Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 727 din 2 iunie 2011  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 179 alin. (1)-(4) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 727 din 2 iunie 2011 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 179 alin. (1)-(4) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 562 din 8 august 2011

    Augustin Zegrean - preşedinte
    Aspazia Cojocaru - judecãtor
    Petre Lãzãroiu - judecãtor
    Mircea Ştefan Minea - judecãtor
    Iulia Antoanella Motoc - judecãtor
    Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
    Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent

    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Antonia Constantin.

    Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 187 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Tiberiu Spãtaru în Dosarul nr. 6.710/110/2009 al Tribunalului Bacãu - Secţia civilã şi care constituie obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 2.898D/2010.
    La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
    Preşedintele dispune sã se facã apelul şi în Dosarul nr. 4.168D/2010, având ca obiect excepţia de neconstituţionalitate a aceloraşi dispoziţii de lege, excepţie ridicatã de Maria Baidibã în Dosarul nr. 1.124/90/2010 al Tribunalului Vâlcea - Secţia civilã.
    La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
    Curtea, având în vedere obiectul excepţiilor de neconstituţionalitate ridicate în dosarele nr. 2.898D/2010 şi nr. 4.168D/2010, pune în discuţie, din oficiu, problema conexãrii cauzelor.
    Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor.
    Curtea, în temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, dispune conexarea Dosarului nr. 4.168D/2010 la Dosarul nr. 2.898D/2010, care este primul înregistrat.
    Cauza este în stare de judecatã.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã, sens în care invocã jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale.

                               CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarelor, constatã urmãtoarele:
    Prin Încheierea din 19 mai 2010, pronunţatã în Dosarul nr. 6.710/110/2009, Tribunalul Bacãu - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 187 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale.
    Excepţia a fost ridicatã de Tiberiu Spãtaru cu prilejul soluţionãrii unei contestaţii la executare.
    Prin Încheierea din 5 octombrie 2010, pronunţatã în Dosarul nr. 1.124/90/2010, Tribunalul Vâlcea - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 187 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale.
    Excepţia a fost ridicatã de Maria Baidibã cu prilejul soluţionãrii unei contestaţii la executare.
    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin, în esenţã, cã textul de lege criticat, care obligã persoanele care au încasat necuvenit sume cu titlu de prestaţii de asigurãri sociale la restituirea acestor sume, este neconstituţional, întrucât nimeni nu poate fi obligat sã plãteascã pentru fapta sãvârşitã din culpa altei persoane. În acelaşi sens se aratã cã debitele în virtutea cãrora s-au fãcut reţineri din pensie nu sunt imputabile titularilor dreptului la pensie.
    Tribunalul Bacãu - Secţia civilã şi Tribunalul Vâlcea - Secţia civilã considerã cã prevederile de lege criticate nu contravin textelor din Constituţie invocate.
    În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
    Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele de vedere solicitate cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

                               CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, rapoartele întocmite de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
    Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 187 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, dispoziţii potrivit cãrora: "(1) Sumele încasate necuvenit cu titlu de prestaţii de asigurãri sociale se recupereazã de la beneficiari în termenul de prescripţie de 3 ani.
    (2) În cazul prestaţiilor de asigurãri sociale, altele decât pensiile, recuperarea sumelor prevãzute la alin. (1) se efectueazã de cãtre angajator sau, dupã caz, de instituţia care efectueazã plata drepturilor de asigurãri sociale.
    (3) Casele teritoriale de pensii recupereazã sumele plãtite necuvenit de la plãtitorii prevãzuţi la alin. (2).
    (4) Sumele plãtite necuvenit prin intermediul caselor teritoriale de pensii se recupereazã de la beneficiari în baza deciziei casei respective, care constituie titlu executoriu. Sumele rãmase nerecuperate de pe urma beneficiarilor decedaţi nu se mai urmãresc."
    Curtea constatã cã, ulterior sesizãrii cu excepţia de neconstituţionalitate, Legea nr. 19/2000 a fost abrogatã prin art. 196 lit. a) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 852 din 20 decembrie 2010. Actul abrogator a preluat însã soluţia legislativã criticatã în art. 179 alin. (1)-(4), într-o redactare asemãnãtoare, astfel: "(1) Sumele încasate necuvenit cu titlu de prestaţii de asigurãri sociale se recupereazã de la beneficiari în termenul general de prescripţie de 3 ani.
    (2) În cazul prestaţiilor de asigurãri sociale, altele decât pensiile, recuperarea sumelor prevãzute la alin. (1) se efectueazã de cãtre angajator sau, dupã caz, de instituţia care efectueazã plata drepturilor de asigurãri sociale.
    (3) CNPP, prin casele teritoriale de pensii, precum şi casele de pensii sectoriale recupereazã sumele plãtite necuvenit de la plãtitorii prevãzuţi la alin. (2).
    (4) Sumele plãtite necuvenit prin intermediul caselor teritoriale de pensii şi al caselor de pensii sectoriale se recupereazã de la beneficiari în baza deciziei casei respective, care constituie titlu executoriu."
    Autorii excepţiei considerã cã aceste prevederi de lege aduc atingere dispoziţiilor art. 16 alin. (1) şi (2) referitoare la egalitatea în drepturi a cetãţenilor, art. 47 alin. (1) privind nivelul de trai, art. 53 referitor la restrângerea exerciţiului unor drepturi sau libertãţi şi art. 139 alin. (1) referitor la stabilirea numai prin lege a impozitelor, taxelor şi altor venituri ale bugetului de stat şi ale bugetului asigurãrilor sociale de stat.
    Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã prevederile de lege criticate au mai constituit obiect al controlului de constituţionalitate. Astfel, prin Decizia nr. 334 din 16 septembrie 2004, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 937 din 13 octombrie 2004, Curtea reţinea cã dispoziţiile art. 187 din Legea nr. 19/2000 "nu contravin niciunei prevederi constituţionale, ci, dimpotrivã, se întemeiazã pe îndatorirea prevãzutã de art. 57 din Constituţie, republicatã, potrivit cãreia drepturile şi libertãţile trebuie exercitate cu bunã-credinţã şi fãrã sã se încalce drepturile şi libertãţile altora. Obligaţia de restituire a drepturilor de asigurãri sociale încasate necuvenit nu se întemeiazã pe regulile rãspunderii civile delictuale, ci pe normele de drept comun referitoare la îmbogãţirea fãrã justã cauzã, cuprinse în art. 992 şi urmãtoarele din Codul civil".
    De asemenea, prin Decizia nr. 406 din 7 octombrie 2004, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.026 din 5 noiembrie 2004, Curtea a reţinut cã "Prevederile art. 16 alin. (1) şi (2) din Constituţie, republicatã, nu sunt încãlcate, deoarece dispoziţiile legale criticate se aplicã în mod egal tuturor persoanelor aflate în situaţii identice".
    A admite ipoteza contrarã ar însemna a pune un semn de egalitate între persoanele care beneficiazã de sume suplimentare de bani fãrã un just temei şi cele care nu beneficiazã de astfel de sume, precum şi a lipsi casele de pensii de sumele care le aparţin, situaţii evident inadmisibile.
    Existenţa sau inexistenţa unor greşeli la calcularea sau la plata pensiei, precum şi mãrimea debitului creat ca urmare a acestora constituie probleme de fapt a cãror stabilire intrã în competenţa exclusivã a instanţei judecãtoreşti şi asupra cãrora, potrivit dispoziţiilor art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicatã, Curtea Constituţionalã nu se poate pronunţa.
    În sfârşit, în ceea ce priveşte dispoziţiile art. 47 şi art. 53 din Legea fundamentalã, Curtea constatã cã acestea nu sunt incidente în cauzã, neputându-se vorbi despre existenţa unui drept fundamental la sume necuvenite.
    Aceeaşi concluzie se impune şi pentru dispoziţiile art. 139 din Constituţie, întrucât nu sunt prevãzute venituri la bugetul asigurãrilor sociale de stat printr-un alt act normativ decât legea.

    Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

                        CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
                            În numele legii
                               DECIDE:

    Respinge ca neîntemeiatã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 179 alin. (1)-(4) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, excepţie ridicatã de Tiberiu Spãtaru în Dosarul nr. 6.710/110/2009 al Tribunalului Bacãu - Secţia civilã şi de Maria Baidibã în Dosarul nr. 1.124/90/2010 al Tribunalului Vâlcea - Secţia civilã.
    Definitivã şi general obligatorie.
    Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 2 iunie 2011.


           PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
                     AUGUSTIN ZEGREAN

                    Magistrat-asistent,
                  Patricia Marilena Ionea
                          ________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016