Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 723 din 1 iunie 2010  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 33 alin. (6) din Legea cadastrului si a publicitatii imobiliare nr. 7/1996     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 723 din 1 iunie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 33 alin. (6) din Legea cadastrului si a publicitatii imobiliare nr. 7/1996

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 416 din 22 iunie 2010

Ion Predescu - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Simona Ricu - procuror
Cristina Toma - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 33 alin. (6) din Legea cadastrului şi a publicitãţii imobiliare nr. 7/1996 , excepţie ridicatã de Gheorghe Cîmpeanu şi Jenica Cîmpeanu în Dosarul nr. 18.538/325/2008 al Tribunalului Timiş - Secţia civilã.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Magistratul-asistent învedereazã Curţii faptul cã autorul excepţiei Gheorghe Cîmpeanu a depus la dosarul cauzei note scrise prin care solicitã îndreptarea unei erori materiale a instanţei de judecatã cu privire la obiectul excepţiei.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilã, întrucât aceasta nu a fost motivatã.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 21 mai 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 18.538/325/2008, Tribunalul Timiş - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 33 alin. (6) din Legea cadastrului şi a publicitãţii imobiliare nr. 7/1996 , excepţie ridicatã de Gheorghe Cîmpeanu şi Jenica Cîmpeanu într-o cauzã civilã ce are ca obiect soluţionarea unei plângeri formulate împotriva unei încheieri de carte funciarã.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii aratã cã prevederile <>art. 33 alin. (6) din Legea nr. 7/1996 contravin dispoziţiilor constituţionale privind dreptul de proprietate.
Tribunalul Timiş - Secţia civilã apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, arãtând cã textele de lege criticate nu conţin reglementãri privind dreptul Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliarã de a dispune exproprieri pentru cauzã de utilitate publicã.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , actul de sesizare a fost comunicat preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciazã cã textul de lege criticat este constituţional, deoarece se limiteazã la a determina condiţiile obiective în care persoana interesatã îşi poate exercita dreptul de a solicita oficiului teritorial de cadastru şi publicitate imobiliarã rectificarea sau modificarea cãrţii funciare, fãrã a fi contrare prevederilor din Constituţie invocate.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând actul de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, notele scrise depuse la dosar, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiect al excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile <>art. 33 alin. (6) din Legea cadastrului şi a publicitãţii imobiliare nr. 7/1996 , republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 201 din 3 martie 2006, cu modificãrile ulterioare, având urmãtorul conţinut: "Procedura de rectificare a înscrierilor în cartea funciarã, a modificãrilor şi cea de îndreptare a erorilor materiale se va stabili prin regulament aprobat de directorul general al Agenţiei Naţionale."
În ceea ce priveşte îndreptarea unei erori materiale a instanţei de judecatã cu privire la obiectul excepţiei, solicitatã de autorul excepţiei, Curtea aratã cã îndreptarea erorilor materiale nu intrã în competenţa acesteia, ci în cea a instanţei de judecatã în faţa cãreia a fost ridicatã excepţia de neconstituţionalitate.
În opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate, textele de lege criticate contravin dispoziţiilor constituţionale ale art. 44 alin. (3) şi (8) privind dreptul de proprietate privatã.
Analizând excepţia, Curtea constatã cã, prin adoptarea <>Legii cadastrului şi a publicitãţii imobiliare nr. 7/1996 , sistemul de publicitate imobiliarã al cãrţilor funciare s-a extins la nivelul întregii ţãri. Cartea funciarã reprezintã un registru public, ce cuprinde evidenţa juridicã integralã şi exactã a imobilelor, proprietatea persoanelor fizice şi juridice din raza lor de cuprindere. Superioritatea sistemului cãrţilor funciare rezidã în faptul cã acesta are în vedere apãrarea intereselor proprietarilor bunurilor imobile, dar şi al terţilor, permiţând o identificare mult mai uşoarã a imobilului şi având, astfel, şi efect de opozabilitate. De asemenea, este de menţionat caracterul real al evidenţei, prin care atât pãrţile, cât şi terţii interesaţi sunt în mãsurã sã cunoascã situaţia juridicã a unui imobil în orice moment (proprietarul, sarcinile imobiliare, ipotecile, urmãririle, indisponibilizãrile, modalitãţile de care sunt afectate dobândirea dreptului, capacitatea pãrţilor etc.). Publicitatea imobiliarã întemeiatã pe sistemul de evidenţã al cadastrului general are ca obiect înscrierea în cartea funciarã a actelor şi faptelor juridice referitoare la bunurile imobile. Fiecare imobil are cartea sa funciarã, în care sunt înscrise toate actele translative sau constitutive de drepturi, astfel încât se poate cunoaşte situaţia juridicã a acestuia.
Consideratã o carte de bazã a evidenţei proprietãţii, cartea funciarã este, astfel, un instrument important de apãrare a acesteia, cu atât mai mult cu cât în reglementarea actualã, în anumite situaţii, aceasta reprezintã un act constitutiv de drepturi.
Dreptul de proprietate este cel mai complex dintre toate drepturile pe care o persoanã le poate avea asupra unui bun, pentru cã el oferã titularului sãu exerciţiul tuturor prerogativelor pe care legea le cunoaşte. De aceea, acesta reprezintã un drept fundamental absolut, prevãzut, garantat şi ocrotit de Constituţie în cuprinsul art. 44 şi 136, în limitele prevãzute de lege. Este şi motivul pentru care, atunci când legiuitorul a stabilit reglementarea prin lege organicã a domeniilor de importanţã vitalã pentru funcţionarea statului, a cuprins în cadrul dispoziţiilor art. 73 alin. (3) lit. m), regimul juridic general al proprietãţii şi al moştenirii. Aşa fiind, regimul cadastrului şi al publicitãţii imobiliare sunt stabilite prin lege organicã, respectiv <>Legea nr. 7/1996 . În cuprinsul art. 33 din lege este prevãzutã posibilitatea rectificãrii înscrierii sau modificãrii situaţiei juridice reale. Astfel, potrivit alin. (2), "prin rectificare se înţelege radierea, îndreptarea sau menţionarea înscrierii oricãrei operaţiuni, susceptibilã a face obiectul unei înscrieri în cartea funciarã", iar, în conformitate cu prevederile alin. (3), "prin modificare se înţelege orice schimbare privitoare la aspecte tehnice ale imobilului, schimbare care nu afecteazã esenţa dreptului care poartã asupra acelui imobil". De asemenea, potrivit alin. (5), "erorile materiale sãvârşite cu prilejul înscrierilor în cartea funciarã pot fi îndreptate la cerere sau din oficiu".
În cuprinsul titlului II privind publicitatea imobiliarã din <>Legea nr. 7/1996 , legiuitorul a dedicat procedurii de înscriere în cartea funciarã un întreg capitol, respectiv cap. II. Potrivit principiului simetriei juridice, întrucât rectificarea poate fi majorã, reprezentând un act constitutiv de drepturi sau putând avea chiar titlu executoriu, procedura de rectificare a înscrierilor în cartea funciarã trebuie instituitã printr-o normã legalã egalã ca forţã juridicã cu cea prin care s-a reglementat procedura de înscriere în cartea funciarã, respectiv prin lege organicã. Or, potrivit <>art. 33 alin. (6) din Legea nr. 7/1996 , "procedura de rectificare a înscrierilor în cartea funciarã, a modificãrilor şi cea de îndreptare a erorilor materiale se va stabili prin regulament aprobat de directorul general al Agenţiei Naţionale". Cum textul de lege criticat prevede ca procedura de rectificare sã fie stabilitã printr-o normã cu o putere juridicã inferioarã legii organice, respectiv prin regulament aprobat de directorul general al Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliarã, ne aflãm în prezenţa unei încãlcãri a dispoziţiilor constituţionale ale art. 73 alin. (3) lit. m), care prevãd obligativitatea reglementãrii prin lege organicã a regimului juridic general al proprietãţii, precum şi ale art. 1 alin. (4) privind separarea puterilor în stat.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Admite excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 33 alin. (6) din Legea cadastrului şi a publicitãţii imobiliare nr. 7/1996 , excepţie ridicatã de Gheorghe Cîmpeanu şi Jenica Cîmpeanu în Dosarul nr. 18.538/325/2008 al Tribunalului Timiş - Secţia civilã.
Definitivã şi general obligatorie.
Decizia se comunicã celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernului.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 1 iunie 2010.

PREŞEDINTE,
ION PREDESCU

Magistrat-asistent,
Cristina Toma

--------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016