Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 80 din 2 martie 2004  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   art. 13 lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile, aprobata si modificata prin   Legea nr. 465/2001 , republicata, cu modificarile si completarile ulterioare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 80 din 2 martie 2004 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 13 lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile, aprobata si modificata prin Legea nr. 465/2001 , republicata, cu modificarile si completarile ulterioare

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 300 din 6 aprilie 2004
Nicolae Popa - preşedinte
Costicã Bulai - judecãtor
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Lucian Stângu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Florentina Baltã - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent şef

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 13 lit. a) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deşeurilor industriale reciclabile, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 465/2001 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Transexim Deliti" - S.R.L. din Braşov în Dosarul nr. 7.148/2003 al Judecãtoriei Braşov.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei ca fiind inadmisibilã, întrucât autorul acesteia nu a indicat nici un text sau principiu constituţional care ar fi fost încãlcat prin textul de lege criticat, iar Curtea Constituţionalã nu i se poate substitui în invocarea motivelor de neconstituţionalitate.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 29 septembrie 2003, pronunţatã în Dosarul nr. 7.148/2003, Judecãtoria Braşov a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 13 lit. a) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deşeurilor industriale reciclabile, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 465/2001 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. Excepţia a fost ridicatã de Societatea Comercialã "Transexim Deliti" - S.R.L. din Braşov într-o cauzã civilã privind soluţionarea plângerii formulate împotriva procesului-verbal de constatare şi sancţionare a unei contravenţii.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine cã dispoziţiile de lege criticate sunt neconstituţionale, întrucât "statueazã confiscarea întregii sume realizate din activitatea de colectare a deşeurilor refolosibile, fãrã a ţine cont cã s-au plãtit taxe şi impozite din suma totalã încasatã de la procesator, ceea ce reprezintã fãrã dubii o dublã impunere care contravine principiilor de drept". Nu se precizeazã însã care sunt textele sau principiile constituţionale încãlcate.
Judecãtoria Braşov apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este întemeiatã. În acest sens, aratã cã, potrivit art. 41 alin. (8) din Constituţie, devenit, dupã revizuire şi republicare, art. 44 alin. (9), pot fi confiscate, în condiţiile legii, numai bunurile destinate, folosite sau rezultate din infracţiuni sau contravenţii. Or, dispoziţiile <>art. 13 lit. a) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 16/2001 "nu se încadreazã în prevederile constituţionale menţionate".
Potrivit prevederilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul considerã cã excepţia de neconstituţionalitate ridicatã este inadmisibilã. Aceasta deoarece, pe de o parte, autorul ei nu a indicat nici o normã constituţionalã cãreia textul de lege criticat i-ar contraveni, ceea ce echivaleazã cu nemotivarea excepţiei, iar pe de altã parte, susţinerile referitoare la nelegalitatea mãsurii confiscãrii întregii sume obţinute prin colectarea deşeurilor industriale reciclabile privesc modul de aplicare a legii, aspect ce nu intrã în competenţa de soluţionare a Curţii.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile <>art. 13 lit. a) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deşeurilor industriale reciclabile, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 465/2001 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, prevederi al cãror conţinut este urmãtorul: "Nerespectarea obligaţiilor prevãzute în prezenta ordonanţã de urgenţã constituie contravenţii, dacã, potrivit legii, nu sunt considerate infracţiuni, şi se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
a) cu amendã de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei şi confiscarea contravalorii deşeurilor industriale reciclabile derulate cu nerespectarea prevederilor art. 5, art. 7 alin. (1), (3) şi (4) şi ale art. 8 alin. (1)."
În opinia autorului excepţiei, astfel cum a fost ridicatã în faţa instanţei de judecatã, textul de lege criticat este neconstituţional, întrucât "statueazã confiscarea întregii sume realizate din activitatea de colectare a deşeurilor refolosibile, fãrã a ţine cont cã s-au plãtit taxe şi impozite din suma totalã încasatã de la procesator, ceea ce reprezintã fãrã dubii o dublã impunere care contravine principiilor de drept". Autorul excepţiei nu precizeazã însã care dispoziţii sau principii din Constituţie sunt încãlcate.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicatã, Curtea constatã cã aceasta urmeazã a fi respinsã ca inadmisibilã.
Potrivit <>art. 2 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicatã, sunt neconstituţionale numai prevederile de lege "[...] care încalcã dispoziţiile sau principiile Constituţiei". Totodatã, în temeiul art. 12 alin. (2) din aceeaşi lege, sesizãrile adresate Curţii trebuie motivate, iar conform art. 146 lit. d) din Legea fundamentalã şi <>art. 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, Curtea este competentã sã se pronunţe numai în limitele sesizãrii. Aşa fiind, neindicarea de cãtre autorul excepţiei a textelor din Constituţie cãrora le contravin dispoziţiile de lege criticate constituie, de asemenea, un motiv de respingere, întrucât excepţia ridicatã nu este, în sensul Legii fundamentale, o excepţie de neconstituţionalitate. Dacã instanţa de control constituţional s-ar socoti competentã sã se pronunţe asupra unei asemenea excepţii, ea s-ar substitui pãrţii cât priveşte invocarea motivului de neconstituţionalitate, exercitând astfel din oficiu acest control, ceea ce este inadmisibil. În acest sens este jurisprudenţa constantã a Curţii Constituţionale, din care menţionãm, de exemplu, Decizia nr. 178 din 8 mai 2003, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 361 din 27 mai 2003.
Curtea nu poate reţine nici susţinerile din notele scrise depuse la dosarul Curţii Constituţionale, pentru termenul de judecatã din data de 2 martie 2003, potrivit cãrora textul de lege criticat încalcã art. 11 alin. (2) şi art. 16 alin. (2) din Constituţie. În motivarea acestor susţineri, se aratã cã <>art. 13 lit. a) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 16/2001 "determinã achitarea aceloraşi sume de douã ori" "prin formularea sa categoricã de «confiscarea contravalorii deşeurilor industriale reciclabile»".
Textele din Constituţie invocate ca fiind încãlcate nu sunt incidente în cauzã. Astfel, potrivit dispoziţiilor constituţionale ale art. 11 alin. (2), "Tratatele ratificate de Parlament, potrivit legii, fac parte din dreptul intern", iar potrivit art. 16 alin. (2), "Nimeni nu este mai presus de lege". În legãturã cu motivarea formulatã, Curtea nu este competentã sã se pronunţe, întrucât, în realitate, aceasta priveşte aspecte de aplicare a legii, iar nu de constituţionalitate a textului ce face obiectul excepţiei. Aşa fiind şi pentru aceste considerente, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 13 lit. a) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 16/2001 , aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 465/2001 , republicatã, cu modificãrile ulterioare, urmeazã a fi respinsã ca inadmisibilã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi art. 147 alin. (4) din Constituţie, republicatã, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al <>art. 23 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca fiind inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 13 lit. a) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deşeurilor industriale reciclabile, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 465/2001 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Transexim Deliti" - S.R.L. din Braşov în Dosarul nr. 7.148/2003 al Judecãtoriei Braşov.
Definitivã şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 2 martie 2004.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Magistrat-asistent şef,
Gabriela Dragomirescu

----------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016