Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 698 din 20 decembrie 2005  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 8 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 37/2004 privind masuri de diminuare a arieratelor din economie si ale   art. 11 din Legea nr. 570/2004 privind unele masuri pentru privatizarea societatilor comerciale filiale de distributie si furnizare a energiei electrice Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 698 din 20 decembrie 2005 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 37/2004 privind masuri de diminuare a arieratelor din economie si ale art. 11 din Legea nr. 570/2004 privind unele masuri pentru privatizarea societatilor comerciale filiale de distributie si furnizare a energiei electrice "Electrica Dobrogea" - S.A. si "Electrica Banat" - S.A., precum si unele masuri pentru reglementarea activitatii societatilor comerciale din domeniul distributiei de energie electrica

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 102 din 2 februarie 2006
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Cristina Toma - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor pct. 29/5 din <>Legea nr. 507/2004 pentru aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 94/2004 privind reglementarea unor mãsuri financiare şi ale <>art. 11 din Legea nr. 570/2004 privind unele mãsuri pentru privatizarea societãţilor comerciale filiale de distribuţie şi furnizare a energiei electrice "Electrica Dobrogea" - S.A. şi "Electrica Banat" - S.A., precum şi unele mãsuri pentru reglementarea activitãţii societãţilor comerciale din domeniul distribuţiei de energie electricã, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Electrocentrale Deva" - S.A. din Mintia - Hunedoara în Dosarul nr. 144/2005 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VI-a comercialã.
La apelul nominal rãspunde partea Societatea Comercialã de Distribuţie şi Furnizare a Energiei Electrice "Electrica" - S.A. din Bucureşti, prin consilier juridic cu delegaţie la dosar. Lipseşte autorul excepţiei, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Având cuvântul, reprezentantul pãrţii prezente solicitã respingerea excepţiei ca neîntemeiatã. Depune douã decizii ale Consiliului Concurenţei.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiatã.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 14 septembrie 2005, pronunţatã în Dosarul nr. 144/2005, Tribunalul Bucureşti - Secţia a VI-a comercialã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor pct. 29/5 din <>Legea nr. 507/2004 pentru aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 94/2004 privind reglementarea unor mãsuri financiare şi ale <>art. 11 din Legea nr. 570/2004 privind unele mãsuri pentru privatizarea societãţilor comerciale filiale de distribuţie şi furnizare a energiei electrice "Electrica Dobrogea" - S.A. şi "Electrica Banat" - S.A., precum şi unele mãsuri pentru reglementarea activitãţii societãţilor comerciale din domeniul distribuţiei de energie electricã, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Electrocentrale Deva" - S.A. din Mintia într-o cauzã ce are ca obiect pretenţii pentru penalitãţi de întârziere.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã dispoziţiile legale criticate reprezintã o ingerinţã a statului, prin autoritatea legiuitoare, în activitatea agenţilor economici, respectiv în executarea obligaţiilor contractuale, ingerinţã contrarã principiilor economiei de piaţã şi obligaţiei statului de a asigura libertatea comerţului, prevãzute de art. 135 alin. (1) şi alin. (2) lit. a) din Constituţie.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a VI-a comercialã apreciazã ca fiind neîntemeiate criticile de neconstituţionalitate formulate.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului considerã cã dispoziţiile legale supuse controlului de constituţionalitate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile pãrţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Curtea Constituţionalã a fost sesizatã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor pct. 29/5 din <>Legea nr. 507/2004 şi ale <>art. 11 din Legea nr. 570/2004 . Curtea constatã cã articolul unic pct. 29/5 din <>Legea nr. 507/2004 a completat art. XXXIII din Ordonanţa Guvernului nr. 94/2004 , în sensul modificãrii alin. (3)-(5) ale <>art. 8 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 37/2004 .
Aşadar, obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 8 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 37/2004 privind mãsuri de diminuare a arieratelor din economie, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 481 din 28 mai 2004, astfel cum au fost modificate prin <>Legea nr. 507/2004 pentru aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 94/2004 privind reglementarea unor mãsuri financiare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.080 din 19 noiembrie 2004, şi ale <>art. 11 din Legea nr. 570/2004 privind unele mãsuri pentru privatizarea societãţilor comerciale filiale de distribuţie şi furnizare a energiei electrice "Electrica Dobrogea" - S.A. şi "Electrica Banat" - S.A., precum şi unele mãsuri pentru reglementarea activitãţii societãţilor comerciale din domeniul distribuţiei de energie electricã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.198 din 15 decembrie 2004.
Textele de lege criticate au urmãtorul conţinut:
- <>Art. 8 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 37/2004 : "Dobânzile, majorãrile de întârziere şi penalitãţile de orice fel pretinse de producãtorii de energie electricã şi de transportatorul de energie electricã de la Societatea Comercialã de Distribuţie şi Furnizare a Energiei Electrice «Electrica» - S.A., aferente filialelor sale, «Electrica Banat» - S.A., «Electrica Dobrogea» - S.A., «Electrica Moldova» - S.A. şi «Electrica Oltenia» - S.A., precum şi cãtre acestea în nume propriu, calculate pânã la data preluãrii de cãtre Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului a creanţelor prevãzute la art. 6 alin. (2) şi (2^1), se anuleazã.";
- <>Art. 11 din Legea nr. 570/2004 : "Dobânzile, majorãrile de întârziere şi penalitãţile datorate pentru întârzierea plãţii cãtre furnizorii de energie electricã şi de servicii de transport a contravalorii energiei electrice achiziţionate de cãtre Societatea Comercialã «Electrica» - S.A. în numele societãţilor comerciale filiale de distribuţie şi furnizare a energiei electrice «Electrica Banat» - S.A. şi «Electrica Dobrogea» - S.A., precum şi de cãtre acestea în nume propriu, pânã la data transferului dreptului de proprietate asupra acţiunilor cãtre Enel S.p.A., se anuleazã. În mod corespunzãtor se anuleazã dobânzile, majorãrile de întârziere şi penalitãţile datorate pentru întârzierea la platã a contravalorii cantitãţilor de energie electricã furnizate de Societatea Comercialã «Electrica» - S.A. cãtre societãţile comerciale filiale de distribuţie şi furnizare a energiei electrice «Electrica Banat» - S.A. şi «Electrica Dobrogea» - S.A.".
Autorul excepţiei considerã cã dispoziţiile legale criticate contravin prevederilor art. 135 alin. (1) şi alin. (2) lit. a) din Constituţie, privind economia României.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate ridicatã, Curtea observã cã ambele texte de lege criticate prevãd anularea dobânzilor, a majorãrilor de întârziere şi a penalitãţilor datorate de societãţile comerciale filiale de distribuţie şi furnizare a energiei electrice "Electrica Banat" - S.A. şi "Electrica Dobrogea" - S.A. pentru întârzierea la platã cãtre producãtorii de energie electricã, precum şi pentru serviciile de transport al energiei electrice achiziţionate.
Furnizarea şi transportul energiei electrice s-au realizat în cadrul unor raporturi contractuale între societãţi comerciale, iar în contractele respective au fost stipulate şi clauze privind obligaţia de platã a unor dobânzi, majorãri şi penalitãţi în cazul întârzierii la platã. Anularea prin lege a dobânzilor, majorãrilor de întârziere şi a penalitãţilor datorate reprezintã, într-adevãr, o intervenţie a statului în desfãşurarea raporturilor contractuale între societãţi comerciale, însã aceastã intervenţie a fost justificatã prin scopul a cãrui realizare s-a urmãrit.
Scopul reglementãrii legale a fost acela de a facilita privatizarea societãţilor comerciale filiale de distribuţie şi furnizare a energiei electrice. Pentru finalizarea procesului de privatizare a fost necesarã stabilizarea situaţiei economico-financiare a societãţilor comerciale respective, inclusiv prin diminuarea pasivelor acestora.
În aceste condiţii, intervenţia statului prin reglementare legalã se încadreazã în realizarea obligaţiei statului de a proteja interesele naţionale în activitatea economicã, financiarã şi valutarã, prevãzutã de art. 135 alin. (2) lit. b) din Constituţie. Finalizarea într-un ritm cât mai rapid a procesului de privatizare a societãţilor comerciale cu capital de stat reprezintã un interes naţional major în activitatea economicã şi financiarã, fiind o condiţie esenţialã pentru realizarea unei economii de piaţã funcţionale.
La elaborarea acestor reglementãri legale statul a acţionat în calitate de titular al capitalului societãţilor comerciale implicate, deţinãtor unic al acţiunilor la aceste societãţi comerciale. Reglementarea nu aduce atingere îndeplinirii obligaţiilor contractuale de bazã, asumate de societãţile comerciale vizate, ci anuleazã doar dobânzile, majorãrile de întârziere şi penalitãţile datorate pentru întârzierea la platã.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 8 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 37/2004 privind mãsuri de diminuare a arieratelor din economie şi ale <>art. 11 din Legea nr. 570/2004 privind unele mãsuri pentru privatizarea societãţilor comerciale filiale de distribuţie şi furnizare a energiei electrice "Electrica Dobrogea" - S.A. şi "Electrica Banat" - S.A., precum şi unele mãsuri pentru reglementarea activitãţii societãţilor comerciale din domeniul distribuţiei de energie electricã, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Electrocentrale Deva" - S.A. din Mintia - Hunedoara în Dosarul nr. 144/2005 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VI-a comercialã.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 20 decembrie 2005.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Cristina Toma
---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016