Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 705 din 19 octombrie 2006  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   Legii nr. 23/1969 privind executarea pedepselor,   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 56/2003 privind unele drepturi ale persoanelor aflate in executarea pedepselor privative de libertate si   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 58/2005 pentru modificarea   Legii nr. 301/2004 - Codul penal si a   Legii nr. 294/2004 privind executarea pedepselor si a masurilor dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 705 din 19 octombrie 2006 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr. 23/1969 privind executarea pedepselor, Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 56/2003 privind unele drepturi ale persoanelor aflate in executarea pedepselor privative de libertate si Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 58/2005 pentru modificarea Legii nr. 301/2004 - Codul penal si a Legii nr. 294/2004 privind executarea pedepselor si a masurilor dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 951 din 24 noiembrie 2006
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Iuliana Nedelcu - procuror
Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Legii nr. 23/1969 privind executarea pedepselor, ale <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 56/2003 privind unele drepturi ale persoanelor aflate în executarea pedepselor privative de libertate şi ale <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 58/2005 pentru modificarea <>Legii nr. 301/2004 - Codul penal şi a <>Legii nr. 294/2004 privind executarea pedepselor şi a mãsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, excepţie ridicatã de Stark Joseph în Dosarul nr. 554/302/2006 (nr. vechi 553/2006) al Judecãtoriei Sectorului 5 Bucureşti.
La apelul nominal se prezintã, personal, autorul excepţiei. Procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Autorul excepţiei solicitã admiterea acesteia, reiterând aspectele invocate în faţa instanţei de drept comun.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilã, deoarece actele normative deduse controlului nu mai sunt în vigoare.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 8 mai 2006, pronunţatã în Dosarul nr. 554/302/2006 (nr. vechi 553/2006), Judecãtoria Sectorului 5 Bucureşti a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>Legii nr. 23/1969 privind executarea pedepselor, ale <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 56/2003 privind unele drepturi ale persoanelor aflate în executarea pedepselor privative de libertate şi ale <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 58/2005 pentru modificarea <>Legii nr. 301/2004 - Codul penal şi a <>Legii nr. 294/2004 privind executarea pedepselor şi a mãsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, excepţie ridicatã de Stark Joseph în dosarul de mai sus, având ca obiect soluţionarea unei plângeri formulate împotriva sancţiunii disciplinare.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia, fãrã a indica vreun temei constituţional, susţine cã dispoziţiile <>Legii nr. 23/1969 , precum şi cele ale <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 56/2003 contravin Legii fundamentale, deoarece executã detenţia în baza unei legi a Republicii Socialiste România abrogate, iar ordonanţa nu este o lege organicã.
De asemenea, <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 58/2005 contravine prevederilor constituţionale ale <>art. 78, 85 şi 115, deoarece prin aceasta s-a amânat aplicarea Legii nr. 294/2004 privind executarea pedepselor, cu toate cã a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 591 din 1 iulie 2004.
Judecãtoria Sectorului 5 Bucureşti opineazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, deoarece concordanţa unui act normativ, în speţã <>Legea nr. 23/1969 , cu prevederile Legii fundamentale nu depinde de data adoptãrii acestuia.
De asemenea, atât <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 56/2003 , cât şi <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 58/2005 au fost adoptate cu respectarea dispoziţiilor art. 115 din Constituţie.
Potrivit <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este, în ceea ce priveşte dispoziţiile <>Legii nr. 23/1969 şi ale <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 56/2003 , inadmisibilã, deoarece autorul nu a precizat nici un motiv de ordin juridic care sã justifice critica, încãlcându-se astfel prevederile <>art. 10 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale.
Referitor la susţinerea potrivit cãreia <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 58/2005 aduce atingere prevederilor constituţionale invocate, Guvernul aratã cã aceasta este neîntemeiatã, deoarece, potrivit art. 78 din Legea fundamentalã, legea intrã în vigoare la 3 zile de la data publicãrii sau la o datã ulterioarã prevãzutã în textul ei. Aşa fiind, în cazul de faţã se analizeazã o ordonanţã de urgenţã a cãrei intrare în vigoare cade sub incidenţa dispoziţiilor constituţionale, pe deplin respectate, ale art. 115 alin. (5).
Avocatul Poporului considerã cã excepţia este, în ceea ce priveşte dispoziţiile <>Legii nr. 23/1969 , inadmisibilã, deoarece autorul nu a indicat niciun temei constituţional pe care sã se sprijine critica formulatã, încãlcându-se prevederile <>art. 10 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale.
De asemenea, prevederile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 56/2003 nu încalcã sub niciun aspect dispoziţiile constituţionale ale art. 78. În ceea ce priveşte critica de neconstituţionalitate a prevederilor aceleiaşi ordonanţe faţã de dispoziţiile art. 115 din Legea fundamentalã, Guvernul aratã cã, aşa cum Curtea Constituţionalã a reţinut în mod constant în jurisprudenţa sa, examinarea constituţionalitãţii unui act normativ sub aspectul competenţei, al condiţiilor şi al formei de adoptare şi, în consecinţã, al motivelor de neconstituţionalitate extrinsecã se poate face numai prin raportare la prevederile constituţionale în vigoare la momentul adoptãrii respectivului act normativ, iar nu în raport cu cele existente în momentul soluţionãrii excepţiei. Aşa fiind, prevederile legale invocate au fost adoptate de Guvern în exercitarea competenţei sale constituţionale prevãzute de art. 114 alin. (4) din Constituţia României din anul 1991.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile autorului excepţiei, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã constatã cã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2) şi ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>Legii nr. 23/1969 , republicatã în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 62 din 2 mai 1973, ale <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 56/2003 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 457 din 27 iunie 2003, aprobatã prin <>Legea nr. 403/2003 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 708 din 10 octombrie 2003, şi ale <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 58/2005 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 552 din 28 iunie 2005.
Cu privire la evoluţia legislativã a tuturor actelor normative care constituie obiectul prezentei excepţii, se impun anumite precizãri:
1. Astfel, prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 58/2005 s-a modificat atât <>art. 512 din Legea nr. 301/2004 - Codul penal, în sensul cã acesta va intra în vigoare la data de 1 septembrie 2006, cât şi <>art. 97 alin. (1) din Legea nr. 294/2004 , stabilindu-se ca datã de intrare în vigoare tot data de 1 septembrie 2006. Ulterior, prin <>art. VI din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 50/2006 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 566 din 30 iunie 2006, termenele prevãzute la <>art. 512 din Legea nr. 301/2004 - Codul penal şi prin <>art. 97 alin. (1) din Legea nr. 294/2004 au fost prorogate pânã la data de 1 septembrie 2008.
2. De asemenea, <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 56/2003 a abrogat prin art. 16 alin. (1) unele dispoziţii ale legii, potrivit cãruia "Art. 18 alin. 1 şi 2, art. 19, 20, art. 40 alin. 1 şi 2 şi ale art. 44, precum şi dispoziţiile referitoare la dreptul de petiţionare şi dreptul la corespondenţã din <>Legea nr. 23/1969 privind executarea pedepselor, republicatã în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 62 din 2 mai 1973, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se abrogã."
Ulterior, în anul 2004 a fost adoptatã <>Legea nr. 294/2004 privind executarea pedepselor şi a mãsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, care, potrivit <>art. 97 alin. (3), abrogã Legea nr. 23/1969 , cu toate modificãrile ulterioare. Însã aceastã abrogare, ca şi întreaga reglementare, va intra în vigoare, astfel cum s-a arãtat la punctul 1, abia la data de 1 septembrie 2008.
Cu toate acestea, în anul 2006 s-a adoptat <>Legea nr. 275 din 4 iulie 2006 privind executarea pedepselor şi a mãsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 627 din data de 20 iulie 2006, care potrivit <>art. 86 alin. (3) a abrogat "Legea nr. 23/1969 privind executarea pedepselor, republicatã în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 62 din 2 mai 1973, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cu excepţia dispoziţiilor privitoare la executarea pedepsei la locul de muncã, <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 56/2003 privind unele drepturi ale persoanelor aflate în executarea pedepselor privative de libertate, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 457 din 27 iunie 2003, precum şi orice alte dispoziţii contrare."
Potrivit art. 86 alin. (1), "Prezenta lege intrã în vigoare la 90 de zile de la publicarea ei în Monitorul Oficial al României, Partea I", adicã la data de 18 octombrie 2006.
Autorul excepţiei de neconstituţionalitate susţine cã prin dispoziţiile legale criticate sunt încãlcate prevederile constituţionale ale art. 78 referitoare la Intrarea în vigoare a legii, ale art. 85 referitoare la Numirea Guvernului şi ale art. 115 referitoare la Delegarea legislativã.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã, începând cu data de 18 octombrie 2006, atât dispoziţiile <>Legii nr. 23/1969 , cât şi cele ale <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 56/2003 nu mai sunt în vigoare.
De asemenea, dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 58/2005 , potrivit cãrora a fost stabilit un termen de intrare în vigoare a anumitor acte normative, şi-au încetat aplicabilitatea.
Aşa fiind, conform <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, aceasta decide asupra excepţiilor ridicate în faţa instanţelor judecãtoreşti sau de arbitraj comercial privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanţã în vigoare.
Prin urmare, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Legii nr. 23/1969 , ale <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 56/2003 şi ale <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 58/2005 urmeazã a fi respinsã ca inadmisibilã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge ca inadmisibilã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Legii nr. 23/1969 privind executarea pedepselor, <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 56/2003 privind unele drepturi ale persoanelor aflate în executarea pedepselor privative de libertate şi <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 58/2005 pentru modificarea <>Legii nr. 301/2004 - Codul penal şi a <>Legii nr. 294/2004 privind executarea pedepselor şi a mãsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, excepţie ridicatã de Stark Joseph în Dosarul nr. 554/302/2006 (nr. vechi 553/2006) al Judecãtoriei Sectorului 5 Bucureşti.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 19 octombrie 2006.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Afrodita Laura Tutunaru

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016