Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 7 din 21 ianuarie 2008  privind examinarea recursului in interesul legii, in legatura cu interpretarea si aplicarea dispozitiilor art. 17 alin. (1) lit. c) si ale   art. 18 alin. (3) teza finala din Legea nr. 130/1996 privind contractul colectiv de munca, republicata, referitor la conditiile necesare pentru dobandirea reprezentativitatii de catre organizatiile sindicale constituite la nivel de unitate    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 7 din 21 ianuarie 2008 privind examinarea recursului in interesul legii, in legatura cu interpretarea si aplicarea dispozitiilor art. 17 alin. (1) lit. c) si ale art. 18 alin. (3) teza finala din Legea nr. 130/1996 privind contractul colectiv de munca, republicata, referitor la conditiile necesare pentru dobandirea reprezentativitatii de catre organizatiile sindicale constituite la nivel de unitate

EMITENT: INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 691 din 10 octombrie 2008

Dosar nr. 64/2007
Sub preşedinţia domnului profesor univ. dr. Nicolae Popa, preşedintele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie,
Secţiile Unite ale Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, în conformitate cu dispoziţiile <>art. 25 lit. a) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciarã, republicatã, s-au întrunit pentru a examina recursul în interesul legii, declarat de procurorul general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, în legãturã cu interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor art. 17 alin. (1) lit. c) şi ale <>art. 18 alin. (3) teza finalã din Legea nr. 130/1996 privind contractul colectiv de muncã, republicatã, referitor la condiţiile necesare pentru dobândirea reprezentativitãţii de cãtre organizaţiile sindicale constituite la nivel de unitate.
Secţiile Unite au fost constituite cu respectarea dispoziţiilor <>art. 34 din Legea nr. 304/2004 , republicatã, fiind prezenţi 88 de judecãtori din totalul de 114 aflaţi în funcţie.
Procurorul general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a fost reprezentat de procurorul Antoaneta Florea.
Reprezentanta procurorului general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a susţinut recursul în interesul legii, solicitând admiterea acestuia şi pronunţarea unei decizii în sensul cã organizaţiile sindicale din unitate sunt reprezentative dacã îndeplinesc în mod alternativ fie condiţiile prevãzute de <>art. 17 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 130/1996 , republicatã, respectiv sã aibã statut legal de organizaţie sindicalã şi numãrul de membri sã reprezinte cel puţin 1/3 din numãrul salariaţilor unitãţii, fie condiţia prevãzutã de art. 18 alin. (3) teza finalã din acelaşi act normativ, în sensul de a fi afiliate la o organizaţie sindicalã reprezentativã.

SECŢIILE UNITE,

deliberând asupra recursului în interesul legii, constatã urmãtoarele:
Instanţele judecãtoreşti nu au un punct de vedere unitar în legãturã cu aplicarea art. 17 alin. (1) lit. c) şi a <>art. 18 alin. (3) teza finalã din Legea nr. 130/1996 privind contractul colectiv de muncã, republicatã, referitor la condiţiile necesare pentru dobândirea reprezentativitãţii de cãtre organizaţiile sindicale constituite la nivel de unitate.
Astfel, unele instanţe au considerat cã organizaţiile sindicale constituite la nivel de unitate sunt reprezentative numai atunci când întrunesc cumulativ condiţiile stabilite de <>art. 17 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 130/1996 şi de art. 18 alin. (3) din aceeaşi lege.
În motivarea acestui punct de vedere s-a arãtat cã, în raport cu dispoziţiile textelor de lege menţionate, se cere ca organizaţiile sindicale constituite la nivel de unitate sã aibã un statut legal de organizaţii sindicale, numãrul de membri ai sindicatului sã reprezinte cel puţin 1/3 din numãrul salariaţilor unitãţii şi sã fie afiliate la o organizaţie sindicalã reprezentativã.
S-a relevat cã aceastã soluţie este impusã de interpretarea literalã a dispoziţiilor <>art. 18 alin. (3) din Legea nr. 130/1996 , republicatã, deoarece sintagma "precum şi", conţinutã în acest text, stabileşte un raport copulativ, indicând în frazã o enumerare, iar nu o alternanţã.
Alte instanţe, dimpotrivã, au apreciat ca fiind necesarã şi suficientã pentru dobândirea reprezentativitãţii unei organizaţii sindicale constituite la nivel de unitate îndeplinirea fie a condiţiilor prevãzute de <>art. 17 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 130/1996 , republicatã, fie a celor cuprinse în art. 18 alin. (3) din acelaşi act normativ.
Aceste din urmã instanţe au interpretat şi aplicat corect dispoziţiile legii.
Potrivit art. 236 alin. 1 din Codul muncii, art. 1 alin. (1) şi <>art. 14 din Legea nr. 130/1996 privind contractul colectiv de muncã, republicatã, contractul de muncã se încheie între angajator sau organizaţia patronalã, pe de o parte, şi salariaţi, reprezentaţi prin sindicate ori în alt mod prevãzut de lege.
Pe de altã parte, prin <>art. 17 alin. (1) din Legea nr. 130/1996 , republicatã, la negocierea contractului colectiv de muncã la nivel de unitate salariaţii sunt reprezentaţi de cãtre organizaţiile sindicale legal constituite şi reprezentative.
Prin urmare, în raport de aceste prevederi, pentru ca o organizaţie sindicalã sã fie reprezentativã la nivelul unitãţii, potrivit <>art. 17 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 130/1996 , republicatã, trebuie sã îndeplineascã cumulativ urmãtoarele condiţii:
- sã aibã statut legal de organizaţie sindicalã; iar
- numãrul membrilor sãi sã reprezinte cel puţin 1/3 din numãrul salariaţilor.
În urma modificãrilor aduse prin <>Legea nr. 143/1997 , la <>art. 18 din Legea nr. 130/1996 a fost introdus un nou alineat, respectiv alin. (3), în care se prevede cã "organizaţiile sindicale din unitate sunt reprezentative, dacã îndeplinesc condiţiile prevãzute de art. 17 alin. (1) lit. c), precum şi dacã sunt afiliate la o organizaţie sindicalã reprezentativã".
Analiza raţionalã logico-gramaticalã şi sistematicã a textului impune concluzia cã sintagma "precum şi" nu poate avea decât înţelesul de condiţie alternativã şi nicidecum de îndeplinire a unei condiţii cumulative cu primele douã, prevãzute de art. 17 alin. (1) lit. c) din lege.
Or, este de observat cã, în cazul în care o organizaţie sindicalã din unitate îşi susţine reprezentativitatea prin afilierea la o organizaţie sindicalã reprezentativã, rezultã per a contrario cã aceasta nu îndeplineşte una din cele douã condiţii necesare prevãzute de art. 17 alin. (1) lit. c) din lege, în sensul cã "numãrul membrilor sindicatului reprezintã cel puţin 1/3 din numãrul salariaţilor unitãţii", condiţie necesarã spre a obţine reprezentativitatea prin hotãrâre judecãtoreascã.
De altfel, dacã legiuitorul ar fi dorit ca aceastã ultimã condiţie sã fie îndeplinitã cumulativ cu primele douã nu ar fi inclus în text conjuncţia "precum şi", ci ar fi folosit doar conjuncţia copulativã "şi".
Pe de altã parte, în cazul în care s-ar considera cã aceastã ultimã condiţie trebuie îndeplinitã cumulativ cu primele douã, s-ar ajunge la situaţia în care o organizaţie sindicalã, chiar dacã ar cuprinde în rândurile ei toţi salariaţii acelei unitãţi sau majoritatea lor, sã nu fie totuşi reprezentativã la nivelul acelei unitãţi dacã nu este şi afiliatã la o federaţie sau confederaţie reprezentativã, ceea ce ar fi inadmisibil.
Este adevãrat cã pentru dobândirea reprezentativitãţii organizaţiile sindicale trebuie sã respecte prevederile legale, dar aceastã condiţie nu poate fi interpretatã decât fie în sensul de a avea statut legal de organizaţie sindicalã şi numãrul membrilor acesteia sã reprezinte cel puţin 1/3 din numãrul salariaţilor din unitate, cu constatarea îndeplinirii acestor condiţii prin hotãrâre judecãtoreascã, fie în sensul de a fi afiliatã la o organizaţie sindicalã reprezentativã.
De altfel, legiuitorul nu putea recurge la soluţia acordãrii reprezentativitãţii sindicatului constituit la nivel de unitate când acesta este afiliat la o organizaţie sindicalã reprezentativã, chiar dacã nu întruneşte numãrul de salariaţi stabilit de <>art. 17 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 130/1996 , decât pentru a se asigura participarea unui interlocutor valabil la negocierile colective cu angajatorul.
Soluţia legislativã adoptatã în acest sens decurge din instituirea transferului de reprezentativitate, statuatã prin <>art. 18 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 130/1996 , republicatã, în sensul cã salariaţii pot fi reprezentaţi la negocierea şi încheierea contractului colectiv de muncã la nivel de ramurã sau la nivelul grupurilor de unitãţi şi de organizaţii sindicale de tip federativ, care nu îndeplinesc criteriile de reprezentativitate la nivel naţional, iar organizaţiile sindicale reprezentative la nivelul ramurilor de activitate sunt reprezentative şi la nivelul grupurilor de unitãţi în care au organizaţii sindicale proprii.
Aşa fiind, organizaţiile sindicale constituite la nivel de unitate devin reprezentative şi pot participa la negocierea contractului colectiv de muncã atât în cazul în care îndeplinesc condiţiile de reprezentativitate expres prevãzute de lege [art. 17 alin. (1) lit. c)], cât şi în situaţia în care sunt doar afiliate la o organizaţie sindicalã reprezentativã.
De altfel, aceastã soluţie a fost adoptatã şi de Curtea Constituţionalã a României, care, în jurisprudenţa sa în materie (<>Decizia nr. 68/2000 ), a statuat cã "legiuitorul a prevãzut posibilitatea ca sindicatele din unitãţi sã dobândeascã reprezentativitatea şi prin afilierea la o organizaţie sindicalã reprezentativã".
În consecinţã, în temeiul dispoziţiilor <>art. 25 lit. a) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciarã, republicatã, precum şi ale art. 329 alin. 2 şi 3 din Codul de procedurã civilã, urmeazã a se admite recursul în interesul legii şi a se stabili cã organizaţiile sindicale din unitate sunt reprezentative dacã îndeplinesc în mod alternativ fie condiţiile prevãzute de <>art. 17 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 130/1996 , republicatã, fie condiţia prevãzutã de art. 18 alin. (3) teza finalã din lege, în sensul de a fi afiliate la o organizaţie sindicalã reprezentativã.

PENTRU ACESTE MOTIVE
În numele legii
DECID:

Admit recursul în interesul legii declarat de procurorul general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi stabilesc cã:
Organizaţiile sindicale din unitate sunt reprezentative dacã îndeplinesc în mod alternativ fie condiţiile prevãzute de <>art. 17 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 130/1996 privind contractul colectiv de muncã, republicatã, respectiv sã aibã statut legal de organizaţie sindicalã şi numãrul de membri ai sindicatului sã reprezinte cel puţin 1/3 din numãrul salariaţilor unitãţii, fie condiţia prevãzutã de art. 18 alin. (3) teza finalã din lege, în sensul de a fi afiliate la o organizaţie sindicalã reprezentativã.
Obligatorie, potrivit art. 329 alin. 3 din Codul de procedurã civilã.
Pronunţatã în şedinţã publicã, astãzi, 21 ianuarie 2008.

PREŞEDINTELE ÎNALTEI CURŢI DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Prim-magistrat-asistent,
Victoria Maftei

---------



Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016