Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 740 din 1 iunie 2010  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 5 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 99/2000  privind comercializarea produselor si serviciilor de piata    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 740 din 1 iunie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 5 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 437 din 30 iunie 2010

Ion Predescu - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Simona Ricu - procuror
Valentina Bãrbãţeanu - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 5 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor şi serviciilor de piaţã, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Vero-Zal" S.R.L. din Zalãu în Dosarul nr. 6.126/337/2008 al Judecãtoriei Zalãu.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public. Acesta pune concluzii de respingere a excepţiei ca neîntemeiatã, apreciind cã se impune menţinerea soluţiei pronunţate de Curtea Constituţionalã prin <>Decizia nr. 821/2007 .

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 4 noiembrie 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 6.126/337/2008, Judecãtoria Zalãu a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 5 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor şi serviciilor de piaţã. Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicatã de Societatea Comercialã "Vero-Zal" - S.R.L. din Zalãu într-o cauzã având ca obiect soluţionarea unei plângeri formulate împotriva unui proces-verbal de contravenţie.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se aratã cã textul de lege criticat oferã autoritãţilor publice posibilitatea "sã autorizeze în prealabil exerciţiul comercial", creând premisa elaborãrii şi aplicãrii unor norme diferite pe acelaşi "areal administrativ-teritorial". Lãsarea la latitudinea autoritãţilor administraţiei publice locale a prerogativei de a face reguli proprii pentru comercianţii din zona lor de operare reprezintã o încãlcare a accesului liber la actul de comerţ şi a principiului egalitãţii în faţa legii şi a autoritãţilor publice.
Judecãtoria Zalãu observã, mai întâi, cã autorul excepţiei criticã dispoziţiile <>art. 5 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 99/2000 în varianta anterioarã modificãrii operate prin <>Legea de aprobare a acesteia nr. 650/2002 , textul stabilind, înainte de aceastã modificare, cã "Orice exerciţiu comercial se desfãşoarã numai pe baza autorizãrii prealabile de cãtre autoritãţile administraţiei publice, în condiţiile legii". Considerã cã, în actuala redactare, excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, întrucât obligaţia de a desfãşura orice exerciţiu în urma obţinerii unei autorizaţii în condiţiile legii incumbã tuturor comercianţilor, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri. Precizeazã cã autorizarea prealabilã a exerciţiului comercial este în acord cu principiul statuat la nivel constituţional al descentralizãrii şi autonomiei locale.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile <>art. 5 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor şi serviciilor de piaţã, aprobatã prin <>Legea nr. 650/2002 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 914 din 16 decembrie 2002. Ordonanţa a fost republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 603 din 31 august 2007. În prezent, textul de lege criticat are urmãtorul cuprins:
- Art. 5 alin. (1): "Orice exerciţiu comercial se desfãşoarã numai de cãtre comercianţi autorizaţi în condiţiile legii."
În opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate, prevederile de lege criticate contravin dispoziţiilor din Constituţie cuprinse la art. 16 alin. (1) care consacrã principiul egalitãţii cetãţenilor în faţa legii şi a autoritãţilor publice şi la art. 45 care garanteazã libertatea economicã.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea observã cã s-a mai pronunţat asupra prevederilor <>art. 5 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor şi serviciilor de piaţã, astfel cum a fost modificatã prin <>Legea de aprobare nr. 650/2002 . Este vorba despre <>Decizia nr. 821 din 2 octombrie 2007 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 770 din 14 noiembrie 2007, prin care a reţinut cã textul de lege care stabileşte cã "orice exerciţiu comercial se desfãşoarã numai de cãtre comercianţi autorizaţi în condiţiile legii" nu reprezintã o încãlcare a principiului constituţional privind egalitatea în drepturi a cetãţenilor în faţa legii şi a autoritãţilor publice şi nici a libertãţii comerţului. În acest sens, Curtea a constatat cã necesitatea autorizãrii se impune tuturor comercianţilor, persoane fizice sau juridice, care desfãşoarã activitãţi în sectorul comercial sau al serviciilor de piaţã, în condiţiile legii, fãrã niciun fel de discriminare, iar obligaţia obţinerii unei asemenea autorizaţii nu contravine libertãţii comerţului, ci se impune în scopul disciplinãrii, al ordonãrii activitãţii comerciale într-un cadru care sã asigure caracterul loial al sistemului concurenţial şi protecţia consumatorului.
Întrucât nu au intervenit elemente noi, care sã justifice reconsiderarea jurisprudenţei amintite, soluţia pronunţatã îşi menţine valabilitatea şi în cauza de faţã.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 5 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor şi serviciilor de piaţã, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Vero-Zal" - S.R.L. din Zalãu în Dosarul nr. 6.126/337/2008 al Judecãtoriei Zalãu.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 1 iunie 2010.

PREŞEDINTE,
ION PREDESCU

Magistrat-asistent,
Valentina Bãrbãţeanu

------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016