Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 793 din 3 iulie 2008  referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 46 alin. (2) si   art. 48 din Legea partidelor politice nr. 14/2003     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 793 din 3 iulie 2008 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 46 alin. (2) si art. 48 din Legea partidelor politice nr. 14/2003

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 571 din 29 iulie 2008

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Simona Ricu - procuror
Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 46 alin. (2) şi ale <>art. 48 din Legea partidelor politice nr. 14/2003 , excepţie ridicatã de Partidul Pentru Patrie în Dosarul nr. 28.005/3/2007 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a V-a civilã.
La apelul nominal rãspunde autorul excepţiei, prin reprezentant Florin Dobrescu.
Magistratul-asistent informeazã Curtea asupra faptului cã autorul excepţiei a transmis la dosarul cauzei un înscris ce conţine motivarea în detaliu a excepţiei de neconstituţionalitate, în sensul admiterii sale.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii acordã cuvântul pãrţii prezente, care susţine admiterea excepţiei de neconstituţionalitate invocate, pentru motivele formulate în scris.
Reprezentantul Ministerului Public solicitã respingerea excepţiei ca neîntemeiatã, arãtând în esenţã cã impunerea prin lege a unor condiţii pentru continuarea existenţei unui partid politic legal înfiinţat nu este de naturã a impieta asupra dreptului de asociere şi nici nu restrânge exercitarea vreunui drept sau al unei libertãţi. În plus, apreciazã cã, astfel cum este invocatã în faţa instanţei de judecatã, excepţia de neconstituţionalitate este practic nemotivatã, fiind, sub acest aspect, inadmisibilã.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 23 ianuarie 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 28.005/3/2007, Tribunalul Bucureşti - Secţia a V-a civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 46 alin. (2) şi <>art. 48 din Legea partidelor politice nr. 14/2003 .
Excepţia a fost ridicatã de Partidul Pentru Patrie într-o cauzã privind soluţionarea unei cereri de chemare în judecatã formulatã de Parchetul de pe lângã Tribunalul Bucureşti, având ca obiect dizolvarea partidelor politice.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine cã "acţiunea introdusã de cãtre Parchetul de pe lângã Tribunalul Bucureşti privind dizolvarea Partidului Pentru Patrie, în temeiul dispoziţiilor art. 48, coroborat cu <>art. 46 alin. (2) din Legea nr. 14/2003 , restrânge fãrã temei dreptul de asociere al membrilor PPP, fãrã a fi justificate prin niciuna dintre prevederile art. 53 din Constituţie". Autorul excepţiei menţioneazã cã îşi rezervã dreptul de a completa "acţiunea privind neconstituţionalitatea <>Legii nr. 14/2003 cu argumente suplimentare dupã înaintarea acesteia cãtre Curtea Constituţionalã".
Tribunalul Bucureşti - Secţia a V-a civilã apreciazã cã prin textele de lege examinate nu se încalcã dreptul de asociere şi nici nu se restrânge exerciţiul unor drepturi sau al unor libertãţi, acestea urmãrind numai ca asocierea cetãţenilor în partide sã aibã semnificaţia instituţionalizãrii unui curent politic, fãrã de care partidul rezultat nu îşi poate îndeplini rolul sãu constituţional, prevãzut de art. 8 alin. (2) din Constituţie, de a contribui la definirea şi la exprimarea voinţei politice a cetãţenilor.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului, prin punctul de vedere transmis Curţii, apreciazã cã prevederile art. 46 alin. (2) şi ale <>art. 48 din Legea partidelor politice nr. 14/2003 sunt constituţionale. Sancţionarea unui partid politic de cãtre instanţa de judecatã pentru neîndeplinirea obiectivelor prevãzute de lege nu reprezintã o încãlcare a dispoziţiilor art. 40 din Constituţie deoarece, potrivit art. 8 alin. (2) din aceasta, partidele politice se constituie şi îşi desfãşoarã activitatea în condiţiile legii. Totodatã, textele de lege criticate nu consacrã un caz de restrângere a exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi fundamentale în sensul art. 53 din Constituţie, situaţie în care ar fi obligatorie şi respectarea principiului instituit la alin. (2) al aceluiaşi articol.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile pãrţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate. Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 46 alin. (2) şi ale <>art. 48 din Legea partidelor politice nr. 14/2003 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 25 din 17 ianuarie 2003, care au urmãtoarea redactare:
- Art. 46 alin. (2): "Cererea de dizolvare se adreseazã Tribunalului Bucureşti de cãtre Ministerul Public şi se soluţioneazã potrivit normelor de procedurã stabilite la art. 26 alin. (2)-(5).";
- Art. 48: "(1) Neîndeplinirea obiectivelor stabilite pentru un partid politic, conform art. 1 şi 2, se poate constata când un partid politic nu obţine la douã alegeri generale succesive un numãr minim de voturi.
(2) Numãrul minim necesar îndeplinirii condiţiilor prevãzute la art. 1 şi 2 este de cel puţin 50.000 de voturi la nivel naţional, pentru candidaturile depuse în oricare dintre urmãtoarele scrutinuri: consilii judeţene, consilii locale, Camera Deputaţilor, Senat."
Autorul excepţiei considerã cã aceste texte de lege contravin prevederilor constituţionale ale art. 40 - Dreptul de asociere şi ale art. 53 - Restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã aceasta este neîntemeiatã, pentru urmãtoarele considerente:
Autorul excepţiei considerã cã dispoziţiile art. 46 alin. (2) şi ale <>art. 48 din Legea partidelor politice nr. 14/2003 încalcã dreptul de asociere, consacrat de art. 40 din Constituţie, deoarece prevãd cã în cazul în care la douã alegeri succesive un partid politic nu obţine un numãr minim de voturi de cel puţin 50.000 de voturi la nivel naţional, pentru candidaturile depuse pentru consiliul judeţean, consiliul local, Camera Deputaţilor sau Senat, Ministerul Public poate adresa Tribunalului Bucureşti cerere de dizolvare a respectivului partid.
Or, faptul cã legea impune îndeplinirea anumitor condiţii pentru exercitarea unui drept constituţional nu constituie o încãlcare sau o restrângere a acestuia, ci chiar reflectarea lui în plan legal. Prin urmare, instituirea prin lege a unui prag electoral, justificat prin însuşi scopul înfiinţãrii unui partid politic - acela de a reflecta voinţa politicã a cetãţenilor -, ca şi condiţie pentru continuarea existenţei acelui partid, nu poate avea semnificaţia încãlcãrii dreptului de asociere atât timp cât tot Legea fundamentalã prevede, la art. 8 alin. (2), cã "Partidele politice se constituie şi îşi desfãşoarã activitatea în condiţiile legii. Ele contribuie la definirea şi la exprimarea voinţei politice a cetãţenilor, respectând suveranitatea naţionalã, integritatea teritorialã, ordinea de drept şi principiile democraţiei".
Având în vedere cã nu se poate reţine încãlcarea sau restrângerea nejustificatã a exerciţiului vreunui drept sau al vreunei libertãţi fundamentale, Curtea constatã cã nici critica de neconstituţionalitate referitoare la nesocotirea art. 53 din Constituţie nu este întemeiatã.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 46 alin. (2) şi <>art. 48 din Legea partidelor politice nr. 14/2003 , excepţie ridicatã de Partidul Pentru Patrie în Dosarul nr. 28.005/3/2007 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a V-a civilã.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 3 iulie 2008.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016