Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 80 din 25 februarie 2003  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 54 alin. (1) din Legea asigurarilor sociale de sanatate nr. 145/1997     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 80 din 25 februarie 2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 54 alin. (1) din Legea asigurarilor sociale de sanatate nr. 145/1997

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 213 din 1 aprilie 2003
Nicolae Popa - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Paula C. Pantea - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 54 alin. (1) din Legea asigurãrilor sociale de sãnãtate nr. 145/1997 , excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Premix" - S.A. din Craiova în Dosarul nr. 241/CA/2001 al Tribunalului Dolj - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstituţionalitate ca devenitã inadmisibila, sustinand ca <>Legea asigurãrilor sociale de sãnãtate nr. 145/1997 a fost abrogatã prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150 din 31 octombrie 2002 privind organizarea şi funcţionarea sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 838 din 20 noiembrie 2002, soluţia legislativã criticata nefiind preluatã în cuprinsul noii reglementãri.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, retine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 13 septembrie 2001, pronunţatã în Dosarul nr. 241/CA/2001, Tribunalul Dolj - Secţia comercialã şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 54 alin. (1) din Legea asigurãrilor sociale de sãnãtate nr. 145/1997 , excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Premix" - S.A. din Craiova.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate, autoarea acesteia susţine ca <>art. 54 alin. (1) din Legea nr. 145/1997 contravine art. 16 alin. (1) din Constituţie, întrucât, în marea majoritate a cazurilor, persoanele care lucreazã în baza unei convenţii civile au, în acelaşi timp, calitatea de pensionar sau salariat încadrat la un alt loc de munca, astfel încât li se retine contribuţia C.A.S., simultan, din cele doua venituri: suma primitã în baza convenţiei civile, respectiv salariu sau pensie. Se creeazã astfel o inegalitate vãditã între cei care suporta o singura reţinere C.A.S. şi cei care suporta şi reţinerea din suma cuvenitã în baza convenţiei civile, fãrã a beneficia de o dubla prestaţie în asistenta medicalã sau medicamente.
Tribunalul Dolj - Secţia comercialã şi de contencios administrativ, exprimandu-şi punctul de vedere, considera excepţia de neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiatã, arãtând ca, întrucât cota de 7% se aplica asupra veniturilor salariale brute, nu se ajunge la o dubla impozitare atunci când se retine contribuţia C.A.S. din veniturile obţinute de o persoana din diferitele activitãţi pe care le desfãşoarã.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului, precum şi Guvernului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicatã. De asemenea, în conformitate cu dispoziţiile <>art. 18^1 din Legea nr. 35/1997 , cu modificãrile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al Avocatului Poporului.
Guvernul apreciazã ca dispoziţiile <>art. 54 alin. (1) din Legea nr. 145/1997 nu contravin art. 16 alin. (1) din Constituţie, întrucât raportarea contribuţiei pentru asigurãrile de sãnãtate se face la totalitatea veniturilor realizate de o persoana fizica, indiferent dacã aceste venituri provin dintr-o singura sursa sau din mai multe surse. Se mai arata ca, dimpotriva, reţinerea contribuţiei doar dintr-o singura sursa ar genera inegalitati între persoanele care, deşi realizeazã aceleaşi venituri, unele dintr-o singura sursa, iar altele din surse diferite, plãtesc contribuţii diferite la fondul de asigurãri de sãnãtate.
Avocatul Poporului arata ca din interpretarea sistematica a prevederilor legale din domeniul asigurãrilor de sãnãtate reiese ca, pentru determinarea contribuţiei, cota de 7% se aplica asupra tuturor veniturilor obţinute de o persoana fizica, în acelaşi timp, indiferent de sursa acestora: contract individual de munca, convenţie civilã de prestãri servicii sau pensie. Prin urmare, nu se ajunge la o dubla reţinere, astfel încât nu sunt incalcate prevederile art. 16 alin. (1) din Constituţie.
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului şi al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizatã.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 54 alin. (1) din Legea asigurãrilor sociale de sãnãtate nr. 145/1997 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 178 din 31 iulie 1997, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. Textul de lege criticat are urmãtorul conţinut:
- Art. 54 alin. (1): "(1) Pentru pensionari, pentru beneficiarii ajutorului de şomaj şi ai alocaţiei de sprijin, precum şi pentru persoanele care lucreazã pe baza de convenţii civile, contribuţia pentru asigurãrile sociale de sãnãtate se retine, o data cu plata drepturilor bãneşti asupra cãrora se calculeazã, de cãtre cei care efectueazã plata acestor drepturi. Contribuţia pentru asigurãrile sociale de sãnãtate se vireazã casei de asigurãri de sãnãtate la care este arondata persoana în cauza."
Textul constituţional pretins a fi încãlcat este urmãtorul:
- Art. 16 alin. (1): "Cetãţenii sunt egali în fata legii şi a autoritãţilor publice, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constata ca, ulterior sesizãrii sale, <>Legea asigurãrilor sociale de sãnãtate nr. 145/1997 a fost abrogatã prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150 din 31 octombrie 2002 privind organizarea şi funcţionarea sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 838 din 20 noiembrie 2002, prevederile referitoare la colectarea şi utilizarea fondurilor de asigurãri sociale de sãnãtate, din care fãcea parte şi textul de lege criticat, incetandu-şi aplicarea de la data de 1 ianuarie 2003. În cadrul noii reglementãri, textul criticat nu se mai regaseste. Anumite prevederi ale sale sunt abrogate, cum este cazul celei referitoare la pensionari care, potrivit art. 6 alin. (1) lit. e), sunt scutiţi de plata contribuţiei; altele, cum este cea privitoare la beneficiarii indemnizaţiei de şomaj sau ai alocaţiei de sprijin, sunt preluate, cu modificãri, în cuprinsul unor articole distincte, art. 6 alin. (2) şi art. 53 alin. (1) din ordonanta, care prevãd ca, în ceea ce îi priveşte, contribuţia se suporta din alte surse.
Cu privire la persoanele care lucreazã în baza unor convenţii civile, categorie la care se referã şi autoarea exceptiei, <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 nu prevede nimic în terminis.
În consecinta, ca efect al adoptãrii noii reglementãri, critica de neconstituţionalitate nu mai are obiect, astfel încât excepţia urmeazã a fi respinsã ca devenitã inadmisibila.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca devenitã inadmisibila, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 54 alin. (1) din Legea asigurãrilor sociale de sãnãtate nr. 145/1997 , excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Premix" - S.A. din Craiova în Dosarul nr. 241/CA/2001 al Tribunalului Dolj - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 25 februarie 2003.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Magistrat-asistent,
Mihaela Senia Costinescu
-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016