Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 689 din 11 septembrie 2007  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   art. 36 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 689 din 11 septembrie 2007 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 36 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 717 din 23 octombrie 2007

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Valentina Bãrbãţeanu - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 36 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, excepţie ridicatã de Grigorie Mândruţ în Dosarul nr. 1.072/ 279/2007 al Judecãtoriei Piatra-Neamţ.
La apelul nominal rãspunde autorul excepţiei, lipsind partea Inspectoratul de Poliţie al Judeţului Neamţ, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii acordã cuvântul autorului excepţiei. Acesta aratã cã refuzul de a purta centura de siguranţã în autovehicule nu reprezintã un pericol pentru siguranţa circulaţiei şi nu prejudiciazã în niciun fel pe vreunul dintre ceilalţi participanţi la trafic. Susţine cã prin instituirea obligaţiei purtãrii centurii de siguranţã i se îngrãdeşte dreptul, garantat constituţional, de a dispune de sine însuşi.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate. În acest sens, precizeazã cã textul de lege criticat dã expresie preocupãrii legiuitorului pentru siguranţa cetãţeanului, fãrã sã încalce nicio normã constituţionalã.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 20 martie 2007, pronunţatã în Dosarul nr. 1.072/279/2007, Judecãtoria Piatra-Neamţ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 36 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, excepţie ridicatã de Grigorie Mândruţ într-o cauzã având ca obiect soluţionarea plângerii formulate împotriva unui procesverbal de constatare şi sancţionare a unei contravenţii.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia susţine cã prin obligaţia impusã de textul de lege criticat se încalcã dreptul persoanei de a dispune de ea însãşi şi aduce atingere vieţii intime, private şi de familie. Aratã cã are dreptul de a decide cu privire la propria sa viaţã, neputând fi forţat sã o protejeze dincolo de voinţa sa. Mai susţine cã îi este îngrãditã în mod nejustificat şi libertatea de mişcare şi de acţiune. Precizeazã cã prin refuzul de a purta centurã de siguranţã nu este pusã în pericol nici siguranţa publicã, nici cea a circulaţiei.
Judecãtoria Piatra-Neamţ apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã. Apreciazã cã raţiunea normei criticate este aceea de a proteja viaţa, sãnãtatea, integritatea corporalã a individului, contribuind la siguranţa sa în trafic.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã.
Avocatul Poporului apreciazã cã textul de lege criticat nu îngrãdeşte drepturile garantate la nivel constituţional invocate de autorul excepţiei. Precizeazã cã "instituirea obligaţiei de a purta centuri sau alte dispozitive de siguranţã reprezintã exprimarea la nivel legislativ a principiului constituţional al siguranţei persoanei, cu atât mai mult cu cât s-a dovedit cã purtarea centurilor sau a dispozitivelor de siguranţã reduce riscul producerii unor accidente mortale sau cu consecinţe grave pe drumurile publice".
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile autorului şi concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile <>art. 36 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 49/2006 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 246 din 20 martie 2006, ordonanţa fiind republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 670 din 3 august 2006, care au urmãtorul cuprins: "Conducãtorii de autovehicule şi persoanele care ocupã locuri prevãzute prin construcţie cu centuri sau dispozitive de siguranţã omologate trebuie sã le poarte în timpul circulaţiei pe drumurile publice, cu excepţia cazurilor prevãzute în regulament."
În opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate, textul de lege criticat contravine urmãtoarelor dispoziţii din Legea fundamentalã: art. 22 alin. (1) care garanteazã dreptul la viaţã şi la integritate fizicã şi psihicã, art. 23 alin. (1) care consacrã inviolabilitatea libertãţii individuale şi a siguranţei persoanei şi art. 26 alin. (2) potrivit cãruia persoana fizicã are dreptul sã dispunã de ea însãşi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicatã, Curtea constatã cã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 36 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 este neîntemeiatã, pentru urmãtoarele motive:
Obligaţia instituitã prin norma de lege criticatã în sarcina conducãtorilor de autovehicule şi persoanelor care ocupã locuri prevãzute prin construcţie cu centuri sau dispozitive de siguranţã sau omologate de a le utiliza reprezintã mãsuri de ordin legislativ menite sã asigure protejarea vieţii, sãnãtãţii şi integritãţii fizice a persoanelor. Necesitatea impunerii unei astfel de obligaţii a fost doveditã de studii care au relevat cã purtarea centurilor sau a dispozitivelor de siguranţã reduce riscul producerii unor accidente mortale sau cu consecinţe grave pe drumurile publice.
Prin stabilirea unor reguli referitoare la circulaţia pe drumurile publice, inclusiv privind impunerea obligaţiei criticate pentru neconstituţionalitate în prezenta cauzã, legiuitorul a urmãrit, aşa cum rezultã din <>art. 1 alin. (2) al Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 , şi "(...) ocrotirea vieţii, integritãţii corporale şi a sãnãtãţii persoanelor participante la trafic sau aflate în zona drumului public, protecţia drepturilor şi intereselor legitime ale persoanelor respective(...)".
De altfel, aceastã obligaţie este în acord cu exigenţele Uniunii Europene în materie, concretizate în prevederile Directivei Consiliului Uniunii Europene din 16 decembrie 1991, de apropiere a legislaţiilor statelor membre privind utilizarea obligatorie a centurii de siguranţã în vehiculele cu o capacitate mai micã de 3,5 tone (publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene L 373/26 din 31 decembrie 1991). Consiliul Uniunii Europene a considerat util sã adopte o asemenea directivã pentru motivul precizat chiar în preambulul acesteia, şi anume "întrucât dreptul intern cu privire la utilizarea obligatorie a centurii de siguranţã diferã în mod considerabil de la un stat membru la altul şi, întrucât, prin urmare, trebuie sã fie armonizatã utilizarea obligatorie a acesteia (...) pentru a se asigura o mai mare siguranţã utilizatorilor cãilor rutiere". Reglementarea contestatã prin prezenta excepţie de neconstituţionalitate este consecinţa obligaţiei impuse statelor membre ale Uniunii Europene, prin dispoziţiile art. 2 al directivei menţionate, de a veghea ca şoferul şi pasagerii care ocupã locurile în vehiculele aflate în circulaţie sã poarte centura de siguranţã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 36 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, excepţie ridicatã de Grigorie Mândruţ în Dosarul nr. 1.072/279/2007 al Judecãtoriei Piatra-Neamţ.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 11 septembrie 2007.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Valentina Bãrbãţeanu

----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016