Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 707 din 11 septembrie 2007  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 71 alin. (2) lit. a) si b) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 707 din 11 septembrie 2007 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 71 alin. (2) lit. a) si b) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 22 octombrie 2007

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 71 alin. (2) lit. a) şi b) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Ileana Tiron în Dosarul nr. 6.608/2006 al Tribunalului Iaşi.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca nefondatã, arãtând cã dispoziţiile <>art. 71 alin. (2) lit. a) şi b) din Legea nr. 19/2000 nu retroactiveazã.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 14 martie 2007, pronunţatã în Dosarul nr. 6.608/2006, Tribunalul Iaşi a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 71 alin. (2) lit. a) şi b) din Legea nr. 19/2000 , excepţie ridicatã de Ileana Tiron în cauza ce are ca obiect judecarea contestaţiei la decizia de recalculare a pensiei de urmaş.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã dispoziţiile legale criticate încalcã principiul constituţional al neretroactivitãţii legii. Se susţine în acest sens cã, potrivit <>Decretului-lege nr. 98/1990 privind acordarea unor drepturi personalului din transporturi pe calea feratã, pensia de urmaş a fost stabilitã în procent de 100% din drepturile de pensie ale susţinãtorului, indiferent de numãrul urmaşilor, iar noua reglementare prevede un procent de 50% pentru un singur urmaş şi de 75% pentru doi urmaşi, aducând atingere drepturilor legal câştigate.
Tribunalul Iaşi apreciazã cã excepţia ridicatã este neîntemeiatã, întrucât dispoziţiile legale criticate nu produc efecte cu caracter retroactiv, pensiile recalculate conform <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 4/2005 aplicându-se numai pentru viitor, iar stabilirea unor modalitãţi de calcul al drepturilor de pensie intrã în atribuţiile exclusive ale legiuitorului.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã. Aratã cã reglementarea sistemului de pensii, condiţiile şi criteriile acordãrii drepturilor de pensie, modalitãţile de calcul, precum şi celelalte aspecte reglementate în acest domeniu sunt de competenţa exclusivã a legiuitorului.
Avocatul Poporului considerã cã dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale, deoarece acestea nu conţin în sine nicio mãsurã cu efect retroactiv, iar condiţiile de exercitare a dreptului la pensie, a altor drepturi de asigurãri sociale şi a altor forme de asistenţã socialã sunt stabilite de lege.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 71 alin. (2) lit. a) şi b) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, modificate prin articolul unic pct. 22 din <>Legea nr. 338/2002 privind aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 19/2000 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 446 din 25 iunie 2002, cu urmãtorul conţinut:
- Art. 71 alin. (2): "Cuantumul pensiei de urmaş se stabileşte în condiţiile art. 76, prin aplicarea unui procent asupra punctajului mediu anual realizat de susţinãtor, aferent pensiei prevãzute la alin. (1) lit. a) şi b), în funcţie de numãrul urmaşilor îndreptãţiţi, astfel:
a) pentru un singur urmaş - 50%;
b) pentru 2 urmaşi - 75%;
c) pentru 3 sau mai mulţi urmaşi - 100%."
În opinia autorului excepţiei, dispoziţiile legale criticate contravin prevederilor art. 15 alin. (2) din Constituţie, potrivit cãrora legea dispune numai pentru viitor.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã urmãtoarele:
Articolul 71 din <>Legea nr. 19/2000 , care stabileşte modalitatea de calcul al pensiei de urmaş, nu conţine în sine nicio dispoziţie cu caracter retroactiv, fiind aplicabil numai drepturilor de pensie de urmaş ce se calculeazã ulterior intrãrii sale în vigoare.
Noua legislaţie a sistemului public de pensii a prevãzut recalcularea pensiilor stabilite pe baza legislaţiei anterioare pentru a elimina discrepanţele inechitabile dintre cuantumul pensiilor calculate pe baza reglementãrilor legale succesive. Astfel, <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurãrilor sociale de stat a prevãzut recalcularea pensiilor anterior stabilite în conformitate cu metodologia stabilitã de <>Legea nr. 19/2000 . Aceeaşi ordonanţã de urgenţã prevede la art. 6 alin. (2) cã, în cazurile în care în urma recalculãrii conform noii metodologii rezultã un cuantum mai mic al pensiei, se pãstreazã în platã cuantumul stabilit pe baza legislaţiei anterioare. În consecinţã, reglementarea legalã actualã nu permite diminuarea drepturilor de pensie legal stabilite.
În consecinţã, dispoziţiile legale supuse controlului de constituţionalitate vizeazã doar modul de calcul al pensiei, aplicabil ulterior intrãrii lor în vigoare, care, potrivit art. 47 alin. (2) din Constituţie, se stabileşte prin lege.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A. d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 71 alin. (2) lit. a) şi b) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Ileana Tiron în Dosarul nr. 6.608/2006 al Tribunalului Iaşi.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 11 septembrie 2007.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta
---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016