Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 693 din 11 septembrie 2007  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   Ordonantei Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 693 din 11 septembrie 2007 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 668 din 1 octombrie 2007

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Valentina Bãrbãţeanu - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 102/2000 privind statutul şi regimul refugiaţilor în România, excepţie ridicatã de Imad Rifat Mohamed Saleh în Dosarul nr. 47.430/3/2005 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã, asigurãri sociale, contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Curtea dispune a se face apelul şi în Dosarul nr. 416D/2007, având ca obiect aceeaşi excepţie, ridicatã de Kaiser Sd Bahat Yousif în Dosarul nr. 47.521/3/2005 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã, asigurãri sociale, contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã. În ambele cauze se prezintã domnul Dalati Bassam, interpret autorizat de limbã arabã.
Curtea, din oficiu, pune în discuţie conexarea dosarelor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea.
Curtea, în temeiul art. 14 şi al <>art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, raportate la art. 164 din Codul de procedurã civilã, dispune conexarea Dosarului nr. 416D/2007 la Dosarul nr. 415D/2007, care a fost primul înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public. Acesta pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilã, precizând cã <>Ordonanţa Guvernului nr. 102/2000 a fost abrogatã expres prin <>Legea nr. 122/2006 privind azilul în România.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarelor, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierile din 7 decembrie 2006, pronunţate în Dosarele nr. 47.430/3/2005 şi nr. 47.521/3/2005, Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã, asigurãri sociale, contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 102/2000 privind statutul şi regimul refugiaţilor în România. Excepţia a fost ridicatã de Imad Rifat Mohamed Saleh şi, respectiv, Kaiser Sd Bahat Yousif în cauze civile în materia acordãrii statutului de refugiat.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, având un conţinut similar, se susţine, în esenţã, cã jurisdicţia specialã obligatorie a organului administrativ cu atribuţii în domeniu este contrarã prevederilor art. 21 alin. (4) din Constituţie, potrivit cãruia jurisdicţiile administrative sunt facultative. Aratã cã, în opinia sa, ordonanţa criticatã instituie o prezumţie de reacredinţã a solicitantului de azil, fãrã sã respecte prevederile Convenţiei privind statutul refugiaţilor, de la Geneva, 1951, referitoare la drepturile şi garanţiile procedurale de care trebuie sã beneficieze refugiaţii în faţa instanţelor statelor în care solicitã acordarea dreptului de azil. Susţine cã, prin stabilirea unor termene extrem de scurte în aceastã materie, solicitanţii de azil sunt discriminaţi în raport cu cetãţenii români.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã, asigurãri sociale, contencios administrativ şi fiscal constatã cã excepţia de neconstituţionalitate priveşte o ordonanţã care nu mai este în vigoare, dar care se aplicã în speţã. Apreciazã cã nu este întemeiatã critica de neconstituţionalitate.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilã, având ca obiect o ordonanţã abrogatã.
Avocatul Poporului precizeazã cã <>Ordonanţa Guvernului nr. 102/2000 a fost abrogatã expres prin <>Legea nr. 122/2006 privind azilul în România, motiv pentru care excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilã.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au
comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate ridicatã.

CURTEA,

examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 102/2000 privind statutul şi regimul refugiaţilor în România, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.136 din 1 decembrie 2004.
În opinia autorilor excepţiei de neconstituţionalitate, prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 102/2000 contravin dispoziţiilor constituţionale ale art. 21 alin. (1) şi (4) referitoare la liberul acces la justiţie şi la caracterul facultativ şi gratuit al jurisdicţiilor administrative şi celor ale art. 53 privind restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi. Autorii excepţiei invocã şi încãlcarea prevederilor art. 16 alin. (1) şi (2) din Convenţia privind statutul refugiaţilor, încheiatã la 28 iulie 1951 la Geneva, ratificatã de România prin <>Legea nr. 46/1991 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 148 din 17 iulie 1991, care au urmãtorul cuprins:
"1. Orice refugiat va avea, pe teritoriul statelor contractante, acces liber şi facil în faţa tribunalelor.
2. În statul contractant unde îşi are reşedinţa obişnuitã, orice refugiat se va bucura de acelaşi tratament ca oricare cetãţean în ce priveşte accesul la tribunale, inclusiv asistenţa judiciarã şi scutirea de cauţiunea judicatum solvi."
Autorii excepţiei îşi raporteazã critica referitoare la încãlcarea dispoziţiilor acestei convenţii la prevederile constituţionale ale art. 11 alin. (1) şi (2) care reglementeazã raportul dintre dreptul internaţional şi dreptul intern, ale art. 20 alin. (2) care statueazã prioritatea reglementãrilor internaţionale în domeniul drepturilor omului şi la cele ale art. 18 alin. (2) privind dreptul de azil.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã, la data sesizãrii sale, intrase în vigoare <>Legea nr. 122/2006 privind azilul în România, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 428 din 18 mai 2006, care, în <>art. 152 alin. (2), dispune abrogarea Ordonanţei Guvernului nr. 102/2000 privind statutul şi regimul refugiaţilor în România, precum şi a oricãror alte dispoziţii contrare.
Potrivit <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, instanţa de contencios constituţional decide doar asupra excepţiilor privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanţã aflatã în vigoare.
Prin urmare, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 102/2000 privind statutul şi regimul refugiaţilor în România este inadmisibilã şi va fi respinsã ca atare.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge ca inadmisibilã excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 102/2000 privind statutul şi regimul refugiaţilor în România, excepţie ridicatã de Imad Rifat Mohamed Saleh în Dosarul nr. 47.430/3/2005 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã, asigurãri sociale, contencios administrativ şi fiscal şi, respectiv, de Kaiser Sd Bahat Yousif în Dosarul nr. 47.521/3/2005 al aceleiaşi instanţe.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 11 septembrie 2007.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Valentina Bãrbãţeanu
----------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016