Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 74 din 11 mai 1999  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   Legii nr. 55/1998 privind aprobarea   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 41/1997 pentru modificarea si completarea   Decretului-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurata cu incepere de la 6 martie 1945, precum si celor deportate in strainatate ori constituite in prizonieri    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 74 din 11 mai 1999 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Legii nr. 55/1998 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 41/1997 pentru modificarea si completarea Decretului-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurata cu incepere de la 6 martie 1945, precum si celor deportate in strainatate ori constituite in prizonieri

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 302 din 29 iunie 1999
Lucian Mihai - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Ioan Muraru - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Paula C. Pantea - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>Legii nr. 55/1998 privind aprobarea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 41/1997 pentru modificarea şi completarea <>Decretului-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instauratã cu începere de la 6 martie 1945, precum şi celor deportate în strãinãtate ori constituite în prizonieri, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 107 din 9 martie 1998, excepţie ridicatã de Dumitru Mihai în Dosarul nr. 998/1998 al Curţii de Apel Galaţi - Secţia comercialã şi de contencios administrativ, având ca pãrţi pe autorul exceptiei şi Fondul Proprietãţii de Stat.
La apelul nominal se constata lipsa pãrţilor. Procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei ridicate, deoarece, în exercitarea controlului de constitutionalitate, Curtea nu poate completa prevederea legalã supusã controlului. Numai Parlamentul, în calitate de unica putere legiuitoare a tarii, poate modifica legea, în sensul de a se acorda drepturi suplimentare persoanelor menţionate în lege.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 18 ianuarie 1999 Curtea de Apel Galaţi - Secţia comercialã şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Legii nr. 55/1998 privind aprobarea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 41/1997 pentru modificarea şi completarea <>Decretului-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instauratã cu începere de la 6 martie 1945, precum şi celor deportate în strãinãtate ori constituite în prizonieri, excepţie ridicatã de Dumitru Mihai într-o cauza civilã având ca obiect soluţionarea acţiunii, formulatã de autorul exceptiei în baza <>Legii nr. 29/1990 privind contenciosul administrativ, în contradictoriu cu Fondul Proprietãţii de Stat.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate se susţine ca <>Legea nr. 55/1998 privind aprobarea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 41/1997 este neconstitutionala, deoarece nu sunt prevãzute toate drepturile care se cuvin persoanelor la care se referã <>Decretul-lege nr. 118/1990 , printre care şi scutirea de la plata taxei de timbru judiciar. Urmeazã, în opinia autorului exceptiei, sa se clarifice de cãtre Curtea Constituţionalã dacã, potrivit reglementãrii atacate, acesta "este scutit sau nu de plata taxei de timbru".
Exprimandu-şi opinia asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate instanta de judecata apreciazã ca argumentele privind neconstituţionalitatea <>Legii nr. 55/1998 sunt nefondate. Punctul de vedere al autorului exceptiei, potrivit cãruia textul atacat este neconstitutional, deoarece nu acorda beneficiarilor <>Decretului-lege nr. 118/1990 scutire de la plata taxei de timbru, este greşit şi se datoreazã necunoasterii dispoziţiilor legale referitoare la taxa judiciarã de timbru şi la timbrul judiciar.
În conformitate cu prevederile <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, au fost solicitate punctele de vedere ale preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului.
În punctul de vedere primit din partea Guvernului se considera ca excepţia invocatã este inadmisibila, deoarece atât <>Decretul-lege nr. 118/1990 , cat şi <>Legea nr. 146/1997 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, nu reglementeazã vreo facilitate privind scutirea de plata a taxei judiciare de timbru şi a timbrului judiciar în cazul persoanelor beneficiare ale prevederilor <>Decretului-lege nr. 118/1990 . Totodatã se precizeazã ca instanta însãşi trebuia sa constate inadmisibilitatea exceptiei, întrucât, pe de o parte, autorul exceptiei nu şi-a motivat cererea, având drept consecinta imposibilitatea exercitãrii controlului constituţional, iar pe de alta parte, nu rezulta din actul de sesizare a Curţii Constituţionale care este "obiectul acţiunii în justiţie formulate de reclamant, în condiţiile acestea neputându-se aprecia dacã rezolvarea exceptiei depinde de soluţionarea cauzei".
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã constata faptul ca a fost legal sesizatã şi este competenta sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate, ridicatã în conformitate cu dispoziţiile art. 144 lit. c) din Constituţie şi ale <>art. 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã.
Din cuprinsul încheierii de sesizare rezulta ca excepţia priveşte dispoziţiile <>Legii nr. 55/1998 privind aprobarea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 41/1997 pentru modificarea şi completarea <>Decretului-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instauratã cu începere de la 6 martie 1945, precum şi celor deportate în strãinãtate ori constituite în prizonieri, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 107 din 9 martie 1998. Autorul exceptiei critica intreaga lege, deoarece, în cuprinsul ei, între drepturile şi înlesnirile pe care le reglementeazã, nu sunt menţionate şi scutirile de la plata taxei judiciare de timbru şi a timbrului judiciar în folosul beneficiarilor acestui act normativ.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate ridicatã, Curtea constata ca aceasta urmeazã sa fie respinsã. În primul rând, reglementarea scutirilor de la plata taxei judiciare de timbru şi a timbrului judiciar, precum şi drepturile acordate de <>Legea nr. 55/1998 reprezintã expresia unei optiuni exclusive a organului legislativ în domeniul acordãrii de drepturi persoanelor menţionate în <>Decretul-lege nr. 118/1990 . În al doilea rând, cenzurarea acestei optiuni pe calea controlului de constitutionalitate nu este posibila. Potrivit <>art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, Curtea Constituţionalã nu are atribuţii care sa îi permitã completarea unor posibile omisiuni ale legiuitorului sau stabilirea de noi reglementãri, deoarece, într-o asemenea situaţie, ar insemna sa se substituie Parlamentului, unica autoritate legiuitoare. În acest sens s-a pronunţat constant Curtea Constituţionalã (spre exemplu, prin Decizia nr. 11/1997, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 50 din 25 martie 1997).

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c) şi al <>art. 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>Legii nr. 55/1998 privind aprobarea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 41/1997 pentru modificarea şi completarea <>Decretului-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instauratã cu începere de la 6 martie 1945, precum şi celor deportate în strãinãtate ori constituite în prizonieri, excepţie ridicatã de Dumitru Mihai în Dosarul nr. 998/1998 al Curţii de Apel Galaţi - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
Definitiva.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 11 mai 1999.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
LUCIAN MIHAI

Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta
--------------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016