Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 768 din 18 septembrie 2007  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 12 alin. (1) teza a doua din Legea nr. 130/1996 privind contractul colectiv de munca si ale   art. 48 din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 768 din 18 septembrie 2007 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12 alin. (1) teza a doua din Legea nr. 130/1996 privind contractul colectiv de munca si ale art. 48 din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 717 din 23 octombrie 2007

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Antonia Constantin - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 12 din Legea nr. 130/1996 privind contractul colectiv de muncã şi ale <>art. 48 din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, excepţie ridicatã de Uniunea Sindicatelor Libere din Învãţãmântul Preuniversitar Iaşi în Dosarul nr. 722/99/2007 al Tribunalului Iaşi - Secţia civilã şi litigii de muncã.
La apelul nominal rãspunde autorul excepţiei, prin consilier juridic, lipsind celelalte pãrţi, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Curtea dispune a se face apelul şi în dosarele nr. 864D/2007 871D/2007, nr. 873D/2007-895D/2007, nr. 897D/2007914D/2007, nr. 916D/2007, nr. 942D/2007 - 960D/2007, nr. 962D/2007 - 986D/2007 şi nr. 1.007D/2007 1.012D/2007, care au ca obiect aceeaşi excepţie de neconstituţionalitate, ridicatã de acelaşi autor în dosarele nr. 724, 755, 752, 754, 727, 775, 791, 781, 744, 742, 759, 806, 774, 738, 734, 735, 808, 750, 723, 716, 805, 717, 733, 765, 736, 712, 793, 782, 730, 714, 749, 748, 746, 780, 766, 779, 770, 769, 764, 790, 797, 796, 707, 802, 803, 757, 763, 783, 785, 788, 731, 747, 786, 726, 768, 789, 794, 743, 745, 778, 776, 792, 777, 728, 761, 773, 729, 804, 737, 720, 711, 721, 740, 713, 732, 739, 719, 741, 751, 799, 795, 771, 810, 801, 800, 798, 772, 756, 748, 809, 807, 715, 767, 718, 753, 762, 725, 787, 758 şi 760/99/2007 ale Tribunalului Iaşi - Secţia civilã şi litigii de muncã.
La apelul nominal rãspunde autorul excepţiei, prin consilier juridic, lipsind celelalte pãrţi, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Curtea, având în vedere identitatea de obiect a excepţiilor de neconstituţionalitate, pune în discuţie, din oficiu, conexarea dosarelor.
Reprezentantul Ministerului Public considerã cã sunt îndeplinite condiţiile legale pentru conexare.
Curtea, în temeiul prevederilor <>art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 , dispune conexarea dosarelor nr. 864D/2007 871D/2007, nr. 873D/2007-895D/2007, nr. 897D/2007914D/2007, nr. 916D/2007, nr. 942D/2007 - 960D/2007, nr. 962D/2007 - 986D/2007 şi nr. 1.007D/2007 - 1.012D/2007 la Dosarul nr. 863D/2007, care este primul înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecatã, reprezentantul autorului excepţiei de neconstituţionalitate solicitã admiterea acesteia. Se susţine cã <>art. 12 alin. (1) teza a doua din Legea nr. 130/1996 încalcã dispoziţiile art. 41 alin. (2) şi (5) din Constituţie, deoarece limiteazã dreptul la negociere. Totodatã, <>art. 48 din Legea nr. 128/1997 contravine dispoziţiilor art. 41 alin. (2) din Constituţie, deoarece nu are în vedere coeficienţii de multiplicare şi valoarea salariului minim brut pe ţarã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca nefondatã, arãtând cã excluderea autorului excepţiei, prin reglementãrile criticate, de la negocierea colectivã, în cazul stabilirii drepturilor salariale, nu încalcã dispoziţiile art. 41 alin. (2) şi (5) din Constituţie. Legea stabileşte cadrul general al contractului de muncã şi nu se poate negocia în afara limitelor legii.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin încheierile din 23 aprilie 2007 şi, respectiv, 30 aprilie 2007, pronunţate în dosarele nr. 722, 724, 755, 752, 754, 727, 775, 791, 781, 744, 742, 759, 806, 774, 738, 734, 735, 808, 750, 723, 716, 805, 717, 733, 765, 736, 712, 793, 782, 730, 714, 749, 748, 746, 780, 766, 779, 770, 769, 764, 790, 797, 796, 707, 802, 803, 757, 763, 783, 785, 788, 731, 747, 786, 726, 768, 789, 794, 743, 745, 778, 776, 792, 777, 728, 761, 773, 729, 804, 737, 720, 711, 721, 740, 713, 732, 739, 719, 741, 751, 799, 795, 771, 810, 801, 800, 798, 772, 756, 748, 809, 807, 715, 767, 718, 753, 762, 725, 787, 758 şi 760/99/2007, Tribunalul Iaşi - Secţia civilã şi litigii de muncã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 12 din Legea nr. 130/1996 şi ale <>art. 48 din Legea nr. 128/1997 , excepţie ridicatã de Uniunea Sindicatelor Libere din Învãţãmântul Preuniversitar Iaşi în cauze având ca obiect soluţionarea conflictelor de muncã cu instituţii de învãţãmânt şi cu autoritãţi ale administraţiei publice locale.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã, deşi dispoziţiile legale criticate prevãd posibilitatea încheierii contractelor colective de muncã şi pentru salariaţii instituţiilor publice, acestea interzic negocierea clauzelor referitoare la drepturile ale cãror acordare şi cuantum sunt stabilite prin dispoziţiile legii. Considerã cã aceastã modalitate de reglementare, care nu permite negocierea salariilor şi a timpului de muncã, încalcã drepturile salariaţilor instituţiilor de învãţãmânt la protecţia socialã a muncii şi la negocieri colective, astfel cum sunt prevãzute la art. 41 alin. (2) şi (5) din Constituţie.
Tribunalul Iaşi - Secţia civilã şi litigii de muncã apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, deoarece dispoziţiile legale criticate sunt în concordanţã cu prevederile art. 41 alin. (2) şi (5) din Constituţie.
În conformitate cu prevederile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul considerã cã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor legale criticate este neîntemeiatã. Se aratã cã prevederile legale criticate nu încalcã niciuna dintre dispoziţiile constituţionale invocate de cãtre autorul excepţiei, ci, dimpotrivã, dau expresie acestor reglementãri constituţionale.
Avocatul Poporului considerã cã dispoziţiile <>art. 12 alin. (1) teza a doua din Legea nr. 130/1996 şi ale <>art. 48 din Legea nr. 128/1997 sunt constituţionale faţã de prevederile art. 41 din Constituţie, considerând cã pãrţile contractelor colective de muncã au toatã libertatea, cu respectarea actelor normative în materie, sã negocieze şi alte clauze sau drepturi.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , constatã urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, astfel cum rezultã din încheierea de sesizare, îl constituie dispoziţiile <>art. 12 din Legea nr. 130/1996 privind contractul colectiv de muncã, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 184 din 19 mai 1998, precum şi ale <>art. 48 din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, publicatã în Monitorul Oficial al Românie, Partea I, nr. 158 din 16 iulie 1997. Alin. (2) al <>art. 48 din Legea nr. 128/1997 a fost modificat prin <>art. I pct. 16 din Legea nr. 349/2004 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 683 din 29 iulie 2005, iar alin. (3), (4) şi (5) au fost introduse prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 8/2000 , aprobatã prin <>Legea nr. 662/2001 , publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 83 din 23 februarie 2000, respectiv nr. 775 din 5 decembrie 2001.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea Constituţionalã reţine cã, în realitate, este criticat numai alin. (1) teza a doua al <>art. 12 din Legea nr. 130/1996 . În consecinţã, Curtea urmeazã sã se pronunţe asupra dispoziţiilor <>art. 12 alin. (1) teza a doua din Legea nr. 130/1996 şi ale <>art. 48 din Legea nr. 128/1997 , care au urmãtorul conţinut:
- <>Art. 12 alin. (1) din Legea nr. 130/1996 : "(1) Contracte colective de muncã se pot încheia şi pentru salariaţii instituţiilor bugetare. Prin aceste contracte nu se pot negocia clauze referitoare la drepturile ale cãror acordare si cuantum sunt stabilite prin dispoziţii legale."
- <>Art. 48 din Legea nr. 128/1997 : "(1) Salarizarea personalului didactic şi didactic auxiliar se face cu respectarea principiului potrivit cãruia învãţãmântul constituie o prioritate naţionalã, ţinând seama de responsabilitatea şi complexitatea muncii, de pregãtirea şi experienţa profesionalã, de rolul şi importanţa activitãţii prestate. Salariul personalului didactic se compune din salariul de bazã, stabilit conform legii, şi o parte variabila, constând în adaosuri, sporuri şi alte drepturi salariale suplimentare.
(2) Drepturile salariale suplimentare, drepturile cu caracter social, alte drepturi şi facilitãţi ale personalului didactic auxiliar şi nedidactic, al cãror cuantum este stabilit de lege între limite minime şi maxime, se negociazã, în limitele legii, prin contracte colective de muncã încheiate între angajatori şi organizaţiile sindicale reprezentative din învãţãmânt, potrivit legii.
(3) Salariile de bazã pentru personalul didactic şi didactic auxiliar se stabilesc pe baza urmãtoarelor elemente:
a) valoarea coeficientului de multiplicare 1,000;
b) coeficienţii de multiplicare prevãzuţi în anexele nr. 1 şi 2 care fac parte integrantã din prezenta lege.
(4) Valoarea coeficientului de multiplicare 1,000 se stabileşte anual prin hotãrâre a Guvernului, dupã aprobarea legii bugetului de stat, în limita fondurilor alocate de la bugetul de stat pentru cheltuielile cu salariile, în vederea realizãrii obiectivelor, programelor şi proiectelor stabilite.
(5) Indemnizaţiile de conducere specifice din activitatea de învãţãmânt sunt prevãzute în anexa nr. 3 care face parte integrantã din prezenta lege."
În opinia autorului excepţiei, dispoziţiile legale criticate încalcã prevederile art. 41 alin. (2) şi alin. (5) din Constituţie, referitoare la dreptul salariaţilor la mãsuri de protecţia socialã a muncii, respectiv la negocieri colective şi la caracterul obligatoriu al convenţiilor colective.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã urmãtoarele:
Referitor la susţinerea cã <>art. 12 alin. (1) teza a doua din Legea nr. 130/1996 contravine dispoziţiilor art. 41 alin. (2) şi (5) din Constituţie, Curtea constatã cã este neîntemeiatã. Potrivit art. 41 alin. (2) din Constituţie, dreptul salariaţilor la mãsuri de protecţie socialã se exercitã în condiţiile legii. Alin. (5) al aceluiaşi articol garanteazã dreptul la negocieri colective în materie de muncã şi caracterul obligatoriu al convenţiilor colective, dar negocierile şi convenţiile colective trebuie desfãşurate, respectiv încheiate cu respectarea dispoziţiilor legale.
Conform principiilor de bazã ale contractelor colective de muncã, astfel de contracte constituie legea pãrţilor, iar în conţinutul lor nu pot fi stabilite drepturi sub nivelul minimal prevãzut de lege şi de contractul colectiv încheiat la nivel superior.
Contractele colective de muncã încheiate pentru salariaţii instituţiilor publice au un regim juridic special, determinat de situaţia deosebitã a pãrţilor acestor contracte. Astfel, cheltuielile necesare pentru funcţionarea instituţiilor publice, inclusiv drepturile salariale ale salariaţilor, sunt suportate de la bugetul de stat ori de la bugetele locale ale comunelor, ale oraşelor şi ale judeţelor.
Art. 137 alin. (1) din Constituţie prevede cã: "(1) Formarea, administrarea, întrebuinţarea şi controlul resurselor financiare ale statului, ale unitãţilor administrativ-teritoriale şi ale instituţiilor publice sunt reglementate prin lege". În aceste condiţii se impune ca şi drepturile salariale ale salariaţilor instituţiilor publice sã fie stabilite prin lege în limite precise, care nu pot constitui obiect al negocierilor şi nu pot fi modificate prin convenţii colective.
În ceea ce priveşte critica de neconstituţionalitate a <>art. 48 din Legea nr. 128/1997 , în sensul cã acest text nu are în vedere coeficienţii de multiplicare şi valoarea salariului minim brut pe ţarã, Curtea constatã, de asemenea, cã nu poate fi reţinutã. Potrivit alin. (2) al art. 48 din lege, în cazul personalului didactic, dacã drepturile salariale sunt stabilite de lege între limite minime şi maxime, drepturile salariale concrete se determinã prin negocieri colective, dar numai între limitele legale. Aceste prevederi sunt în acord cu exigenţele impuse de art. 138 alin. (5) din Constituţie, care prevede cã "Nicio cheltuialã bugetarã nu poate fi aprobatã fãrã stabilirea sursei de finanţare".

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A. d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 12 alin. (1) teza a doua din Legea nr. 130/1996 privind contractul colectiv de muncã şi ale <>art. 48 din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, excepţie ridicatã de Uniunea Sindicatelor Libere din Învãţãmântul Preuniversitar Iaşi în dosarele nr. 722, 724, 755, 752, 754, 727, 775, 791, 781, 744, 742, 759, 806, 774, 738, 734, 735, 808, 750, 723, 716, 805, 717, 733, 765, 736, 712, 793, 782, 730, 714, 749, 748, 746, 780, 766, 779, 770, 769, 764, 790, 797, 796, 707, 802, 803, 757, 763, 783, 785, 788, 731, 747, 786, 726, 768, 789, 794, 743, 745, 778, 776, 792, 777, 728, 761, 773, 729, 804, 737, 720, 711, 721, 740, 713, 732, 739, 719, 741, 751, 799, 795, 771, 810, 801, 800, 798, 772, 756, 748, 809, 807, 715, 767, 718, 753, 762, 725, 787, 758 şi 760/99/2007 ale Tribunalul Iaşi - Secţia civilã şi litigii de muncã.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din 18 septembrie 2007.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta

----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016