Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 782 din 20 septembrie 2007  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   Ordonantei Guvernului nr. 15/2002 privind introducerea tarifului de utilizare a retelei de drumuri nationale din Romania    Twitter Facebook
Cautare document

DECIZIE nr. 782 din 20 septembrie 2007 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 15/2002 privind introducerea tarifului de utilizare a retelei de drumuri nationale din Romania

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 736 din 31 octombrie 2007
DECIZIE nr. 782 din 20 septembrie 2007
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 15/2002 privind introducerea tarifului de utilizare a reţelei de drumuri naţionale din România
EMITENT: CURTEA CONSTITUŢIONALÃ
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 736 din 31 octombrie 2007

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Antonia Constantin - procuror
Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 15/2002 privind introducerea tarifului de utilizare a reţelei de drumuri naţionale din România, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Transilie 96" - S.R.L. din comuna Cobadin, judeţul Constanţa, în Dosarul nr. 1.086/256/2007 al Judecãtoriei Medgidia.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public solicitã respingerea excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 3 mai 2007, pronunţatã în Dosarul nr. 1.086/256/2007, Judecãtoria Medgidia a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 15/2002 privind introducerea tarifului de utilizare a reţelei de drumuri naţionale din România. Excepţia a fost ridicatã de Societatea Comercialã "Transilie 96" - S.R.L. din comuna Cobadin, judeţul Constanţa, într-o cauzã având ca obiect soluţionarea plângerii introduse de aceasta împotriva unui proces-verbal de constatare a contravenţiei, încheiat de Direcţia Regionalã de Drumuri şi Poduri Constanţa.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia susţine cã taxa de utilizare a reţelei de drumuri naţionale instituitã prin <>Ordonanţa Guvernului nr. 15/2002 contravine principiului justei aşezãri a sarcinilor fiscale.
Judecãtoria Medgidia şi-a exprimat opinia în sensul cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, deoarece statul are dreptul exclusiv de a stabili taxele şi impozitele pe care înţelege sã le perceapã.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, cu referire la jurisprudenţa Curţii Constituţionale.
Avocatul Poporului considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, deoarece tariful de utilizare a drumurilor naţionale nu reprezintã o sarcinã fiscalã, în sensul de impozite sau taxe ce se fac venit la bugetul de stat, ci exprimã preţul oficial stabilit pentru serviciile prestate sau lucrãrile executate, în funcţie de importanţa, volumul sau valoarea acestora. Astfel, sumele datorate cu titlu de tarif de utilizare a reţelei de drumuri naţionale nu se fac venituri la bugetul naţional, ci, potrivit art. 12 alin. (1) din ordonanţã, se constituie venit la dispoziţia Companiei Naţionale de Autostrãzi şi Drumuri Naţionale din România - S.A. şi vor fi utilizate în exclusivitate pentru finanţarea lucrãrilor de construcţie, modernizare, întreţinere şi reparaţie a drumurilor naţionale, precum şi pentru garantarea şi rambursarea creditelor externe şi interne contractate în acest scop, inclusiv pentru plãţi în numele autoritãţii publice contractante, ca urmare a obligaţiilor asumate în cadrul contractelor de parteneriat public-privat în sectorul drumurilor naţionale şi autostrãzilor.
Preşedinţii celor douã Camere nu au comunicat Curţii Constituţionale punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiect al excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 15/2002 privind introducerea unor tarife de utilizare a infrastructurii de transport rutier, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 82 din 1 februarie 2002.
Prin <>Legea nr. 424/2002 pentru aprobarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 15/2002 privind introducerea unor tarife de utilizare a infrastructurii de transport rutier, lege publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 468 din 1 iulie 2002, a fost modificat titlul ordonanţei, acesta având urmãtorul cuprins: "Ordonanţã privind introducerea tarifului de utilizare a reţelei de drumuri naţionale din România."
De asemenea, <>Ordonanţa Guvernului nr. 15/2002 a mai fost modificatã prin <>Legea nr. 415/2004 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.002 din 1 noiembrie 2004, şi prin <>Legea nr. 101/2007 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 275 din 25 aprilie 2007.
Excepţia de neconstituţionalitate se raporteazã la prevederile constituţionale ale art. 56 alin. (2) referitoare la aşezarea justã a sarcinilor fiscale.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine cã <>Ordonanţa Guvernului nr. 15/2002 introduce tariful de utilizare a reţelei de drumuri naţionale din România pentru toate vehiculele înmatriculate şi pentru toţi utilizatorii români şi strãini, structurat în funcţie de perioada de parcurs şi staţionare, încadrarea în clasa de emisii poluante, masa totalã maximã autorizatã şi numãrul de axe, dupã caz. Potrivit art. 15, ordonanţa transpune Directiva Parlamentului European şi a Consiliului Uniunii Europene nr. 62/1999/CE din 17 iunie 1999, cu privire la taxarea vehiculelor de transport marfã pentru utilizarea anumitor infrastructuri, publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãţii Europene nr. L187/42 din 20 iulie 1999, în ceea ce priveşte tarifarea utilizãrii infrastructurii de transport rutier.
Curtea constatã cã tariful de utilizare a drumurilor publice instituit prin ordonanţa criticatã nu reprezintã o taxã, în sensul de obligaţie fiscalã impusã unei anumite categorii de persoane şi care se face venit la bugetul de stat sau bugetele locale, deoarece, potrivit art. 12 alin. (1) din ordonanţa criticatã, sumele încasate în urma aplicãrii tarifelor de utilizare se constituie venit la dispoziţia Companiei Naţionale de Autostrãzi şi Drumuri Naţionale din România - S.A. Totodatã, aceste sume sunt utilizate - în exclusivitate - pentru finanţarea lucrãrilor de construcţie, modernizare, întreţinere şi reparaţie a drumurilor naţionale, precum şi pentru garantarea şi rambursarea creditelor externe şi interne contractate în acest scop, inclusiv pentru plãţi în numele autoritãţii publice contractante, ca urmare a obligaţiilor asumate în cadrul contractelor de parteneriat public-privat în sectorul drumurilor naţionale şi autostrãzilor.
În concluzie, Curtea constatã cã nu poate fi reţinutã neconstituţionalitatea dispoziţiilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 15/2002 prin raportare la prevederile art. 56 alin. (2) din Constituţie, potrivit cãrora sistemul legal de impuneri trebuie sã asigure aşezarea justã a sarcinilor fiscale.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALÃ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 15/2002 privind introducerea tarifului de utilizare a reţelei de drumuri naţionale din România, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Transilie 96" - S.R.L. din comuna Cobadin, judeţul Constanţa, în Dosarul nr. 1.086/256/2007 al Judecãtoriei Medgidia.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 20 septembrie 2007.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean
_______
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu stiri, noutati, articole, dezbateri pe teme juridice

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"


Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu stiri, noutati, articole, dezbateri pe teme juridice