Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 770 din 7 noiembrie 2006  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 78 alin. (1) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 770 din 7 noiembrie 2006 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 78 alin. (1) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 990 din 12 decembrie 2006

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 78 alin. (1) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, excepţie ridicatã de Maria Vasile în Dosarul nr. 4.267/3/2006 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã, asigurãri sociale, contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal rãspunde partea Ministerul Apãrãrii Naţionale, prin consilier juridic cu delegaţie depusã la dosar, lipsind autorul excepţiei, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Având cuvântul, partea prezentã aratã cã susţinerile autorului excepţiei sunt nefondate, întrucât posibilitatea recalculãrii pensiilor pentru cadrele militare care au ieşit la pensie în condiţiile legislaţiei anterioare este reglementatã de art. 79, astfel cã nu opereazã nici o discriminare între acestea şi cele care se pensioneazã în condiţiile <>Legii nr. 164/2001 . Totodatã, Curtea Constituţionalã s-a mai pronunţat asupra constituţionalitãţii art. 78 alin. (1) din acest act normativ, respingând excepţiile, soluţie ce se impune a fi menţinutã şi în prezenta cauzã.
Reprezentantul Ministerul Public solicitã respingerea excepţiei, întrucât textul de lege criticat nu încalcã principiul egalitãţii şi al nediscriminãrii, consacrat de art. 16 alin. (1) din Constituţie şi art. 14 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 19 aprilie 2006, pronunţatã în Dosarul nr. 4.267/3/2006, Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã, asigurãri sociale, contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 78 alin. (1) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat. Excepţia a fost ridicatã de Maria Vasile într-o cauzã civilã având drept obiect o contestaţie a deciziei de pensionare.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul susţine cã dispoziţiile <>art. 78 alin. (1) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat încalcã art. 16 alin. (1) din Constituţie, "în sensul cã mã discrimineazã şi îmi anuleazã drepturi de pensie cuvenite şi câştigate anterior, comparativ cu cadrele militare în activitate, pensionate dupã intrarea în vigoare a <>Legii nr. 164/2001 ." Mai aratã cã, în fapt, în urma recalculãrii pensiei în baza modificãrilor aduse de <>Legea nr. 497/2003 , nu a mai beneficiat de sporul procentual de 6%, prevãzut prin decizia de pensionare din anul 2000 şi cuvenit în baza contribuţiei de 23 de ani la fondul de pensie suplimentarã. Aşadar, dreptul la pensie, câştigat anterior, este imprescriptibil şi nu poate fi cedat total sau parţial.
Cadrele militare trecute în rezervã dupã intrarea în vigoare a legii criticate, beneficiare ale acestui spor, sunt privilegiate, aceastã discriminare evidentã fiind contrarã şi principiilor generale prevãzute la <>art. 2 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii, art. 1 alin. (3) din Constituţie şi art. 14 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã, asigurãri sociale, contencios administrativ şi fiscal apreciazã cã dispoziţiile legale criticate nu încalcã principiul egalitãţii în drepturi, consacrat de art. 16 din Constituţie, deoarece ipotezele legale la care se referã autorul excepţiei reglementeazã situaţii diferite, ce justificã în mod obiectiv şi raţional instituirea unui tratament juridic diferenţiat.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã. Dispoziţiile <>art. 78 din Legea nr. 164/2001 vizeazã situaţia cadrelor militare care se pensioneazã în condiţiile acestei legi, situaţia cadrelor militare ce au ieşit la pensie în condiţiile legislaţiei anterioare fiind reglementatã de art. 79, care prevede posibilitatea recalculãrii pensiilor. Prin urmare, nu sunt încãlcate dispoziţiile art. 16 din Constituţie care consacrã egalitatea în drepturi. Drepturile de pensie stabilite anterior intrãrii în vigoare a acestor reglementãri legale nu sunt atinse, iar actualizarea, recalcularea şi recorelarea acelor pensii se pot face numai în favoarea beneficiarilor, sens în care dispun şi prevederile art. 79 alin. (1) lit. a) şi ale <>art. 80 din lege. De altfel, Legea nr. 164/2001 urmãreşte înlãturarea, în timp, a discrepanţelor între cei pensionaţi anterior intrãrii în vigoare a legii şi cei pensionaţi dupã aceastã datã.
Mai mult, Curtea Constituţionalã s-a mai pronunţat asupra textului de lege supus controlului prin deciziile nr. 559/2005, nr. 290/2004 şi nr. 278/2006, respingând criticile de neconstituţionalitate ca neîntemeiate.
Avocatul Poporului apreciazã cã dispoziţiile <>art. 78 alin. (1) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat sunt constituţionale. Textul de lege criticat vizeazã situaţia cadrelor militare care se pensioneazã în condiţiile <>Legii nr. 164/2001 , situaţia cadrelor ce au ieşit la pensie în condiţiile legislaţiei anterioare fiind reglementatã de art. 79, care prevede posibilitatea recalculãrii pensiilor. Prin urmare, nu sunt încãlcate dispoziţiile constituţionale care consacrã egalitatea în drepturi, sens în care s-a pronunţat şi Curtea Constituţionalã prin <>Decizia nr. 278/2006 .
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile pãrţii prezente, concluziile procurorului şi dispoziţiile de lege criticate raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), precum şi ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 78 alin. (1) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 748 din 14 octombrie 2002, care au urmãtorul cuprins: "(1) Pentru cadrele militare în activitate care se pensioneazã în condiţiile prezentei legi şi care au contribuit la fondul de pensie suplimentarã se acordã la stabilirea pensiei, în condiţiile art. 22-24, un spor procentual de:
a) 3% pentru o vechime a contribuţiei între 5-15 ani;
b) 6% pentru o vechime a contribuţiei între 15-25 de ani;
c) 9% pentru o vechime a contribuţiei peste 25 de ani."
Autorul excepţiei considerã cã aceste texte de lege încalcã prevederile constituţionale ale art. 1 alin. (3) potrivit cãrora România este stat de drept, democratic şi social şi ale art. 16 alin. (1) privind egalitatea în drepturi a cetãţenilor.
De asemenea, acesta mai susţine şi nerespectarea art. 14 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale, referitoare la interzicerea discriminãrii.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã urmãtoarele:
În jurisprudenţa sa anterioarã, Curtea Constituţionalã s-a mai pronunţat asupra conformitãţii dispoziţiilor <>art. 78 alin. (1) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat faţã de prevederile art. 16 din Constituţie privind egalitatea în drepturi, respingând criticile de neconstituţionalitate ca neîntemeiate.
În acest sens sunt deciziile nr. 559 din 25 octombrie 2005, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.033 din 22 noiembrie 2005, şi nr. 278 din 21 martie 2006, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 346 din 17 aprilie 2006, în care Curtea a statuat cã "dispoziţiile <>art. 78 din Legea nr. 164/2001 [...] vizeazã situaţia cadrelor militare care se pensioneazã în condiţiile acestei legi, situaţia cadrelor militare ce au ieşit la pensie în condiţiile legislaţiei anterioare fiind reglementatã de art. 79, care prevede posibilitatea recalculãrii pensiilor. Prin urmare, nu sunt încãlcate dispoziţiile constituţionale care consacrã egalitatea în drepturi". Cu acelaşi prilej a mai reţinut cã "drepturile de pensie stabilite anterior intrãrii în vigoare a acestor reglementãri legale nu sunt atinse, iar actualizarea, recalcularea şi recorelarea acelor pensii se pot face numai în favoarea beneficiarilor. În acest sens sunt şi dispoziţiile art. 79 alin. (1) lit. a), care se referã la actualizarea cuantumului pensiei «în platã», cât şi ale art. 80, care confirmã faptul cã pensiile suplimentare sunt pãstrate, fiind contopite cu celelalte pensii acordate militarilor în pensiile militare, potrivit înţelesului dat de noile reglementãri".
Întrucât, faţã de argumentele înfãţişate şi soluţia pronunţatã, în prezenta cauzã nu au intervenit elemente noi de naturã a determina reconsiderarea acestei jurisprudenţei, Curtea constatã cã ele rãmân valabile şi în cauza de faţã.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 78 alin. (1) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, excepţie ridicatã de Maria Vasile în Dosarul nr. 4.267/3/2006 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã, asigurãri sociale, contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 7 noiembrie 2006.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi

--------


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016