Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 695 din 31 mai 2011  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 82 alin. (1)-(5) din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 695 din 31 mai 2011 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 82 alin. (1)-(5) din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 547 din 2 august 2011

    Augustin Zegrean - preşedinte
    Aspazia Cojocaru - judecãtor
    Acsinte Gaspar - judecãtor
    Petre Lãzãroiu - judecãtor
    Mircea Ştefan Minea - judecãtor
    Iulia Antoanella Motoc - judecãtor
    Ion Predescu - judecãtor
    Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
    Tudorel Toader - judecãtor
    Valentina Bãrbãţeanu - magistrat-asistent

    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Antonia Constantin.

    Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 82 alin. (1)-(5) din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecãtorilor şi procurorilor, excepţie ridicatã de Mircea Albu în Dosarul nr. 1.557/85/2010 al Tribunalului Sibiu - Secţia civilã.
    La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã. Magistratul-asistent învedereazã Curţii cã autorul excepţiei a transmis la dosar note scrise prin care solicitã admiterea acesteia.
    Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, ca inadmisibilã, apreciind cã autorul tinde, prin criticile formulate, la modificarea normei, ceea ce excedeazã competenţei Curţii Constituţionale.

                          CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
    Prin Încheierea din 15 iulie 2010, pronunţatã în Dosarul nr. 1.557/85/2010, Tribunalul Sibiu - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 82 alin. (1)-(5) din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecãtorilor şi procurorilor, excepţie ridicatã de Mircea Albu într-o cauzã având ca obiect soluţionarea contestaţiei introduse împotriva unei decizii de pensionare.
    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţã, cã este discriminatorie instituirea unui numãr minimum de 20 de ani de vechime efectivã în magistraturã pentru a putea beneficia de pensie de serviciu. Precizeazã cã, în ceea ce îl priveşte, ar fi îndreptãţit la pensie de serviciu, fiind judecãtor timp de 18 ani şi 3 luni şi apoi avocat timp de peste 20 de ani.
    Tribunalul Sibiu - Secţia civilã apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã.
    Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
    Guvernul aratã cã pensia de serviciu este un beneficiu acordat de legiuitor unor categorii profesionale, inclusiv magistraţilor, în virtutea rolului acestora în cadrul societãţii, al statutului lor, al nevoii de a asigura o independenţã realã a justiţiei. Condiţiile de acordare a acestui drept (vechimea necesarã, vârsta) şi modul de calcul al pensiei se stabilesc de legiuitor, numai acesta fiind în mãsurã sã aprecieze ce funcţii pot sau nu sã fie incluse în calculul vechimii pentru beneficiul pensiei de serviciu. Considerã cã autorul excepţiei pune o problemã de aplicare a legii la situaţia concretã şi de apreciere asupra încadrãrii titularului în ipoteza normei juridice, atribuţie care revine exclusiv instanţei de judecatã. Precizeazã, totodatã, cã, în jurisprudenţa sa, Curtea Constituţionalã a statuat în mod constant cã nu are competenţa de a se pronunţa asupra omisiunilor legiuitorului.
    Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

                          CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, notele scrise transmise la dosar, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
    Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile art. 82 alin. (1)-(5) din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecãtorilor şi procurorilor, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 826 din 13 septembrie 2005, astfel cum au fost modificate prin Legea nr. 97/2008 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 100/2007 pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul justiţiei, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 294 din 15 aprilie 2008. Textul de lege criticat are urmãtoarea redactare:
    - Art. 82 alin. (1)-(5): "(1) Judecãtorii, procurorii, magistraţii-asistenţi de la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi personalul de specialitate juridicã asimilat judecãtorilor şi procurorilor, precum şi foştii judecãtori şi procurori financiari şi consilierii de conturi de la secţia jurisdicţionalã care au exercitat aceste funcţii la Curtea de Conturi, cu o vechime de cel puţin 25 de ani în funcţia de judecãtor ori procuror, magistrat-asistent sau personal de specialitate juridicã asimilat judecãtorilor şi procurorilor, precum şi în funcţia de judecãtor ori procuror financiar sau consilier de conturi de la secţia jurisdicţionalã a Curţii de Conturi se pot pensiona la cerere şi pot beneficia, la împlinirea vârstei de 60 de ani, de pensie de serviciu, în cuantum de 80% din baza de calcul reprezentatã de indemnizaţia de încadrare brutã lunarã sau de salariul de bazã brut lunar, dupã caz, şi sporurile avute în ultima lunã de activitate înainte de data pensionãrii.
    (2) Judecãtorii, procurorii, magistraţii-asistenţi de la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, personalul de specialitate juridicã asimilat judecãtorilor şi procurorilor, precum şi foştii judecãtori şi procurori financiari şi consilierii de conturi de la secţia jurisdicţionalã care au exercitat aceste funcţii la Curtea de Conturi se pot pensiona la cerere înainte de împlinirea vârstei de 60 de ani şi beneficiazã de pensia prevãzutã la alin. (1), dacã au o vechime de cel puţin 25 de ani numai în funcţia de judecãtor, procuror, magistrat-asistent sau personal de specialitate juridicã asimilat judecãtorilor, precum şi în funcţia de judecãtor ori procuror financiar sau consilier de conturi de la secţia jurisdicţionalã a Curţii de Conturi. La calcularea acestei vechimi se iau în considerare şi perioadele în care judecãtorul, procurorul, magistratul-asistent sau personalul de specialitate juridicã asimilat judecãtorilor şi procurorilor, precum şi judecãtorul, procurorul financiar şi consilierul de conturi la secţia jurisdicţionalã a Curţii de Conturi a exercitat profesia de avocat, personal de specialitate juridicã în fostele arbitraje de stat, consilier juridic sau jurisconsult.
    (3) De pensia de serviciu prevãzutã la alin. (1) beneficiazã, la împlinirea vârstei de 60 de ani, şi judecãtorii şi procurorii cu o vechime în magistraturã între 20 şi 25 de ani, în acest caz cuantumul pensiei fiind micşorat cu 1% din baza de calcul prevãzutã la alin. (1), pentru fiecare an care lipseşte din vechimea integralã în magistraturã.
    (4) Pentru fiecare an care depãşeşte vechimea în magistraturã prevãzutã la alin. (1) şi (2) la cuantumul pensiei se adaugã câte 1% din baza de calcul prevãzutã la alin. (1), fãrã a o putea depãşi.
    (5) Persoanele care îndeplinesc condiţiile de vechime prevãzute la alin. (1) şi (3) în funcţia de judecãtor, procuror, magistrat-asistent sau personal de specialitate juridicã asimilat judecãtorilor, precum şi în funcţia de judecãtor ori procuror financiar sau consilier de conturi de la secţia jurisdicţionalã a Curţii de Conturi se pot pensiona şi pot beneficia, la împlinirea vârstei de 60 de ani, de pensie de serviciu, chiar dacã la data pensionãrii au o altã ocupaţie. În acest caz, pensia se stabileşte dintr-o bazã de calcul egalã cu indemnizaţia de încadrare brutã lunarã pe care o are un judecãtor sau procuror în activitate, în condiţii identice de funcţie, vechime şi grad al instanţei sau parchetului, şi sporurile, în procent, avute la data eliberãrii din funcţie ori, dupã caz, cu salariul de bazã brut lunar şi sporurile avute în ultima lunã de activitate înainte de data pensionãrii. De aceastã pensie de serviciu pot beneficia numai persoanele care au fost eliberate din funcţie din motive neimputabile."
    Autorul excepţiei invocã, în susţinerea acesteia, dispoziţiile art. 16 - "Egalitatea în drepturi" din Constituţie.
    Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã autorul acesteia este nemulţumit de soluţia legislativã instituitã de textul de lege criticat în ce priveşte numãrul de ani ce se constituie în vechime efectivã în magistraturã şi în funcţie de care persoanele enumerate în cuprinsul acestuia pot beneficia de pensie de serviciu. Curtea reţine cã susţinerea în sensul cã este discriminatorie instituirea unui numãr minim de 20 de ani de vechime efectivã în magistraturã nu reprezintã o veritabilã criticã de neconstituţionalitate, ci o simplã afirmaţie, atâta vreme cât autorul excepţiei nu precizeazã prin comparaţie cu regimul juridic aplicabil cãrei categorii sociale textele de lege criticate ar institui o inegalitate de naturã sã încalce dispoziţiile art. 16 alin. (1) din Constituţie.
    Totodatã, Curtea observã cã autorul excepţiei prezintã aspecte de fapt, referitoare la situaţia sa personalã, care însã nu pot fi apreciate de Curtea Constituţionalã în cadrul controlului de constituţionalitate, ci doar de instanţa învestitã cu soluţionarea litigiului în cursul cãruia a fost ridicatã excepţia de neconstituţionalitate.
    Prin urmare, întrucât critica vizeazã, pe de o parte, modificarea textelor criticate şi, pe de altã parte, aplicarea acestora la o situaţie concretã, Curtea constatã cã, astfel motivatã, excepţia este inadmisibilã, problemele învederate excedând competenţei sale de soluţionare.

    Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

                  CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
                     În numele legii
                         DECIDE:

    Respinge, ca inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 82 alin. (1)-(5) din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecãtorilor şi procurorilor, excepţie ridicatã de Mircea Albu în Dosarul nr. 1.557/85/2010 al Tribunalului Sibiu - Secţia civilã.
    Definitivã şi general obligatorie.
    Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 31 mai 2011.

                       PREŞEDINTELE
                  CURŢII CONSTITUŢIONALE,
                     AUGUSTIN ZEGREAN

                    Magistrat-asistent,
                   Valentina Bãrbãţeanu

                      -------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016