces-verbal privind calculul accesoriilor pentru neplata la termen a obligaţiilor faţã de bugetul ANRC din anii precedenţi.
(2) Procesele-verbale prevãzute la alin. (1) se întocmesc de cãtre Serviciul financiar-contabil al ANRC, în formatul prevãzut în anexa nr. I.4, respectiv nr. I.5 la prezenta decizie, în douã exemplare, dintre care un exemplar se comunicã debitorului de cãtre organele de executare ale ANRC, iar un exemplar se arhiveazã la dosarul de executare, în baza acestora urmând a se emite titlurile executorii.
(3) În situaţia în care prin titlul executoriu au fost prevãzute dobânzi, penalitãţi de întârziere sau alte sume, iar cuantumul acestora nu a fost determinat, ele vor fi calculate printr-un proces-verbal privind calculul sumelor prevãzute în titlul executoriu, având formatul din anexa nr. I.6 la prezenta decizie, care constituie titlu executoriu.
(4) Procesul-verbal prevãzut la alin. (3) se întocmeşte în douã exemplare de cãtre Serviciul executãri bugetare şi contencios al ANRC, dintre care un exemplar se comunicã debitorului, iar un exemplar se arhiveazã la dosarul de executare.
(5) Procesele-verbale prevãzute la alin. (1) se aprobã de cãtre preşedintele ANRC.
ART. 31
(1) În situaţia în care persoanele cu atribuţii de control din cadrul ANRC constatã în sarcina debitorilor diferenţe de obligaţii bugetare, vor încheia un proces-verbal de constatare, având formatul din anexa nr. I.7 la prezenta decizie, în baza cãruia va fi emis titlul executoriu.
(2) Procesul-verbal de constatare se încheie în douã exemplare, dintre care un exemplar se comunicã debitorului, iar un exemplar se comunicã organelor de executare ale ANRC în vederea arhivãrii la dosarul de executare.
(3) Procesul-verbal prevãzut la alin. (1) constituie şi înştiinţare de platã de la data semnãrii lui de cãtre debitor ori de la data comunicãrii, dupã caz.
ART. 32
(1) Preşedintele ANRC poate dispune motivat, prin decizie privind luarea mãsurilor asigurãtorii, având formatul prevãzut în anexa nr. I.8 la prezenta decizie, luarea de mãsuri asigurãtorii, înaintea începerii procedurii de executare silitã, atunci când existã pericolul ca debitorul sã se sustragã de la urmãrire sau sã îşi ascundã ori sã îşi risipeascã averea/patrimoniul.
(2) Decizia privind luarea mãsurilor asigurãtorii va fi emisã pe baza procesului-verbal de constatare întocmit de persoanele cu atribuţii de control din cadrul ANRC, prin care se stabileşte existenţa situaţiilor prevãzute la alin. (1), în formatul din anexa nr. I.7 la prezenta decizie.
(3) Decizia privind luarea mãsurilor asigurãtorii se întocmeşte în trei exemplare, dintre care un exemplar se arhiveazã la dosarul de control, celelalte exemplare comunicându-se organului de executare al ANRC care, o datã cu ducerea la îndeplinire a mãsurilor asigurãtorii, va arhiva un exemplar în registrul de decizii al ANRC şi va comunica celãlalt exemplar debitorului.
ART. 33
(1) Pentru ducerea la îndeplinire a mãsurilor asigurãtorii, organele de executare ale ANRC vor întocmi, dupã caz, adresã de înfiinţare a popririi asigurãtorii, adresã de înfiinţare a popririi asigurãtorii asupra disponibilitãţilor din conturi bancare sau proces-verbal de sechestru asigurãtor pentru bunuri mobile ori proces-verbal de sechestru asigurãtor pentru bunuri imobile, în formatele prevãzute în anexele nr. I.9, I.10, I.11, respectiv nr. I.12 la prezenta decizie.
(2) Adresa de înfiinţare a popririi asigurãtorii şi adresa de înfiinţare a popririi asigurãtorii asupra disponibilitãţilor bãneşti se întocmesc de cãtre Serviciul executãri bugetare şi contencios al ANRC în trei exemplare, dintre care un exemplar se comunicã terţului poprit, un exemplar se comunicã debitorului, iar un exemplar se arhiveazã la dosarul de executare.
(3) Procesul-verbal de sechestru asigurãtor pentru bunuri mobile se încheie de cãtre executorul bugetar al ANRC în trei sau patru exemplare, dintre care un exemplar se comunicã debitorului, un exemplar se comunicã custodelui, dacã este cazul, un exemplar se comunicã în vederea înscrierii în Arhiva Electronicã de Garanţii Reale Mobiliare, iar un exemplar se arhiveazã la dosarul de executare.
(4) Procesul-verbal de sechestru asigurãtor pentru bunuri imobile se încheie de cãtre executorul bugetar al ANRC în trei sau patru exemplare, dintre care un exemplar se comunicã debitorului, un exemplar se comunicã administratorului-sechestru, dacã este cazul, un exemplar se arhiveazã la dosarul de executare, iar un exemplar se comunicã, în vederea înscrierii, biroului de carte funciarã.
ART. 34
(1) În cazul încetãrii motivelor pentru care au fost dispuse mãsurile asigurãtorii, preşedintele ANRC va dispune ridicarea acestora prin decizie privind ridicarea mãsurilor asigurãtorii, în formatul prevãzut în anexa nr. I.13 la prezenta decizie, iar organele de executare ale ANRC vor proceda la ridicarea lor.
(2) Decizia privind ridicarea mãsurilor asigurãtorii va fi emisã pe baza procesului-verbal de constatare întocmit în formatul din anexa nr. I.7 la prezenta decizie, de cãtre persoanele cu atribuţii de control din cadrul ANRC, prin care se stabileşte încetarea situaţiilor care au impus luarea acestor mãsuri.
(3) Decizia privind ridicarea mãsurilor asigurãtorii se întocmeşte în mai multe exemplare, dintre care un exemplar se arhiveazã la dosarul de control, celelalte exemplare comunicându-se organului de executare al ANRC care, o datã cu ducerea la îndeplinire a mãsurilor asigurãtorii, va arhiva un exemplar în registrul de decizii al ANRC şi va comunica câte un exemplar debitorului şi, dupã caz, terţului poprit, biroului de carte funciarã sau Arhivei Electronice de Garanţii Reale Mobiliare.
(4) Dacã nu au fost desfiinţate în condiţiile legii, mãsurile asigurãtorii rãmân valabile şi dupã data emiterii titlului executoriu, pe toatã perioada aplicãrii procedurii de executare silitã, fãrã îndeplinirea altor formalitãţi, urmând ca sumele indisponibilizate sã se vireze în contul indicat de organul de executare al ANRC, iar bunurile sechestrate sã fie valorificate, dupã caz.
ART. 35
(1) În cazul în care debitorul nu a achitat sumele datorate în termen de 15 zile de la data comunicãrii înştiinţãrii de platã, Serviciul executãri bugetare şi contencios al ANRC va emite o somaţie prin care i se notificã debitorului faptul cã are obligaţia ca în termen de 15 zile sã efectueze plata sumelor datorate sau sã facã dovada stingerii obligaţiei bugetare cãtre ANRC, în condiţiile stabilite de lege.
(2) Somaţia este obligatorie, indiferent de modalitatea de executare silitã care va fi aplicatã, şi va fi realizatã în formatul prevãzut în anexa nr. I.14 la prezenta decizie.
(3) Somaţia se întocmeşte în douã exemplare, dintre care un exemplar se comunicã debitorului, iar un exemplar se arhiveazã la dosarul de executare.
(4) Somaţia se comunicã prin poştã, prin executorii bugetari ai ANRC sau prin prezentarea celui somat şi primirea acesteia sub semnãturã.
ART. 36
În cazul comunicãrii somaţiei prin poştã, aceasta va fi trimisã la domiciliul sau la sediul debitorului, dupã caz, prin serviciul de trimitere recomandatã cu confirmare de primire.
ART. 37
(1) În cazul comunicãrii somaţiei prin executorii bugetari ai ANRC, înmânarea acesteia se face, pentru persoanele juridice, la sediul acestora, persoanei însãrcinate cu primirea corespondenţei, care va semna o adeverinţã de primire a somaţiei, având formatul prevãzut în anexa nr. I.15 la prezenta decizie, indicând numele, prenumele şi calitatea şi aplicând ştampila, iar pentru persoanele fizice, la domiciliul ori reşedinţa acestora, debitorul semnând adeverinţa de primire, iar executorul bugetar al ANRC certificând identitatea, semnãtura acestuia, data şi ora primirii.
(2) Adeverinţa de primire a somaţiei se întocmeşte în douã exemplare de cãtre executorul bugetar al ANRC, dintre care un exemplar se comunicã persoanei care o semneazã, iar un exemplar se arhiveazã la dosarul de executare.
(3) Comunicarea somaţiei nu poate fi fãcutã în zilele nelucrãtoare şi de sãrbãtoare legalã, cu excepţia cazurilor urgente şi cu aprobarea preşedintelui ANRC.
(4) Atunci când debitorul are domiciliul sau sediul într-o clãdire compusã din mai multe apartamente sau într-un hotel şi nu existã indicii asupra apartamentului sau camerei unde locuieşte sau îşi are sediul, somaţia se va înmâna administratorului sau persoanei cu atribuţii similare ori celui care în mod obişnuit îl înlocuieşte.
(5) În cazul în care debitorul persoanã fizicã nu este gãsit la domiciliu, executorul bugetar al ANRC va înmâna somaţia unei persoane din familie sau, în lipsa acesteia, oricãrei persoane care locuieşte cu debitorul ori persoanei care primeşte în mod obişnuit corespondenţa.
(6) În cazul în care persoanele menţionate la alin. (1), (4) sau (5) refuzã primirea somaţiei sau semnarea adeverinţei de primire ori se constatã lipsa oricãrei persoane la domiciliul sau la sediul declarat al debitorului, executorul bugetar al ANRC va întocmi un proces-verbal privind imposibilitatea comunicãrii somaţiei, în care va consemna împrejurãrile de fapt care au împiedicat comunicarea somaţiei.
(7) Procesul-verbal prevãzut la alin. (6) se va întocmi de cãtre executorul bugetar al ANRC, în formatul prevãzut în anexa nr. I.16 la prezenta decizie, într-un singur exemplar, care se arhiveazã la dosarul de executare.
(8) În situaţia prevãzutã la alin. (6) comunicarea somaţiei se va face prin publicarea unui anunţ în cotidienele locale ori centrale sau în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, în care se menţioneazã faptul cã a fost emisã somaţia pe numele debitorului şi cã acesta este invitat sã plãteascã în termen de 15 zile suma datoratã. Dupã publicarea anunţului toate actele întocmite în cadrul procedurii de executare silitã sunt opozabile debitorului.
ART. 38
În cazul comunicãrii somaţiei prin prezentarea celui somat ca urmare a înştiinţãrii prin alte mijloace, cum sunt: fax, telefon, e-mail, dacã se asigurã transmiterea textului actului şi confirmarea primirii acestuia, debitorul va primi somaţia sub semnãturã, prin semnarea adeverinţei de primire a somaţiei, prevãzutã la art. 37 alin. (1).
ART. 39
Confirmarea de primire, în cazul comunicãrii somaţiei prin poştã, adeverinţa de primire a somaţiei sau anunţul în cotidienele locale ori centrale sau în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, însoţit de procesul-verbal privind imposibilitatea comunicãrii somaţiei, în cazul comunicãrii somaţiei prin executorii bugetari ai ANRC, reprezintã dovada comunicãrii somaţiei şi se arhiveazã la dosarul de executare.
ART. 40
(1) Cheltuielile de orice fel, ocazionate de efectuarea procedurii de executare silitã, cu excepţia celor generate de comunicarea somaţiei prin poştã, sunt în sarcina debitorului urmãrit.
(2) Organele de executare ale ANRC vor stabili prin proces-verbal, pe baza dovezilor privind cheltuielile efectuate, suma ce urmeazã sã fie plãtitã de cãtre debitor cu titlu de cheltuieli de executare. Cheltuielile de executare care nu au la bazã documente care sã ateste cã au fost efectuate în scopul executãrii silite nu sunt în sarcina debitorului urmãrit.
(3) Procesul-verbal prevãzut la alin. (2) se va întocmi în formatul de proces-verbal privind cheltuielile de executare, prevãzut în anexa nr. I.17 la prezenta decizie, pe baza acestuia urmând a fi emis titlul executoriu.
(4) Procesul-verbal privind cheltuielile de executare se întocmeşte de cãtre organele de executare ale ANRC în douã exemplare, dintre care un exemplar se comunicã debitorului, iar un exemplar se arhiveazã la dosarul de executare.
(5) Cheltuielile de executare silitã cuprind:
a) sumele reprezentând cheltuieli pentru publicarea somaţiei debitorului;
b) sumele cuvenite persoanelor sau organelor specializate pentru evaluarea bunurilor supuse executãrii silite;
c) sumele reprezentând cheltuieli efectuate, pentru bunurile mobile sechestrate, cu ridicarea, manipularea, transportul, depozitarea, conservarea, precum şi culegerea fructelor etc., dupã caz, dacã acestea sunt efectuate prin intermediul unor terţe persoane;
d) sumele reprezentând cheltuieli efectuate pentru administrarea bunurilor imobile;
e) indemnizaţia custodelui;
f) indemnizaţia administratorului-sechestru;
g) sumele reprezentând cheltuieli efectuate cu ocazia publicãrii anunţului privind vânzarea în ziare sau prin alte mijloace;
h) sumele reprezentând cheltuieli efectuate cu organizarea licitaţiei;
i) sumele reprezentând cheltuieli privind transmiterea actelor de procedurã prin poştã;
j) alte cheltuieli ocazionate de desfãşurarea procedurii de executare silitã a creanţelor bugetului ANRC.
(6) Cheltuielile de executare silitã a creanţelor bugetare ale ANRC se vor avansa din bugetul instituţiei, urmând a fi recuperate ulterior de la debitor.
ART. 41
Organele de executare ale ANRC au obligaţia sã foloseascã oricare dintre modalitãţile de executare silitã prevãzute de Ordonanţa privind colectarea creanţelor bugetare, succesiv sau concomitent.
ART. 42
(1) În cazul în care executarea silitã se realizeazã prin poprire, aceasta va fi înfiinţatã de cãtre Serviciul executãri bugetare şi contencios al ANRC printr-o adresã de înfiinţare a popririi sau, dupã caz, în ipoteza executãrii silite prin decontare bancarã, printr-o adresã de înfiinţare a popririi asupra disponibilitãţilor din conturi bancare, având formatul prevãzut în anexa nr. I.18, respectiv nr. I.19 la prezenta decizie.
(2) Adresa de înfiinţare a popririi sau adresa de înfiinţare a popririi asupra disponibilitãţilor din conturi bancare se întocmeşte de cãtre Serviciul executãri bugetare şi contencios al ANRC în trei exemplare, dintre care un exemplar se comunicã terţului poprit, un exemplar se comunicã debitorului, iar un exemplar se arhiveazã la dosarul de executare.
(3) Organul de executare al ANRC va comunica terţului poprit, prin serviciul de trimitere recomandatã cu confirmare de primire, adresa prevãzutã la alin. (1) împreunã cu o copie certificatã de pe titlul executoriu. Totodatã, organul de executare al ANRC va înştiinţa şi debitorul despre înfiinţarea popririi.
ART. 43
(1) În cazul în care terţul poprit înştiinţeazã organul de executare al ANRC cã nu datoreazã vreo sumã de bani debitorului sau nu face de îndatã reţinerile prevãzute de lege şi nu vireazã sumele reţinute în contul indicat de organul de executare al ANRC, comunicând totodatã în scris despre existenţa altor creditori, precum şi în cazul în care invocã alte neregularitãţi în legãturã cu drepturile şi obligaţiile pãrţilor privind înfiinţarea popririi, ANRC va solicita instanţei judecãtoreşti în a cãrei razã teritorialã se aflã domiciliul sau sediul terţului poprit sã se pronunţe asupra menţinerii sau desfiinţãrii popririi.
(2) Pe baza hotãrârii de menţinere a popririi, care constituie titlu executoriu, organul de executare al ANRC poate începe executarea silitã a terţului poprit în condiţiile Ordonanţei privind colectarea creanţelor bugetare.
ART. 44
Dacã debitorul are conturi deschise la mai multe bãnci sau urmeazã sã încaseze venituri de la mai multe terţe persoane, pentru realizarea creanţelor bugetului ANRC, în mãsura în care este necesar, executarea silitã prin poprire se poate întinde concomitent asupra mai multor conturi bancare ori asupra mai multor terţi popriţi.
ART. 45
Organul de executare al ANRC are obligaţia sã anunţe în scris terţul poprit sau bãncile de îndatã ce debitorul a achitat total sau parţial creanţa datoratã, în vederea sistãrii totale sau parţiale a indisponibilizãrii conturilor şi a reţinerilor.
ART. 46
(1) În cazul în care poprirea înfiinţatã de organul de executare al ANRC genereazã imposibilitatea debitorului de a-şi continua activitatea economicã, cu consecinţe sociale deosebite, preşedintele ANRC poate dispune prin decizie privind suspendarea executãrii silite prin decontare bancarã, având formatul prevãzut în anexa nr. I.20, la cererea debitorului şi ţinând seama de motivele invocate de acesta, suspendarea temporarã, totalã sau parţialã a executãrii silite prin decontare bancarã.
(2) Decizia privind suspendarea executãrii silite prin decontare bancarã se întocmeşte în trei exemplare, dintre care un exemplar se arhiveazã în registrul de decizii al ANRC, un exemplar se comunicã debitorului, iar un exemplar se comunicã bãncii la care sunt deschise conturile poprite, comunicându-i-se totodatã acesteia proporţia în care sumele indisponibilizate sunt supuse mãsurii de suspendare a popririi şi termenul de valabilitate a mãsurii aprobate.
(3) Cererea debitorului prevãzutã la alin. (1) trebuie sã cuprindã:
a) datele de identificare a debitorului, respectiv denumirea, sediul, codul unic de înregistrare sau numãrul de înmatriculare în registrul comerţului şi codul de înregistrare fiscalã, precum şi alte date necesare;
b) solicitarea expresã a suspendãrii temporare a popririi conturilor bancare;
c) precizarea bãncilor şi a tuturor conturilor bancare deschise la acestea;
d) indicarea expresã a bunurilor mobile/imobile libere de orice sarcini, aflate în proprietatea debitorului, în vederea sechestrãrii acestora, precum şi orice alte garanţii constituite potrivit legii de debitor sau de terţe persoane în favoarea debitorului, dupã caz;
e) motivele temeinice invocate în susţinerea cererii.
(4) Cererea debitorului va fi însoţitã de urmãtoarele documente:
a) copie certificatã de pe ultima balanţã de verificare lunarã;
b) situaţia creanţelor, precum şi a obligaţiilor bugetare restante ale debitorului;
c) situaţia privind soldurile conturilor de disponibil şi/sau depozit în lei şi în valutã la data depunerii cererii;
d) copii legalizate de pe actele care atestã dreptul de proprietate asupra bunurilor mobile şi imobile oferite de debitor drept garanţie în vederea sechestrãrii;
e) dovada în original cã bunurile oferite drept garanţie nu sunt grevate de sarcini sau de garanţii reale, emisã în condiţiile legii;
f) alte documente care sã ateste constituirea altor garanţii legale de cãtre debitor sau terţe persoane.
(5) Cererea debitorului şi documentele anexate se vor transmite de cãtre organul de executare al ANRC competent sã aplice procedura de executare silitã cãtre preşedintele ANRC, însoţite şi de urmãtoarele documente:
a) copii ale actelor de executare;
b) referatul motivat, întocmit de Serviciul executãri bugetare şi contencios al ANRC, cuprinzând propunerile acestuia.
(6) De la data primirii comunicãrii, bãncile vor duce la îndeplinire mãsura de suspendare a executãrii silite prin decontare bancarã, reluând procedura dupã expirarea perioadei de suspendare.
(7) Cu 10 zile înainte de expirarea termenului de suspendare, Serviciul executãri bugetare şi contencios al ANRC va comunica bãncii reluarea procedurii de executare silitã prin decontare bancarã în situaţia în care creanţele bugetului ANRC nu au fost stinse în întregime prin modalitãţile prevãzute de lege.
ART. 47
(1) În cazul executãrii silite a bunurilor mobile ale debitorului, executorul bugetar al ANRC va proceda la sechestrarea acestora, indiferent dacã acestea se aflã la debitor sau la o terţã persoanã, cu respectarea dispoziţiilor legale privitoare la bunurile exceptate de la executarea silitã.
(2) Executorul bugetar al ANRC va aplica sechestrul prin încheierea unui proces-verbal de sechestru pentru bunuri mobile, având formatul prevãzut în anexa nr. I.21 la prezenta decizie.
(3) Procesul-verbal de sechestru pentru bunuri mobile se încheie în douã sau trei exemplare, dupã caz, dintre care un exemplar se comunicã debitorului, un exemplar se comunicã custodelui, dacã este cazul, iar un exemplar se arhiveazã la dosarul de executare.
(4) Pentru bunurile mobile anterior sechestrate ca mãsurã asigurãtorie nu este necesarã o nouã sechestrare.
ART. 48
(1) Executorul bugetar al ANRC va desemna persoana în custodia cãreia vor fi lãsate bunurile sechestrate, aceasta putând fi debitorul, creditorul sau altã persoanã, ori va putea sã le ridice şi sã le depoziteze.
(2) Custodele va semna procesul-verbal de sechestru.
(3) În cazul în care bunurile sunt lãsate în custodia debitorului, acesta le poate folosi dacã, potrivit naturii lor, ele nu pierd din valoare prin întrebuinţare.
(4) În situaţia în care bunurile sunt lãsate în custodia debitorului sau a altei persoane şi se constatã cã existã pericolul substituirii sau degradãrii bunurilor, executorul bugetar al ANRC va proceda la aplicarea sigiliului asupra lor.
(5) În cazul în care custode este o altã persoanã decât debitorul sau creditorul, executorul bugetar al ANRC îi va stabili acestuia o remuneraţie ţinând seama de activitatea depusã.
(6) În cazul ridicãrii bunurilor mobile, custode poate fi executorul bugetar al ANRC sau o altã persoanã.
(7) Sechestrul prin ridicarea bunurilor mobile este obligatoriu în cazul în care se sechestreazã obiecte din metale rare ori pietre preţioase, mijloace de platã strãine, titluri de valoare, sume de bani, obiecte de artã, colecţii de valoare sau obiecte de muzeu, care se predau, spre pãstrare, de cãtre executorul bugetar al ANRC unitãţilor bancare competente sau altor unitãţi abilitate, de la caz la caz.
(8) Custodele rãspunde de orice pagubã cauzatã prin neglijenţa sa.
(9) În îndeplinirea sarcinilor ce îi revin custodele este obligat:
a) sã asigure pãstrarea bunurilor mobile sechestrate;
b) sã asigure întreţinerea bunurilor mobile primite în custodie, precum şi sã menţinã calitatea lor;
c) sã permitã controlul organului de executare al ANRC asupra condiţiilor de pãstrare şi întreţinere a bunurilor mobile, în cazul în care custode este o altã persoanã decât executorul bugetar al ANRC;
d) sã nu foloseascã sau sã nu dispunã de bunurile mobile aflate în custodie decât cu acordul organului de executare al ANRC;
e) sã restituie bunurile mobile aflate în custodie la solicitarea scrisã a organului de executare al ANRC.
(10) Nerespectarea de cãtre custode a obligaţiilor ce îi revin potrivit legii poate atrage, dupã caz, rãspunderea civilã sau penalã a acestuia.
ART. 49
(1) În vederea valorificãrii bunurilor, executorul bugetar al ANRC va ridica sau va primi bunurile mobile de la custode, verificând dacã acestea se gãsesc la locul menţionat în procesul-verbal de sechestru, precum şi dacã nu au fost substituite sau degradate şi dând în acest sens custodelui un document de eliberare.
(2) Dacã se constatã cã bunurile nu se gãsesc la locul menţionat în procesul-verbal de sechestru asigurãtor, au fost substituite sau degradate, executorul bugetar al ANRC va încheia un proces-verbal de constatare, în formatul din anexa nr. I.7 la prezenta decizie.
ART. 50
(1) În cazul executãrii silite a bunurilor imobile ale debitorului, executorul bugetar al ANRC va proceda la sechestrarea acestora.
(2) Debitorul este obligat sã prezinte executorului bugetar al ANRC toate bunurile imobile pe care le are în proprietate exclusivã sau în proprietate comunã pe cote-pãrţi ori în devãlmãşie, dupã caz, sã-i dea informaţii complete asupra tuturor acestor bunuri, asupra bunurilor imobile pe care le deţine, dar care sunt proprietatea altor persoane, precizând locul unde se aflã fiecare, precum şi sã prezinte orice documente şi evidenţe referitoare la bunurile menţionate.
(3) Sunt supuse executãrii silite orice bunuri imobile ale debitorului care îi aparţin în proprietate exclusivã sau în proprietate comunã, în limita cotei-pãrţi care îi revine, cum ar fi: case de locuit, clãdiri cu destinaţie de sedii, magazii, garaje, depozite ori cu altã destinaţie, terenuri situate în mediul rural şi urban, precum şi celelalte bunuri care prin natura sau prin destinaţia lor sunt bunuri imobile potrivit dispoziţiilor art. 462 şi urmãtoarele din Codul civil, cu excepţiile prevãzute de lege.
ART. 51
(1) Executorul bugetar al ANRC care aplicã sechestrul încheie un proces-verbal de sechestru pentru bunuri imobile, având formatul prevãzut în anexa nr. I.22 la prezenta decizie.
(2) Procesul-verbal de sechestru pentru bunuri imobile se încheie în trei sau patru exemplare, dintre care un exemplar se comunicã debitorului, un exemplar se comunicã biroului de carte funciarã pentru efectuarea inscripţiei ipotecare, un exemplar se comunicã administratorului-sechestru, dacã este cazul, iar un exemplar se arhiveazã la dosarul de executare.
ART. 52
Executorul bugetar al ANRC va solicita biroului de carte funciarã sã-i comunice celelalte drepturi reale şi sarcini care greveazã imobilul urmãrit, precum şi titularii acestora, care vor fi înştiinţaţi şi chemaţi la termenele fixate pentru vânzarea bunului imobil şi distribuirea preţului.
ART. 53
(1) Executorul bugetar al ANRC poate numi un administrator-sechestru, dacã aceastã mãsurã este necesarã pentru administrarea imobilului urmãrit, a chiriilor, a arendei şi a altor venituri obţinute din administrarea acestuia, inclusiv pentru apãrarea în litigii privind imobilul respectiv; în acest caz executorul bugetar al ANRC va întocmi un proces-verbal de numire administrator-sechestru, având formatul prevãzut în anexa nr. I.23 la prezenta decizie.
(2) Procesul-verbal de numire a administratorului-sechestru se încheie în trei exemplare, dintre care un exemplar se arhiveazã la dosarul de executare, un exemplar se înmâneazã debitorului, iar un exemplar se înmâneazã administratorului-sechestru.
(3) Executorul bugetar al ANRC va numi în calitate de administrator-sechestru fie creditorul, fie debitorul, fie altã persoanã fizicã sau juridicã.
(4) În cazul în care administrator-sechestru este numitã o altã persoanã decât creditorul sau debitorul, executorul bugetar al ANRC îi va fixa o remuneraţie lunarã, ţinând seama de activitatea depusã.
(5) Pe mãsura încasãrii veniturilor generate de bunurile administrate, administratorul-sechestru va fi obligat sã le consemneze la o unitate specializatã, abilitatã sã facã astfel de operaţiuni, dupã deducerea cheltuielilor fãcute pentru administrarea bunului imobil pentru care s-a pornit executarea silitã, la dispoziţia organului de executare al ANRC, cãruia i se predã recipisa de consemnare în ziua lucrãtoare imediat urmãtoare. Veniturile consemnate vor fi considerate încasãri în contul debitului pentru realizarea cãruia s-a pornit executarea silitã.
(6) Ori de câte ori este necesar, administratorul-sechestru este obligat sã prezinte organului de executare al ANRC situaţia veniturilor şi a cheltuielilor fãcute cu administrarea bunului imobil sechestrat.
(7) Administrarea necorespunzãtoare a bunului imobil pentru care s-a pornit procedura de executare silitã atrage rãspunderea civilã sau penalã, dupã caz, a administratorului-sechestru.
ART. 54
(1) Preşedintele ANRC poate aproba, la solicitarea debitorului, efectuatã în termen de 15 zile de la comunicarea procesului-verbal de sechestru pentru bunuri imobile, ca plata integralã a obligaţiei bugetare, inclusiv cheltuielile de executare, sã se facã din veniturile bunului imobil urmãrit sau din alte venituri ale sale pe timp de cel mult 6 luni, procedura de executare silitã începutã asupra bunului suspendându-se de la data aprobãrii cererii debitorului.
(2) Organele de executare ale ANRC pot relua executarea silitã imobiliarã înainte de expirarea termenului de 6 luni, pentru motive temeinice, dacã întâmpinã dificultãţi în încasarea veniturilor sau dacã ulterior se constatã cã veniturile bunurilor imobile aparţinând debitorului nu sunt suficiente pentru acoperirea creanţei bugetului ANRC, inclusiv dobânzile, penalitãţile de întârziere şi cheltuielile de executare aferente.
ART. 55
Executarea silitã a fructelor neculese şi a recoltelor prinse de rãdãcini, precum şi a recoltelor şi fructelor culese se efectueazã în conformitate cu prevederile Ordonanţei privind colectarea creanţelor bugetare.
2.3.3. Valorificarea bunurilor mobile şi imobile
ART. 56
Organele de executare ale ANRC vor valorifica bunurile mobile şi/sau imobile în ansamblu, dacã apreciazã cã astfel acestea pot fi vândute mai rapid ori în condiţii mai avantajoase, în conformitate cu prevederile Ordonanţei privind colectarea creanţelor bugetare.
ART. 57
(1) Organul de executare al ANRC are obligaţia sã procedeze la valorificarea bunurilor sechestrate, dacã obligaţia bugetarã nu este achitatã în termen de 15 zile de la data încheierii procesului-verbal de sechestru, cu excepţia situaţiilor în care, potrivit legii, instanţa judecãtoreascã a dispus desfiinţarea sechestrului, suspendarea sau amânarea executãrii.
(2) În cazul în care organul de executare al ANRC nu a putut evalua bunurile la momentul întocmirii procesului-verbal de sechestru, întrucât evaluarea necesita cunoştinţe de specialitate, înaintea valorificãrii acestora va apela la organe şi persoane de specialitate, selectarea acestor persoane nefiind supusã reglementãrilor privind achiziţiile publice.
(3) Organul de executare al ANRC va actualiza preţul de evaluare ţinând cont de rata inflaţiei.
(4) Organul de executare al ANRC va proceda la o nouã evaluare dacã constatã modificãri ale preţurilor de circulaţie pe piaţa liberã a bunurilor, dacã valoarea bunului s-a modificat prin deteriorãri sau prin amenajãri ori în orice alte cazuri în care se considerã necesar.
(5) Documentul prin care s-a efectuat evaluarea se anexeazã la dosarul de executare, executorul bugetar al ANRC comunicând o copie de pe acest document debitorului.
ART. 58
(1) Organul de executare al ANRC va proceda la valorificarea bunurilor sechestrate, prin cea mai eficientã dintre modalitãţile prevãzute de dispoziţiile legale, în raport cu circumstanţele concrete ale cazului, ţinând seama atât de interesul legitim şi imediat al ANRC, cât şi de drepturile şi obligaţiile debitorului urmãrit.
(2) Valorificarea bunurilor sau a unui ansamblu de bunuri mobile sau/şi imobile se poate face prin înţelegerea pãrţilor, prin vânzare directã, prin vânzare la licitaţie, prin vânzare în regim de consignaţie, numai în cazul bunurilor mobile, sau prin alte modalitãţi admise de lege, inclusiv valorificarea bunurilor prin case de licitaţii, agenţii imobiliare ori societãţi de brokeraj, dupã caz.
ART. 59
(1) În cazul valorificãrii bunurilor prin înţelegerea pãrţilor, organul de executare al ANRC va analiza propunerile prezentate în scris de cãtre debitor, care vor avea în vedere nivelul de acoperire a creanţei bugetare, numele şi adresa potenţialului cumpãrãtor, precum şi termenul în care acesta din urmã va achita preţul propus, şi îşi va da sau nu acordul, dupã cum se asigurã ori nu o recuperare corespunzãtoare a creanţei.
(2) Dupã analiza propunerilor, în situaţia în care şi-a exprimat acordul, organul de executare al ANRC va întocmi o notã privind aprobarea valorificãrii bunurilor prin înţelegerea pãrţilor, în trei exemplare, dintre care un exemplar se arhiveazã la dosarul de executare, un exemplar se comunicã debitorului, iar un exemplar potenţialului cumpãrãtor, indicând totodatã termenul şi contul în care preţul bunului va fi virat de cãtre acesta.
(3) Nota privind aprobarea valorificãrii bunurilor prin înţelegerea pãrţilor se întocmeşte în formatul prevãzut în anexa nr. I.24 la prezenta decizie.
(4) Dupã creditarea contului executorul bugetar al ANRC va ridica indisponibilizarea asupra bunurilor sechestrate.
ART. 60
(1) În cazul vânzãrii directe, executorul bugetar al ANRC va încheia un proces-verbal, care constituie titlu de proprietate, în formatul de proces-verbal privind vânzarea directã de bunuri mobile sau de proces-verbal privind vânzarea directã de bunuri imobile sau de ansamblu de bunuri, prevãzut în anexa nr. I.25, respectiv nr. I.26, la prezenta decizie.
(2) Procesele-verbale prevãzute la alin. (1) se încheie de cãtre Serviciul executãri bugetare şi contencios al ANRC în trei exemplare, dintre care un exemplar se comunicã cumpãrãtorului, un exemplar se comunicã debitorului, iar un exemplar se arhiveazã la dosarul de executare.
ART. 61
(1) În cazul valorificãrii prin vânzare la licitaţie a bunurilor sechestrate, organul de executare al ANRC este obligat sã efectueze publicitatea vânzãrii cu cel puţin 10 zile înainte de data fixatã pentru desfãşurarea licitaţiei.
(2) Anunţul va fi realizat în formatul de anunţ privind vânzarea de bunuri mobile sau de anunţ privind vânzarea de bunuri imobile sau ansamblu de bunuri, prevãzut în anexa nr. I.27, respectiv nr. I.28, la prezenta decizie.
(3) Anunţul privind vânzarea de bunuri mobile sau anunţul privind vânzarea de bunuri imobile sau ansamblu de bunuri se întocmeşte în mai multe exemplare, dintre care se va afişa câte un exemplar la sediul oficiului teritorial al ANRC în a cãrui razã teritorialã se aflã bunurile sechestrate, la sediul primãriei în a cãrei razã teritorialã se aflã bunurile sechestrate, la sediul sau domiciliul debitorului, la locul vânzãrii, dacã acesta este altul decât cel unde se aflã bunurile sechestrate, şi pe imobilul scos la vânzare, în cazul vânzãrii bunurilor imobile.
(4) Anunţurile prevãzute la alin. (2) se întocmesc de cãtre Serviciul executãri bugetare şi contencios al ANRC şi vor fi publicate într-un cotidian naţional de largã circulaţie, într-un cotidian local, pe pagina de Internet a ANRC şi în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a.
(5) Organul de executare al ANRC va înştiinţa debitorul, custodele, administratorul-sechestru, precum şi titularii drepturilor reale şi ai sarcinilor care greveazã bunul urmãrit despre data, ora şi locul licitaţiei.
ART. 62
Procedura de desfãşurare a licitaţiei este cea reglementatã de dispoziţiile Ordonanţei privind colectarea creanţelor bugetare.
ART. 63
(1) Organul de executare al ANRC stabileşte locul unde se va ţine licitaţia, în cazul în care aceasta nu se ţine la locul unde se aflã bunurile, precum şi condiţiile de numire a comisiei care organizeazã vânzarea la licitaţie a bunurilor sechestrate şi care va fi formatã din trei persoane desemnate de cãtre preşedintele ANRC prin decizie privind numirea comisiei de organizare a vânzãrii la licitaţie, în formatul din anexa nr. I.29 la prezenta decizie.
(2) Decizia privind numirea comisiei de organizare a vânzãrii la licitaţie se întocmeşte într-un exemplar, care se arhiveazã în registrul de decizii al ANRC.
ART. 64
(1) Dupã licitarea fiecãrui bun, executorul bugetar al ANRC va întocmi un proces-verbal privind desfãşurarea şi rezultatul licitaţiei, în formatul de proces-verbal de licitaţie pentru bunuri mobile sau de proces-verbal de licitaţie pentru bunuri imobile sau pentru ansamblu de bunuri, prevãzut în anexa nr. I.30, respectiv nr. I.31, la prezenta decizie.
(2) Procesul-verbal de licitaţie pentru bunuri mobile sau procesul-verbal de licitaţie pentru bunuri imobile sau pentru ansamblu de bunuri se încheie în trei exemplare, dintre care un exemplar rãmâne la adjudecatar, un exemplar la debitor, iar un exemplar se arhiveazã la dosarul de executare.
ART. 65
(1) Dupã plata preţului se va încheia, dupã caz, un proces-verbal de adjudecare pentru bunuri mobile sau un proces-verbal de adjudecare pentru bunuri imobile sau pentru ansamblu de bunuri, având formatul prevãzut în anexa nr. I.32, respectiv nr. I.33, la prezenta decizie, care constituie titlu de proprietate.
(2) Procesul-verbal de adjudecare pentru bunuri mobile şi procesul-verbal de adjudecare pentru bunuri imobile sau pentru ansamblu de bunuri se încheie de cãtre Serviciul executãri bugetare şi contencios al ANRC în trei exemplare, dintre care un exemplar se comunicã cumpãrãtorului, un exemplar debitorului, iar un exemplar se arhiveazã la dosarul de executare.
ART. 66
(1) Pe baza procesului-verbal de adjudecare pentru bunuri imobile, cumpãrãtorul poate proceda la înscrierea în cartea funciarã a dreptului sãu de proprietate asupra bunului imobil.
(2) Când plata preţului bunului imobil se face în rate, organul de executare al ANRC va transmite un exemplar al procesului-verbal de adjudecare a bunului imobil biroului de carte funciarã pentru a înscrie interdicţia de înstrãinare şi grevare a bunului pânã la plata integralã a preţului şi a dobânzii stabilite.
(3) Pe baza dovezii plãţii în întregime a preţului bunului imobil şi a dobânzii aferente, cumpãrãtorul se poate adresa biroului de carte funciarã pentru radierea interdicţiei de înstrãinare şi grevare.
(4) În cazul în care cumpãrãtorul cãruia i s-a încuviinţat plata preţului în rate nu plãteşte restul de preţ în condiţiile şi la termenele stabilite de organul de executare al ANRC, procesul-verbal de adjudecare constituie documentul pe baza cãruia se emite titlul executoriu în temeiul cãruia se începe procedura de executare silitã cu privire la bunurile şi veniturile cumpãrãtorului, pentru plata sumei datorate.
ART. 67
(1) În cazul valorificãrii bunurilor mobile în regim de consignaţie, executorul bugetar al ANRC va întocmi un proces-verbal de predare-primire, având formatul prevãzut în anexa nr. I.34 la prezenta decizie.
(2) Procesul-verbal de predare-primire se încheie în douã exemplare, dintre care un exemplar rãmâne la unitatea pentru vânzare în regim de consignaţie, iar un exemplar se arhiveazã la dosarul de executare.
ART. 68
(1) Organul de executare al ANRC va proceda la eliberarea sau distribuirea sumelor rezultate din executarea silitã numai dupã trecerea unui termen de 15 zile de la data la care cumpãrãtorul a depus preţul bunurilor valorificate.
(2) Cu ocazia eliberãrii sau distribuirii sumei rezultate din executarea silitã se va întocmi un proces-verbal privind eliberarea sau distribuirea sumei rezultate din executarea silitã, în formatul prevãzut în anexa nr. I.35 la prezenta decizie, care se va semna de toţi cei prezenţi la aceasta.
(3) Procesul-verbal privind eliberarea sau distribuirea sumei rezultate din executarea silitã se întocmeşte de cãtre Serviciul executãri bugetare şi contencios al ANRC în douã sau mai multe exemplare, dintre care un exemplar se comunicã debitorului, câte un exemplar creditorilor care au participat la executare ori care şi-au depus titlurile pânã la data încheierii procesului-verbal, iar un exemplar se arhiveazã la dosarul de executare.
2.3.4. Contestaţia la executare
ART. 69
Persoanele interesate pot face contestaţie la executare în condiţiile prevãzute la art. 124 şi urmãtoarele din Ordonanţa privind colectarea creanţelor bugetare.
§ 2.4. Insolvabilitatea
ART. 70
(1) În cazul în care, dupã efectuarea tuturor demersurilor necesare pentru recuperarea sumelor datorate ANRC, executorul bugetar al ANRC constatã cã debitorul se gãseşte în stare de insolvabilitate în conformitate cu dispoziţiile art. 131 din Ordonanţa privind colectarea creanţelor bugetare, va întocmi un proces-verbal de constatare a stãrii de insolvabilitate, în formatul prevãzut în anexa nr. I.36 la prezenta decizie, care va consemna atât sumele încasate, cât şi pe cele care nu au fost recuperate.
(2) Procesul-verbal de constatare a stãrii de insolvabilitate va fi însuşit de şeful Serviciului executãri bugetare şi contencios al ANRC, avizat de cãtre directorul Direcţiei juridice a ANRC şi supus spre aprobare preşedintelui ANRC, însoţit de un dosar care va cuprinde toate documentele şi informaţiile necesare pentru constatarea insolvabilitãţii debitorului.
(3) Procesul-verbal se încheie în douã exemplare, dintre care un exemplar se arhiveazã la Serviciul financiar-contabil al ANRC, iar altul la dosarul de executare.
ART. 71
(1) Înaintea declarãrii debitorilor în stare de insolvabilitate, organele de executare ale ANRC au urmãtoarele obligaţii:
a) sã verifice la domiciliul sau la sediul debitorilor, precum şi în alte locuri despre care au cunoştinţã situaţia materialã a acestora, precum şi situaţia bunurilor de orice fel, proprietatea debitorului, şi a drepturilor reale, dupã caz, iar în cazul în care domiciliul sau sediul debitorului nu poate fi identificat, sã încheie despre aceasta un proces-verbal întocmit în formatul din anexa nr. I.7 la prezenta decizie;
b) sã solicite informaţii de la organele abilitate, în vederea identificãrii domiciliului sau sediului debitorului, dupã caz; dacã din informaţiile obţinute se constatã cã debitorul are un alt domiciliu sau sediu decât cel înscris în titlul executoriu, în limita competenţelor, executorii bugetari ai ANRC se vor deplasa în acel loc şi vor consemna rezultatele verificãrii într-un proces-verbal;
c) sã solicite relaţii cu privire la situaţia materialã a debitorului persoanã fizicã de la persoanele fizice sau juridice unde acesta şi-a desfãşurat activitatea profesionalã sau lucrativã în ultimii 3 ani, în mãsura în care acestea pot fi cunoscute;
d) sã solicite relaţii de la organele Ministerului Finanţelor Publice, unde sunt luate în evidenţã ca plãtitori de impozite şi taxe sucursalele sau punctele de lucru ale debitorului persoanã juridicã;
e) sã solicite de la organele şi persoanele abilitate informaţii cu privire la moştenitorii care au acceptat succesiunea debitorului decedat;
f) sã verifice documentele de constituire a persoanei juridice şi de evidenţã, respectiv contract de societate, act constitutiv sau statut, dupã caz, acte adiţionale de modificare a acestora, bilanţ contabil, balanţã lunarã şi altele asemenea, consemnând rezultatele verificãrii într-un proces-verbal întocmit în formatul din anexa nr. I.7 la prezenta decizie;
g) sã solicite informaţii societãţilor bancare la care debitorul a avut sau are conturi deschise;
h) sã solicite informaţii privind bunurile sau veniturile debitorului de la instituţii care gestioneazã registre publice sau de la alte organe abilitate.
(2) Toate actele întocmite sau primite de organul de executare al ANRC conform alin. (1) împreunã cu procesul-verbal de constatare a stãrii de insolvabilitate se arhiveazã la dosarul de executare.
ART. 72
Pentru obligaţiile bugetare ale debitorilor declaraţi în stare de insolvabilitate, pe baza procesului-verbal de constatare a stãrii de insolvabilitate, preşedintele ANRC dispune scoaterea creanţelor din evidenţa curentã şi trecerea lor într-o evidenţã separatã.
ART. 73
(1) Pentru creanţele pentru care s-a declarat starea de insolvabilitate a debitorului, organele de executare ale ANRC sunt obligate sã urmãreascã situaţia debitorilor pe toatã perioada pânã la împlinirea termenului de prescripţie a dreptului de a cere executarea silitã, inclusiv pe perioada în care cursul acesteia este suspendat sau întrerupt. Acestea vor verifica situaţia debitorului cel puţin o datã pe an, repetând, când este necesar, investigaţiile prevãzute de lege.
(2) În cazurile în care se constatã cã debitorii au dobândit venituri sau bunuri urmãribile dupã declararea stãrii de insolvabilitate, organele de executare ale ANRC vor lua mãsurile necesare de redebitare a sumelor şi de executare silitã.
(3) Dupã împlinirea termenului de prescripţie a dreptului de a cere executarea silitã, creanţele bugetului ANRC rãmase nerealizate vor fi scãzute definitiv din evidenţele organelor de executare ale ANRC.
§ 2.5. Anularea obligaţiilor bugetare
ART. 74
(1) În situaţia în care cheltuielile de executare, exclusiv cele privind comunicarea prin poştã, sunt mai mari decât cuantumul obligaţiilor bugetare supuse executãrii silite, preşedintele ANRC poate aproba anularea debitelor respective, prin decizie privind anularea obligaţiilor bugetare, în formatul din anexa nr. I.37 la prezenta decizie.
(2) Decizia privind anularea obligaţiilor bugetare se întocmeşte într-un exemplar, care se arhiveazã în registrul de decizii al ANRC.
(3) În vederea anulãrii debitelor constând atât în obligaţii datorate bugetului ANRC, cât şi în accesoriile acestora, organul de executare al ANRC întocmeşte un referat prin care se estimeazã cheltuielile de executare ce ar trebui sã fie efectuate pentru recuperarea debitelor şi se propune aprobarea anulãrii debitelor respective.
(4) În cazul în care preşedintele ANRC aprobã anularea debitelor, se va proceda la scoaterea din evidenţã a sumelor anulate.
ART. 75
Anumite categorii de creanţe bugetare pot fi anulate prin hotãrâre a Guvernului, în condiţiile art. 135 din Ordonanţa privind colectarea creanţelor bugetare.
§ 2.6. Prescripţia dreptului de a cere executarea silitã
ART. 76
(1) Termenul de prescripţie a dreptului de a cere executarea silitã a creanţelor bugetare ale ANRC este de 5 ani şi începe sã curgã de la data încheierii anului financiar în care a luat naştere acest drept.
(2) În situaţia în care intervine împlinirea termenului de prescripţie a dreptului de a cere executarea silitã, organul de executare al ANRC va întocmi un proces-verbal de constatare a împlinirii termenului de prescripţie a dreptului de a cere executarea silitã, în formatul prevãzut în anexa nr. I.38 la prezenta decizie, pe baza cãruia creanţele bugetare ale ANRC rãmase nerealizate vor fi scãzute din evidenţe.
(3) Procesul-verbal de constatare a împlinirii termenului de prescripţie a dreptului de a cere executarea silitã se încheie în douã exemplare, dintre care un exemplar se arhiveazã la Serviciul financiar-contabil al ANRC, iar un exemplar la dosarul de executare.
(4) Procesul-verbal prevãzut la alin. (2) va fi însuşit de şeful Serviciului executãri bugetare şi contencios al ANRC, avizat de cãtre directorul Direcţiei juridice a ANRC şi supus spre aprobare preşedintelui ANRC, însoţit de un dosar care va cuprinde toate documentele şi informaţiile necesare pentru constatarea împlinirii termenului de prescripţie.
(5) Preşedintele ANRC, pe baza dosarului, va aproba procesul-verbal de constatare a împlinirii termenului de prescripţie, iar în cazul în care constatã cã dosarul este incomplet, va lua mãsurile care se impun.
§ 2.7. Stabilirea rãspunderii altor persoane decât debitorul
ART. 77
(1) În scopul stabilirii rãspunderii altor persoane decât debitorul, în condiţiile art. 7 din Ordonanţa privind colectarea creanţelor bugetare, organul de executare al ANRC va întocmi un proces-verbal privind stabilirea rãspunderii altor persoane decât debitorul, în formatul prevãzut în anexa nr. I.39 la prezenta decizie, în care vor fi arãtate motivele de fapt şi de drept pentru care este angajatã rãspunderea persoanei în cauzã.
(2) Procesul-verbal va fi întocmit în trei exemplare, dintre care un exemplar se arhiveazã la dosarul de executare, un exemplar se comunicã persoanei a cãrei rãspundere a fost angajatã, iar un exemplar se comunicã debitorului principal, dacã este cazul.
(3) Procesul-verbal se va supune spre aprobare preşedintelui ANRC.
(4) Pe baza procesului-verbal aprobat potrivit alin. (3) se va întocmi titlul de creanţã privind obligaţia la platã a persoanei rãspunzãtoare, care va cuprinde:
a) antetul ANRC;
b) numele şi prenumele sau denumirea persoanei responsabile, obligatã la plata obligaţiei bugetare faţã de ANRC a debitorului principal; codul numeric personal sau codul unic de înregistrare/codul fiscal şi numãrul de înregistrare la oficiul registrului comerţului; domiciliul sau sediul acestuia, precum şi orice alte date de identificare;
c) numele şi prenumele sau denumirea debitorului principal; codul numeric personal sau codul unic de înregistrare/codul fiscal şi numãrul de înregistrare la oficiul registrului comerţului; domiciliul sau sediul acestuia, precum şi orice alte date de identificare;
d) cuantumul şi natura sumelor datorate;
e) termenul în care persoana responsabilã este obligatã la plata obligaţiei bugetare faţã de ANRC a debitorului principal;
f) temeiul legal şi motivarea în fapt a angajãrii rãspunderii;
g) numãrul şi data procesului-verbal;
h) data întocmirii actului;
i) ştampila şi semnãtura organului de executare al ANRC.
(5) Titlul de creanţã prevãzut la alin. (4) se întocmeşte în formatul de titlu de creanţã privind stabilirea rãspunderii altor persoane decât debitorul, prevãzut în anexa nr. I.40 la prezenta decizie.
(6) Titlul de creanţã privind stabilirea rãspunderii altor persoane decât debitorul se întocmeşte în douã exemplare, dintre care un exemplar se arhiveazã la dosarul de executare, iar un exemplar se comunicã persoanei a cãrei rãspundere se angajeazã.
(7) În temeiul titlului de creanţã prevãzut la alin. (4), în cazul în care persoana responsabilã nu efectueazã plata în termenul indicat, organele de executare ale ANRC vor începe procedura de executare silitã împotriva acesteia, fapt care nu va împiedica continuarea, dacã este cazul, a procedurii de executare silitã începute asupra debitorului principal.
§ 2.8. Deschiderea procedurii de reorganizare judiciarã şi faliment
ART. 78
Organul de executare al ANRC este obligat, în cazul creanţelor bugetare restante datorate de debitorii comercianţi, dupã ce a parcurs toate modalitãţile de executare silitã şi, dupã caz, a angajat rãspunderea altor persoane decât debitorul conform dispoziţiilor legale, sã cearã instanţelor judecãtoreşti competente începerea procedurii reorganizãrii judiciare şi a falimentului, în condiţiile legii.

SECŢIUNEA a 3-a
Restituirea sumelor de la bugetul ANRC

ART. 79
Pot face obiectul restituirii urmãtoarele sume:
a) cele plãtite fãrã existenţa unui titlu de creanţã;
b) cele plãtite în plus faţã de obligaţia bugetarã;
c) cele plãtite ca urmare a unei erori de calcul;
d) cele plãtite ca urmare a aplicãrii eronate a prevederilor legale;
e) cele stabilite prin hotãrâri sau decizii ale organelor jurisdicţionale sau administrative;
f) cele rãmase dupã efectuarea distribuirii prevãzute la art. 118 din Ordonanţa privind colectarea creanţelor bugetare;
g) cele rezultate din valorificarea bunurilor sechestrate sau din reţinerile prin poprire, precum şi cauţiunea depusã în conformitate cu prevederile art. 127 alin. (1) din Ordonanţa privind colectarea creanţelor bugetare, dupã caz, în temeiul hotãrârii judecãtoreşti prin care se dispune desfiinţarea executãrii silite.
ART. 80
(1) Restituirea sumelor prevãzute la art. 79 se face la cererea plãtitorului, de cãtre Serviciul financiar-contabil al ANRC.
(2) Cererea de restituire va cuprinde elementele de identificare a plãtitorului şi cuantumul sumei a cãrei restituire se solicitã şi va fi însoţitã de copii ale documentelor din care sã rezulte cã suma ce urmeazã a fi restituitã nu este datoratã bugetului ANRC.
(3) Cererea de restituire va fi soluţionatã numai dacã este depusã înãuntrul termenului de prescripţie a dreptului de a cere restituirea.
ART. 81
(1) Dupã primirea cererii de restituire, Serviciul financiar-contabil al ANRC va efectua verificarea acesteia, a documentelor anexate şi a datelor existente în evidenţele proprii. În cazul în care se va considera cã este nevoie de documente suplimentare, acestea vor fi solicitate în scris.
(2) Persoana din cadrul Serviciului financiar-contabil al ANRC, însãrcinatã cu efectuarea restituirii, dupã primirea documentaţiei complete înaintate de debitor şi verificarea realitãţii datelor din evidenţele contabile, va face copii de pe documentele relevante şi va întocmi un referat privind operaţiunea de restituire, care va fi aprobat de directorul Direcţiei economice a ANRC.
(3) În situaţia în care, în urma verificãrii, se constatã cã plãtitorul are obligaţii bugetare restante, restituirea se va efectua numai dupã ce va opera compensarea.
(4) Pe baza referatului aprobat Serviciul financiar-contabil al ANRC întocmeşte o notã privind restituirea unor sume de la bugetul ANRC, în formatul prevãzut în anexa nr. I.41 la prezenta decizie.
(5) Nota privind restituirea unor sume de la bugetul ANRC se întocmeşte într-un exemplar şi se arhiveazã de cãtre Serviciul financiar-contabil al ANRC.
(6) Nota privind restituirea unor sume de la bugetul ANRC se avizeazã de cãtre directorul Direcţiei economice a ANRC şi se aprobã de cãtre preşedintele ANRC.
ART. 82
Serviciul financiar-contabil al ANRC va înregistra fiecare operaţiune de restituire în evidenţa pe plãtitori şi va întocmi un dosar complet al acestei operaţiuni, care va cuprinde:
a) cererea debitorului;
b) documentaţia care a stat la baza acesteia;
c) copia fişei plãtitorului din evidenţa pe plãtitori;
d) referatul privind operaţiunea de restituire;
e) nota de restituire.
ART. 83
(1) În cazul în care, în termen de 30 de zile de la data depunerii la ANRC a cererii de restituire, ANRC nu a dat curs acestei solicitãri, plãtitorii au dreptul, pentru sumele de restituit de la bugetul ANRC, la o dobândã egalã cu nivelul dobânzii prevãzute la art. 16 alin. (1) din Ordonanţa privind colectarea creanţelor bugetare.
(2) În situaţia prevãzutã la alin. (1), Serviciul financiar-contabil al ANRC va întocmi un proces-verbal privind calculul dobânzilor pentru nesoluţionarea în termenul legal a cererilor de restituire depuse de plãtitori, în formatul prevãzut în anexa nr. I.42 la prezenta decizie.
(3) Procesul-verbal privind calculul dobânzilor pentru nesoluţionarea în termenul legal a cererilor de restituire depuse de plãtitori se întocmeşte într-un exemplar, se avizeazã de cãtre directorul Direcţiei Economice a ANRC, se aprobã de preşedintele ANRC şi se arhiveazã de cãtre Serviciul financiar-contabil al ANRC.
(4) Dobânda se calculeazã pentru fiecare zi, începând cu ziua imediat urmãtoare expirãrii termenului de 30 de zile, pânã la data plãţii, inclusiv.
(5) În cazul în care cererea de restituire, precum şi documentaţia anexatã care stã la baza acesteia, depuse de plãtitor, sunt incomplete şi nu îndeplinesc condiţiile prevãzute de reglementãrile legale în materie, termenul de 30 de zile curge de la data prezentãrii de cãtre acesta a documentaţiei complete.

CAP. III
Obligaţii în materia colectãrii creanţelor bugetare ale ANRC

SECŢIUNEA 1
Obligaţiile salariaţilor cu atribuţii în domeniul colectãrii creanţelor bugetare ale ANRC

ART. 84
În exercitarea atribuţiilor ce le revin în activitatea de colectare a creanţelor bugetare ale ANRC, executorii bugetari ai ANRC au urmãtoarele obligaţii:
a) sã îndeplineascã cu responsabilitate şi profesionalism sarcinile de serviciu, cu respectarea legislaţiei în materie;
b) sã acţioneze numai pe cãi legale pentru rezolvarea dosarelor de executare, sã respecte întotdeauna adevãrul, sã nu omitã, sã nu ascundã, sã nu altereze sau sã nu distrugã acte sau documente;
c) sã pãstreze confidenţialitatea informaţiilor, actelor sau faptelor despre care au luat cunoştinţã în cadrul activitãţii lor, chiar şi dupã încetarea funcţiei ce o deţin, cu excepţia cazurilor în care legea sau pãrţile interesate le elibereazã de aceastã obligaţie;
d) sã dea dovadã de corectitudine, respect şi solicitudine în relaţiile cu superiorii ierarhici şi colegii de serviciu;
e) sã aibã un comportament civilizat şi o atitudine politicoasã în relaţiile cu persoanele din afara instituţiei, în exercitarea atribuţiilor de serviciu;
f) sã aducã la cunoştinţã conducerii ANRC orice fapte sau acte de naturã a crea disfuncţionalitãţi în buna desfãşurare a activitãţii de executare silitã a creanţelor bugetare ale ANRC;
g) sã nu desfãşoare o activitate lucrativã care, potrivit legislaţiei în domeniu, ar putea crea conflicte de interese sau ar duce la afectarea prestigiului ANRC şi al salariaţilor acesteia.
ART. 85
(1) În îndeplinirea atribuţiilor, executorii bugetari ai ANRC sunt obligaţi sã prezinte în faţa debitorului şi a terţilor legitimaţia de executor bugetar şi delegaţia în cauzã, semnate de preşedintele ANRC.
(2) Modelul legitimaţiei de executor bugetar al ANRC este prevãzut în anexa nr. II la prezenta decizie.
(3) Evidenţa legitimaţiilor se ţine la sediul central al ANRC, într-un registru special care va conţine numãrul de ordine, numele, prenumele şi funcţia titularului, indicativul judeţului, seria, data eliberãrii şi semnãtura de primire.
(4) La încetarea calitãţii de executor bugetar al ANRC a titularului legitimaţiei, acesta o va depune în vederea anulãrii, operaţiune care va fi consemnatã în registrul special.
ART. 86
Executorul bugetar al ANRC are obligaţia de a folosi legitimaţia de executor bugetar şi ştampila numai în vederea îndeplinirii atribuţiilor de serviciu.
ART. 87
În vederea desfãşurãrii cât mai eficiente a activitãţii de colectare a creanţelor ANRC, salariaţii din cadrul compartimentelor cu atribuţii privind colectarea creanţelor bugetare au obligaţia de a furniza cu promptitudine informaţiile solicitate în legãturã cu demersurile efectuate în cadrul exercitãrii atribuţiilor de serviciu.
ART. 88
Executorul bugetar al ANRC are obligaţia sã solicite în scris compartimentelor de specialitate ale ANRC informaţiile necesare şi/sau asistenţã de specialitate în vederea colectãrii creanţelor bugetare ale ANRC.
ART. 89
(1) Executorul bugetar al ANRC are obligaţia sã efectueze actele de procedurã cu respectarea termenelor prevãzute de legislaţia în domeniu.
(2) Actele de procedurã întocmite de cãtre executorul bugetar al ANRC vor purta semnãtura acestuia şi ştampila.
ART. 90
Pentru fiecare debitor aflat în procedura de executare silitã, executorul bugetar al ANRC are obligaţia de a deschide un dosar de executare silitã, care va cuprinde toate documentele întocmite în cadrul procedurii.
ART. 91
(1) Executorii bugetari ai ANRC au obligaţia îndosarierii şi arhivãrii tuturor actelor de procedurã şi a oricãror alte documente întocmite sau primite de la diferite persoane sau organe specializate, în cadrul dosarelor de executare, pânã în momentul scoaterii definitive din evidenţã a debitelor.
(2) Obligaţia prevãzutã la alin. (1) are în vedere inclusiv actele emise sau primite în legãturã cu debitul înainte de declanşarea procedurii de executare silitã.
(3) Executorii bugetari ai ANRC au obligaţia depozitãrii şi pãstrãrii în condiţii corespunzãtoare a dosarelor de executare.
ART. 92
(1) În cadrul fiecãrui oficiu teritorial al ANRC se va întocmi şi ţine un registru de evidenţã a dosarelor de executare, care va cuprinde menţiuni cu privire la toate dosarele de executare soluţionate sau în curs de soluţionare.
(2) Registrul de evidenţã a dosarelor de executare va avea rubrici distincte privitoare la: numãrul curent al dosarului de executare, datele de identificare a debitorului, titlul executoriu în temeiul cãruia a fost pornitã executarea silitã, modalitatea de executare silitã care a fost folositã, actele de procedurã care au fost întocmite în cadrul dosarului, sumele recuperate, precum şi documentele arhivate la fiecare dosar.
(3) Registrul de evidenţã a dosarelor de executare va avea o rubricã specialã în care vor fi evidenţiate dosarele transferate între executorii bugetari din cadrul oficiilor teritoriale ale ANRC sau între aceştia şi executorii bugetari din cadrul sediului central al ANRC.
(4) Dosarele transferate conform alin. (3) vor continua sã aibã numãrul de înregistrare iniţial, primind însã şi un numãr nou în cadrul rubricii pentru dosarele transferate din registrul de evidenţã a dosarelor de executare de la sediul central al ANRC sau de la sediul oficiului teritorial unde a fost primit dosarul.
ART. 93
Serviciul executãrii bugetare şi contencios al ANRC are obligaţia ţinerii unui registru general de evidenţã a dosarelor de executare pentru toate oficiile teritoriale ale ANRC, în care se vor centraliza informaţiile despre toate dosarele de executare soluţionate sau în curs de soluţionare.

SECŢIUNEA a 2-a
Obligaţiile conducerii ANRC privind activitatea de colectare a creanţelor bugetare ale instituţiei

ART. 94
Conducerea ANRC trebuie sã asigure condiţiile necesare desfãşurãrii în mod optim a activitãţii executorilor bugetari ai ANRC. În acest sens, aceasta:
a) va pune la dispoziţie executorilor bugetari ai ANRC dotãrile tehnice necesare desfãşurãrii activitãţii de executare silitã;
b) va asigura posibilitatea deplasãrii în timp optim a executorilor bugetari ai ANRC la locul îndeplinirii fiecãrui act procedural privind executarea silitã a creanţelor bugetare ale ANRC;
c) va pune la dispoziţie executorilor bugetari ai ANRC legitimaţii şi ştampile de executor bugetar;
d) va asigura decontarea tuturor cheltuielilor ocazionate de executare, în condiţiile legii.
ART. 95
Conducerea ANRC va asigura executorilor bugetari ai ANRC deschiderea unui cont special în vederea depozitãrii sumelor recuperate pânã la distribuirea acestora.
ART. 96
Conducerea ANRC va asigura spaţiul necesar desfãşurãrii licitaţiilor pentru valorificarea bunurilor sechestrate, ori de câte ori acestea nu se pot desfãşura la locul unde se aflã bunurile sau la sediul ori domiciliul debitorului.
ART. 97
Conducerea ANRC va constitui fonduri pentru acordarea de stimulente personalului care desfãşoarã activitãţi de colectare a creanţelor bugetare ale ANRC, prin reţinerea unei cote de 5% din sumele încasate prin executare silitã sau în cadrul procedurii de reorganizare judiciarã şi faliment, conform dispoziţiilor art. 161 din Ordonanţa privind colectarea creanţelor bugetare.
ART. 98
Conducerea ANRC are obligaţia de a utiliza sumele recuperate în contul cheltuielilor de executare pentru procurarea de bunuri de natura mijloacelor fixe şi a obiectelor de inventar necesare desfãşurãrii activitãţii executorilor bugetari ai ANRC.

CAP. IV
Sancţiuni

ART. 99
(1) Încãlcarea cu vinovãţie de cãtre salariaţii cu atribuţii în domeniul colectãrii creanţelor bugetare ale ANRC a îndatoririlor de serviciu constituie abatere disciplinarã şi se sancţioneazã potrivit dispoziţiilor Codului muncii, Contractului colectiv de muncã şi ale Regulamentului intern al ANRC.
(2) Pentru pagubele materiale produse ANRC prin încãlcarea cu vinovãţie a îndatoririlor de serviciu de cãtre persoanele menţionate la alin. (1), acestea vor rãspunde patrimonial, potrivit Codului muncii.
(3) În cazul în care fapta sãvârşitã constituie infracţiune, sunt aplicabile dispoziţiile legii penale.
ART. 100
Salariaţii cu atribuţii în domeniul colectãrii creanţelor bugetare ale ANRC rãspund pentru neîndeplinirea în termenul legal, din culpa lor, a actelor care sunt de competenţa lor.
ART. 101
Executorii bugetari ai ANRC rãspund pentru pierderea sau deteriorarea, din culpa lor, a dosarelor de executare silitã sau a actelor şi documentelor întocmite în cadrul acestora.
ART. 102
Executorii bugetari ai ANRC rãspund pentru sãvârşirea unor fapte care aduc atingere onoarei, probitãţii profesionale ori bunelor moravuri.
ART. 103
Executorii bugetari ai ANRC nu pot fi sancţionaţi în cazul în care refuzã executarea sarcinilor ce contravin legii, în aceastã situaţie fiind obligaţi sã precizeze, în scris, şefului ierarhic, motivul refuzului.

CAP. V
Dispoziţii finale

ART. 104
(1) Executorul bugetar al ANRC poate corecta oricând erorile materiale din titlul executoriu şi actele întocmite în cadrul procedurii de executare silitã, din oficiu sau la sesizarea persoanelor interesate.
(2) Prin operaţiunea de corectare a erorilor materiale se înţelege rectificarea, modificarea sau completarea de cãtre executorul bugetar al ANRC a greşelilor sau omisiunilor cu privire la numele/denumirea, adresa/sediul, calitatea sau susţinerile debitorilor, martorilor sau experţilor, a greşelilor de calcul, precum şi a oricãror alte erori materiale din titlul executoriu şi din actele întocmite în cadrul procedurii de executare silitã, erori apãrute din culpa executorului bugetar al ANRC cu privire la datele sau faptele consemnate.
(3) Corectarea erorilor materiale se poate face înainte de începerea executãrii şi în tot timpul ei, pânã la efectuarea ultimului act de executare, înlãuntrul termenului legal de prescripţie a dreptului de a cere executarea silitã.
ART. 105
Persoana interesatã poate solicita corectarea unor erori materiale din titlul executoriu sau/şi din actele întocmite în cadrul procedurii de executare silitã printr-o cerere care va cuprinde: obiectul solicitãrii, motivaţia acesteia, probele pe care se întemeiazã solicitarea, semnãtura şi datele de identificare a solicitantului.
ART. 106
(1) În vederea corectãrii erorilor materiale, dupã verificarea celor susţinute în cerere ori a celor constatate din oficiu, dupã caz, executorul bugetar al ANRC va întocmi un referat care va cuprinde: obiectul solicitãrii ori al constatãrii din oficiu, calculul prin care s-a ajuns la determinarea altei sume în cazul erorilor de calcul, motivaţia şi probele pe care se întemeiazã solicitarea ori constatarea din oficiu, propunerea de modificare a erorii materiale şi semnãtura executorului bugetar al ANRC.
(2) Referatul se înainteazã şefului Serviciului executãri bugetare şi contencios al ANRC, care va verifica dacã motivele invocate justificã corectarea erorilor materiale din titlul executoriu sau/şi din actele întocmite în cadrul procedurii de executare silitã şi, în acest caz, va aproba propunerea de corectare şi efectuarea acestei operaţiuni.
(3) Pe baza referatului aprobat se va efectua corectarea direct pe titlul executoriu sau/şi pe actul întocmit în cadrul procedurii de executare silitã sau, dacã aceasta nu este posibilã, se va întocmi un alt act.
(4) Referatul aprobat se va arhiva la dosarul de executare.
ART. 107
Adãugãrile, ştersãturile sau modificãrile operate în cuprinsul titlului executoriu şi/sau al actelor întocmite în cadrul procedurii de executare silitã vor fi semnate şi ştampilate de cãtre executorul bugetar al ANRC, în caz contrar acestea nefiind luate în considerare.
ART. 108
Dupã efectuarea corectãrii erorilor materiale, organul de executare al ANRC are obligaţia de a comunica debitorului sau oricãrei alte persoane interesate actul rezultat ca urmare a îndreptãrii erorilor materiale.
ART. 109
Anexele nr. I.1-I.42 şi II*) fac parte integrantã din prezenta decizie.
ART. 110
Prezenta decizie se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
--------------
*) Anexele nr. I.1-I.42 şi II se publicã ulterior în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 826 bis în afara abonamentului, care se poate achiziţiona de la Centrul pentru relaţii cu publicul al Regiei Autonome "Monitorul Oficial", Bucureşti, şos. Panduri nr. 1.

Preşedintele Autoritãţii Naţionale de
Reglementare în Comunicaţii,
Ion Smeeianu

Bucureşti, 2 octombrie 2003.
Nr. 811/EN.
---------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016