Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 73 din 11 mai 1999  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 18 din Legea nr. 42/1993 privind accizele la produsele din import si din tara, precum si impozitul la titeiul din productia interna si gazele naturale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 73 din 11 mai 1999 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 18 din Legea nr. 42/1993 privind accizele la produsele din import si din tara, precum si impozitul la titeiul din productia interna si gazele naturale

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 307 din 30 iunie 1999
Lucian Mihai - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Ioan Muraru - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Paula C. Pantea - procuror
Carmen Daniela Manea - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 18 din Legea nr. 42/1993 privind accizele la produsele din import şi din ţara, precum şi impozitul la titeiul din producţia interna şi gazele naturale, excepţie ridicatã de Gica Preda în Dosarul nr. 4.688/1997 al Tribunalului Iaşi.
La apelul nominal rãspunde autorul exceptiei, Gica Preda, lipsind Direcţia generalã a finanţelor publice şi controlului financiar de stat a judeţului Iaşi, fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecata, autorul exceptiei solicita admiterea acesteia.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei ca fiind inadmisibila.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 4 februarie 1999, pronunţatã în Dosarul nr. 4.688/1997, Tribunalul Iaşi a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 18 din Legea nr. 42/1993 privind accizele la produsele din import şi din ţara, precum şi impozitul la titeiul din producţia interna şi gazele naturale, ridicatã de inculpatul-apelant Gica Preda cu ocazia judecãrii apelului formulat impotriva Sentinţei penale nr. 1.904 din 20 mai 1997, pronunţatã de Judecãtoria Iaşi.
În motivarea exceptiei s-a susţinut ca dispoziţiile <>art. 18 din Legea nr. 42/1993 , care prevãd ca pe lângã accizele, impozitele şi taxele datorate plãtitorul este obligat şi la o suma egala cu valoarea obligaţiei datorate, incalca prevederile art. 41 alin. (8) din Constituţie, privitoare la protecţia proprietãţii, potrivit cãrora "Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infracţiuni sau contravenţii pot fi confiscate numai în condiţiile legii". Or, în speta, obiectul infracţiunii fiind suma reprezentând accize necalculate şi neplãtite, numai acestea pot fi confiscate. Suma egala cu suma datoratã excede valorii ce face obiectul infracţiunii, astfel ca aceasta prevedere incalca dispoziţiile art. 41 alin. (7) din Constituţie. În sensul acestui text constituţional, caracterul licit al dobândirii bunurilor fiind prezumat, un bun sau o suma dobandita licit nu poate fi confiscatã.
Exprimandu-şi opinia, instanta apreciazã ca dispoziţiile <>art. 18 din Legea nr. 42/1993 sunt neconstituţionale.
Potrivit <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, au fost solicitate punctele de vedere ale preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului.
În punctul de vedere comunicat de preşedintele Camerei Deputaţilor se considera ca excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 18 din Legea nr. 42/1993 este inadmisibila, întrucât textul de lege criticat a fost abrogat în întregime prin <>art. 38 alin. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor şi al altor taxe indirecte. Ordonanta de urgenta nu a preluat în cuprinsul sau dispoziţiile <>art. 18 din Legea nr. 42/1993 pentru a putea vorbi de o continuitate a regimului juridic în punctul care face obiectul exceptiei de neconstituţionalitate. Potrivit <>art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, Curtea Constituţionalã decide numai asupra excepţiilor ridicate în fata instanţelor judecãtoreşti privind neconstituţionalitatea unei legi sau a unei ordonanţe în vigoare, de care depinde soluţionarea cauzei. De aceea, se arata ca Tribunalul Iaşi ar fi trebuit sa aplice dispoziţiile <>art. 23 alin. (6) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, şi sa respingã excepţia de neconstituţionalitate prin încheiere motivatã, fãrã a mai sesiza Curtea Constituţionalã.
Guvernul, în punctul sau de vedere, considera ca excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 18 din Legea nr. 42/1993 este intemeiata, deoarece suma la care se referã textul de lege criticat excede obiectului infracţiunii, formatã din valoarea accizelor sau a impozitelor stabilite, obligarea la plata acesteia fiind contrarã dispoziţiilor art. 41 alin. (8) din Constituţie, conform cãrora numai bunurile destinate, folosite sau rezultate din infracţiuni ori contravenţii pot fi confiscate, în condiţiile legii. Or, aceasta suma face parte din bunurile contribuabilului, al cãror caracter licit se prezuma şi care nu pot fi confiscate, conform dispoziţiilor art. 41 alin. (7) din Constituţie. Plata acestei sume echivaleaza prin efecte cu o confiscare, contravenind deci art. 41 alin. (7) din Constituţie. În acest sens s-a pronunţat Curtea Constituţionalã în Decizia nr. 97 din 9 iulie 1998, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 286 din 4 august 1998, Decizia nr. 167 din 10 decembrie 1998, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 77 din 24 februarie 1999, şi în Decizia nr. 169 din 10 decembrie 1998, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 65 din 16 februarie 1999, toate referitoare la excepţiile de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 18 din Legea nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale, dispoziţii asemãnãtoare celor prevãzute în <>art. 18 din Legea nr. 42/1993 .
Preşedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al preşedintelui Camerei Deputaţilor, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile partii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale atacate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
În temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie şi al <>art. 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, Curtea a fost legal sesizatã şi este competenta sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate invocatã.
Excepţia de neconstituţionalitate priveşte dispoziţiile <>art. 18 din Legea nr. 42/1993 , potrivit cãrora "Deosebit de sancţiunea prevãzutã la alineatul precedent, plãtitorii au obligaţia sa plãteascã accizele sau impozitul la titeiul din producţia interna şi gazele naturale, dupã caz, stabilite, inclusiv majorãrile de întârziere, precum şi o suma egala cu valoarea obligaţiilor fiscale datorate".
Curtea constata ca prevederile <>art. 18 alin. 2 din Legea nr. 42/1993 , ca de altfel intreaga lege, au fost abrogate prin dispoziţiile <>art. 38 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor şi al altor taxe indirecte, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 380 din 29 decembrie 1997, aprobatã prin Legea nr. 196 din 27 octombrie 1998, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 417 din 5 noiembrie 1998, iar în conţinutul noului act normativ nu s-a mai menţinut soluţia legislativã reglementatã de textul atacat. Prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 dispoziţia ce face obiectul exceptiei de neconstituţionalitate a fost abrogatã începând cu data de 1 ianuarie 1998, astfel ca la data de 4 februarie 1999, când a fost sesizatã Curtea Constituţionalã de cãtre instanta judecãtoreascã, textul atacat, precum şi intreaga <>Lege nr. 42/1993 nu mai erau în vigoare.
În consecinta, exercitarea controlului de constitutionalitate asupra unor texte de lege abrogate nu mai este posibil, contravenind prevederilor <>art. 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, astfel încât excepţia de neconstituţionalitate ridicatã este inadmisibila.
În acest sens s-a pronunţat Curtea Constituţionalã prin Decizia nr. 179 din 17 decembrie 1998, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 51 din 4 februarie 1999.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c) şi al <>art. 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge ca inadmisibila excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 18 din Legea nr. 42/1993 privind accizele la produsele din import şi din ţara, precum şi impozitul la titeiul din producţia interna şi gaze naturale, excepţie ridicatã de Gica Preda în Dosarul nr. 4.688/1997 al Tribunalului Iaşi.
Definitiva.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 11 mai 1999.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
LUCIAN MIHAI

Magistrat-asistent,
Carmen Daniela Manea

Întrucât magistratul-asistent Carmen Daniela Manea nu mai deţine aceasta calitate, în temeiul art. 261 din Codul de procedura civilã, în locul sau semneazã

Magistrat-asistent şef,
Claudia Miu

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016