Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 77 din 6 martie 2001  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a   Legii nr. 105/1997 pentru solutionarea obiectiunilor, contestatiilor si a plangerilor asupra sumelor constatate si aplicate prin actele de control sau de impunere ale organelor Ministerului Finantelor, modificata    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 77 din 6 martie 2001 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a Legii nr. 105/1997 pentru solutionarea obiectiunilor, contestatiilor si a plangerilor asupra sumelor constatate si aplicate prin actele de control sau de impunere ale organelor Ministerului Finantelor, modificata

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 235 din 9 mai 2001

Lucian Mihai - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Ioan Muraru - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Gabriela Ghita - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a <>Legii nr. 105/1997 pentru soluţionarea obiectiunilor, contestaţiilor şi a plangerilor asupra sumelor constatate şi aplicate prin actele de control sau de impunere ale organelor Ministerului Finanţelor, modificatã, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "UAMT" - S.A. din Oradea în Dosarul nr. 9.958/R/2000 al Judecãtoriei Oradea.
La apelul nominal se constata lipsa pãrţilor, fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de neconstituţionalitate, ca fiind inadmisibila, în ceea ce priveşte dispoziţiile <>art. 2-7 din Legea nr. 105/1997 , şi ca fiind nefondata, în ceea ce priveşte celelalte prevederi ale legii. Se arata ca dispoziţiile din lege care se referã la procedura prealabilã în fata organelor financiare au mai fost examinate de Curtea Constituţionalã, constatandu-se neconstituţionalitatea acestora.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 21 noiembrie 2000, pronunţatã în Dosarul nr. 9.958/R/2000, Judecãtoria Oradea a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a <>Legii nr. 105/1997 pentru soluţionarea obiectiunilor, contestaţiilor şi a plangerilor asupra sumelor constatate şi aplicate prin actele de control sau de impunere ale organelor Ministerului Finanţelor, modificatã, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "UAMT" - S.A. din Oradea într-o cauza având ca obiect contestarea de cãtre aceasta societate comercialã a legalitãţii şi temeiniciei unui proces-verbal încheiat în temeiul <>Legii nr. 105/1997 de Administraţia financiarã Oradea.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate se susţine ca, potrivit <>art. 1 din Legea nr. 105/1997 , contestatorii sunt obligaţi sa se adreseze altor instituţii decât instanţele judecãtoreşti pentru soluţionarea plangerilor formulate impotriva actelor emise de instituţiile financiare, ceea ce contravine prevederilor art. 21 alin. (1) şi (2) din Constituţie, privind accesul liber la justiţie; or, soluţionarea obiectiunilor privind forma actului care se ataca nu trebuie sa fie de competenta instituţiei emitente a actului.
Judecãtoria Oradea apreciazã ca excepţia de neconstituţionalitate a <>Legii nr. 105/1997 este neîntemeiatã, deoarece prevederile acesteia nu contravin art. 21 din Constituţie, privind accesul liber la justiţie. Se mai arata ca, astfel cum a statuat Curtea Constituţionalã prin Decizia Plenului nr. 1 din 8 februarie 1994, instituirea unei proceduri administrativ-jurisdicţionale nu este contrarã principiului accesului liber la justiţie atâta timp cat decizia organului administrativ poate fi atacatã la instanta judecãtoreascã; or, <>art. 9 din Legea nr. 105/1997 prevede ca impotriva deciziei Ministerului Finanţelor se poate face acţiune la instanta judecãtoreascã.
Potrivit prevederilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul, în punctul sau de vedere, considera ca excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã. În acest sens se arata ca dispoziţiile <>Legii nr. 105/1997 , care instituie o procedura administrativ-jurisdicţionalã prealabilã, nu contravin principiului accesului liber la justiţie, iar art. 9 din lege cuprinde prevederi exprese referitoare la posibilitatea contestarii deciziei administrative la instanta judecãtoreascã. Se mai arata ca în mod constant Curtea Constituţionalã s-a pronunţat în sensul ca procedurile administrativ-jurisdicţionale sunt legitime atâta vreme cat nu este îngrãdit dreptul de acces la justiţie (de exemplu, prin Decizia Curţii Constituţionale nr. 1/1994, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 69 din 16 martie 1994, şi prin Decizia nr. 19/1999, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 158 din 15 aprilie 1999).
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã constata ca este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale <>art. 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizatã.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate, astfel cum este invocatã de autorul acesteia, îl constituie dispoziţiile <>Legii nr. 105/1997 pentru soluţionarea obiectiunilor, contestaţiilor şi a plangerilor asupra sumelor constatate şi aplicate prin actele de control sau de impunere ale organelor Ministerului Finanţelor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 136 din 30 iunie 1997, modificatã prin <>Ordonanta Guvernului nr. 13/1999 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 36 din 29 ianuarie 1999. În esenta, critica de neconstituţionalitate consta în susţinerea potrivit cãreia procedura administrativ-jurisdicţionalã prealabilã, instituitã prin prevederile <>Legii nr. 105/1997 , incalca dispoziţiile art. 21 alin. (1) şi (2) din Constituţie, conform cãrora: "(1) Orice persoana se poate adresa justiţiei pentru apãrarea drepturilor, a libertãţilor şi a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate îngrãdi exercitarea acestui drept."
Curtea constata ca dispoziţiile referitoare la procedura administrativ-jurisdicţionalã prealabilã de soluţionare a obiectiunilor, contestaţiilor şi a plangerilor formulate de contestatori impotriva actelor de control sau de impunere ale organelor Ministerului Finanţelor sunt cuprinse în <>art. 2-7 din Legea nr. 105/1997 , astfel cum au fost modificate prin <>Ordonanta Guvernului nr. 13/1999 .
În legatura cu aceste texte de lege, ulterior sesizãrii cu excepţia de neconstituţionalitate ce formeazã obiectul prezentului dosar, Curtea Constituţionalã s-a pronunţat într-o alta cauza prin Decizia nr. 208 din 25 octombrie 2000, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 695 din 27 decembrie 2000. Prin acea decizie Curtea a statuat ca prevederile <>art. 2-7 din Legea nr. 105/1997 , care reglementeazã procedura prealabilã administrativ-jurisdicţionalã în fata organelor din sistemul financiar, sunt neconstituţionale întrucât contravin art. 6 pct. 1 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale, text ce se referã la dreptul oricãrei persoane la un "proces echitabil", care sa se desfãşoare într-un "termen rezonabil". Cu acel prilej s-a mai reţinut, în esenta, ca, deşi - în sine - procedura administrativ-jurisdicţionalã prealabilã nu este în contradictie cu exigenţele convenţiei, totuşi, prin modul în care era reglementatã de textele criticate, aceasta procedura "impiedica desfãşurarea unui «proces echitabil», întrucât sunt stabilite trei faze intermediare similare".
Ulterior publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I, a <>Deciziei Curţii Constituţionale nr. 208 din 25 octombrie 2000 a fost adoptatã Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13 din 26 ianuarie 2001 privind soluţionarea contestaţiilor impotriva mãsurilor dispuse prin actele de control sau de impunere întocmite de organele Ministerului Finanţelor Publice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 62 din 6 februarie 2001. Potrivit art. 16 din ordonanta, pe data intrãrii sale în vigoare se abroga <>Legea nr. 105/1997 pentru soluţionarea obiectiunilor, contestaţiilor şi a plangerilor asupra sumelor constatate şi aplicate prin actele de control sau de impunere ale organelor Ministerului Finanţelor, cu modificãrile ulterioare.
Asa fiind, rezulta ca, în temeiul dispoziţiilor <>art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicatã, potrivit cãrora aceasta "[...] decide asupra excepţiilor ridicate în fata instanţelor judecãtoreşti privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta în vigoare, de care depinde soluţionarea cauzei", dispoziţii coroborate cu cele ale art. 23 alin. (6) din aceeaşi lege, care prevãd ca "[...] excepţia este inadmisibila, fiind contrarã prevederilor alin. (1) [...]", excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>Legii nr. 105/1997 , cu care Curtea a fost sesizatã prin Încheierea din 21 noiembrie 2000, pronunţatã de Judecãtoria Oradea în Dosarul nr. 9.958/R/2000, urmeazã sa fie respinsã, ca devenitã inadmisibila.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al <>art. 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca devenitã inadmisibila, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>Legii nr. 105/1997 pentru soluţionarea obiectiunilor, contestaţiilor şi a plangerilor asupra sumelor constatate şi aplicate prin actele de control sau de impunere ale organelor Ministerului Finanţelor, modificatã, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "UAMT"-S.A. din Oradea în Dosarul nr. 9.958/R/2000 al Judecãtoriei Oradea.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 6 martie 2001.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
LUCIAN MIHAI

Magistrat-asistent,
Gabriela Dragomirescu



────────────────────

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016