Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 74 din 6 martie 2001  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor pct. 11 alin. 1 si 2 din anexa nr. 7 la   Legea nr. 138/1999 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului militar din institutiile publice de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala, precum si acordarea unor drepturi salariale personalului civil din aceste institutii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 74 din 6 martie 2001 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor pct. 11 alin. 1 si 2 din anexa nr. 7 la Legea nr. 138/1999 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului militar din institutiile publice de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala, precum si acordarea unor drepturi salariale personalului civil din aceste institutii

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 240 din 11 mai 2001
Lucian Mihai - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Ioan Muraru - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Gabriela Ghita - procuror
Marioara Prodan - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor pct. 11 alin. 1 şi 2 din anexa nr. 7 la <>Legea nr. 138/1999 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului militar din instituţiile publice de apãrare nationala, ordine publica şi siguranta nationala, precum şi acordarea unor drepturi salariale personalului civil din aceste instituţii, excepţie ridicatã de Mihail Slabu în Dosarul nr. 724/2000 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia de contencios administrativ.
La apelul nominal se constata lipsa pãrţilor, fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiatã, deoarece dispoziţiile pct. 11 alin. 1 şi 2 din anexa nr. 7 la <>Legea nr. 138/1999 nu incalca prevederile art. 16 alin. (1) din Constituţie. Textul de lege criticat nu priveşte stabilirea pensiei de serviciu pentru magistraţii militari, ci priveşte drepturile salariale, iar stabilirea pensiei de serviciu este prevãzutã, în egala mãsura, atât pentru magistraţii civili, cat şi pentru magistraţii militari, de dispoziţiile <>art. 103 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecãtoreascã, republicatã. Se mai precizeazã ca în speta se ridica o problema de aplicare a legii, iar nu de control al constituţionalitãţii.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, retine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 27 septembrie 2000, pronunţatã în Dosarul nr. 724/2000, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor pct. 11 alin. 1 şi 2 din anexa nr. 7 la <>Legea nr. 138/1999 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului militar din instituţiile publice de apãrare nationala, ordine publica şi siguranta nationala, precum şi acordarea unor drepturi salariale personalului civil din aceste instituţii, excepţie ridicatã de Mihail Slabu.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine ca dispoziţiile pct. 11 alin. 1 şi 2 din anexa nr. 7 la <>Legea nr. 138/1999 incalca principiul egalitãţii în drepturi a cetãţenilor în fata legii şi a autoritãţilor publice, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri, prevãzut la art. 16 alin. (1) din Constituţie. În opinia autorului exceptiei caracterul discriminatoriu al textului de lege criticat rezulta din faptul ca nu se prevede luarea în calcul, la stabilirea cuantumului pensiei, a tuturor drepturilor salariale ale magistraţilor militari în cazul celor pensionaţi anterior intrãrii în vigoare a legii, ci numai pentru cei pensionaţi dupã aceasta data. În acest sens se menţioneazã ca "neconstituţionalitatea textelor invocate rezulta nu din ceea ce se prevede, ci din ceea ce se omite".
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia de contencios administrativ, exprimandu-şi opinia asupra exceptiei de neconstituţionalitate, considera ca textele de lege criticate nu incalca principiul constituţional înscris în art. 16 alin. (1), deoarece stabilirea şi actualizarea pensiilor magistraţilor se fac în condiţiile prevãzute la <>art. 103 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecãtoreascã, republicatã, avându-se în vedere şi Decizia Curţii Constituţionale nr. 89 din 1 iunie 1999.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a Curţii Constituţionale a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul, în punctul sau de vedere, apreciazã ca excepţia ridicatã este neîntemeiatã, întrucât în speta nu se pune problema neconstitutionalitatii textului de lege criticat, ci problema aplicãrii corecte a acestuia. Se mai arata ca autorul exceptiei s-a pensionat dupã data intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 138/1999 şi, ca urmare, cuantumul pensiei sale trebuie calculat pe baza drepturilor salariale prevãzute de aceasta lege.
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere comunicat de Guvern, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile pct. 11 alin. 1 şi 2 din anexa nr. 7 la <>Legea nr. 138/1999 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului militar din instituţiile publice de apãrare nationala, ordine publica şi siguranta nationala, precum şi acordarea unor drepturi salariale personalului civil din aceste instituţii (publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 347 din 22 iulie 1999), dispoziţii care prevãd: "Magistraţii şi personalul auxiliar de specialitate, cadre militare în activitate din structurile autoritãţii judecãtoreşti, beneficiazã de drepturile reglementate în legislaţia aplicabilã personalului autoritãţii judecãtoreşti.
Pentru calitatea de cadru militar în activitate beneficiazã de:
a) solda de grad şi gradatiile calculate la aceasta, potrivit legislaţiei aplicabile cadrelor militare în activitate;
b) premii, sporuri şi alte drepturi care se acorda personalului militar, mai puţin cele care au corespondent în legislaţia aplicabilã organelor autoritãţii judecãtoreşti, stabilite prin hotãrâre a Guvernului."
Autorul exceptiei susţine neconstituţionalitatea acestor dispoziţii prin raportarea lor la prevederile art. 16 alin. (1) din Legea fundamentalã, potrivit cãrora "Cetãţenii sunt egali în fata legii şi a autoritãţilor publice, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri".
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constata ca textele de lege criticate ca, de altfel, <>Legea nr. 138/1999 în întregul sau nu reglementeazã dreptul la pensie, ci salarizarea şi alte drepturi ale personalului militar, inclusiv cele ale magistraţilor militari, iar sub acest aspect nu prevãd tratament diferenţiat pentru categoriile de personal aflate în situaţii identice. Cu toate acestea, dispoziţiile legale criticate sunt aplicabile şi determinante în soluţionarea cauzei în care s-a ridicat excepţia de neconstituţionalitate, întrucât drepturile salariale constituie baza de calcul la stabilirea cuantumului pensiei. Acordarea pensiei de serviciu pentru toate categoriile de magistraţi este reglementatã prin <>art. 103 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecãtoreascã, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 259 din 30 septembrie 1997. Alin. 1 al <>art. 103 din Legea nr. 92/1992 , modificat prin <>art. I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 113/2000 (publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 311 din 5 iulie 2000), prevede ca "Magistraţii cu o vechime de cel puţin 25 de ani în magistratura beneficiazã, la împlinirea vârstei prevãzute de lege, de pensie de serviciu, în cuantum de 80% din câştigul salarial net lunar rezultat din salariul de baza, sporul pentru vechime în munca, sporul pentru stabilitate, precum şi din alte sporuri şi indemnizaţii cu caracter permanent avute la data pensionãrii, din care s-au dedus sumele prevãzute de reglementãrile privind impozitul pe salarii".
Cu privire la magistraţii pensionaţi anterior datei intrãrii în vigoare a acestor reglementãri legale <>art. II alin. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 113/2000 prevede ca "Pensiile de serviciu ale magistraţilor pensionaţi se vor recalcula potrivit art. I". În acelaşi sens, cu referire la actualizarea pensiilor de serviciu ale magistraţilor în temeiul dispoziţiilor <>art. 103 alin. 5 din Legea nr. 92/1992 , republicatã, Curtea Constituţionalã, prin Decizia nr. 89 din 1 iunie 1999, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 322 din 6 iulie 1999, a stabilit ca aceste dispoziţii legale sunt neconstituţionale în mãsura în care nu asigura actualizarea pensiilor tuturor magistraţilor, indiferent de data pensionãrii lor.
Prin urmare, rezulta ca în cauza nu se ridica o problema de constitutionalitate, ci una de aplicare a dispoziţiilor legale, aspect care intra în competenta instanţelor judecãtoreşti, întrucât, potrivit prevederilor <>art. 2 alin. (3) teza a doua din Legea nr. 47/1992 , republicatã, "[...] Curtea Constituţionalã nu se poate pronunţa asupra modului de interpretare şi aplicare a legii, ci numai asupra intelesului sau contrar Constituţiei".
Pentru considerentele expuse excepţia de neconstituţionalitate urmeazã sa fie respinsã.

Fata de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor pct. 11 alin. 1 şi 2 din anexa nr. 7 la <>Legea nr. 138/1999 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului militar din instituţiile publice de apãrare nationala, ordine publica şi siguranta nationala, precum şi acordarea unor drepturi salariale personalului civil din aceste instituţii, excepţie ridicatã de Mihail Slabu în Dosarul nr. 724/2000 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia de contencios administrativ.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 6 martie 2001.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
LUCIAN MIHAI

Magistrat-asistent,
Marioara Prodan

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016