Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 70 din 18 februarie 2003  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea si completarea   Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, precum si a dispozitiilor   art. 180 din Legea nr. 19/2000     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 70 din 18 februarie 2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, precum si a dispozitiilor art. 180 din Legea nr. 19/2000

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 211 din 1 aprilie 2003
Nicolae Popa - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Florentina Balta - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, precum şi a dispoziţiilor <>art. 180 din Legea nr. 19/2000 , excepţie ridicatã de Constantin Filimon în Dosarul nr. 8.439/2001 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a III-a civilã.
La apelul nominal se prezintã autorul exceptiei şi reprezentantul Casei de Pensii a Municipiului Bucureşti.
În susţinerea criticii de neconstituţionalitate, autorul arata ca, întrucât pensiile şi asigurãrile sociale reprezintã forme de protecţie socialã, <>Legea nr. 19/2000 este, conform art. 72 alin. (3) lit. l) din Constituţie, o lege organicã. Prin urmare, aceasta lege nu poate fi modificatã prin intermediul unei ordonanţe a Guvernului, întrucât autoritatea executivã nu este abilitata de a emite ordonanţe în domeniul legii organice. În ceea ce priveşte prevederile <>art. 180 din Legea nr. 19/2000 , autorul considera ca acestea contravin principiului egalitãţii în drepturi a cetãţenilor, deoarece persoanele care nu au beneficiat de pensie pana la data de 1 aprilie 2001, dar care au o decizie de pensionare anterioarã acestei date, au o pensie diferita de persoanele a cãror decizie de pensionare a fost emisã dupã aceasta data.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstituţionalitate, arãtând ca nu sunt incalcate dispoziţiile art. 16 din Constituţie referitoare la egalitatea în drepturi a cetãţenilor, întrucât textul de lege criticat nu este de natura a crea vreo discriminare, ci numai aduce precizãri cu privire la aplicarea în timp a legii. Privitor la critica ordonanţei de urgenta, în ansamblul sau, se arata ca interdicţia Guvernului de a reglementa în domeniul legii organice se referã numai la ordonanţele simple, iar nu şi la ordonanţele de urgenta, potrivit art. 114 alin. (4) din Constituţie.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, retine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 15 mai 2002, pronunţatã în Dosarul nr. 8.439/2001, Tribunalul Bucureşti - Secţia a III-a civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 49/2001 , precum şi a dispoziţiilor art. I pct. 74 din ordonanta, excepţie ridicatã de Constantin Filimon.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia susţine ca <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 49/2001 nu îndeplineşte condiţiile prevãzute de art. 114 alin. (4) din Constituţie privind cazul excepţional şi urgenta mãsurilor în domeniul reglementat şi incalca prevederea constituţionalã cuprinsã în art. 114 alin. (1) referitoare la imposibilitatea de a se reglementa prin ordonanta în domeniul legii organice. De asemenea, el apreciazã ca dispoziţiile art. I pct. 74 din aceasta ordonanta contravin art. 16 alin. (1) din Constituţie privind egalitatea cetãţenilor în fata legii, întrucât drepturile de pensie diferã dupã cum deciziile de pensionare au fost emise înainte sau dupã data de 1 aprilie 2001. Or, o astfel de diferentiere nu este posibila decât cu încãlcarea principiului egalitãţii în drepturi a tuturor asiguraţilor.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a III-a civilã, exprimandu-şi punctul de vedere, considera excepţia de neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiatã.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului, precum şi Guvernului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicatã. De asemenea, în conformitate cu dispoziţiile <>art. 18^1 din Legea nr. 35/1997 , cu modificãrile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al Avocatului Poporului.
Guvernul apreciazã ca interdicţia reglementãrii de cãtre Guvern în domeniul legii organice priveşte numai ordonanţele Guvernului adoptate în baza unei legi speciale de abilitare. În ceea ce priveşte ordonanţele de urgenta, acestea pot fi adoptate în cazuri excepţionale, ce impun luarea unor mãsuri urgente pentru salvgardarea unui interes public, care ar putea reclama instituirea unei reglementãri inclusiv în domeniul legii organice, şi nu doar în acela al legii ordinare. De altfel, Guvernul considera ca prin adoptarea legii de aprobare a ordonanţei motivul de neconstituţionalitate invocat de autorul exceptiei, chiar real fiind, a fost asanat.
În ceea ce priveşte critica referitoare la dispoziţiile <>art. I pct. 74 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 49/2001 , Guvernul apreciazã ca acestea nu contravin principiului egalitãţii în drepturi a cetãţenilor, ci, dimpotriva, nu fac decât sa aducã precizãri referitoare la aplicarea în timp a dispoziţiilor <>Legii nr. 19/2000 , în scopul asigurãrii egalitãţii în drepturi a tuturor pensionarilor aflaţi în situaţii identice.
Avocatul Poporului arata ca prevederile <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale nu contravin <>art. 114 din Constituţie, întrucât Legea nr. 19/2000 nu face parte din categoria legilor organice prevãzute de art. 72 alin. (3) din Constituţie.
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului şi al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizatã.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 161 din 30 martie 2001, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 338/2002 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 446 din 25 iunie 2002, precum şi dispoziţiile <>art. 180 din Legea nr. 19/2000 , cu modificãrile ulterioare. Textul de lege criticat are urmãtorul conţinut:
- Art. 180: "(1) La data intrãrii în vigoare a prezentei legi pensiile de asigurãri sociale de stat, pensiile suplimentare, pensiile de asigurãri sociale pentru agricultori, stabilite pe baza legislaţiei anterioare, precum şi ajutoarele sociale stabilite potrivit legislaţiei de pensii devin pensii în înţelesul prezentei legi.
(2) CNPAS va lua mãsurile necesare astfel încât la data intrãrii în vigoare a prezentei legi sa determine punctajul mediu anual al fiecãrui pensionar, prin raportarea cuantumului pensiilor cuvenite conform legislaţiei anterioare, pe categoriile de pensii prevãzute la art. 40, din care s-a dedus contribuţia pentru asigurãrile sociale de sãnãtate, datoratã conform legii, la valoarea unui punct de pensie, stabilitã în condiţiile art. 80.
(3) Pensionarilor de asigurãri sociale de stat ale cãror drepturi stabilite în perioada 1 ianuarie 1998 - 31 martie 2001 sunt mai mari decât un punctaj mediu estimat pentru persoanele ce se vor pensiona în condiţiile prezentei legi, pe lângã punctajul mediu anual determinat conform prevederilor alin. (2), li se atribuie şi acest punctaj mediu estimat, care se are în vedere la operaţiunile de indexare şi recorelare.
(4) Punctajul mediu estimat, prevãzut la alin. (3), se calculeazã de CNPAS.
(5) Punctajul mediu anual şi punctajul mediu estimat se pot corecta corespunzãtor recorelarii prevãzute la art. 168 alin. (3)-(5).
(6) Cuantumul pensiilor se stabileşte în baza prevederilor art. 76, luându-se în considerare punctajul mediu anual sau punctajul mediu estimat, dupã caz, stabilit conform alin. (2), (3) şi (5).
(7) În situaţia în care cuantumul pensiilor, stabilit conform alin. (6), este mai mic decât cel stabilit în baza legislaţiei anterioare, se pãstreazã în plata cuantumul avantajos."
Textele constituţionale pretins a fi incalcate sunt urmãtoarele:
- Art. 16 alin. (1): "Cetãţenii sunt egali în fata legii şi a autoritãţilor publice, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri.";
- Art. 72 alin. (3): "Prin lege organicã se reglementeazã: [...]
l) regimul general privind raporturile de munca, sindicatele şi protecţia socialã;";
- Art. 114: "(1) Parlamentul poate adopta o lege specialã de abilitare a Guvernului pentru a emite ordonanţe în domenii care nu fac obiectul legilor organice.
(2) Legea de abilitare va stabili, în mod obligatoriu, domeniul şi data pana la care se pot emite ordonanţe.
(3) Dacã legea de abilitare o cere, ordonanţele se supun aprobãrii Parlamentului, potrivit procedurii legislative, pana la împlinirea termenului de abilitare. Nerespectarea termenului atrage încetarea efectelor ordonanţei.
(4) În cazuri excepţionale, Guvernul poate adopta ordonanţe de urgenta. Acestea intra în vigoare numai dupã depunerea lor spre aprobare la Parlament. Dacã Parlamentul nu se afla în sesiune, el se convoacã în mod obligatoriu.
(5) Aprobarea sau respingerea ordonanţelor se face printr-o lege în care vor fi cuprinse şi ordonanţele ale cãror efecte au încetat potrivit alineatului (3)."
I. Cu privire la critica de neconstituţionalitate a ordonanţei în ansamblu, prin raportare la dispoziţiile art. 114 alin. (1) din Constituţie, în jurisprudenta sa, Curtea Constituţionalã a statuat ca interdicţia reglementãrii de cãtre Guvern în domeniul legii organice priveşte numai ordonanţele Guvernului adoptate în baza unei legi speciale de abilitare. O asemenea limitare nu este prevãzutã însã de alin. (4) al art. 114 din Constituţie, referitor la ordonanţele de urgenta, "deoarece cazul excepţional ce impune adoptarea unor mãsuri urgente pentru salvgardarea unui interes public ar putea reclama instituirea unei reglementãri de domeniul legii organice, nu numai ordinare, care, dacã nu ar putea fi adoptatã, interesul public avut în vedere ar fi sacrificat, ceea ce este contrar finalitatii constituţionale a instituţiei" (Decizia Curţii Constituţionale nr. 34/1998, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 88 din 25 februarie 1998). Ordonanta de urgenta nu este, asadar, o varietate a ordonanţei emise în temeiul unei legi speciale de abilitare, ci un act normativ cu o identitate şi finalitate distincte, adoptat de Guvern în temeiul unei legitimari constituţionale proprii.
De altfel, fata de împrejurarea ca ulterior sesizãrii Curţii ordonanta de urgenta a fost aprobatã de Parlament prin lege, critica de neconstituţionalitate, sub acest aspect, nu mai are obiect, aprobarea de cãtre organul legiuitor fiind de natura sa acopere un asemenea viciu, chiar dacã acesta ar fi fost real.
II. Referitor la critica de neconstituţionalitate a <>art. 180 din Legea nr. 19/2000 , nici aceasta nu este intemeiata.
În primul rând, nu se poate retine încãlcarea principiului constituţional al egalitãţii cetãţenilor în fata legii şi a autoritãţilor publice, întrucât cele doua categorii de pensionari, supuse unor regimuri juridice diferite, nu se alfa într-o situaţie identicã, de natura sa justifice aplicarea unui tratament egal. Contrar celor susţinute de autorul exceptiei, data pensionãrii, anterioarã sau ulterioara intrãrii în vigoare a noii reglementãri în materie, genereazã situaţii juridice diferite, care impun şi justifica un tratament juridic diferenţiat. Susţinerile autorului exceptiei de neconstituţionalitate sunt neintemeiate, cu atât mai mult cu cat o eventuala extindere a incidentei actului normativ asupra unor situaţii din trecut - pe care critica sa o presupune - ar avea efect retroactiv şi ar contraveni dispoziţiilor art. 15 alin. (2) din Constituţie.
De altfel, a considera intemeiata o atare critica ar insemna sa negam posibilitatea oricãrei modificãri a legislaţiei în vigoare, întrucât, de fiecare data, aceasta antreneaza o modificare a regimului juridic şi deci un tratament juridic diferit pentru persoane aflate, asa cum considera autorul exceptiei, în situaţii identice, ceea ce, desigur, este de neconceput.
În al doilea rând, critica de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 180 din Legea nr. 19/2000 nu poate fi reţinutã, întrucât este infirmata de chiar conţinutul textului, care reglementeazã o procedura tehnica prin a carei aplicare, în timp, sa fie inlaturate discrepantele inerente între cei pensionaţi sub imperiul legii anterioare şi cei pensionaţi dupã intrarea în vigoare a noii reglementãri. Existenta unor asemenea discrepanţe nu indreptateste însã calificarea reglementãrii ca fiind discriminatorie şi, prin aceasta, neconstitutionala, esenţialã fiind vointa legiuitorului de a le elimina, chiar dacã un atare deziderat se realizeazã printr-un proces cu derulare în timp, şi nu dintr-o data, ceea ce, pentru ratiuni evidente, nu este practic posibil.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, precum şi a dispoziţiilor <>art. 180 din Legea nr. 19/2000 , excepţie ridicatã de Constantin Filimon în Dosarul nr. 8.439/2001 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a III-a civilã.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 18 februarie 2003.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Magistrat-asistent,
Mihaela Senia Costinescu

----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016