Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 748 din 1 iunie 2010  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 178 alin. (2) din Legea nr. 95/2006  privind reforma in domeniul sanatatii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 748 din 1 iunie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 178 alin. (2) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 470 din 8 iulie 2010

Ion Predescu - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Simona Ricu - procuror
Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. I pct. 1 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 69/2009 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sãnãtãţii, excepţie ridicatã de Dionisie Lefter în Dosarul nr. 663/45/2009 al Curţii de Apel Iaşi - Secţia contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 7 decembrie 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 663/45/2009, Curtea de Apel Iaşi - Secţia contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor "<>art. I pct. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 69/2009 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sãnãtãţii".
Excepţia a fost ridicatã de Dionisie Lefter într-o cauzã de contencios administrativ având ca obiect soluţionarea unei acţiuni de anulare a unui act administrativ.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine cã dispoziţiile de lege criticate dispun şi pentru trecut, nu numai pentru viitor, deoarece au ca efect modificarea unui contract de management încheiat prin voinţa pãrţilor, anterior apariţiei <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 69/2009 . Faţã de vechea redactare a <>art. 178 alin. (2) din Legea nr. 95/2006 , modificãrile introduse prin aceastã ordonanţã de urgenţã conţin condiţii discriminatorii, în totalã contradicţie cu expunerea de motive care a stat la baza adoptãrii <>Legii nr. 95/2006 , care nu reprezintã un beneficiu relevant de selecţie pentru îndeplinirea funcţiei de manager al unui spital şi care restrâng totodatã baza de selecţie a candidaţilor pentru aceastã funcţie. Astfel, se aratã cã activitatea de management impune o serie de cunoştinţe şi abilitãţi care ţin, mai degrabã, de o anumitã pregãtire profesionalã specializatã, cum ar fi cea de manager de profesie, şi nu de o anumitã calificare ca "medic primar" sau "cadru didactic universitar".
Curtea de Apel Iaşi - Secţia contencios administrativ şi fiscal apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate "este fondatã, întrucât este dreptul suveran al autoritãţii care are responsabilitatea organizãrii serviciului public medical sã stabileascã criterii de selecţie şi de performanţã care sã-i permitã angajarea unor manageri care, prin pregãtirea şi calitãţile lor, sã-i dea şi siguranţa cã vor gestiona în cele mai bune condiţii patrimoniul şi activitatea unitãţilor spitaliceşti, dreptul de dispoziţie al organizatorului sistemului public medical înscriindu-se în limitele prerogativelor recunoscute lui prin art. 44 din Constituţia României şi art. 480 din Codul civil".
Potrivit dispoziţiilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Guvernul, în punctul sãu de vedere, apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilã, deoarece argumentaţia autorului excepţiei nu reprezintã veritabile critici de neconstituţionalitate, ci se bazeazã, în principal, pe circumstanţele specifice litigiului dedus judecãţii, asupra cãrora numai instanţa de judecatã, şi nu Curtea Constituţionalã, se poate pronunţa. Totodatã, se aratã cã <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 69/2009 respectã condiţiile impuse de art. 115 alin. (4) din Constituţie, în sensul cã Guvernul poate reglementa, prin ordonanţã de urgenţã, domenii ce aparţin legilor organice. Dispoziţiile de lege criticate se aplicã pentru viitor, astfel cum prevede art. II alin. (1) teza întâi din ordonanţa de urgenţã examinatã, iar autorul excepţiei nu precizeazã în ce constã contrarietatea acestora faţã de prevederile constituţionale ale art. 53 invocate.
Avocatul Poporului, în punctul sãu de vedere, considerã cã prevederile <>art. I pct. 1 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 69/2009 sunt constituţionale. Acestea dispun pentru viitor, urmând a-şi gãsi aplicarea de la data intrãrii în vigoare a actului normativ criticat şi nici nu pun în discuţie restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi fundamentale, ci instituie unele condiţii pentru exercitarea funcţiei de manager sau manager interimar al unui spital.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie, în realitate, dispoziţiile <>art. 178 alin. (2) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sãnãtãţii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 372 din 28 aprilie 2006, astfel cum au fost modificate prin <>art. I pct. 1 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 69/2009 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sãnãtãţii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 419 din 18 iunie 2009. Ulterior ridicãrii prezentei excepţii, textul legal criticat a fost modificat prin <>art. I pct. 2 din Legea nr. 91/2010 privind aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 69/2009 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sãnãtãţii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 348 din 26 mai 2010. Textul legal criticat are, în prezent, urmãtorul conţinut:
- Art. 178 alin. (2): "(2) Managerul persoanã fizicã sau reprezentantul desemnat de managerul persoanã juridicã trebuie sã fie absolvent al unei instituţii de învãţãmânt superior şi sã îndeplineascã una dintre urmãtoarele condiţii:
a) sã fie absolvent al unor cursuri de perfecţionare în management sau management sanitar, agreate de Ministerul Sãnãtãţii şi stabilite prin ordin al ministrului sãnãtãţii;
b) sã fie absolvent al unui masterat sau doctorat în management sanitar, economic sau administrativ organizat într-o instituţie de învãţãmânt superior acreditatã, potrivit legii."
În opinia autorului excepţiei textul de lege criticat încalcã principiul neretroactivitãţii legii civile, reglementat de art. 15 alin. (2) din Constituţie, restrânge exerciţiul unor drepturi sau al unor libertãţi, contrar art. 53 alin. (1) din Legea fundamentalã, în sensul cã genereazã discriminãri nepermise de prevederile art. 16 din aceasta, de art. 7 din Declaraţia Universalã a Drepturilor Omului, precum şi de dispoziţiile Convenţiei nr. 111/1958 privind discriminarea în domeniul ocupãrii forţei de muncã şi exercitarea profesiei, ratificatã de România prin Decretul nr. 284/1973 pentru ratificarea unor convenţii ale Organizaţiei Internaţionale a Muncii. De asemenea, sunt invocate, sub aspectul principiului ierarhiei actelor juridice, art. 1 alin. (5), art. 73, 76, 108 şi 115 din Constituţie.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea Constituţionalã constatã cã, ulterior ridicãrii acesteia, dispoziţiile <>art. 178 alin. (2) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sãnãtãţii au fost modificate prin <>art. I pct. 2 din Legea nr. 91/2010 privind aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 69/2009 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sãnãtãţii.
Astfel, în actuala redactare, dispoziţiile legale criticate satisfac nemulţumirea autorului excepţiei constând în aceea cã managerul unui spital public, persoanã fizicã, sau reprezentantul desemnat de managerul persoanã juridicã trebuie sã fie absolvent al unei instituţii de învãţãmânt superior în domeniul medical, economic, juridic sau administrativ. În noua redactare, normele legale criticate nu mai prevãd strict şi limitativ domeniul necesar a fi absolvit de cãtre o persoanã în cadrul învãţãmântului universitar pentru a avea aptitudinea de a deveni, odatã cu îndeplinirea celorlalte cerinţe legale, manager al unui spital public, ci instituie doar condiţia generalã de a fi absolvent al unei instituţii de învãţãmânt superior. În plus faţã de cerinţa existentã şi în vechea redactare, şi anume cea de absolvire şi a unor cursuri de perfecţionare în management sau management sanitar, agreate de Ministerul Sãnãtãţii şi stabilite prin ordin al ministrului sãnãtãţii, actualul text al <>art. 178 alin. (2) din Legea nr. 95/2006 prevede şi cerinţa alternativã potrivit cãreia candidatul la postul de manager al unui spital public sã fie absolvent al unui masterat sau doctorat în management sanitar, economic sau administrativ organizat într-o instituţie de învãţãmânt superior acreditatã, potrivit legii.
Curtea Constituţionalã constatã cã aceste cerinţe sunt pe deplin justificate prin prisma naturii postului de manager al unui spital public la care candideazã o persoanã şi nu au menirea de a restrânge baza de selecţie a candidaţilor pentru aceastã funcţie, aşa cum afirmã autorul excepţiei, ci urmãresc asigurarea unor criterii de competenţã profesionalã şi de specializare în acest domeniu. Totodatã, reglementarea legalã criticatã nu are efect retroactiv, aceasta urmând sã producã efecte dupã intrarea sa în vigoare, potrivit art. 78 din Constituţie, la 3 zile de la data publicãrii legii în Monitorul Oficial al României, şi numai pentru viitor.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 178 alin. (2) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sãnãtãţii, excepţie ridicatã de Dionisie Lefter în Dosarul nr. 663/45/2009 al Curţii de Apel Iaşi - Secţia contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 1 iunie 2010.

PREŞEDINTE,
ION PREDESCU

Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi
__________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016