Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE nr. 7 din 15 ianuarie 2002 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 87 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 220 din 2 aprilie 2002
Nicolae Popa - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Gabriela Ghita - procuror
Laurentiu Cristescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 87 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, excepţie ridicatã de Mircea Dumitrescu în Dosarul nr. 3.230/CA/2001 al Curţii de Apel Oradea într-un litigiu al cãrui obiect este o contestaţie impotriva deciziei de respingere a cererii de pensionare.
La apelul nominal rãspunde Serviciul Roman de Informaţii, prin consilier, lipsind celelalte pãrţi, fata de care procedura a fost legal îndeplinitã.
Reprezentantul Serviciului Roman de Informaţii arata ca autorul exceptiei, care a împlinit 60 de ani la 4 aprilie 2001, nu a determinat corect legea aplicabilã care sa facã posibila constituirea dreptului sau de pensie militarã, aceasta fiind <>Legea nr. 19/2000 , în raport cu dispoziţiile cãreia autorul exceptiei poate primi pensie militarã la împlinirea vârstei de 62 de ani şi 3 luni. Se mai arata ca instanta trebuia sa stabileascã legea aplicabilã şi nu sa sesizeze Curtea Constituţionalã, deoarece se considera ca ne aflam în fata unui caz de interpretare şi aplicare a legii, nu în fata unei probleme de constitutionalitate. Solicita respingerea exceptiei ca neîntemeiatã.
Reprezentantul Ministerului Public arata ca textul criticat nu exista la data la care s-a specificat, în conţinutul sau, ca intra în vigoare şi considera ca nu este posibila aplicarea unei legi înainte de apariţia acesteia în Monitorul Oficial al României, Partea I. În ceea ce îl priveşte pe autorul exceptiei arata ca acesta nu poate rãspunde pentru o conduita avutã înainte de data publicãrii legii. În consecinta, solicita admiterea exceptiei şi declararea ca neconstitutional a textului criticat.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 10 octombrie 2001, pronunţatã în Dosarul nr. 3.230/CA/2001, Curtea de Apel Oradea a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 87 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, excepţie ridicatã de Mircea Dumitrescu.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine ca <>art. 87 din Legea nr. 164/2001 prevede pentru intrarea în vigoare a legii o data anterioarã publicãrii ei, producand astfel efecte retroactive, contrar dispoziţiilor art. 15 alin. (2) şi ale art. 78 din Constituţie. Autorul exceptiei a îndeplinit condiţiile pentru pensionare prevãzute în actul normativ anterior (<>Decretul nr. 214/1977 ) înainte de data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I, a <>Legii nr. 164/2001 , dar, datoritã faptului ca, în aceasta lege, s-a prevãzut o data anterioarã pentru intrarea în vigoare, prin decizia contestatã în justiţie nu s-au mai aplicat prevederile actului normativ anterior.
Curtea de Apel Oradea, exprimandu-şi opinia, considera ca dispoziţiile <>art. 87 din Legea nr. 164/2001 sunt neconstituţionale prin raportare la prevederile art. 15 alin. (2) şi ale art. 78 din Constituţie, întrucât "este inadmisibil ca data intrãrii în vigoare a legii sa fie anterioarã datei de promulgare". Pe de alta parte, instanta retine ca autorul contestaţiei şi al exceptiei de neconstituţionalitate a împlinit varsta de pensionare prevãzutã de <>Decretul nr. 214/1977 la data de 4 aprilie 2001, data la care era încã în vigoare acest act normativ.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului, precum şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul, în punctul sau de vedere, apreciazã ca "dispoziţiile <>art. 87 din Legea nr. 164/2001 , prevãzând intrarea în vigoare a legii la data de 1 aprilie 2001, fata de data publicãrii în Monitorul Oficial al României - 10 aprilie 2001 -, sunt neconstituţionale, astfel încât excepţia urmeazã sa fie admisã".
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul judecãtorului-raportor, susţinerile partii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 87 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 183 din 10 aprilie 2001, potrivit cãrora "Prezenta lege intra în vigoare la data de 1 aprilie 2001".
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constata ca <>Legea nr. 164/2001 a fost adoptatã de Camera Deputaţilor la data de 27 martie 2001, iar de Senat la data de 28 martie 2001. Legiuitorul a voit ca legea sa între în vigoare la aceeaşi data la care intra în vigoare <>Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, respectiv la data de 1 aprilie 2001, fãrã a cunoaşte, la data adoptãrii legii, data la care aceasta va fi promulgatã de Preşedintele României şi când va fi publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Curtea mai observa ca, potrivit dispoziţiilor <>art. 17 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, în vederea exercitãrii dreptului de sesizare a Curţii Constituţionale legea poate fi trimisa spre promulgare doar dupã 5 zile de la adoptare, termen care nu se putea respecta de la 28 martie pana la 1 aprilie. <>Legea nr. 164/2001 , conform comunicãrii primite de la secretarul general al Senatului, a fost adoptatã cu procedura obişnuitã şi a fost trimisa Preşedintelui României spre promulgare la data de 2 aprilie 2001.
Potrivit prevederilor art. 78 din Constituţie, legea intra în vigoare la data publicãrii în Monitorul Oficial al României sau la data prevãzutã în textul ei. Curtea retine ca, fãrã a contraveni principiului neretroactivitatii legii, cu excepţia legii penale mai favorabile, consacrat de art. 15 alin. (2) din Constituţie, nici o lege nu poate prevedea în textul ei, pentru intrarea în vigoare, o data anterioarã celei la care este publicatã în Monitorul Oficial al României. Asadar, Curtea constata ca dispoziţiile <>art. 87 din Legea nr. 164/2001 sunt neconstituţionale, iar excepţia ridicatã urmeazã sa fie admisã. Asa fiind, întrucât data intrãrii în vigoare a legii nu poate fi decât 10 aprilie 2001, data publicãrii ei în Monitorul Oficial al României, Partea I, nici dispoziţiile art. 88 din aceeaşi lege nu pot avea efecte pentru perioada anterioarã acestei date.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 1, 2, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Admite excepţia de neconstituţionalitate ridicatã de Mircea Dumitrescu în Dosarul nr. 3.230/CA/2001 al Curţii de Apel Oradea şi constata ca dispoziţiile <>art. 87 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat sunt neconstituţionale.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 15 ianuarie 2002.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Laurentiu Cristescu
------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: