Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE Nr. 81*) din 20 septembrie 1995  privind exceptia de neconstitutionalitate    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE Nr. 81*) din 20 septembrie 1995 privind exceptia de neconstitutionalitate

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL NR. 287 din 11 decembrie 1995
Mihai Constantinescu - preşedinte
Antonie Iorgovan - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Raul Petrescu - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent

Pe rol pronunţarea asupra exceptiei de neconstituţionalitate a prevederilor Legii nr. 4/1994 şi ale Ordonanţei Guvernului nr. 11/1994, ridicatã de reclamantul Preda Ion în Dosarul nr. 7.632/1994 al Judecãtoriei Sectorului 4, municipiul Bucureşti, cu care Curtea Constituţionalã a fost sesizatã prin Încheierea din 31 ianuarie 1995.
Dezbaterile au avut loc în şedinţele din 13 septembrie 1995 şi sînt consemnate în încheierea de la acea data, cînd Curtea, avînd nevoie de timp pentru a delibera, a aminat pronunţarea pentru 20 septembrie 1995.

CURTEA,

avînd în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Judecãtoria Sectorului 4, municipiul Bucureşti, a sesizat Curtea Constituţionalã prin Încheierea din 31 ianuarie 1995, pronunţatã în Dosarul nr. 7.632/1994, cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor Legii nr. 4/1994 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe şi autorizarea contractãrii şi garantarii unor credite externe şi ale Ordonanţei Guvernului nr. 11/1994 pentru actualizarea nivelului de prime şi a limitei de despãgubire la asigurarea, prin efectul legii, de rãspundere civilã pentru pagubele produse prin accidente de autovehicule, începînd cu data de 1 ianuarie 1994.
Excepţia a fost invocatã de reclamantul Preda Ion care, în susţinerea acesteia, arata ca art. 1 lit. g) din Legea nr. 4/1994, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 7 din 13 ianuarie 1994, şi Ordonanta Guvernului nr. 11/1994, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 21 din 25 ianuarie 1994, sînt neconstituţionale, deoarece incalca dispoziţiile art. 15 alin. (2) şi ale art. 78 din Constituţie, care prevãd ca legea dispune numai pentru viitor şi intra în vigoare la data publicãrii ei în Monitorul Oficial al României sau la data prevãzutã în textul sau.
Pirita - Administraţia financiarã a sectorului 4, municipiul Bucureşti, apreciazã ca prima de asigurare calculatã în temeiul Ordonanţei Guvernului nr. 11/1994 este legal datoratã de reclamantul Preda Ion, scutirea de plata fiind de competenta societãţii de asigurãri.
Exprimindu-şi opinia, instanta de judecata apreciazã excepţia de neconstituţionalitate ca intemeiata. Atît art. 1 lit. g) din Legea nr. 4/1994, cît şi Ordonanta Guvernului nr. 11/1994, stabilind 1 ianuarie 1994 ca data a intrãrii lor în vigoare, incalca principiile constituţionale ale art. 15 alin. (2), potrivit cãruia legea dispune numai pentru viitor, şi ale art. 78, potrivit cãruia legea intra în vigoare la data publicãrii în Monitorul Oficial al României sau la data prevãzutã în textul ei.
În vederea soluţionãrii exceptiei, în temeiul art. 24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost înaintatã celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a comunica punctele lor de vedere.
În punctul de vedere exprimat, Guvernul apreciazã ca art. IV alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1994 nu are caracter retroactiv şi deci nu este neconstitutional, deoarece aceste dispoziţii, coroborate cu prevederile Decretului nr. 471/1971, republicat, respectiv ale art. 38, ale art. 40 alin. 1 şi ale anexei nr. 5, sînt în concordanta cu principiul anualitatii primelor de asigurare. Obligaţia plãţii acestor prime se naşte la 1 ianuarie şi poate fi executatã pe tot parcursul anului calendaristic, sancţiunea achitãrii primelor şi a majorãrilor de intirziere intervenind în cazul depãşirii termenului de 31 martie. Ca atare, orice modificare legislativã ce intervine în cursul anului, în sensul maririi sau micsorarii cuantumului primelor, are ca efect, pentru asiguraţii care au plãtit asigurarea, constituirea obligaţiei de a achitã diferenţa pînã la noul cuantum legal şi, respectiv, le conferã dreptul la restituirea diferenţei, dupã caz. De aceea modificarea primei nu are semnificatia aplicãrii retroactive a legii noi, deoarece prima este anuala, iar obligaţia plãţii primei potrivit acestei legi subzistã, în considerarea întregului an calendaristic.
Camera Deputaţilor şi Senatul nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,

examinînd încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul judecãtorului-raportor, prevederile Legii nr. 4/1994 şi ale Ordonanţei Guvernului nr. 11/1994 raportate la dispoziţiile constituţionale şi ale Legii nr. 47/1992, retine urmãtoarele:
În temeiul dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie şi ale art. 3 din Legea nr. 47/1992, Curtea Constituţionalã constata ca este competenta sa se pronunţe asupra exceptiei de neconstituţionalitate invocate.
Cît priveşte obiectul exceptiei, încheierea de sesizare se referã la Legea nr. 4/1994 şi la Ordonanta Guvernului nr. 11/1994, fãrã a distinge prevederile incidente pentru soluţionarea litigiului dedus judecaţii.
În cererea introductivã de instanta se precizeazã însã ca motivul contestaţiei îl constituie, sub aspect constituţional, încãlcarea principiului neretroactivitatii legii prin prevederile art. 1 lit. g) din Legea nr. 4/1994 şi ale art. IV alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1994, potrivit cãrora primele de asigurare reactualizate se aplica începînd cu 1 ianuarie 1994, deşi actul normativ prin care au fost instituite a intrat în vigoare pe data de 25 ianuarie 1994, o data cu publicarea sa în Monitorul Oficial al României.
În consecinta, ţinînd seama de prevederile art. 23 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, potrivit cãrora excepţia de neconstituţionalitate poate avea ca obiect numai o prevedere legalã de care depinde soluţionarea cauzei, Curtea urmeazã sa se pronunţe exclusiv asupra legitimitatii constituţionale a art. 1 lit. g) din Legea nr. 4/1994 şi a art.IV alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1994.
Art. 1 lt. g) din Legea nr. 4/1994 privind abilitatea Guvernului de a emite ordonanţe şi autorizarea contractãrii şi garantarii unor credite externe, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 7 din 13 ianuarie 1994, prevede abilitatea Guvernului ca, de la data intrãrii în vigoare a legii şi pînã la reluarea lucrãrilor Parlamentului în prima sesiune ordinarã a anului 1994, sa emita ordonanţe în anumite domenii, printre care, potrivit art. 1 lit. g), pentru actualizarea nivelului de prime şi a limitei de despãgubire la asigurãrile prin efectul legii de rãspundere civilã auto, începînd cu data de 1 ianuarie 1994.
În temeiul art. 107 alin. (1) şi (3) din Constituţia României şi al art. 1 lit. g) din Legea nr. 4/1994, a fost emisã Ordonanta Guvernului nr. 11/1994 pentru actualizarea nivelului de prime şi a limitei de despãgubire la asigurarea, prin efectul legii, de rãspundere civilã pentru pagubele produse prin accidente de autovehicule, începînd cu data de 1 ianuarie 1994, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 21 din 25 ianuarie 1994, care, la art. IV alin. 1, prevede ca ordonanta intra în vigoare începînd cu luna ianuarie 1994.
Fata de dispoziţiile constituţionale enunţate, rezulta ca prevederile art. 1 lit. g) din Legea nr. 4/1994 şi ale art. IV alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1994, care stabilesc ca data a intrãrii în vigoare a noii reglementãri 1 ianuarie 1994, deci o data anterioarã publicãrii acestei reglementãri în Monitorul Oficial al României, sînt neconstituţionale pentru perioada cuprinsã între 1 ianuarie 1994 şi 25 ianuarie 1994, data publicãrii ordonanţei Guvernului în Monitorul Oficial al României.
În acest sens este şi practica jurisdicţionalã a Curţii, asa cum rezulta din Decizia nr. 6 din 25 februarie 1993, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 61 din 25 martie 1993.
Potrivit legii, asa cum se arata şi în punctul de vedere al Guvernului, obligaţia de plata a primei de asigurare este anuala. În consecinta, modificarea prin lege a cuantumului primei opereazã în temeiul principiului aplicãrii imediate a legii la situaţiile juridice în curs, de la data intrãrii în vigoare a legii modificatoare. De aceea, anualitatea obligaţiei de plata nu poate avea ca efect aplicarea legii noi, modificatoare a acestei obligaţii, anterior intrãrii sale în vigoare, deoarece aceasta ar avea semnificatia unei aplicari retroactive, interzisã de art. 15 alin. (2) din Constituţie.
În consecinta, dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 11/1994 urmeazã a se aplica pro rata temporis începînd cu data de 25 ianuarie 1994.
Desigur, potrivit prevederilor art. 145 alin (2) din Constituţie, cele statuate prin prezenta decizie sînt obligatorii şi au putere numai pentru viitor, dupã publicare în Monitorul Oficial al României, astfel încît nu afecteazã modul de aplicare a legii pînã la data publicãrii deciziei.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (2) şi al art. 25 alin.(1) din Legea nr. 47/1992,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Admite excepţia de neconstituţionalitate şi constata ca prevederile art. 1 lit. g) din Legea nr. 4 din 13 ianuarie 1994, în ce priveşte actualizarea începînd cu 1 ianuarie 1994 a nivelului de prime şi a limitei de despãgubire la asigurãrile prin efectul legii de rãspundere civilã auto, precum şi ale art. IV alin. 1. din Ordonanta Guvernului nr. 11 din 14 ianuarie 1994, în ce priveşte intrarea în vigoare a acestei ordonanţe începînd cu 1 ianuarie 1994, sînt neconstituţionale pentru perioada cuprinsã între 1 şi 25 ianuarie 1994, data publicãrii Ordonanţei Guvernului în Monitorul Oficial al României.
Cu recurs în termen de 10 zile de la comunicare.
Pronunţatã în şedinţa publica la data de 20 septembrie 1995.

PREŞEDINTE,
dr. Mihai Constantinescu

Magistrat-asistent,
Gabriela Dragomirescu

---------------------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016