Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 73 din 5 februarie 2008  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 3 alin. (3) din Legea nr. 293/2004 privind Statutul functionarilor publici din Administratia Nationala a Penitenciarelor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 73 din 5 februarie 2008 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 alin. (3) din Legea nr. 293/2004 privind Statutul functionarilor publici din Administratia Nationala a Penitenciarelor

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 153 din 28 februarie 2008

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Simona Ricu - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 3 alin. (3) din Legea nr. 293/2004 privind Statutul funcţionarilor publici din Administraţia Naţionalã a Penitenciarelor, excepţie ridicatã de Necolai Izvoranu şi Sãndica Mocãniţã în Dosarul nr. 2.198/63/2006 al Curţii de Apel Craiova - Secţia conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, ca neîntemeiatã, considerând cã textele legale criticate nu sunt discriminatorii.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 27 iunie 2007, pronunţatã în Dosarul nr. 2.198/63/2006, Curtea de Apel Craiova - Secţia conflicte de muncã şi asigurãri sociale a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 3 alin. (3) din Legea nr. 293/2004 , excepţie ridicatã de Necolai Izvoranu şi Sãndica Mocãniţã în cauza ce are ca obiect judecarea litigiului de muncã privind obligarea Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor la încadrarea reclamanţilor în grupa I de muncã.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin cã <>art. 3 alin. (3) din Legea nr. 293/2004 contravine dispoziţiilor art. 16 alin. (1) din Constituţie şi art. 6 paragraful 1 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale, deoarece prevede cã personalul din sistemul administraţiei penitenciarelor, încadrat în funcţie pe bazã de contract de muncã, este supus legislaţiei muncii. Întrucât art. 3 alin. (1) din lege stabileşte cã personalul din sistemul administraţiei penitenciarelor este constituit din funcţionari publici civili cu statut special şi din personal încadrat pe baza contractului individual de muncã, autorii excepţiei considerã cã toţi angajaţii sistemului administraţiei penitenciarelor ar trebui sã beneficieze în mod egal de acelaşi tratament juridic. Altfel, se creeazã o inegalitate de tratament între cele douã categorii de personal.
Curtea de Apel Craiova - Secţia conflicte de muncã şi asigurãri sociale apreciazã cã excepţia este neîntemeiatã. Se aratã cã dispoziţiile legale criticate nu au caracter discriminator.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã. Se aratã cã cele douã categorii de personal din sistemul administraţiei penitenciare au la bazã statute diferenţiate, având în vedere responsabilitãţile diferite ale acestora.
Avocatul Poporului apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor legale criticate sunt constituţionale. Se apreciazã cã, în considerarea unor situaţii deosebite, legiuitorul poate institui reguli speciale de procedurã.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei îl constituie dispoziţiile <>art. 3 alin. (3) din Legea nr. 293/2004 privind Statutul funcţionarilor publici din Administraţia Naţionalã a Penitenciarelor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 581 din 30 iunie 2004, dispoziţii care au urmãtorul conţinut:
- Art. 3 alin. (3): "(3) Personalul din sistemul administraţiei penitenciare, încadrat în funcţii pe baza contractului individual de muncã, are calitatea de salariat, fiind supus legislaţiei muncii."
Autorul excepţiei susţine cã aceste prevederi legale încalcã dispoziţiile constituţionale ale art. 16 alin. (1) privind egalitatea în faţa legii şi ale art. 6 paragraful 1 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale referitoare la dreptul la un proces echitabil.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã urmãtoarele:
Dispoziţiile <>art. 3 alin. (3) din Legea nr. 293/2004 reglementeazã statutul juridic al personalului din sistemul administraţiei penitenciare încadrat în funcţii pe baza contractului individual de muncã, stabilind calitatea acestuia de salariat, precum şi legislaţia aplicabilã. Aceleaşi prevederi legale menţioneazã la alin. (1) al aceluiaşi articol cã "Personalul din sistemul administraţiei penitenciare este constituit din funcţionari publici civili cu statut special şi din personal încadrat pe baza contractului individual de muncã".
Analizând aceste prevederi legale, Curtea reţine cã reglementarea statutului juridic aplicabil personalului din sistemul administraţiei penitenciare cu diferenţele pe care personalul încadrat pe baza contractului individual de muncã le prezintã faţã de funcţionarii publici din sistemul administraţiei penitenciare nu constituie o încãlcare a principiului egalitãţii în faţa legii, prevãzut la art. 16 alin. (1) din Constituţie. Aceastã constatare are la bazã statutul special al funcţionarului public din sistemul administraţiei penitenciare, care, astfel cum rezultã din <>art. 3 alin. (2) din Legea nr. 293/2004 , impune acestei categorii profesionale atribuţii de serviciu cu implicaţii, îndatoriri şi riscuri deosebite, fapt ce justificã în mod obiectiv şi rezonabil o diferenţiere a regimului juridic aplicabil funcţionarilor publici din sistemul administraţiei penitenciare faţã de personalul încadrat pe baza contractului individual de muncã din cadrul aceluiaşi sistem, care nu este supus aceloraşi exigenţe şi riscuri.
Referitor la invocarea, în susţinerea excepţiei, a prevederilor art. 6 paragraful 1 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale, Curtea constatã cã acestea nu sunt incidente în cauzã, deoarece textul de lege criticat nu prevede vreo modalitate de judecare în faţa instanţei de judecatã, fiind stabilit doar statutul legal aplicabil personalului din sistemul administraţiei penitenciare încadrat în funcţii pe baza contractului individual de muncã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A. d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 3 alin. (3) din Legea nr. 293/2004 privind Statutul funcţionarilor publici din Administraţia Naţionalã a Penitenciarelor, excepţie ridicatã de Necolai Izvoranu şi Sãndica Mocãniţã în Dosarul nr. 2.198/63/2006 al Curţii de Apel Craiova - Secţia conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 5 februarie 2008.

PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta

---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016