Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 767 din 18 septembrie 2007  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 73 alin. (3) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul politistului    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 767 din 18 septembrie 2007 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 73 alin. (3) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul politistului

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 750 din 5 noiembrie 2007

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Antonia Constantin - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 73 alin. (3) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, excepţie ridicatã de Mihai Tãtuţ în Dosarul nr. 3.746/2/2006 al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se prezintã personal autorul excepţiei, lipsind celelalte pãrţi, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Autorul excepţiei de neconstituţionalitate solicitã admiterea acesteia, arãtând cã textul de lege criticat este contrar dispoziţiilor constituţionale care consacrã egalitatea în drepturi, în mãsura în care este interpretat în sensul cã acesta creeazã o facultate, iar nu o obligaţie pentru acordarea gradului profesional de chestor de poliţie persoanelor prevãzute în ipoteza textului de lege criticat.
Reprezentantul Ministerului Public solicitã respingerea excepţiei ca neîntemeiatã, arãtând cã textul de lege criticat instituie o vocaţie, iar nu un drept, astfel cã nu se poate reţine încãlcarea dispoziţiilor constituţionale invocate de autorul excepţiei.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 11 mai 2007, pronunţatã în Dosarul nr. 3.746/2/2006, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 73 alin. (3) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului. Excepţia a fost ridicatã de Mihai Tãtuţ cu prilejul soluţionãrii recursului declarat împotriva Sentinţei civile nr. 230 din 24 ianuarie 2007, pronunţatã de Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal în Dosarul nr. 3.746/2/2006.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia susţine, în esenţã, cã textul de lege criticat este neconstituţional în mãsura în care se considerã cã dispoziţiile sale au un caracter dispozitiv, iar nu imperativ. În acest sens, aratã cã drepturile nu au un caracter personal, ci unul obiectiv, impersonal, iar acordarea lor potrivit bunãvoinţei unor autoritãţi ar duce la îndepãrtarea caracterului obiectiv al drepturilor şi ar crea discriminãri între diferitele persoane care îndeplinesc în egalã mãsurã condiţiile pentru obţinerea dreptului, dar care nu pot beneficia în mod egal de acesta.
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal apreciazã cã textul de lege criticat nu este contrar prevederilor art. 16 alin. (1) din Constituţie, deoarece nu instituie privilegii sau discriminãri.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiatã. În acest sens, aratã cã textul de lege criticat se aplicã tuturor categoriilor de persoane vizate de ipoteza normei, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri. De asemenea, considerã cã, în speţã, sunt puse în discuţie probleme legale de aplicarea textului de lege, iar nu aspecte de constituţionalitate.
Avocatul Poporului considerã cã textul de lege criticat este constituţional. Astfel, aratã cã <>art. 73 alin. (3) din Legea nr. 360/2002 prevede doar posibilitatea, iar nu obligaţia acordãrii gradului de chestor de poliţie. Prin urmare, îndeplinirea condiţiilor prevãzute de lege nu creeazã un drept la acordarea acestui grad, ci doar o vocaţie a acestuia, dreptul de apreciere aparţinând autoritãţilor prevãzute de lege. Potrivit principiului universalitãţii, fiecare cetãţean urmeazã sã beneficieze de toate drepturile şi libertãţile consacrate prin Constituţie şi prin legi, aceastã posibilitate abstractã urmând a fi însã valorificatã în concret de fiecare cetãţean.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile pãrţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile <>art. 73 alin. (3) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 440 din 24 iunie 2002, aşa cum a fost modificatã prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 89/2003 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 715 din 14 octombrie 2003, aprobatã prin <>Legea nr. 101/2004 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 346 din 20 aprilie 2004.
Textul de lege criticat are urmãtoarea redactare:
- Art. 73 alin. (3): "Comisarilor-şefi de poliţie care au o vechime în gradul profesional sau în gradul de colonel de minimum 5 ani şi au fost încadraţi în aceastã perioadã cel puţin 3 ani în funcţii prevãzute în statele de organizare cu grad profesional de chestor de poliţie sau general de brigadã ori superioare şi au fost apreciaţi în ultimii 3 ani cu calificativul de cel puţin «foarte bun», la încetarea raporturilor de serviciu li se poate acorda gradul profesional de chestor de poliţie, în condiţiile prezentei legi."
În opinia autorului excepţiei, prevederile de lege criticate contravin dispoziţiilor art. 15 alin. (1) şi ale art. 16 alin. (1) şi (2) din Constituţie, care se referã la universalitatea drepturilor şi egalitatea în drepturi a cetãţenilor. De asemenea, considerã cã sunt încãlcate şi dispoziţiile art. 20 din Constituţie, raportate la prevederile art. 1 din Protocolul nr. 12 la Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale ce reglementeazã interzicerea generalã a discriminãrii.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã <>art. 73 alin. (3) din Legea nr. 360/2002 prevede posibilitatea ca, la încetarea raporturilor de serviciu, în cazul îndeplinirii cumulative a mai multor condiţii, sã se acorde comisarilor-şefi de poliţie gradul profesional de chestor de poliţie. Potrivit acestei reglementãri, comisarii-şefi de poliţie au vocaţia de a obţine gradul profesional de chestor de poliţie, dar nu au un drept de care beneficiazã în mod automat, iar autoritãţile publice competente au dreptul, dar nu obligaţia de a acorda gradul profesional respectiv.
Curtea observã cã obţinerea şi acordarea gradului profesional ori militar superior nu constituie un drept fundamental prevãzut de Constituţie şi nu instituie o obligaţie corelativã pentru autoritãţi. Prin urmare, reglementarea dreptului, a condiţiilor şi a procedurii de acordare intrã în competenţa exclusivã a legiuitorului.
Aşa fiind, Curtea apreciazã cã nu se poate reţine existenţa vreunei lipse de concordanţã între textul de lege criticat şi prevederile art. 15 alin. (1) din Constituţie care prevede cã "cetãţenii beneficiazã de drepturile şi de libertãţile consacrate prin Constituţie şi prin alte legi [...]".
De asemenea, Curtea considerã cã dreptul ce revine autoritãţilor publice competente de a aprecia asupra cazurilor concrete în care propun gradul profesional superior ori refuzã acordarea acestuia nu este de naturã sã instituie discriminãri, întrucât acesta se exercitã în mod egal faţã de toate persoanele aflate în situaţii identice.
În consecinţã, nici sub acest aspect textul de lege criticat nu contravine prevederilor constituţionale sau reglementãrilor internaţionale invocate de autorul excepţiei.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 73 alin. (3) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, excepţie ridicatã de Mihai Tãtuţ în Dosarul nr. 3.746/2/2006 al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 18 septembrie 2007.

PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016