Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 73 din 5 mai 1998  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 234 alin. 2 din Decretul nr. 337/1981 privind aprobarea Regulamentului vamal    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 73 din 5 mai 1998 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 234 alin. 2 din Decretul nr. 337/1981 privind aprobarea Regulamentului vamal

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 282 din 31 iulie 1998
Ioan Muraru - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Viorel Mihai Ciobanu - judecãtor
Mihai Constantinescu - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Florin Bucur Vasilescu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Victor Dan Zlatescu - judecãtor
Paula C. Pantea - procuror
Carmen-Daniela Manea - magistrat-asistent

Pe rol, pronunţarea asupra exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 234 alin. 2 din Decretul nr. 337/1981 privind aprobarea Regulamentului vamal, invocatã de Firas Abdul Wahab Abas în Dosarul nr. 8.884/1997 al Judecãtoriei Constanta.
Dezbaterile au avut loc în şedinţa publica din data de 28 aprilie 1998 şi au fost consemnate în încheierea de la acea data, când Curtea, având nevoie de timp pentru a delibera, a amânat pronunţarea pentru data de 5 mai 1998.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 7 octombrie 1997, Judecãtoria Constanta a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 234 alin. 2 din Decretul nr. 337/1981 , invocatã de Firas Abdul Wahab Abas în cauza civilã ce face obiectul Dosarului nr. 8.884/1997 al acestei judecãtorii.
În motivarea exceptiei se constata constituţionalitatea dispoziţiilor legale atacate, în baza cãrora, printr-un proces-verbal încheiat de Poliţia Port Constanta, s-a dispus confiscarea autoturismului cumpãrat, fãrã autorizaţia Ministerului Finanţelor, introdus în România în regim temporar. Textul <>art. 234 alin. 1 din Decretul nr. 337/1981 interzice vânzarea, donarea sau înstrãinarea cu orice titlu ori încheierea autoturismelor, a altor vehicule şi a remorcilor acestora, introduse temporar în ţara, cu excepţia cazurilor în care s-a eliberat o autorizaţie administrativã, iar alin. 2 dispune ca încãlcarea acestei dispoziţii se constata de organele vamale sau de cele ale Ministerului de Interne şi, de asemenea, ca, în momentul constatãrii, autoturismele şi remorcile acestora se confisca.
Autorul exceptiei considera ca prin aceasta dispoziţie se incalca prevederile art. 41 alin. (8) din Constituţie, potrivit cãrora "pot fi confiscate, în condiţiile legii, doar bunurile destinate, folosite sau rezultate din infracţiuni ori contravenţii", or, faptele prevãzute la art. 234 alin. 1 nu constituie nici infracţiuni, nici contravenţii, nefiind prevãzute ca atare prin lege.
Exprimandu-şi opinia asupra exceptiei, instanta considera ca mãsura confiscãrii, dispusã în temeiul alin. 2 al <>art. 234 din Decretul nr. 337/1981 , este constituţionalã, având în vedere ca art. 1 din Legea nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor defineste contravenţia ca fapta sãvârşitã cu vinovãţie, care prezintã pericol social mai redus decât infracţiunea şi care este prevãzutã şi sancţionatã ca atare prin legi, decrete sau alte acte normative. Fapta menţionatã la art. 234 alin. 1 nu este prevãzutã la <>art. 246-250 din Decretul nr. 337/1981 ca fiind contravenţie şi, în consecinta, considera instanta, mãsura confiscãrii incalca prevederile art. 41 alin. (8) din Constituţie.
În temeiul art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicatã, s-au solicitat punctele de vedere ale preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului.
În punctul de vedere al Guvernului se apreciazã, ţinând seama şi de argumentele autorului exceptiei de neconstituţionalitate, ca excepţia invocatã este intemeiata. În completare, se precizeazã, ca un argument suplimentar, ca prin intrarea în vigoare a noilor reglementãri din domeniul vamal - Legea nr. 141/1997 privind Codul vamal al României şi Hotãrârea Guvernului nr. 626/1997 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a Codului vamal al României - nu este sancţionatã o fapta de natura celei reţinute în sarcina acestuia.
Reglementarea din <>Decretul nr. 337/1981 , care avea ca obiect aprobarea Regulamentului vamal, a fost înlocuitã, ca o consecinta a intrãrii în vigoare a Legii nr. 141/1997 privind codul vamal al României şi a regulamentului de aplicare a acestuia.
<>Art. 234 din Decretul nr. 337/1981 prevede, la alin. 1, obligaţia obţinerii unei autorizari administrative eliberate de organele competente, pentru vânzarea, donarea sau înstrãinarea, cu orice titlu, ori pentru încheierea autoturismelor, a altor autovehicule şi a remorcilor acestora, introduse temporar în ţara.
Prin alin. 2 al art. 234 se dispune ca încãlcarea acestei dispoziţii se constata de organele vamale sau de cele ale Ministerului de Interne. În momentul constatãrii, autoturismele şi remorcile acestora se confisca.
Deci, prin aplicarea art. 234 alin. 2, dispoziţie atacatã ca neconstitutionala de autorul exceptiei, pot fi confiscate bunurile enumerate la alin. 1 ala aceluiaşi articol, pentru sãvârşirea unor fapte pe care legea nu le califica nici infracţiuni, nici contravenţii.
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctul lor de vedere.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile reprezentantului Ministerului Public, prevederile legale atacate, raportate la dispoziţiile Constituţiei şi ale Legii nr. 47/1992, republicatã, retine urmãtoarele:
În cauza este invocatã excepţia de neconstituţionalitate a unei prevederi cuprinse într-un decret - act de nivelul legii - care nu a fost expres abrogat.
Curtea Constituţionalã este competenta sa soluţioneze excepţia cu care a fost sesizatã, în conformitate cu prevederile art. 144 lit. c) din Constituţie şi ale art. 23 din Legea nr. 47/1992. În temeiul normei juridice atacate, a fost luatã mãsura administrativã ce face obiectul contestaţiei în Dosarul nr. 8.884/1997 al Judecãtoriei Constanta.
Reglementarea cuprinsã în <>Decretul nr. 337/1981 , care avea ca obiect aprobarea Regulamentului vamal, a fost înlocuitã cu cea cuprinsã - ca o consecinta a intrãrii în vigoare a Legii nr. 141/1997 privind Codul vamal al României - în regulamentul de aplicare a acestui cod, aprobat prin Hotãrârea Guvernului nr. 626/1997, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 271 din 9 octombrie 1997. Cu toate acestea, <>Decretul nr. 337/1981 nu a fost expres abrogat.
Curtea constata, în aceste condiţii, ca textul <>art. 234 alin. 2 din Decretul nr. 337/1981 , prin care se dispune confiscarea anumitor bunuri pentru sãvârşirea unor fapte pe care legea nu le califica nici ca fiind infracţiuni şi nici ca fiind contravenţii, incalca alin. (8) coroborat cu alin. (7) ale art. 41 din Constituţie, urmând ca excepţia de neconstituţionalitate sa fie admisã.
Deosebit de aceasta, Curtea retine ca în reglementarea data prin Regulamentul de aplicare a Codului vamal (1997) "vehiculele de folosinta personalã, admise temporar în România, pot fi vândute, închiriate, împrumutate sau date în comodat altor persoane, numai dupã achitarea taxelor vamale şi a altor drepturi de import". Asadar condiţia autorizãrii administrative prevãzute la <>art. 234 din Decretul nr. 337/1981 nu a fost preluatã în actul normativ modificator.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c) şi al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Admite excepţia de neconstituţionalitate invocatã de Firas Abdul Wahab Abas în Dosarul nr. 8.884/1997 al Judecãtoriei Constanta şi constata ca dispoziţiile <>art. 234 alin. 2 din Decretul nr. 337/1981 privind aprobarea Regulamentului vamal sunt neconstituţionale.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 5 mai 1998.


PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU

Magistrat-asistent,
Carmen-Daniela Manea

Pentru ca magistratul-asistent Carmen-Daniela Manea se afla în incapacitate temporarã de munca, în temeiul art. 261 din Codul de procedura civilã, în locul sau semneazã

Magistrat-asistent şef,
Claudia Miu

----------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016